AMD demonstrerar 8K-videoredigering med arkitekturen Vega

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

AMD demonstrerar 8K-videoredigering med arkitekturen Vega

Efter att i ett år lämnat på walkover är AMD på väg tillbaka i prestandasegmentet med Radeon RX Vega, som inför lanseringen demonstreras vid redigering av 8K-upplöst videoinnehåll.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Hoppas på en bra prisklass på Vega.

ΛVOИ 2011
Intel Core i5 2500K Asus GeForce GTX 570 DirectCU II Asus P8Z68-V PRO GEN3 Corsair Force GT 120GB WD Green 2TB Corsair Graphite 600T White Special Edition Corsair Vengeance 1600MHz 8GB Corsair AX 750W Antec Kühler H2O 620

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Försiktigt optimistisk. Teoretisk prestanda ökar inte jättemycket över Fury X. Men det sägs ju att arkitektuten ska vara mycket effektivare och nå mycket högre rent praktiskt. Men det utlovades högre effektivitet med Polaris över tidigare GCN och där visade det sig snarare gå åt motsatt håll.
Och det är intet normalt att ha ett jättegap över sin senaste sin senaste serie upp till ett toppkort. Kan inte se en Vega som är dubbelt upp av 580X av den anledningen. Rimligtvis borde gapet mellan Vega och korten under vara mycket mindre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

Igår hade Vega namnsdag, hade hoppats på att det skulle släppas då

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2004

Allt denna hype för inget!

Ryzen 2700X - Vega 64 Nitro + - Asus Crosshair X470 VII Hero - G.Skill @ 3466 MHz - EVGA G3 850W

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2008

Detta kommer ej sluta bra! Se bara på hur mycket energieffektivitet de lovade med Polaris men det slutade under skämskudden. Jag är glad att AMD åtminstone lyckades med Ryzen.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Haziza:

Allt denna hype för inget!

Vad är det som är hype:en? Menar du nyhetsartikeln? Vad är det som är "inget"? Är det i.s.f. då dess innehåll?
Det jag undrar är vad är det du vill med din one liner? Skapa hype?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Fury X Enhanced!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av str8forthakill:

Fury X Enhanced!

Ny arkitektur, så förhoppningsvis betydligt bättre. Men det märker vi när det finns tester.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av anon114264:

Detta kommer ej sluta bra! Se bara på hur mycket energieffektivitet de lovade med Polaris men det slutade under skämskudden. Jag är glad att AMD åtminstone lyckades med Ryzen.

Ryzen är väl inte heller så rysligt energieffektiv, speciellt vid överklockning.

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | Gigabyte 2080 Ti 11GB Gaming OC | Acer XB271HU
7700K | Asus z270F | Msi 1080 Ti Gaming X
Acer Windows Mixed Reality Headset

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jag förväntar mig att vega blir lyckad även om jag oroar mig för tomrummet mellan RX580 och vega.
De kanske släpper flera vega med större och mindre kretsar som fyller tomrummet.
Det kan även vara så att AMD inte är intresserade av att fylla tomrummet då de kanske inte finner det lönsamt i år.
Mindre kretsar lär komma nästa år oavsett som är baserade på NCU så finner det inte främmande att AMD har NCU kretsar för hela segmentet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Aleshi:

Försiktigt optimistisk. Teoretisk prestanda ökar inte jättemycket över Fury X. Men det sägs ju att arkitektuten ska vara mycket effektivare och nå mycket högre rent praktiskt. Men det utlovades högre effektivitet med Polaris över tidigare GCN och där visade det sig snarare gå åt motsatt håll.
Och det är intet normalt att ha ett jättegap över sin senaste sin senaste serie upp till ett toppkort. Kan inte se en Vega som är dubbelt upp av 580X av den anledningen. Rimligtvis borde gapet mellan Vega och korten under vara mycket mindre.

Ska man vara jävligt petig så var det förbrukningen man pratade varmt om vad gäller Polaris. Vilket man också löste.

