Tio procent av Windows 10-användarna har uppdaterat till Creators Update

Permalänk
Melding Plague

Tio procent av Windows 10-användarna har uppdaterat till Creators Update

Två veckor efter lanseringen av Creators Update för Windows 10 har en tiondel av användarna uppdaterat till denna, där en stor del utgörs av Microsofts Surface Pro och Surface Book.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Uppdaterat och klart här!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Uppdaterat och inte märkt någon större skillnad iaf.

Permalänk
Medlem

Jag törs inte uppdatera.. Inte ännu i alla fall.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Uppdaterat såg inga problem, det började visserligen ryka ut datorn men ett glas vatten gjorde susen.

Nå min i7 7700K ska formateras om vilken dag som helst och när jag just nu enbart kör VM på den så varför inte?

*edit*
Förvånadsvärt låga siffror, jag trodde MS tvingade på folk i högre takt.

Permalänk
Medlem

Alla har inte fått den genom update ännu.Inte konstigt då kanske att det är så låga siffror..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Alla har inte fått den genom update ännu.Inte konstigt då kanske att det är så låga siffror..

Om man aktivt tvingar fram en sökning så får man väl den? Jag gjorde så på föräldrarnas dator när jag var hemma hos dem så det skulle ske under kontrollerade former, självklart tog uppdateringen för lång tid och jag fick sticka, självklart kraschade den sedan men det löste sig.

Permalänk
Medlem

Fick inget val :/
Den bara gjorde det när jag stängde av datorn senast.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

För de som inte aktiverat Windows än så verkar den inte komma upp, säkert gjort med flit

Jag kommer göra en ghost kopia på OS disken innan jag uppdaterar. Speciellt om man ska skaffa sig en oem licensnyckel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om man aktivt tvingar fram en sökning så får man väl den? Jag gjorde så på föräldrarnas dator när jag var hemma hos dem så det skulle ske under kontrollerade former, självklart tog uppdateringen för lång tid och jag fick sticka, självklart kraschade den sedan men det löste sig.

Nope, det behöver den inte göra. Den rullar ut i omgångar precis som Google gör (eller gjorde) till sina Nexus enheter/pixel telefoner vid en uppdatering. Det görs för att servrarna inte ska krascha.

On topic: Jag uppgraderade innan den kom ut, o det har rullat på som det ska på mina datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Hade inte så mkt val, Gick inte att installera Nvidia drivrutinerna till mitt GTX 1080 annars Oavsett så är det väl bra att alltid vara uppdaterad.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Vet inte om detta har något med uppdateringen att göra men igår laggade min dator så jag stängde av den - när jag sedan satte i gång den igen stod det något i stil med "An operating system wasn't found. Try disconnecting any drives that don't contain an operating system. Press any key to restart."

Men klickar jag på någon "F" knapp (F1, F2 osv) så hoppar datorn över det där och jag kan använda den normalt, men jag tror att den är långsammare (kan vara placebo). Så nu ska jag försöka fixa denna skit. Som sagt vet jag inte vad som orsakar kanske är den där creators updaten, dock installerade jag den för 1-2 veckor sedan (tvingades) så det kanske är helt orelaterat.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem

Kloka Microsft-användare väljer att vänta så länge det bara går med all form av "uppdatering". Själv är jag kvar på 7:an på samtliga mina maskiner

(låt de som uppdaterar tidigt åka på de värsta smällarna, vet jag)

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Om man aktivt tvingar fram en sökning så får man väl den? Jag gjorde så på föräldrarnas dator när jag var hemma hos dem så det skulle ske under kontrollerade former, självklart tog uppdateringen för lång tid och jag fick sticka, självklart kraschade den sedan men det löste sig.

Jag fick den på speldatorn genom windows update, men inte på min HP workstation ..Där vart jag skickad till Assist appen och uppdaterade genom den..

Och det har fungerat utmärkt på båda maskinerna

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Kloka Microsft-användare väljer att vänta så länge det bara går med all form av "uppdatering". Själv är jag kvar på 7:an på samtliga mina maskiner

(låt de som uppdaterar tidigt åka på de värsta smällarna, vet jag)

.

Stämmer hårdvaran i din signatur, då fattar jag allt

Själv har jag Win 10 sen en tid tillbaka, men har Snoozat Creators Update i ca två veckor, nästa vecka smäller det

En fråga: Om du nu har bättre hårdvara än i sign som inte syns, varför sitta på 7:an?

Jag lovar du kommer inte att bli besviken!

Det roliga är att vi alla här kommer att sitta på 10:an om några år...(vi som kör Win, menar jag).....Om man vill ha det fetaste av det feta d v s då finns det inte plats begagnade veteran O S!! Det är ren fakta!

