Ny skärm flimmrar när man startar vissa spel

Permalänk
Medlem

Ny skärm flimmrar när man startar vissa spel

Jag har köpt denna skärm: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858894
När jag startar vissa spel (inte alla) så blir hela skärmen till ett orange flimmer. Hittills har jag märkt det i H1z1 och i tower unite, medan csgo fungerar perfekt.
Ibland kan jag åtgärda det genom att köra i fullscreen, men i tower unite så går det inte.

Spelar ingen roll om skärmen är överklockad eller inte. Skärmen och sladdarna är helt nya. Grafikkortet fungerar som det ska då jag använt en annan skärm och där fungerar allt felfritt.
Vad kan jag göra? Är det en inställning i datorn eller på skärmen eller är skärmen trasig?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Christley: En skärm kan inte få för sig att gilla vissa spel medan den ratat andra. Den visar den signal den får. Orsaken och svaren ligger därför närmast hos spelen själva, grafikkortet och drivrutiner.

Permalänk
Avstängd

Kan vara så att grafikkortet inte behöver sträcka på benen i CS:GO men i dom andra behöver den. Därmed kanske den automatiskt överklockar och får artifakter som ett resultat?

Bara en tanke..

Testa manuellt klocka ned grafikkortet så den ligger på 80% av stock, testa spelen sen och se om du fortfarande får aproblemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Christley: En skärm kan inte få för sig att gilla vissa spel medan den ratat andra. Den visar den signal den får. Orsaken och svaren ligger därför närmast hos spelen själva, grafikkortet och drivrutiner.

När jag pluggar i min S34E790C så fungerar allt fint. Det är just den här skärmen det inte fungerar i.

Skrivet av oouhdawg:

Kan vara så att grafikkortet inte behöver sträcka på benen i CS:GO men i dom andra behöver den. Därmed kanske den automatiskt överklockar och får artifakter som ett resultat?

Bara en tanke..

Testa manuellt klocka ned grafikkortet så den ligger på 80% av stock, testa spelen sen och se om du fortfarande får aproblemen.

I ARK:survival evolved så fungerar allt fint, som är mycket mer grafikkrävande. Plus att jag inte ens kommer in i menyerna. GPUn går inte ens på 30%.
När jag pluggar i min S34E790C som kör i 3440x1440 istället för 2560x1440 som problemskärmen kör i så fungerar allt fint.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Christley:

När jag pluggar i min S34E790C som kör i 3440x1440 istället för 2560x1440 som problemskärmen kör i så fungerar allt fint.

Troligtvis spelet/GPU som försöket ställa om signal till en timing som som fungerar med S34E790C men inte med den andra skärmen. Har tack och lov inte behövt stöta och blöta dessa problem, vilket kan bero på att rätt ofta rensar ut drivrutinerna för grafikkortet, men också fr att jag inte hinner köra så många olika speltitlar där några är sämre/mer opålitliga med att hantera en skiftande maskinpark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

När jag pluggar i min S34E790C som kör i 3440x1440 istället för 2560x1440 som problemskärmen kör i så fungerar allt fint.

Samma uppdateringsfrekvens på bägge?
Samma kabel?

Om det är olika upplösningar är resultaten inte jämförbara.
Om du kör ut 2560x1440 165Hz till ena skärmen så behöver du ju köra 2560x1440 165Hz till andra för att det ska vara jämförbart.

Jag förutsätter att du uppdaterat alla drivrutiner.

Har du ställt in att G-sync ska vara på oavsett fullscreen/windowed?
Jag tycker du ska titta på vilken uppdateringsfrekvens spelen körs i och om G-sync är på eller ej.

Prova med G-sync av och på och olika uppdateringsfrekvenser.

Om det fungerar utan G-sync så är det G-sync-modulen som är dålig.
Om det fungerar med lägre uppdateringsfrekvenser kan det vara dålig kabel - prova med annan (hoppas det är DP du kör).

Permalänk

Det är inte omöjligt att det är signal processor delen i skärmen som det är fel på. Jag skulle skicka den för att bli utbytt på garanti. Det är lika mycket som kan gå fel i en skärm som i datorn. Alla digitala signaler går till en digital signal processor som tolkar signalerna och omvandlar dem så att de stämmer för det skärm element som sitter i. Så är inget konstigt om det är fel på skärmen. Du kan råkat fått ett dåligt exemplar.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Troligtvis spelet/GPU som försöket ställa om signal till en timing som som fungerar med S34E790C men inte med den andra skärmen. Har tack och lov inte behövt stöta och blöta dessa problem, vilket kan bero på att rätt ofta rensar ut drivrutinerna för grafikkortet, men också fr att jag inte hinner köra så många olika speltitlar där några är sämre/mer opålitliga med att hantera en skiftande maskinpark.

Så din rekommendation är att köra DDU och hoppas på att det löser det?

Skrivet av Yomster:

Samma uppdateringsfrekvens på bägge?
Nej. Känns värdelöst att köra nya i 60hz men ska testa bara för att.

Samma kabel?
Yes. Har testat med en sån där kabel som har sköldning också.

Om det är olika upplösningar är resultaten inte jämförbara.
Om du kör ut 2560x1440 165Hz till ena skärmen så behöver du ju köra 2560x1440 165Hz till andra för att det ska vara jämförbart.
Då får jag testa 2560x1440 60hz för de är de enda jag kan få gemensamt. Dock kör den nya skärmen bara 144hz för 165hz fungerar inte.

Jag förutsätter att du uppdaterat alla drivrutiner.
Yes, den kör 381.65.

Har du ställt in att G-sync ska vara på oavsett fullscreen/windowed?
Yes

Jag tycker du ska titta på vilken uppdateringsfrekvens spelen körs i och om G-sync är på eller ej.
Tänker du med fps counter eller på något annat vis. Spelen kör mellan 80-200fps. G-sync ska vara på.

Prova med G-sync av och på och olika uppdateringsfrekvenser.
Ska göra det efter jag postat detta inlägget.

Om det fungerar utan G-sync så är det G-sync-modulen som är dålig.
Okej, tack.
Om det fungerar med lägre uppdateringsfrekvenser kan det vara dålig kabel - prova med annan (hoppas det är DP du kör).
Har testat med 2 kablar, så det känns rätt otroligt. Och jag kör med DP ja.

Till er alla. Filmade hur det är:
https://youtu.be/VzQ99rCo-i4

Som ni kan se så behöver spelen bara starta, dom når knappt menyerna. Alltså är inte grafikkortet överbelastat. Hör inte ens fläkten sätta igång på grafikkortet så det är inte att den blir för överbelastad. Men ska testa de sakerna @yomster sa, återkommer

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Samma uppdateringsfrekvens på bägge?
Samma kabel?

Om det är olika upplösningar är resultaten inte jämförbara.
Om du kör ut 2560x1440 165Hz till ena skärmen så behöver du ju köra 2560x1440 165Hz till andra för att det ska vara jämförbart.

Jag förutsätter att du uppdaterat alla drivrutiner.

Har du ställt in att G-sync ska vara på oavsett fullscreen/windowed?
Jag tycker du ska titta på vilken uppdateringsfrekvens spelen körs i och om G-sync är på eller ej.

Prova med G-sync av och på och olika uppdateringsfrekvenser.

Om det fungerar utan G-sync så är det G-sync-modulen som är dålig.
Om det fungerar med lägre uppdateringsfrekvenser kan det vara dålig kabel - prova med annan (hoppas det är DP du kör).

När G-sync var igång så flimmrade spelen, spelade ingen roll om de var 60hz eller 144hz. Stängde jag av G-sync så fungerade spelet flawless.
Så antar att G-sync modulen är trasig. Tack för hjälpen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Tänker du med fps counter eller på något annat vis. Spelen kör mellan 80-200fps. G-sync ska vara på.

Finns oftast i inställningarna vilken uppdateringsfrekvens spelet ska köras i (oftast inbakat i upplösningen typ "1920x1080@60Hz")
Dessutom kan du också prova med V-sync av/på också då den påverkar G-sync.

Jag håller för övrigt med om DDU.
Mycket bra verktyg som löser många problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

När G-sync var igång så flimmrade spelen, spelade ingen roll om de var 60hz eller 144hz. Stängde jag av G-sync så fungerade spelet flawless.
Så antar att G-sync modulen är trasig. Tack för hjälpen

Jag hade provat allt innan jag returnerat men det låter inte bättre.
Fasen vad drygt!

Testa ringa Acers support, de kanske vet om det är G-sync-modulen som felar när det beter sig som du beskriver.

Lycka till!