Problemet var snarare att man istället lanserade ett strömsnålare kort med samma performance än att släppa ett med samma strömanvändning men med bättre performance.

Lätt också att glömma att man satte RX480 mot RX390 (rak ersättare är RX380) vilket såklart samtidigt var ett budget kort som skulle matcha ett high end kort (199 USD vs 329 USD launch Price).

Så högre effektivitet uppnådde man, vet inte riktigt hur du kan få det till något annat? Numera så ligger det i många spel över 390x eller mellan 390/390x vilket är 429 USD kort från början med 512 bit minnesbus.

Problemet är nog inte var AMD lovade utan vad nVidia sen kontrade med genom att inte bara släppa lika bra budget kort utan även befästa high-end delen stenhårt.

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
järnforsen
Registrerad
Nov 2011

AMD: Radeon RX Vega Performance Compared To GeForce GTX 1080 Ti and Titan Xp Looks Really Nice.

Får ju alltid hoppas

http://wccftech.com/amd-radeon-rx-vega-performance-gtx-1080-t... ?

https://twitter.com/BitsAndChipsEng/status/856817394882408448

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

@xorce:
Var det inte wccftech som läckte att Polaris skulle utprestera samtliga nvidia kort med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Damn it AMD, kom igen nu! Vi har väntat tillräckligt länge!

#enoughisenoughgiveusveganow

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÅKERSBERGA
Registrerad
Dec 2009

Eftersom min favoritångest är beslutsångest hoppas jag att AMD kommer på banan ordentligt igen
En favoritläsning är tester så det ser jag fram emot!

"Why I like Microsoft? Microsoft just steals my money, Google steals my identity!"
Fractal Define R4 / Asus Crosshair V / AMD 8320 / 16 GB BallistiX / Crucial RealSSD C300 128 GB /2 * R9 390 Nitro 8GB @1920x1200 / Corsair H110 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Kave / Mus: Ace Edge 3200 / HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av cyprus:

Ryzen är väl inte heller så rysligt energieffektiv, speciellt vid överklockning.

Alla CPUer har en ökning efter en gräns. Skillnaden är att Ryzens stock/boost ligger närmare den gränsen än Intel.

Som vanligt måste du titta like for like, så jämför du AMD 8 Core mot Inte 8 Core. Så i7-6900K med 8 x 3,7ghz (turbo) drar ju mer än Ryzen 1700 7 x 3,7ghz (turbo)

Sen sticker Ryzen extremt runt 4ghz och uppåt.

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av str8forthakill:

@xorce:
Var det inte wccftech som läckte att Polaris skulle utprestera samtliga nvidia kort med?

Jag är skeptiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarby Sjöstad
Registrerad
Nov 2004

Vegas HBM2 minnen har alltså en hastighet på 512 GB/s.
1080 Ti DDR5 har 11 Gbit/s.

Frågor kring detta:
Varför mäts den ena i Byte per sekund, den andra i Bit per sekund?
Hur stort är gapet mellan dessa siffor om man översätter de båda till samma enhet?

Uppdatering:
Jag testade att göra en uträkning här: http://www.matisse.net/bitcalc/?input_amount=512&input_units=...
Vega 512GB per sekund = 4096 Gbit per sekund
1080 Ti = 11 Gbit per sekund

Det kan väl inte stämma?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Aleshi:

Något jag läste "vet ej om det stämmer"
så räknar nvidia och AMD tflops olika. Tydligen räknar AMD sin med peak performance. Medans Nvidia räknar sin i medel "eller var det lägre än medel?" performance. Tydligen om man kollar på korten i samma nivå i tflops så får dom ut liknande prestanda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av PalmiNio:

Ska man vara jävligt petig så var det förbrukningen man pratade varmt om vad gäller Polaris. Vilket man också löste.

Problemet var snarare att man istället lanserade ett strömsnålare kort med samma performance än att släppa ett med samma strömanvändning men med bättre performance.

