Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Någon som har erfarenhet av ”Brev skicka lätt” på sista tiden? Har ett Traderaköp på väg som är registrerat som inlämnat för en vecka sedan men sen inget mer.

Skicka lätt ska gå till ombud. Ibland har det varit så för mig att ombud har missat att registrera att de har försändelsen.
Vet dock inte hur den följer kollit i appen.
Hört med kundtjänst?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Vad håller de på med!?

Fick notis av appen att det skulle levereras samma dag. "The shipment item is under transportation" i samma stad. Sedan bara någon timme senare får jag: "The shipment item has been picked-up for transportation" fast då märkt DE istället för SE. Uppmärksammade det men reflekterade inte så mycket. Nu tre dagar senare kändes det skumt att jag inte fått någon vidare uppdatering och ringde supporten. Det hade skickats tillbaka till tyskland! "Någon kanske lagt det i fel korg" sa supporten, höll på att koka.

Ännu en gång sitter man helt utan rättigheter som mottagare, och måste strula med kontakt med säljare och ny frakt. Tröttsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Vad håller de på med!?

Fick notis av appen att det skulle levereras samma dag. "The shipment item is under transportation" i samma stad. Sedan bara någon timme senare får jag: "The shipment item has been picked-up for transportation" fast då märkt DE istället för SE. Uppmärksammade det men reflekterade inte så mycket. Nu tre dagar senare kändes det skumt att jag inte fått någon vidare uppdatering och ringde supporten. Det hade skickats tillbaka till tyskland! "Någon kanske lagt det i fel korg" sa supporten, höll på att koka.

Ännu en gång sitter man helt utan rättigheter som mottagare, och måste strula med kontakt med säljare och ny frakt. Tröttsamt.

You had one job! 8)

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Vad håller de på med!?

Fick notis av appen att det skulle levereras samma dag. "The shipment item is under transportation" i samma stad. Sedan bara någon timme senare får jag: "The shipment item has been picked-up for transportation" fast då märkt DE istället för SE. Uppmärksammade det men reflekterade inte så mycket. Nu tre dagar senare kändes det skumt att jag inte fått någon vidare uppdatering och ringde supporten. Det hade skickats tillbaka till tyskland! "Någon kanske lagt det i fel korg" sa supporten, höll på att koka.

Ännu en gång sitter man helt utan rättigheter som mottagare, och måste strula med kontakt med säljare och ny frakt. Tröttsamt.

En orsak till att det kan gå tillbaka med vändande frakt är i fall avsändaren av misstag monterat en CN22 tulletikett trots att det är en EU försändelse. Ifall det sitter en sådan men den inte är korrekt ifylld tex att värde saknas så går paketet i retur om den är korrekt ifylld dock så tvingas man betala moms trots att det är en EU försändelse för då tar sig Postnord rättigheten att tolka det som en tredjelandsförsändelse dvs en försändelse som ursprungligen skickades in i EU från tex Kina.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Bor i mindre ort i norra delarna av Örebro Län, beställde en skärm som Inet skickade igår eftermiddag. Nu finns den att hämtas ut från lokala butiken, aldrig varit med om att dem levererat på lördagar tidigare. Hittar bara att det gäller Stockholm, Göteborg och Malmö. Intressant. Såg en stor PostNord lastbil köra förbi för en halvtimme sen, lämnar/hämtar dem paket pga julruschen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Bor i mindre ort i norra delarna av Örebro Län, beställde en skärm som Inet skickade igår eftermiddag. Nu finns den att hämtas ut från lokala butiken, aldrig varit med om att dem levererat på lördagar tidigare. Hittar bara att det gäller Stockholm, Göteborg och Malmö. Intressant. Såg en stor PostNord lastbil köra förbi för en halvtimme sen, lämnar/hämtar dem paket pga julruschen eller?

Har fått leveranser på lördagar i flera år, mindre ort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Bor i mindre ort i norra delarna av Örebro Län, beställde en skärm som Inet skickade igår eftermiddag. Nu finns den att hämtas ut från lokala butiken, aldrig varit med om att dem levererat på lördagar tidigare. Hittar bara att det gäller Stockholm, Göteborg och Malmö. Intressant. Såg en stor PostNord lastbil köra förbi för en halvtimme sen, lämnar/hämtar dem paket pga julruschen eller?

