Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ibland får jag inte heller avin i brevlådan förrän ytterligare 2-3 dygn efter att "brevet" hamnat hos ombudet, så detta korkade förfarande kan fördröja en försändelse i uppåt EN VECKA, bara för att Postnord-idioterna inte vet vad ett brev är.

Oj shit, i över 20 år har man ju kunnat hämta ut utan att ha med sig avin. Om det är så brådis med din paket varför går du inte till ombudet, säger dina fyra siffror (sista fyra på försändelsen är alltid sms koden). Om du följer paketet online eller i appen vet du ju när det är framme, bara hämta ju?

Om allt detta är nyheter för dig så kan du ju vara glad att jag nu sparat in flera dagar på dina paket!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag hade då brutit mot den lagen om jag var Postnord. Korkade lagar där det inte finns offer är det bara bra att bryta mot.

Hur som helst borde PN ge fan i att försöka dela ut paket (som de låtsas är brev) till postfack som inte har en chans att ta emot dem. Lika bra att de direkt går till ombud, så som det var förr (jag har jobbat som brevbärare, och vi skickade allt direkt till ombud om vi såg att det inte skulle gå in i ett postfack och skrev en avi som vi lämnade i brevlådan/facket direkt i stället, så den som ville hämta paketet inte förlorade nån dag på det).

Grejen är att den hanteringen är upp till din brevbärare och ingen annan.

Skrivet av BergEr:

Oj shit, i över 20 år har man ju kunnat hämta ut utan att ha med sig avin. Om det är så brådis med din paket varför går du inte till ombudet, säger dina fyra siffror (sista fyra på försändelsen är alltid sms koden). Om du följer paketet online eller i appen vet du ju när det är framme, bara hämta ju?

Om allt detta är nyheter för dig så kan du ju vara glad att jag nu sparat in flera dagar på dina paket!

Ja, brev skicka lätt och varubrev har kolli så någon avi behöver du inte vänta på när företag använder dessa lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Oj shit, i över 20 år har man ju kunnat hämta ut utan att ha med sig avin. Om det är så brådis med din paket varför går du inte till ombudet, säger dina fyra siffror (sista fyra på försändelsen är alltid sms koden). Om du följer paketet online eller i appen vet du ju när det är framme, bara hämta ju?

Om allt detta är nyheter för dig så kan du ju vara glad att jag nu sparat in flera dagar på dina paket!

Försändelser som lämnas till ombud kan inte hämtas utan avi (eller motsvarande), men däremot krävs ingen legitimation för dessa.
Alla försändelser skickas inte heller som spårbara. Jag får kanske bara ett mejl från företaget att de skickat varan, och sen är nästa sak som händer att jag ser avin i brevfacket, allt från några dagar till en vecka senare.
De som skickas med spårbarhet är lite enklare, för där kan jag hämta direkt, men jag förlorar ändå alltid minst ett dygn, i värsta fall upp till fyra, på att de inte lämnar till ombud direkt, utan alltid låter det gå tillbaks till terminal och först nästa dag kör ut till ombud.

De gör det alltså i fel ordning. Först, vid sorteringen på morgonen, ska de sortera ut försändelser som inte går att lämna i postfack/brevlåda, skriva avi, sortera in avin, och sen lägga försändelsen i säcken som går till ombudet.
Men i dag gör man först ett försök att stoppa det i lådan, därefter tar man tillbaks det, skriver en avi (som inte är handskriven utan skickas ut från nån central uskrivningstjänst och skickas som vanligt brev, i kuvert, och dagen efter (om det är en helgfri vardag) lämnas det till ombud. En hantering som tar mer tid för alla inblandade parter och slösar mer resurserna för alla.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Försändelser som lämnas till ombud kan inte hämtas utan avi (eller motsvarande), men däremot krävs ingen legitimation för dessa.
Alla försändelser skickas inte heller som spårbara. Jag får kanske bara ett mejl från företaget att de skickat varan, och sen är nästa sak som händer att jag ser avin i brevfacket, allt från några dagar till en vecka senare.
De som skickas med spårbarhet är lite enklare, för där kan jag hämta direkt, men jag förlorar ändå alltid minst ett dygn, i värsta fall upp till fyra, på att de inte lämnar till ombud direkt, utan alltid låter det gå tillbaks till terminal och först nästa dag kör ut till ombud.

