Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Bilden så klart Flesta brukar ju köra en demo film som rullar. Och ja faktiskt att se tvns fysiska storlek är en grej man kanske bör titta på. Inte alltid man kanske har plats att ställa tvn på om man inte möjlighet att montera tvn på en vägg. Sen frågan hur ett tv inköp på 30k kan anses som seriöst mot en som kostar 10k är delat. Termen TV är ju inte riktigt samma sak längre då det mestadels bara är en stor skärm med en mobil processor den den. Man bör nog lägga mer intresse på vad man ska ha tvn till, har den finesserna man vill ha, ingångar osv. Annars kan man ju bara köpa en tv som har allt det senaste+oled o hdr. Tvn blir ju ändå "värd" knappt hälften året efter om ens så mycket. Den jag nyligen köpte kostade dubbelt så mycket för knappt ett halvår sen.

Det handlar väl snarare att på dessa väggar hittar du inte en enda tv som är rätt kalibrerad .

Skulle tv apparaterna se ut som de gör på elgganten mediamarkt medflera så hade jag blivit riktigt besviken bilden är ju uselt inställd på dessa.

Vill man se hur de kan prestera är det bättre att åka till en riktig butik med bra visningsmöjligheter såsom Davids ,telehå eller kanske hembiobutiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Bilden så klart Flesta brukar ju köra en demo film som rullar. Och ja faktiskt att se tvns fysiska storlek är en grej man kanske bör titta på. Inte alltid man kanske har plats att ställa tvn på om man inte möjlighet att montera tvn på en vägg. Sen frågan hur ett tv inköp på 30k kan anses som seriöst mot en som kostar 10k är delat. Termen TV är ju inte riktigt samma sak längre då det mestadels bara är en stor skärm med en mobil processor den den. Man bör nog lägga mer intresse på vad man ska ha tvn till, har den finesserna man vill ha, ingångar osv. Annars kan man ju bara köpa en tv som har allt det senaste+oled o hdr. Tvn blir ju ändå "värd" knappt hälften året efter om ens så mycket. Den jag nyligen köpte kostade dubbelt så mycket för knappt ett halvår sen.

Du köper inte en TV som en investering så att tänka på vad den är värd och att den kommer halveras i värde väldigt snart, ja det är ju så det funkar...
Just det där tänket med att köpa en TV som har det "senaste" som du skriver.. Det är inte så det funkar.. Det är inte som en processor som har en processor kraft och ju nyare desto starkare.. Den som ska köpa för 10k sek har inte särskild mycket att välja mellan som den som ska köpa för 30k sek. Det du väljer på då är väldigt mycket smaksak på ibland ganska avancerad teknik. Det är här våra åsikter går isär om hurvida man faktiskt kan studera detta på en mediamarkt TV för att känna vad man gillar/föredrar/kan leva med ...
De flesta av LEDs nackdelar syns som sagt inte ens i ett så upplyst rum.. Motion hantering osv? Ja kanske om de skulle kopplat en TV korrekt till en korrekt källa och kanske spela en riktig 24hz film och jämföra med 60hz material , spel för att se fördröjningar osvosv men sånt gör dom ju inte på mediamarkt.. Nån slags butiksdemo kommer ju inte visa dig något sådant.
Svärtan på OLED kan man ju se lite i butik men det går ju inte jämföra med hur det faktiskt ser ut i ett nedsläckt biorum/dedikerat filmrum hemma...
Färgerna?`ja OLEDs färger på vivid läget på butiksdemo ser helt fantastiskt ut.. Sen köper man den kommer hem och ser att det där kommer du aldrig att se på nåt annat än ett DEMO i BUTIK..
Backlight bleeding existerar inte i butik som sagt eftersom det är så ljust där.. Sen är sånt individuellt för varje exemplar men oavsett så ser man inte mycket av teknikernas för och nackdelar så.. Man läser till sig sånt mycket bättre IMO

Ingenting i en sån butik är IRL för en som är insatt i TV apparater annat än Storlek (som du helt korrekt nämde), känslan av storleken om man lyckas naila riktigt avstånd (jag rekommenderar dock mer att t.ex. tejpa med maskeringstejp på väggen hemma i exakta måtten för t.ex. 65" och se hur det känns från soffan),
Och givetvis ramen på TVn hur det ser ut estetiskt för den som bryr sig om det..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Har du något märke som du vet är säkrare? Annars är det ju inget argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har du något märke som du vet är säkrare? Annars är det ju inget argument.

Precis..
Om jag inte minns fel var något liknande om LG tv apparater för några år sedan med..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Tack till alla som tagit sig tid idag och skrivit sin åsikt, mycket info som ledde till att jag tillslut valde LG OLED65E6V blev även en Samsung UBD-K8500P och några blu-ray 4k rullar, Passade även på att köpa en Monster Black Platinum Ultimate HDMI kabel, Det som motiverade E6 mot b6 var bla chippet som är deras egna och får prioriterade uppdateringar framför B6 och pansarglaset som B6 saknar.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Tack till alla som tagit sig tid idag och skrivit sin åsikt, mycket info som ledde till att jag tillslut valde LG OLED65E6V blev även en Samsung UBD-K8500P och några blu-ray 4k rullar, Passade även på att köpa en Monster Black Platinum Ultimate HDMI kabel, Det som motiverade E6 mot b6 var bla chippet som är deras egna och får prioriterade uppdateringar framför B6 och pansarglaset som B6 saknar.

