Forumdelen sponsras av

Fördröjningar av mörka områden på Philips Brilliance BDM4037UW?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Fördröjningar av mörka områden på Philips Brilliance BDM4037UW?

Så jag köpte precis en BDM4037UW men mörka områden blir smetiga, vilket gör att det blir jobbigt att ens kolla på youtube.. Är detta något som man måste leva med eller något fel?

Video: https://youtu.be/9mDLbmJtHXA

@Laxpudding: Hade Acer ET430 liknande problem?

PS. Har nu testat 3 olika 'premium' skärmar och alla har någonting jobbigt med dem och min gamla Samsung S27A950D (TN, 1080p) presterar ofta bättre. Har alla något sorts fel nuförtiden eller finns det någon som är ganska bra på allt? Bättre än en gammal TN panel från 2011 i alla fall. Känns bara så konstigt att en 6 år gammal skärm för 4500kr presterar bättre än en ny 8000kr skärm.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@convery: De flesta skärmar, inklusive ET430K, får sådana skuggor när man kör för hög overdrive-inställning. Så kolla där. Kanske är en enkelt steg i menyerna för att det ska bort.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

@Laxpudding: Närmaste jag kan hitta är deras 'Smart Response' inställning, och det är ingen skillnad mellan Off och Fastest. Testat all inställningar jag kan hitta i menyn och inget hjälper =(

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@convery: Det är en VA-panel och den här typen av skuggor/släp är vanligare med den tekniken. Acer ET430K använder IPS.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

@Laxpudding: Så, bör jag byta till en ET430K där man kan i alla fall reducera detta eller finns det någon panelteknik/skärm som är 'perfekt' i 7000-10000 klassen?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@convery: Finns inga perfekta produkter. Däremot kan man ibland, men inte alltid, finna produkter som perfekt matchar ens behov. Stör du dig på skuggorna så är ET430K helt klart inte problematisk på den punkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Just BDM4037 har fått rätt mycket skit för sin rörelsehantering av vad jag sett. (påtagligt värre än den platta föregångaren)
Det måste vara en väldigt trött VA-panel med dålig overdrivehantering.

ET430K lär vara påtagligt bättre i jämförelse, men inget fartmonster för den sakens skull!

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008

@Laxpudding: När kommer din recension på Philips BDM4037UW?

Spelmaskinen
| Be Quiet! Dark Base 700 | Corsair H115i Pro | i5 8600k @4,8Ghz | MSI z370m Gaming Pro Ac | Corsair LPX 3000MHz 16GB | EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 | Samsung 830 SSD| Acer XB271Hu | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@220volt: Kommer att börja med den nästa vecka. Ju mindre besvär, desto snabbare går det.