De gör det alltså i fel ordning. Först, vid sorteringen på morgonen, ska de sortera ut försändelser som inte går att lämna i postfack/brevlåda, skriva avi, sortera in avin, och sen lägga försändelsen i säcken som går till ombudet.
Men i dag gör man först ett försök att stoppa det i lådan, därefter tar man tillbaks det, skriver en avi (som inte är handskriven utan skickas ut från nån central uskrivningstjänst och skickas som vanligt brev, i kuvert, och dagen efter (om det är en helgfri vardag) lämnas det till ombud. En hantering som tar mer tid för alla inblandade parter och slösar mer resurserna för alla.

Ja tidigare aviserade man alla stora försändelser, sådant som var för stort för postlådan tog man inte ens med ut. Idag ska man söka varenda försändelse personligen.

Och ja samtliga inblandade tycker endast det är korkat slöseri, men inte Postnords ledning, då dem tjänar mer pengar om det ej går till ombud, då postnord får betala ombuden efter volymer delvis. Det där borde knappast förvåna dig.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja tidigare aviserade man alla stora försändelser, sådant som var för stort för postlådan tog man inte ens med ut. Idag ska man söka varenda försändelse personligen.

Och ja samtliga inblandade tycker endast det är korkat slöseri, men inte Postnords ledning, då dem tjänar mer pengar om det ej går till ombud, då postnord får betala ombuden efter volymer delvis. Det där borde knappast förvåna dig.

Vet inte hur det ser ut hos andra men min brevbärare brukar lägga ”brevet” som inte går in brevinkastet utanför dörren och ringa på. Jag bor på första våningen så därefter springer han upp med resten av posten till våningarna ovanför. Har jag inte öppnat och tagit paketet när han är på väg ner igen tar han med sig paketet och så skickas det till ombud.

Tycker detta är en riktigt smidig lösning men vet inte om det är min brevbärare som tagit eget initiativ eller om det görs på alla adresser. Är man inte hemma eller bor högst upp så funkar det ju likväl inte men nu under pandemin när många jobbar hemifrån så är det en bra lösning tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolonial:

Vet inte hur det ser ut hos andra men min brevbärare brukar lägga ”brevet” som inte går in brevinkastet utanför dörren och ringa på. Jag bor på första våningen så därefter springer han upp med resten av posten till våningarna ovanför. Har jag inte öppnat och tagit paketet när han är på väg ner igen tar han med sig paketet och så skickas det till ombud.

Tycker detta är en riktigt smidig lösning men vet inte om det är min brevbärare som tagit eget initiativ eller om det görs på alla adresser. Är man inte hemma eller bor högst upp så funkar det ju likväl inte men nu under pandemin när många jobbar hemifrån så är det en bra lösning tycker jag.

Japp och då gör din brevbärare "rätt". Men om det är handskriven avisering innebär det ju att brevet/paketet blir minst en dag försenad, idag troligtvis ännu längre då det inte ens är daglig utdelning. Vid kod scanning är detta inget bekymmer.

Tidigare när man fick avisera mer fritt brukade jag dock sällan chansa om jag inte visste att personen brukade vara hemma/ta emot paket.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja tidigare aviserade man alla stora försändelser, sådant som var för stort för postlådan tog man inte ens med ut. Idag ska man söka varenda försändelse personligen.

Och ja samtliga inblandade tycker endast det är korkat slöseri, men inte Postnords ledning, då dem tjänar mer pengar om det ej går till ombud, då postnord får betala ombuden efter volymer delvis. Det där borde knappast förvåna dig.

Nå, men då är det alltså en förändring som är medveten. Det är alltså PN:s ledning som är puckon.