Vet inte riktigt men jag köpte en telefon från Netonnet och de säger att paketet ska komma till utlämningsstället i kväll, Leverans: Idag ~19:50
Får väl se vad som händer, Ica har i vart fall öppet till 22 men jag tror inte att jag kommer att hämta nått paket i kväll även om det kommer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har fått leveranser på lördagar i flera år, mindre ort.

Aha, ok. Alltid när paket varit på sortering i Örebro kvällen/tidig natt tidigare så har det aldrig blivit levererat trots att det står beräknad leverans på lördag i deras app. Kanske beror på om man ligger på vägen mellan två kontinuerliga orter dem åker till på helger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Bor i mindre ort i norra delarna av Örebro Län, beställde en skärm som Inet skickade igår eftermiddag. Nu finns den att hämtas ut från lokala butiken, aldrig varit med om att dem levererat på lördagar tidigare. Hittar bara att det gäller Stockholm, Göteborg och Malmö. Intressant. Såg en stor PostNord lastbil köra förbi för en halvtimme sen, lämnar/hämtar dem paket pga julruschen eller?

Fått paket till ombud på lördagar i Norrbotten ibland sen 15 år tillbaka.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Aha, ok. Alltid när paket varit på sortering i Örebro kvällen/tidig natt tidigare så har det aldrig blivit levererat trots att det står beräknad leverans på lördag i deras app. Kanske beror på om man ligger på vägen mellan två kontinuerliga orter dem åker till på helger.

Vet inte hur de kör, men mina paket brukar sorteras i Örebro och kan bli utkört så det registreras på lördagen hos ombudet. De kanske inte gillar att köra till ditt ombud?

Permalänk
Medlem

Fick ett paket levererat tidigare idag Lördag. Händer aldrig här. Är säkert för det varit black week och black Friday

Permalänk
Medlem

Fick en försändelse som levererad i brevlådan i appen. Men inget hemma hos mig! Var kan den ha tagit vägen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Fick en försändelse som levererad i brevlådan i appen. Men inget hemma hos mig! Var kan den ha tagit vägen då?

Om den inte är i, nära (under/bakom) eller på din tomt så antagligen stulen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det gick bra för mitt paket i brevlådan iallafall. En mus från Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om den inte är i, nära (under/bakom) eller på din tomt så antagligen stulen.

Bor i en brf så den ska ju skickas ned genom brevinkastet.. Har brevbäraren stulit den då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ohnmat:

Fick en försändelse som levererad i brevlådan i appen. Men inget hemma hos mig! Var kan den ha tagit vägen då?

Skrivet av Ohnmat:

Bor i en brf så den ska ju skickas ned genom brevinkastet.. Har brevbäraren stulit den då?

Det kan ju vara så att den inte fick plats i brevinkastet för många skickar ju saker som är för stora för att egentligen vara brev som brev och då brukar de följa med tillbaka och så dyker de upp hos ett postombud så du får hämta "brevet" som egentligen borde skickat som paket där, har du måtten på det som skulle skickas som brev eller åtminstone kan uppskatta dem utifrån vad det är för något och bedöma om det kan få plats i brevinkastet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte rövsalva (xyloproct) vilket jag måste få ASAP då det ej finns på lokala apotek (eller motsvarande konkurrenter) och därför tog jag DHL denna gång i och med Black Week och alla som nog blint valt PostMord.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara så att den inte fick plats i brevinkastet för många skickar ju saker som är för stora för att egentligen vara brev som brev och då brukar de följa med tillbaka och så dyker de upp hos ett postombud så du får hämta "brevet" som egentligen borde skickat som paket där, har du måtten på det som skulle skickas som brev eller åtminstone kan uppskatta dem utifrån vad det är för något och bedöma om det kan få plats i brevinkastet ?

Det ska få plats i brevinkastet. Har beställt försändelser med samma mått förut. Det har hänt att jag fått hämta det hos postombud förut men då står det i appen att försändelsen inte kunnat levereras. Nu står det levererat i brevlåda. Det är en importförsändelse med full spårning. Egentligen ska de hämtas hos ombud och ID tas men postnord skiter ofta i det har jag märkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Bor i en brf så den ska ju skickas ned genom brevinkastet.. Har brevbäraren stulit den då?