Lätt också att glömma att man satte RX480 mot RX390 (rak ersättare är RX380) vilket såklart samtidigt var ett budget kort som skulle matcha ett high end kort (199 USD vs 329 USD launch Price).

Så högre effektivitet uppnådde man, vet inte riktigt hur du kan få det till något annat? Numera så ligger det i många spel över 390x eller mellan 390/390x vilket är 429 USD kort från början med 512 bit minnesbus.

Problemet är nog inte var AMD lovade utan vad nVidia sen kontrade med genom att inte bara släppa lika bra budget kort utan även befästa high-end delen stenhårt.

Fast varför jämföra med 390 som är baserat på ett över 3 år gammalt chip. Fury Nano har både bättre prestanda och prestanda per watt än 480. Man kan ju tycka att ett nyare kort och på en mindre tillverkningsnod borde vara bättre än samtliga gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Zipparn:

Vegas HBM2 minnen har alltså en hastighet på 512 GB/s.
1080 Ti DDR5 har 11 Gbit/s.

Frågor kring detta:
Varför mäts den ena i Byte per sekund, den andra i Bit per sekund?
Hur stort är gapet mellan dessa siffor om man översätter de båda till samma enhet?

Hastighet kontra bandbredd, olika saker
Så här ser förhållandet ut i formelspråk [Hastighet / 8 * bussbandbredd = Bandbredd]

Exempel:
Titan XP: 11,4 Gbit / 8 * 384bit = 547,2 GB/s
1080 Ti: 11 Gbit / 8 * 352bit = 484 GB/s

(8 bitar = 1 byte)
http://www.sweclockers.com/nyhet/23687-sk-hynix-avtacker-gddr...

edit: rättelser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Aleshi:

Det naturliga hade varit att 480 hade blivit 570 etc, istället för ett överclockat kort med en prestandavinst på några få % och 10-15% ökad energiförbrukning.
Magkänslan är att det inte spelar någon roll om jag köper ett 1080 idag eller när Vega släpps, håller dock fortfarande tummarna.
Antingen är AMD sena att driva på Hyp-tåget eller så har något gått jävligt fel, men det är ren magkänsla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008

Kanske lite bortskämd, men det är en del "gäsp" över AMD's släpp.
Inte för att det är direkt dåligt, men det är inte speciellt upphetsande heller.

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarby Sjöstad
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av SolidReactor:

Tack! Jag räknade godtyckligt "hastighet på minnen" och blandade därmed bandbredd med minneshastighet.
Nu vet man att hålla isär dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av frankof:

Inte för att det är direkt dåligt, men det är inte speciellt upphetsande heller.

Hur drar du den slutsatsen när kortet inte ens är lanserat och när vi inte vet allt än?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
järnforsen
Registrerad
Nov 2011

@str8forthakill: länk till detta påstående ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Lansera skiten nån jävla gång! Kortet kommer ju kännas gammalt redan när det släpps annars... RX 580 = Stenålder. Vega = gammalt? Jag blir spyfärdig när jag hör "polaris" och blir redan illamående när jag hör "Vega".
Jag vill se ett "M. Bison"!

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av cyprus:

I par med Intels motsvarighet.

Skrivet av frankof:

Skrivet av Chris_Kadaver:

Lansera skiten nån jävla gång! Kortet kommer ju kännas gammalt redan när det släpps annars... RX 580 = Stenålder. Vega = gammalt? Jag blir spyfärdig när jag hör "polaris" och blir redan illamående när jag hör "Vega".
Jag vill se ett "M. Bison"!

Låter som du borde uppsöka doktorn.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Inte för att vara sån men oftast när amd satsar på hype så brukar det ju floppa rätt rejält. Sen videoredigering i 8k, pga att dom säkert inte kan visa någon vidare prestanda i något spel gentemot titan, etc.

Gigabyte x99 5-gaming | Intel core i7 5820k | 16Gb ddr4| rx vega 64 |
"Don't Fear The Reaper"