Men kämpa på

rättstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

"Värt att nämna är att Creators Update än så länge är i en tidig fas av utrullningen, vilket kan förklara den låga siffran."

Detta borde stå överst, då det är den största (enda?) anledningen till den låga siffran. Skynda långsamt; det är ju trots allt över 400 miljoner enheter som ska få denna uppdatering!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Stämmer hårdvaran i din signatur, få fattar jag allt

Själv har jag Win 10 sen en tid tillbaka, men har Snoozat Creators Update i ca två veckor, nästa vecka smäller det

En fråga: Om du nu har bättre hårdvara än i sign som inte syns, varför sitta på 7:an?

Jag lovar du kommer inte att bli besviken!

Det roliga är att vi alla här kommer att sitta på 10:an om några år........Om man vill ha det fetaste av det feta d v s då finns det inte plats begagnade veteran O S!! Det är ren fakta!

Men kämpa på

He he. Ja, det är bra jag gillar ironi Det enkla svaret är att jag uppskattar ett OS som är gjort för PC med tangentbord och mus. Ett OS som inte har onödigt fluff och tomrum mellan allt, så att feta tummar skall kunna pressa på plattans touch screen utan att missa. Ju mer man får plats med på ett visst utrymme desto bättre - 10:an återspeglar inte detta. 10:an är ett desperat försök från MS att slå sig in på mobilmarknaden. Den är vidare omgärdad av ren desperation och mängder av tvång. Sammantaget gör det mig surare än en citron och operativsystemet ifråga ger mig en smak av... bajs... i munnen

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Creator Update är vad Windows 10 RTM borde ha varit. Nu känns det som att de flesta sakerna är på plats och bara rullar på. Speciellt det nya uppgraderingssystemet samt Windows subsystem for linux är riktigt trevliga nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

"Värt att nämna är att Creators Update än så länge är i en tidig fas av utrullningen, vilket kan förklara den låga siffran."

Detta borde stå överst, då det är den största (enda?) anledningen till den låga siffran. Skynda långsamt; det är ju trots allt över 400 miljoner enheter som ska få denna uppdatering!

Varför skall det stå överst?

Vill man ha fakta och är intresserad läser man hela nyheten!
Dom som missar det, dom ska ha det.....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Har inte fått uppdateringen än och förväntar mig inte heller att få den snart heller. Anniversary Update fick jag vänta runt en och en halv månad på. Förmodligen för att datorn är rätt gammal nu. Det är okej, har ingen brådska med att få dessa uppdateringar och har heller aldrig haft några allvarliga problem. Det var väl bara den ursprungliga versionen (1507) som var lite buggig. Startmeny som plötsligt inte gick att öppna och såna saker som i alla fall fixade sig vid omstart av datorn

Permalänk
Inaktiv

Alla fyra av mina datorer som används någorlunda regelbundet (dagligen för tre av dom) så kör de CU samtliga. Två av datorerna forcerade jag en uppdatering med Microsofts uppdateringsverktyg då jag ville installera om dessa vid samma tillfälle. De två andra uppdaterade sig själva.

Inga problem hitills, två veckor senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Alla fyra av mina datorer som används någorlunda regelbundet (dagligen för tre av dom) så kör de CU samtliga. Två av datorerna forcerade jag en uppdatering med Microsofts uppdateringsverktyg då jag ville installera om dessa vid samma tillfälle. De två andra uppdaterade sig själva.

Inga problem hitills, två veckor senare.

Det är ju M V G kan man ju säga!

Ska uppdatera mina om en vecka till C U

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Uppdaterat såg inga problem, det började visserligen ryka ut datorn men ett glas vatten gjorde susen.

Nå min i7 7700K ska formateras om vilken dag som helst och när jag just nu enbart kör VM på den så varför inte?

*edit*
Förvånadsvärt låga siffror, jag trodde MS tvingade på folk i högre takt.

Det viktiga var att lura in folk i W10, sedan är det inte lika viktigt att hålla tempot längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Det är ju M V G kan man ju säga!

Ska uppdatera mina om en vecka till C U

Finns ju vissa som fått problem men om det är användarfel, drivarfel eller fel i Windows 10-uppdateringen är svårare att avgöra. Och då sitter jag själv på rätt varierande system:

Huvuddatorn: Den i signaturen, 6700K, 64GB DDR4 och dubbla GTX 1070. Nu har jag iofs problem med drivarna men det är mer Nvidia-relaterat. Win 10 (Home) x64.
Mitt sekundära system: Ncase M1-systemet med 2700K, 8GB DDR3, R9 290 Tri-X. Windows 10 Pro x64
Primär laptop: Lenovo 700-15ISK med i5 6300HQ, 16GB DDR4 och Intel + 950M grafik. Windows 10 (Home) x64
Sekundär laptop/köksdator: Gammal HP-laptop med i3 2320m, 8GB DDR3, Intel + Radeon HD6490m grafik. Windows 10 Pro x64.