Det är snart 15 år sen jag var brevbärare. Då var alla bilar gula, och sammanslagningen med danska posten fortfarande i framtiden. Mycket har hunnit hända, förstår jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Reklamera till avsändaren, du är inte kund hos speditören.

Vad ska de göra? Jag lär ju inte bli ersatt. Det står ju i spårningen att försändelsen delats ut. Den skickades från USA dessutom. Postnord tog ju dessutom bild på den så bevisligen ligger den i Postnords händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Vad ska de göra? Jag lär ju inte bli ersatt. Det står ju i spårningen att försändelsen delats ut. Den skickades från USA dessutom. Postnord tog ju dessutom bild på den så bevisligen ligger den i Postnords händer.

Nej, förlorad försändelse får du ta med avsändaren. Postnord kan inte ersätta någon helt annan. Rimligen så ersätter en vettig säljare dig eftersom ingen legitimerades vid leverans. Om sen säljaren inte ersätts av Postnord så får de försöka hitta någon annan, vilket de inte kommer hitta.

Permalänk
Medlem

Från ett av värdens bästa på post till allt mer korrupt ulandsstandard på några decennier.
Vet företag som skickat viktiga brev med t. ex. DHL som sårbara paket för några hundralappar, då PostNord är alltför oberäkneliga och opålitliga. Försändelsen hämtas av DHL på företaget och lämnas av DHL hos mottagaren.

Har nyligen skickat spårbart brev med viktiga kontrakt, PostNord vet inte vart det tagit vägen. Norchalant kundtjänst som avfärdar en med typ "det är mycket nu" så att det tar tid är inget konstigt. Lyfter inte ett finger för att lösa problemet.

Ett degenererat företag. Min erfarenhet från förr när det fanns postkontor var i allmänhet anställda som tog sin uppgift på största allvar.

Permalänk
Medlem

Har nog inte haft problem med Postnord på ca 10 år, snabbare än både Schenker & DHL och tillskillnad från dom andra så lämnas oftast större paket i brevlådan eller i garaget som annars hade hamnat hos ombudet. Men visst, det är ju skillnad på landsbygden och stan.. Nu när jag tänker på det så bodde jag fortfarande i stan när jag senast kan minnas några problem med dom.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pejlare:

Från ett av värdens bästa på post till allt mer korrupt ulandsstandard på några decennier.
Vet företag som skickat viktiga brev med t. ex. DHL som sårbara paket för några hundralappar, då PostNord är alltför oberäkneliga och opålitliga. Försändelsen hämtas av DHL på företaget och lämnas av DHL hos mottagaren.

Har nyligen skickat sårbart brev med viktiga kontrakt, PostNord vet inte vart det tagit vägen. Norchalant kundtjänst som avfärdar en med typ "det är mycket nu" så att det tar tid är i get konstigt. Lyfter inte ett finger för att lösa problemet.

Ett degenererat företag. Min erfarenhet från förr när det fanns postkontor var i allmänhet anställda som tog sin uppgift på största allvar.

Postnord är inte så gammalt, posten var nått annat och de fungerade mycket bra men sen kom Maud på hur hon skulle kunna busa till det lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Har nog inte haft problem med Postnord på ca 10 år, snabbare än både Schenker & DHL och tillskillnad från dom andra så lämnas oftast större paket i brevlådan eller i garaget som annars hade hamnat hos ombudet. Men visst, det är ju skillnad på landsbygden och stan.. Nu när jag tänker på det så bodde jag fortfarande i stan när jag senast kan minnas några problem med dom.

När man läser om hur stora skillnader i erfarenhet folk har med PostNord undrar man ju hur mycket som är tur/otur och hur mycket som är regionala skillnader i hur duktiga (eller mindre duktiga) PostNord är på att utföra sitt jobb. Om man nu anser att levererandet av brev/paket är PostNords jobb. Vi vet ju att det finns folk i tråden som anser att PostNord inte har något med saken att göra när de slarvar bort paket och/eller brev
Själv har jag alldeles för ofta problem med att försäkrade paket slarvas bort. Även att rekommenderade brev försvinner har hänt några gånger. Jag väljer alltid bort PostNord när jag kan, och i de fallen jag inte kan gör jag mig redo för en bumpy ride så att säga

Permalänk
Medlem

Postmords senaste hjärnsläpp drabbade mig här i dagarna, hade beställt en reservdel från ebay i usa.