Finns ju mycket som kan ha hänt.

Är det postnord? Sitter den fast i dörren (lovar, folk hittar paket/brev inne i brevinkastet ibland)?
Har du godkänt att det får lämnas vid dörren om ingen tar emot? Om värdet var under 500kr så kan det automatiskt ha sån stämpel.

Ni har inte postboxar?

Stölder i BRF är inte ovanliga så behöver verkligen inte vara budet om det nu är så att det lämnades i dörren. T.ex kanske inte gick ner genom brevinkastet hela vägen.

Budet kanske klickade fel och paketet ligger hos ombud, har du kontaktat postnord (om det är dem som delat ut)?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Finns ju mycket som kan ha hänt.

Är det postnord? Sitter den fast i dörren (lovar, folk hittar paket/brev inne i brevinkastet ibland)?
Har du godkänt att det får lämnas vid dörren om ingen tar emot? Om värdet var under 500kr så kan det automatiskt ha sån stämpel.

Ni har inte postboxar?

Stölder i BRF är inte ovanliga så behöver verkligen inte vara budet om det nu är så att det lämnades i dörren. T.ex kanske inte gick ner genom brevinkastet hela vägen.

Budet kanske klickade fel och paketet ligger hos ombud, har du kontaktat postnord (om det är dem som delat ut)?

Min brf känns inte som en sån där folk skulle sno paket. Har i.a.f aldrig varit med om att de lämnats utanför dörren hos mig men andra har jag sett och de har fått ligga kvar. Jag förutsätter att brevbäraren inte varit dum och lagt det hos någon annan i huset.
Kan ju vara så att brevbäraren inte tagit med sig den trots allt. Brevutdelning sker ju varannan dag numera så kanske imorgon då. Har reklamerat till PN.

Permalänk
Inaktiv

Måste säga att PostNord har ryckt upp sig. Numera är de snabba som as och kan tävla med de andra mindre aktörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Min brf känns inte som en sån där folk skulle sno paket. Har i.a.f aldrig varit med om att de lämnats utanför dörren hos mig men andra har jag sett och de har fått ligga kvar. Jag förutsätter att brevbäraren inte varit dum och lagt det hos någon annan i huset.
Kan ju vara så att brevbäraren inte tagit med sig den trots allt. Brevutdelning sker ju varannan dag numera så kanske imorgon då. Har reklamerat till PN.

Reklamera till avsändaren, du är inte kund hos speditören.

Permalänk
Avstängd

De brukar spamma mig med massor av sms per sändning varje gång. Även fast man beställt och betalat för hemleverans skickar de paketet direkt till ombud. Avföringsföretag - som mycket annat i detta "land".

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00zer:

Även fast man beställt och betalat för hemleverans skickar de paketet direkt till ombud.

Jag har oftast motsatta problemet: jag vill inte ha hemleverans utan vill ha det direkt till ombud, eftersom det sparar 1-4 dygn, lite beroende på vilken veckodag det är, men ibland har idioterna på företaget jag köpt varan från valt hemleverans utan att skriva ut det i fraktvillkoren, vilket leder till att jag förlorar en eller flera dagar på det.

Värst är det när puckona valt att skicka det som BREV. När ska Postnord fatta att ett BREV är max ett A4 i storlek och max 1-2 cm tjockt, så det går in i postfack. Nä, PN har valt att kalla enorma paket för "brev" och försöker glatt dela ut lådor stora som cornflakes-paket och låtsas att det ska passera en springa i ett postfack. Med resultatet att det får åka med till sorteringsterminal igen, för att därefter skickas ut med lastbil till utlämningsställe 1-4 dygn senare. Ibland får jag inte heller avin i brevlådan förrän ytterligare 2-3 dygn efter att "brevet" hamnat hos ombudet, så detta korkade förfarande kan fördröja en försändelse i uppåt EN VECKA, bara för att Postnord-idioterna inte vet vad ett brev är.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Förra veckan så hade min mamma beställa något med HEMLEVERANS. Likt förbannat fick jag åka till hennes ica för att hämta ut paketet.

