Vilket är det bästa micro-SD kortet?

Permalänk
Inaktiv

Vilket är det bästa micro-SD kortet?

Tjenare hallonmumsare!

Titeln är väl ganska self-explainatory. Letar efter det snabbaste och bästa Micro-SD kortet till min Nvidia Shield K1. Helst 128 gb stort, inte större.

Tips?

Permalänk
Permalänk
Medlem

@anon196866:
SanDisk är bland de största när det gäller SD-kort.
När det kommer till hastighet är det "Class" du ska titta på, Class 10 är det snabbaste (vad jag vet iaf.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Om jag inte har fel så kräver den plattan samsung sd kort, kan funka ändå.
Men har själv upptäckt krångel. Hade ett sd kort som slog ut wifit på 2 olika k1 plattor.
Kortet var nytt och fungerar utmärkt i min telefon.

Permalänk

Vem som helst kan läsa spec men ett SD kort som har hög läshastighet behöver inte automatiskt vara bäst för att sitta i trådskaparens surfplatta. Man vet ju inte exakt hur tillverkaren testat sitt kort. Vet att det finns någon märkning på vissa kort som visar att de är lämpliga för att installera appar på ex.

Edit http://www.pcadvisor.co.uk/test-centre/storage/best-microsd-c... Där visar de lite vad man kan kika på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen

De siffror på läs- och skrivhastighet som anges där säger väldigt lite om verkligheten.

Skrivet av Belzader:

@SpelSjuk:
SanDisk är bland de största när det gäller SD-kort.
När det kommer till hastighet är det "Class" du ska titta på, Class 10 är det snabbaste (vad jag vet iaf.)

Bara i det äldsta systemet. Det finns tre.

Det fina med hastighetsklasser är att de specar minimihastighet, inga fantasisiffror. Det innebär givetvis också att två kort med samma hastighetsklass kan vara olika snabba i vissa scenarier.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Tack snälla, allihopa! Detta var mycket mer utav en djungel för den oinsatte, än vad jag trodde

Permalänk
Medlem

Vad du än gör köp inte Samsungs Evo kort. Jag är inne på mitt tredje på två år, tur komplett är snälla och skickar nytt utan tjafs så fort de går pajar

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bara i det äldsta systemet. Det finns tre.

Faktiskt 4

https://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital
"Application Performance Class"
A1 och A2 hitintills.
Dessa handlar om min IOPs och är rätt viktiga för tex plattor/telefoner om du ska köra mjukvara på dem.

Skrivet av LudvigLindell:

Vad du än gör köp inte Samsungs Evo kort. Jag är inne på mitt tredje på två år, tur komplett är snälla och skickar nytt utan tjafs så fort de går pajar

Sandisk Ultra är typ samma sak, med billigaste TLC NANDet de kan hitta, med tveksam kvalité. Ska man skriva mycket data bör man undvika dessa budget kort.

@anon196866
Ofta så är det som påverkar mest på en enhet som ska jobba mot SD kort vilket IOPs det har, dvs hur snabbt den kan skriva och läsa småfiler. Normalt är detta i klass på kB/s i billigare kort, men på bättre kan de gå upp till MB/s vilket snabbt märks när saker ska läsa och skriva mot det med småfiler.

Ska man bara spela in film, ta 5MB+ stora bilder med kameran osv så är dessa andra Class10/U1/V90 osv de relevanta. Normalt dock så får man bättre prestanda på alla nivåer när man börjar komma in i Pro/Extreme och liknande kort, men den kan optimeras på olika sätt.