Gött! Antagligen det bästa valet just nu, blir lite smått avis men min 65st60 plasma får hänga med ett tag till

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Tack till alla som tagit sig tid idag och skrivit sin åsikt, mycket info som ledde till att jag tillslut valde LG OLED65E6V blev även en Samsung UBD-K8500P och några blu-ray 4k rullar, Passade även på att köpa en Monster Black Platinum Ultimate HDMI kabel, Det som motiverade E6 mot b6 var bla chippet som är deras egna och får prioriterade uppdateringar framför B6 och pansarglaset som B6 saknar.

Bra val förutom hdmi kabeln... Överdrivet dyr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Bra val förutom hdmi kabeln... Överdrivet dyr

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kollade runt efter ditt svar och du har nog rätt, tips på en billigare kabel men samtidigt inte för billig, vill inte kabel ska bromsa så vet inte vilken hastighet som är rimligt att välja utan att det påverkar helhetsintrycket?

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Jag kollade runt efter ditt svar och du har nog rätt, tips på en billigare kabel men samtidigt inte för billig, vill inte kabel ska bromsa så vet inte vilken hastighet som är rimligt att välja utan att det påverkar helhetsintrycket?

Jag somnat men imorgon bitti får du svar. Ska förklara då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@visenstam: https://www.cnet.com/news/why-all-hdmi-cables-are-the-same/,
"Expensive HDMI cables are a rip-off and offer no difference in picture quality over cheap ones. So when a salesman tries to up-sell, politely tell him he's wrong and move on with the sale."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

@visenstam: https://www.cnet.com/news/why-all-hdmi-cables-are-the-same/,
"Expensive HDMI cables are a rip-off and offer no difference in picture quality over cheap ones. So when a salesman tries to up-sell, politely tell him he's wrong and move on with the sale."

Lögn! Så klart en dyr kabel skickar "bättre" ettor o nollor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Haha fan så lurad och dum man känner sig nu, tack så mycket grabbar, ni sparade mig en hyfsad slant, kanske inte är något fel på den kabeln som följer med blu-ray spelaren då, vore ju ologiskt igentligen att skicka med en kabel som inte gör sitt jobb

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

man skall inte underskatta placebo

att lura sig själv med bling-kablar är nog en bra väg mot bättre bild och nöjdhet.. (så länge man inte blir avslöjad och sågad, vilket tyvärr hände dig) dock bra att göra annat med pengarna ! fler filmer!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av visenstam:

Har tittar runt och läst väldigt mycket men är kluven inför köpet på tisdag.

Dom två kandidater jag har kommit fram till hitils är följande

LG OLED65E6V eller Samsung QE55Q8C QLED-TV

Som jag förstått det har LG släppt sin patch för att bota problemen som LG haft i ljusa scener med bilden.

Vet inte vilken jag ska välja, Vill ha svärtan från OLED med färgerna från Qled och vet inte vilket som är viktigast för mig.

Har jag missat någon annan tv som skulle passa in i prisklassen.

Max budget är 33.000 inte en krona över det är precis vad jag har.

Så om ni har synpunkter eller åsikter på andra val skulle jag bli oerhört tacksam om någon kunnig kan dela med sig av erfarenheter.

Tänk på att samsung precis släppte sin qled...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Tänk på att samsung precis släppte sin qled...

Tänk på att TS precis köpte sin TV...

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Haha fan så lurad och dum man känner sig nu, tack så mycket grabbar, ni sparade mig en hyfsad slant, kanske inte är något fel på den kabeln som följer med blu-ray spelaren då, vore ju ologiskt igentligen att skicka med en kabel som inte gör sitt jobb

Dock kan det vara viktigt att betala lite extra för bättre kvalitet på kablarna när det gäller längre avstånd 10m och längre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Dock kan det vara viktigt att betala lite extra för bättre kvalitet på kablarna när det gäller längre avstånd 10m och längre..

Ska man köra 4K 60hz så är det inte bara vid långa avstånd. Nu behöver man ju inte köpa en värsting men man bör se till att den klarar 18gbps.

Hade tre kablar liggandes hemma när jag koppla in min b6, ingen funkade vid 60hz full range rgb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja precis.. Vid 4k 60hz behövs ändå en viss bandbredd på kablarna.. Så det här med att alls hdmi kablar är lika gäller ju inte vid just 4k 60hz och även som någon nämnde vid längre avstånd.
Dessutom har denna tv sina hdmi portar vid sidan väldigt nära ramen. Så vill man inte att sladdarna ska synas framifrån så får man antingen ha. Väldigt flexibla kablar eller använda någon form av adapter eller kabel med vinkel.
Kör man adapter eller vinkel behöver man 270 grader och inte den klassiska 90graders som de flesta är.
Kablarna jag kör på är kabeldirekt hdmi kablar och ultra hdtv från Amazon.de

Särskild gillar jag kablarna från kabeldirekt. De är av väldigt hög kvalitet, bra böjbarhet utan att man skulle vara rädd att de skadas. Snygga, bra tjocklek vilket även kan skydda bättre mot yttre störningar med.. Det är ju också en faktor man får tänka på.
Med de ska det inte vara något problem att köra med 4k 60hz och de har rätt vinkel på HDMI kontakten så det blir snyggt vid sidan av TVn.

Här är t.ex. länk till en 3M 270 graders
https://www.amazon.de/KabelDirekt-270-HDMI-kompatibel-Highspe...

Om man handlar för över 30 euro är det fri frakt från amazon.de men tar ca en vecka att få paketen.

Kabeldirekt för övrigt får högsta betyg på allt de gör på amazon. Har köpt massvis med kablar av dom för både bild och ljud. Har några kablar över här som jag tänkte slänga ut på marknaden snart inom några dagar. Beställt lite olika längder osv på allt men orkar inte skicka tillbaka en kabel hit o dit. PM om intresse

Visa signatur

Citera för svar!