Och idag fick jag leverans av en tygpåse med eget tryck på, den stod lutar mot ytterdörren när jag kom hem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har oftast motsatta problemet: jag vill inte ha hemleverans utan vill ha det direkt till ombud, eftersom det sparar 1-4 dygn, lite beroende på vilken veckodag det är, men ibland har idioterna på företaget jag köpt varan från valt hemleverans utan att skriva ut det i fraktvillkoren, vilket leder till att jag förlorar en eller flera dagar på det.

Värst är det när puckona valt att skicka det som BREV. När ska Postnord fatta att ett BREV är max ett A4 i storlek och max 1-2 cm tjockt, så det går in i postfack. Nä, PN har valt att kalla enorma paket för "brev" och försöker glatt dela ut lådor stora som cornflakes-paket och låtsas att det ska passera en springa i ett postfack. Med resultatet att det får åka med till sorteringsterminal igen, för att därefter skickas ut med lastbil till utlämningsställe 1-4 dygn senare. Ibland får jag inte heller avin i brevlådan förrän ytterligare 2-3 dygn efter att "brevet" hamnat hos ombudet, så detta korkade förfarande kan fördröja en försändelse i uppåt EN VECKA, bara för att Postnord-idioterna inte vet vad ett brev är.

Det är UPU/världspostunionen som bestämt att allt under 2 kg är brev. Eftersom det i princip blir värre när speditören inte har ombud så finns det inte riktigt någon lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är UPU/världspostunionen som bestämt att allt under 2 kg är brev. Eftersom det i princip blir värre när speditören inte har ombud så finns det inte riktigt någon lösning.

Det kan ju Postnord skita högaktningsfullt i för inrikes försändelser. Saker från utlandet går ändå alltid till ombud eller hemleverans - det delas aldrig ut som brev i postfack. Där är det inget problem.

Vikt har heller ingen betydelse. Om jag vill beställa en blytacka som ryms inom vettiga mått för ett brev så kan det få väga fem kg om det är så. Det är måtten som betyder nåt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det kan ju Postnord skita högaktningsfullt i för inrikes försändelser. Saker från utlandet går ändå alltid till ombud eller hemleverans - det delas aldrig ut som brev i postfack. Där är det inget problem.

Vikt har heller ingen betydelse. Om jag vill beställa en blytacka som ryms inom vettiga mått för ett brev så kan det få väga fem kg om det är så. Det är måtten som betyder nåt.

Självklart är volym intressant, men kommer du med en blytacka på 3 kg till postombudet kommer du inte få skicka den som brev.

Det är inget Postnord bestämmer över då lagen går efter Världspostunionens definition och postoperatörer ska följa lagen.

Det gäller inrikesförsändelser om jag ska vara tydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Självklart är volym intressant, men kommer du med en blytacka på 3 kg till postombudet kommer du inte få skicka den som brev.

Det är inget Postnord bestämmer över då lagen går efter Världspostunionens definition och postoperatörer ska följa lagen.

Det gäller inrikesförsändelser om jag ska vara tydlig.

Jag hade då brutit mot den lagen om jag var Postnord. Korkade lagar där det inte finns offer är det bara bra att bryta mot.

Hur som helst borde PN ge fan i att försöka dela ut paket (som de låtsas är brev) till postfack som inte har en chans att ta emot dem. Lika bra att de direkt går till ombud, så som det var förr (jag har jobbat som brevbärare, och vi skickade allt direkt till ombud om vi såg att det inte skulle gå in i ett postfack och skrev en avi som vi lämnade i brevlådan/facket direkt i stället, så den som ville hämta paketet inte förlorade nån dag på det).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag hade då brutit mot den lagen om jag var Postnord. Korkade lagar där det inte finns offer är det bara bra att bryta mot.

Hur som helst borde PN ge fan i att försöka dela ut paket (som de låtsas är brev) till postfack som inte har en chans att ta emot dem. Lika bra att de direkt går till ombud, så som det var förr (jag har jobbat som brevbärare, och vi skickade allt direkt till ombud om vi såg att det inte skulle gå in i ett postfack och skrev en avi som vi lämnade i brevlådan/facket direkt i stället, så den som ville hämta paketet inte förlorade nån dag på det).

Och nu går ju avi-delen mycket fortare om man har appen med infon inlagd som mobilnummer och adress, då får man hämta-avin direkt och kan hämta paketet på vägen hem utan att åka hem för avin först. Ytterliggare en dag sparad där då.