Ebay drog moms enligt eu regler med korrekt Sverige taxa, så långt ok.

Paketet hamnade först i Tyskland där de tullklarerade och konstaterade att momsen redan var betald och smällde på en "på det här
paketet har redan betalt moms till ett värde av x" klisterlapp och paketet fick ett nytt tracking nummer.

Postmord får paketet och begriper tydligen ingen ting "hoppsan ett utlands paket med värdet x (moms beloppet)" och skickade en betalnings avisering på mig för moms (+ deras 75kr avgift)

Så jag har nu bokstavligen betalt moms på momsen

Permalänk
Medlem

Postnord verkar ha den dipp i mitt område:
Ett paket som jag beställt hemleverans på blev aldrig lastad på bil och jag fick på nytt välja leveransalternativ. Valde då till ombud för att få sändningen i skälig tid.

Ett annat paket där jag valde hemleverans på skickades till ombud. En timme efter leverans till ombud står det felsorterad och paketet tillbaka till terminal. Nu sen några dagar tillbaka står det hanteras och inget händer....

Dessutom har de tagit bort hemleverans under dagtid. Går bara välja hemleverans på kvällstid.
Suck. Detta på bara några dagar.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Postnord verkar ha den dipp i mitt område:
Ett paket som jag beställt hemleverans på blev aldrig lastad på bil och jag fick på nytt välja leveransalternativ. Valde då till ombud för att få sändningen i skälig tid.

Ett annat paket där jag valde hemleverans på skickades till ombud. En timme efter leverans till ombud står det felsorterad och paketet tillbaka till terminal. Nu sen några dagar tillbaka står det hanteras och inget händer....

Dessutom har de tagit bort hemleverans under dagtid. Går bara välja hemleverans på kvällstid.
Suck. Detta på bara några dagar.

Mja för mig så är det Instabox leveranstiden brukar vara 1-2 dagar max just nu har de har förlängt tiden till nästa vecka Tisdag så ca 1 vecka efter företaget skickade ut mitt paket får jag det.

Tyvärr bör man räkna med att paket kan strula vid stora reor som Black Friday speditörerna har helt enkelt inte tillräckligt kapacitet för ökning.

För företag är det alltid svårt att hantera stora spikar i efterfrågan går inte dimensionera företaget enbart efter de stora spikarna ifall företaget ska vara lönsamt man kanske har lite extra kapacitet och anställer några extra personer men finns gränser hur mycket det går att skala systemen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tycker att jag har varit väldigt förskonad från den kritik postnord får från de flesta. Inga paket har kommit bort, och allt flyter på smärtfritt...tills nu. Har två paket på ingång från privatpersoner, och båda paket har inte fått någon trackinguppdatering sen de lämnades in hos respektive om bud... Ena paketet har befunnit sig i limbo sen den 28e nov. WTF? Någon annan som upplevt liknande trackingstrul i närtid?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hunnit (orkat) läsa igenom alla inlägg, bara ögnat igenom dem.
Har ni uppmärksammat att PN sedan 1/11-21 levererar alla varubrev oavsett om de får plats i postlådan eller ej, läs mer här:

"För att ytterligare stärka hemleveranserbjudandet ändrar PostNords rutinerna för den populära tjänsten Varubrev. Från och med den första november kommer alla Varubrev att levereras hem, antingen ställas utanför dörren eller hängas på postlådan i en vädersäker e-handelspåse."

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Nu har jag inte hunnit (orkat) läsa igenom alla inlägg, bara ögnat igenom dem.
Har ni uppmärksammat att PN sedan 1/11-21 levererar alla varubrev oavsett om de får plats i postlådan eller ej, läs mer här:

"För att ytterligare stärka hemleveranserbjudandet ändrar PostNords rutinerna för den populära tjänsten Varubrev. Från och med den första november kommer alla Varubrev att levereras hem, antingen ställas utanför dörren eller hängas på postlådan i en vädersäker e-handelspåse."

Kan ju bli snott så ingen bra idé. Dom har väl tröttnat på att leverera stora varubrev till ombud som ej går ner i brevinkastet i lägenheter

Permalänk
Medlem

Helt sjukt ju. Kommer vara mängder som försvinner och sen kommer PN skylla ifrån sig ansvaret. Konsumenter kommer betala för detta med högre priser som följd.

Permalänk
Medlem

Asnajs bo i ett tungt kriminellt utsatt område och få sin elektronik lämnad utanför den låsta porten!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

PN svarade på min reklamation att de inte har ansvar att varubrev faktiskt delas ut till rätt mottagare. Jag får kontakta avsändaren och kräva ersättning där. Jävla tjuvar är vad de är.
Har nu alltså väntat sen oktober på en försändelse som jag nu kanske får nästa år istället om avsändaren går med på att skicka ut på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Helt sjukt ju. Kommer vara mängder som försvinner och sen kommer PN skylla ifrån sig ansvaret. Konsumenter kommer betala för detta med högre priser som följd.

Låter helt rätt, vem ska annars betala? Ryssarna?

Konsumenten får helt enkelt köpa av en säljare som följer konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

Min senaste beställning från aliexpress som jag följde i postnord-appen fick statusen "försändelsen har levererats till mottagarens postlåda" för en vecka sedan men ingenting har dykt upp där än. Det är rätt postnummer iaf så jag har svårt att tänka mig att jag fick fel trackingnummer. Jag pratade med postnord förra veckan och svaret blev "vänta en vecka och annars får du ta det med avsändaren". Känns spontant väldigt svårt att få aliexpress att acceptera att det inte kommit fram när postnord säger att dom har levererat det. Någon med liknande erfarenheter? Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter helt rätt, vem ska annars betala? Ryssarna?

Konsumenten får helt enkelt köpa av en säljare som följer konsumentköplagen.

Förstår att ni som jobbar på postnord gläds över detta, tjuvar som ni är.

Permalänk
Medlem

JAg tror PN arbetare skulle ha både hågre lön och hårdare kvalitetskontrll över axlnarna

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Min senaste beställning från aliexpress som jag följde i postnord-appen fick statusen "försändelsen har levererats till mottagarens postlåda" för en vecka sedan men ingenting har dykt upp där än. Det är rätt postnummer iaf så jag har svårt att tänka mig att jag fick fel trackingnummer. Jag pratade med postnord förra veckan och svaret blev "vänta en vecka och annars får du ta det med avsändaren". Känns spontant väldigt svårt att få aliexpress att acceptera att det inte kommit fram när postnord säger att dom har levererat det. Någon med liknande erfarenheter? Några tips?

Samma sak hände mig. De tog en bild på paketet vid ankomst och uppdaterade sen i appen att det levererats till mottagarens brevlåda. Inget kom fram. Finns heller inget du kan göra. Postnord har fått en licens att stjäla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Samma sak hände mig. De tog en bild på paketet vid ankomst och uppdaterade sen i appen att det levererats till mottagarens brevlåda. Inget kom fram. Finns heller inget du kan göra. Postnord har fått en licens att stjäla.

Jag hade en liknande tidigare i år när den sa att det levererats på fredagen men sen dröjde det till måndag veckan efter innan det dök upp. Mer än en vecka känns lite väl mycket däremot. Är ju lite att snubbla på mållinjen när paketet tar sig hela vägen från kina via massa omvägar för att sen försvinna när brevbäraren ska lägga det på lådan här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Asnajs bo i ett tungt kriminellt utsatt område och få sin elektronik lämnad utanför den låsta porten!

Bor du i ett 'kriminellt' område kan du ha andra problem med posten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/jag-har-inte-kant-m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Bor du i ett 'kriminellt' område kan du ha andra problem med posten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/jag-har-inte-kant-m...

Jag bor tursamt nog på adressen intill.

Visa signatur

Save Scummer!