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar ett tag till tror jag, är säkert inga problem, men pallar inte ifall att

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av epple:

"Värt att nämna är att Creators Update än så länge är i en tidig fas av utrullningen, vilket kan förklara den låga siffran."
Detta borde stå överst, då det är den största (enda?) anledningen till den låga siffran. Skynda långsamt; det är ju trots allt över 400 miljoner enheter som ska få denna uppdatering!

Ja det är många enheter som kör Windows 10.
400 miljoner var siffran för september 2016 men redan då rapporterades att nytillkomna uppgraderingar
från Windows 7/8 hade börjat bromsa upp. Jag såg en siffra nyligen på att man uppskattar att det nu är 500 miljoner
enheter av olika slag som har Windows 10 installerat.
Sedan är det ett spektrum av versioner naturligtvis. De flesta bör väl ha installerat version 1607 vid det här laget.
Men att Windows 10 version 1703 inte installeras snabbare förvånar mig och framför allt att det i första hand är Microsofts Surface Pro och Surface Book och inte PC som svarar för dessa tidiga installationer.
Windows 10 verkar i alla fall inte ha blivit den succé som Microsoft hoppats på. Fortfarande är det fler enheter som använder Windows 7/8/8.1 än Windows 10.
Förmodligen kommer inte Windows 10 att bli det operativsystem som alla samlas under så länge PC-parkens ålder och användarnas tveksamhet bromsar. Vi får inte glömma att i många delar av världen har man helt andra förutsättningar än här i västvärlden.

Permalänk
Medlem

Tyckte själv att det var en ganska hög siffra? Speciellt med tanke på att t.ex. jag behövde gå in i inställningar och manuellt be om uppdateringen.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andylindy:

Ja det är många enheter som kör Windows 10.
400 miljoner var siffran för september 2016 men redan då rapporterades att nytillkomna uppgraderingar
från Windows 7/8 hade börjat bromsa upp. Jag såg en siffra nyligen på att man uppskattar att det nu är 500 miljoner
enheter av olika slag som har Windows 10 installerat.
Sedan är det ett spektrum av versioner naturligtvis. De flesta bör väl ha installerat version 1607 vid det här laget.
Men att Windows 10 version 1703 inte installeras snabbare förvånar mig och framför allt att det i första hand är Microsofts Surface Pro och Surface Book och inte PC som svarar för dessa tidiga installationer.
Windows 10 verkar i alla fall inte ha blivit den succé som Microsoft hoppats på. Fortfarande är det fler enheter som använder Windows 7/8/8.1 än Windows 10.
Förmodligen kommer inte Windows 10 att bli det operativsystem som alla samlas under så länge PC-parkens ålder och användarnas tveksamhet bromsar. Vi får inte glömma att i många delar av världen har man helt andra förutsättningar än här i västvärlden.

Finns ju många anledningar till att folk inte uppgraderat.
Skrämseltaktiker från folk med en agenda där Windows som plattform ska försvagas är något som ofta syns i diskussionsforum.
Företagsdatorer där IT-avdelningen bestämmer när datorparken uppgraderas. Inte helt ovanligt att dessa system kör med ett äldre operativsystem, Windows XP var svårt att släppa trots Windows 7 exempelvis.
Piratkopior.
Allmän ovilja av en eller flera verkliga eller påhittade anledningar.

Även om Windows 10 inte dragit om de äldre Windows-utgåvorna ännu så är det nog en tidsfråga. Att det sedan inte finns någon seriös konkurrens på skrivbordet säger ju en del med.
OS X behöver man en Mac för, få privatpersoner vill köra en Linux-distro. Intressant dock att se hur länge folk envisas med att hålla sig kvar på Windows 7 och 8.x, är inte direkt första gången folk vägrar uppgradera. Liknande scenario som med Windows XP är säkert möjligt, företag som inte haft en bra lösning för att hänga med i IT-utvecklingen som blir kvar med ett utdaterat operativsystem.

Samtidigt hänger Windows och PC'ns överlevnad i hop. Faller den ena lär den andra falla också. Microsoft har inte lyckats penetrera marknaden för portabla enheter och PC'n hotas av en ständigt växande portabel marknad. Ingetdera lär försvinna men krympa mot för hur det ser ut i dagsläget. Speciellt bland vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem

Inte uppdaterat ännu, men beror enbart på lathet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gjorde en ominstallation så fort uppdateringen släpptes, Paint3D vill man banne mig inte missa

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti