Tio procent av Windows 10-användarna har uppdaterat till Creators Update

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet inte riktigt vad jag skall svara på det.

Detta då det just inte var det som frågan, eller det som denna nyhet och tråd specifikt handlade om (även om du försöker få det till det).

Runt uppgraderingen från W8 till W10 så tycker jag att Microsoft hade en felaktig hantering som alldeles för aggressivt försökte få användare och deras datorer uppgraderade (även om det inte alltid fungerade så väl).

Är det det som du är ute och fiskar efter; så håller jag helt med dig, men tycker som sagt att det inte det har så stor bäring och direkt relevans kring uppdateringen till Creator Update och specifikt just denna nyheten.

Det var någon som trodde att microsoft skulle pressa ut uppdateringen i hög takt. Antagligen med W10-debaklet som grund för sin frågeställning. Det var därför jag svarade som jag gjorde.

Permalänk
Medlem

Känner flera som har fått problem med olika mjukvaror efter upgrade och fått göra revert, bl a musikproduktion och videoredigering.

Är det inte lite festligt när den heter Creators?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Anniversary Update juli 2016 (version 1607) hade också svårt att få genomslag vare sig det berodde på långsam utrullning och/eller långsamma/motsträviga/försiktiga användare:
"We knew that the Anniversary Update was going to be a phased rollout way back in July, but the major upgrade has been out for almost eight weeks now – and according to one batch of statistics it's only arrived on 34.5% of Windows 10 PCs.
So barely more than one in three Windows 10 computers are running the Anniversary Update (version 1607), according to the freshly released figures from AdDuplex (a cross-promotion ad network which is responsible for a Windows 10 advert SDK).
The vast majority of Windows 10 PCs, 59.9% of them, are still running the 'fall update', the major upgrade from last November."
Källa:
September 23, 2016
http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/only...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Kloka Microsft-användare väljer att vänta så länge det bara går med all form av "uppdatering". Själv är jag kvar på 7:an på samtliga mina maskiner

(låt de som uppdaterar tidigt åka på de värsta smällarna, vet jag)

.

Har sjuan på jobbet och 10 hemma. Fyfan vad jag hatar sjuan nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Creators update verkar vara sjukt buggig. Grafikartefakter och svart skärm är standard.

Program beter sig väldigt underligt och ibland stänger de inte av sig helt. Exempelvis så tror steam att spel är igång när så inte är fallet och därför går det ej stänga av steam.

Ibland går det inte ens stänga av datorn...

Undvik!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag förstår inte varför det görs en nyhet av det innan uppdateringen rullats ut till alla användare. Det vore bra mycket intressantare att se statistiken en månad efter alla fått uppdateringen.

Skrivet av martinot:

Kan egentligen bara hålla med.

Inget fel att följa upp, men problemet är som du påtalar att det är alldeles för tidigt.

Sådant här tar rent praktiskt och pga. infrastrukturbegränsningar och naturliga utrullningsprocesser flera veckor. Inget som är onormalt, eller typiskt för att just gälla specifikt Microsoft eller W10. Så ser inte heller något direkt nyhetsvärde redan nu, egentligen. Sedan är det väl inget fel att rapportera om det i sig (och är väl även upp till oss att läsa det och om vi vill diskutera det). Men håller som sagt helt med i vad du säger ovan.

Jag får nog hålla med er båda. För oinsatta så ser det ut som ett misslyckande, vilket Windows 10-hatarna inte är sena att försöka spåna vidare på. För de av oss som förstår hur utrullningen fungerar så säger detta inte så mycket efter så pass kort tid även om 10% av systemen redan uppgraderats på två veckor samtidigt är rätt okej ändå. Intressantare att se hur det ser ut efter 1-2 månader.

Skrivet av M1NT:

Jag förstår inte vad folk menar med att de har gömt kontrollpanelen, den finns ju där precis som förut?

Beror på vart man kollar. Jag personligen kom åt kontrollpanelen via Win + X och då låg den mellan aktivitetshanteraren och utforskaren. Vilket den ska ha gjort sedan Windows 8.0. Nu, efter CU, så ligger Settings/Inställningar där istället vilket gör att man får gräva lite mer för att komma rätt.

Personligen hade jag gärna sett att båda ligger med då de båda har sina fördelar även om det är väldigt klumpigt med två olika kontrollpaneler. Men det är nog fortfarande en bättre lösning än att ta bort kontrollpanelen helt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wh1spY:

Creators update verkar vara sjukt buggig. Grafikartefakter och svart skärm är standard.

Program beter sig väldigt underligt och ibland stänger de inte av sig helt. Exempelvis så tror steam att spel är igång när så inte är fallet och därför går det ej stänga av steam.

Ibland går det inte ens stänga av datorn...

Undvik!!

Skickades från m.sweclockers.com

Inget jag märker på mina fyra system. Se över din installation, något verkar ha gått sönder. Grafikfelen har troligen med ditt grafikkorts drivrutiner att göra så uppdatera dessa (eller testa olika versioner) och inaktivera Fast Boot som nämns ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det viktiga var att lura in folk i W10, sedan är det inte lika viktigt att hålla tempot längre.

Samma sak hände med W10 också. Satt och tryckte på knappen i flera dagar utan att få uppgradera till W10, eftersom hundratals miljoner också skulle uppgradera i samma veva. Men har man bias mot Microsoft så kan man ju hitta på saker om inte sanningen stämmer överens med sin uppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inget jag märker på mina fyra system. Se över din installation, något verkar ha gått sönder. Grafikfelen har troligen med ditt grafikkorts drivrutiner att göra så uppdatera dessa (eller testa olika versioner) och inaktivera Fast Boot som nämns ovan.

Verkar vara fler som har samma problem som jag dock. Så ja, det är onekligen något som är trasigt, förmodligen deras dåliga programmering i vanlig ordning.
Där slutanvändaren får vara buggletare.

Tänkte att det kanske var lungt att uppdatera då föregående version fungerade bra. Men tji fick jag

Men jag har testat alla nya versioner av nvidias drivisar, använder nu samma som innan så att det skulle vara nvidias fel köper jag inte.

Ska tilläggas att det är en helt ny installation av windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VillhaÜberPC:

Vet inte om detta har något med uppdateringen att göra men igår laggade min dator så jag stängde av den - när jag sedan satte i gång den igen stod det något i stil med "An operating system wasn't found. Try disconnecting any drives that don't contain an operating system. Press any key to restart."

Men klickar jag på någon "F" knapp (F1, F2 osv) så hoppar datorn över det där och jag kan använda den normalt, men jag tror att den är långsammare (kan vara placebo). Så nu ska jag försöka fixa denna skit. Som sagt vet jag inte vad som orsakar kanske är den där creators updaten, dock installerade jag den för 1-2 veckor sedan (tvingades) så det kanske är helt orelaterat.

Kanske att bios ändrat diskhantering från ide till ahci eller raid? Värt att titta på iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv inte installerat den än, beror dock mest på att jag inte varit hemma tillräckligt så att burken har kunnat uppdatera helt.
Tycker det är skönt med updates, visst det felar mellan varven men på det stora hela är det fint att de gör något som I grunden skall förbättra upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Samma sak hände med W10 också. Satt och tryckte på knappen i flera dagar utan att få uppgradera till W10, eftersom hundratals miljoner också skulle uppgradera i samma veva. Men har man bias mot Microsoft så kan man ju hitta på saker om inte sanningen stämmer överens med sin uppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu hittar du på lite. Jag sa tydligt att utrullningen av W10 självklart var långsammare än en enkel uppdatering. Men deras iver att uppdatera med W10 var enorm. Antagligen därför frågan jag svarade på tidigare över huvud taget dök upp. Microsoft fick en stämpel om att påtvinga uppdateringar extremt ivrigt. Jag poängterade bara då att deras iver att uppdatera folks datorer till W10 då inte kan jämföras med när de redan fått in folk i W10. Alltså, inget om hur snabba de var i de båda fallen. Utan vilken iver de uppvisar.

Permalänk
Medlem

tappar mer och mer kontroll över operativsystemet. äckligt mobiltelefongränssnitt och allt blir lindat runt detta.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Wellstar:

Kanske att bios ändrat diskhantering från ide till ahci eller raid? Värt att titta på iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte mycket om datorer så jag förstod inte mycket av det där. Men efter många om och men så lyckades jag igår fixa det. Det jag gjorde var att byta beteckning på min hårddisk, startade om datorn, och det var fixat - behövde dock byta tillbaka till den ursprungliga beteckningen då det strula till all program. Men nu fungerar allt som det ska.

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jaha, går det att ändra färg på bakgrunden i utforskaren nu och överallt annars som det gått i ALLA win utom win 10?

Sakta men säkert så börjar det "mest moderna OSet" få funktioner som de andra haft i 10 år... visst är det fantastiskt? För bara några versioner sedan så fick ju ModernUI förmågan att göra samma som Windows 2.0 tror jag det var... dvs ha mer än ett fönster samtidigt.

Snart kan du kanske få tillbaka 3:e dimensionen också... vem vet

Skrivet av anon5930:

Nvidia? Det är ett inte helt ovanligt problem med deras drivrutiner. Osäker på om downups problem är relaterat men jag fick artifakter med (vad jag tror var) drivrutin 381.65 vid omstart. Löste sig med hotfixen/381.79.

Testa andra drivrutiner tills man hittar något som förhoppningsvis fungerar med andra ord. :/

Men poängen är ju att hans system fungerade hur bra som helst innan... kommer att tänka på "why fix what ain't broken..."

Problemet är att många som sitter på Windows 10, som du och dina ex, har friska, krya relativt nya installationer. Och du vet du du sköter dem väl.

Men en som sitter på en 2 år gammal install, saknar kunskapen i att installera om det och har problem inte vill spendera en massa pengar för att någon ska laga det. De vill bara ha det fungerande. Så när uppgraderingen går fel där, och tar 2+ timmar och "teknikern" måste åka hem... så är detta mer jobb/risk än det är värt.

Efter AU och dens problem så valde jag att avvakta med min enda återstående Win 10 maskin, då jag inte orkar installera om den. CU får väl komma in i den i juni eller något så, då AU lär fungera bra tills dess utan problem. Så jag förstår helt och hållet dessa låga siffror, då folk har blivit brända förr.

Men det är bra om CU iaf blir lite bättre. Nu är frågan bara vf folk tycker om den galna, fullt personligt identifierbara info om vad som spåras i CU. Men jag hoppas att man efter att iaf fått listorna, nu kan börja banka på dem att betalande kunder ska kunna ha en "off-switch". För OSet är bra grund, men när OSet är exakta definitionen av Malware, så undrar man varför folk vill ha det, bara för det "fungerar bra".

"Malware, short for malicious software, is any software used to disrupt computer or mobile operations, gather sensitive information, gain access to private computer systems, or display unwanted advertising."

- Avbryta och störa datorn: Omstarter av spel, avinstallation av folks program, uppgraderingar som förstör folks datorer etc. "Check".
- Samla känslig information: CU har en gigantisk 100 sidors lista på bara Basic nivån... "Check".
- Tillgång till privata datorsystem: De har tillgång till all din data som synkas med OneDrive + de har med WU som automatiskt trycker in allt möjlighet att styra och ändra exakt vad de vill. "Check".
- Visa oönskad reklam: De lade till reklam i startmenyn och vill lägga till det på fler ställen som utforskaren tex. "Check".

Så per definition är Windows 10 = Malware.
Varför rensas det inte bort för???

Skrivet av downup:

Hade inget val, stängde ner mitt Overwatch spelande och startade om...

Var ironiskt att se detta på Island och mitt i EVE-Online turneringen där... plötsligt så stängdes spelet som körde i full-skärm 3D grafik, och datorn skulle installera uppdateringar och förstörde nästan en match. Det var 2 vs 2 som plötsligt blev 1 vs 2... men han som var ensam var skicklig nog att vinna ändå, så de lät det vara. Hade inte direkt blivit sämre med en kollega till om han redan vann solo.

Datorn blev klar och man startade upp allt igen... turneringen fortsatte. Tills ca 2 timmar senare, poff, samma maskin började nu göra uppdatering igen... och förstörde en match som fick göras om helt.

Så de gick snabbt in i samtliga maskiner, och dödade WU helt, och tog in reservmaskin för den som bråkade och där efter fungerade allt. Säger bara vf håller MS på med...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wh1spY:

Verkar vara fler som har samma problem som jag dock. Så ja, det är onekligen något som är trasigt, förmodligen deras dåliga programmering i vanlig ordning.
Där slutanvändaren får vara buggletare.

Tänkte att det kanske var lungt att uppdatera då föregående version fungerade bra. Men tji fick jag

Men jag har testat alla nya versioner av nvidias drivisar, använder nu samma som innan så att det skulle vara nvidias fel köper jag inte.

Ska tilläggas att det är en helt ny installation av windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla har inte problemen du har. Dock konstigt om det är en ny installation, annat om det varit en uppdaterad befintlig installation. Något annat som stör kanske, säker på att minnen och sådant fungerar korrekt?

Nvidia har en hel del problem, just korrupt grafik och svarta skärmar är fel som ofta förekommer. Se exempelvis: https://duckduckgo.com/?q=nvidia+black+screen+windows+10&t=ff...
Själv har jag inte problemet med svarta skärmar men hade i en annan drivrutinsversion nyligen problem med just artifakter. Borta med den nuvarande jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag förstår inte vad folk menar med att de har gömt kontrollpanelen, den finns ju där precis som förut?

Den finns inte längre vid högerklick av startknappen, men den är lika lätt att hitta genom win+control p ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

OM nu Creators med HDR lever upp till sitt namn och man kan kreera dvs rita i 10 bit/kanal (30 bit) med geforce10 (& 10bit monitor) byter jag ut win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Den finns inte längre vid högerklick av startknappen, men den är lika lätt att hitta genom win+control p ...

Fast det går ju väldigt enkelt att lägga till den till startmenyn så har man den alltid nära till hands ändå.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

Microsoft bromsar utrullningen av Windows 10 version 1703 beroende på den feedback de får. Det innebär att vissa kunder inte får uppgradering nu utan först när Microsoft löst uppkomna problem på vissa datorer, vissa konfigurationer eller i viss miljö. Om man manuellt forcerar uppgraderingen innan nedladdningen kommit av sig själv varnar Microsoft för att man kan råka ut för problem som ännu inte blivit lösta och som man alltså får försöka lösa på egen hand:

"It’s important to note that when customers use the Software Download Site to manually install the Creators Update they bypass many of these blocks. Therefore, we continue to recommend (unless you’re an advanced user who is prepared to work through some issues) that you wait until the Windows 10 Creators Update is automatically offered to you. When your device becomes eligible for the Creators Update rollout, you’ll be prompted to make some important choices on your privacy settings before the Creators Update can install."
Källa:
April 25, 2017
https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/04/25/window...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Alla har inte problemen du har. Dock konstigt om det är en ny installation, annat om det varit en uppdaterad befintlig installation. Något annat som stör kanske, säker på att minnen och sådant fungerar korrekt?

Nvidia har en hel del problem, just korrupt grafik och svarta skärmar är fel som ofta förekommer. Se exempelvis: https://duckduckgo.com/?q=nvidia+black+screen+windows+10&t=ff...
Själv har jag inte problemet med svarta skärmar men hade i en annan drivrutinsversion nyligen problem med just artifakter. Borta med den nuvarande jag använder.

Kan vara något annat som stör, minnena är helt nya och kan såklart vara kassa från fabrik, men brukar inte det visa sig på andra sätt än artefakter i grafik?

Borde dom inte ge med sig under stresstest i prime95 och 4h intensivt spelande om de varit defekta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wh1spY:

Kan vara något annat som stör, minnena är helt nya och kan såklart vara kassa från fabrik, men brukar inte det visa sig på andra sätt än artefakter i grafik?

Borde dom inte ge med sig under stresstest i prime95 och 4h intensivt spela de om de varit defekta?

Skickades från m.sweclockers.com

Att program stänger av sig och håller på låter som något minnesrelaterat eller att systemet körs instabilt. Inställningar för eventuell överklockning av CPU och minnen har inte ändrats mellan gamla installationen och nya installationen installerades? Har även släppts lite uppdateringar nyligen för Ryzen-plattformen ifall du fått något sådant installerat. Oavsett så ska inte C U-uppdateringen fungera sådär iallafall.

Hittade även videoklippet: https://vimeo.com/213263145
Är det så artifakterna ser ut för dig?
Det och svartskärm är Nvidiarelaterat, se diskussionen i http://www.guru3d.com/news-story/download-geforce-hotfix-driv...
Inaktivering av Fast boot/Snabbstart kan lösa problemet med svartskärm.

Permalänk
Medlem

nästa uppdatering kommer jag vara en av dom som väntar ett tag på att installera..

jag har fått problem men det verkar mest bero på min DP sladd som krånglar, när jag startar datorn när den varit avstängd över natten får jag artefakter / black screen men allt började när jag installerade creators update konstigt nog.

dessutom har jag börjat på fps drops som jag aldrig fått innan heller, händer både i gta 5 och csgo och då o då i dark souls 3.. aningen irriterande.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Nvidias 381.76 svartskärmar och ger artefakter, dessutom är OpenGL kvaddat. 381.89 löser samtliga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Att program stänger av sig och håller på låter som något minnesrelaterat eller att systemet körs instabilt. Inställningar för eventuell överklockning av CPU och minnen har inte ändrats mellan gamla installationen och nya installationen installerades? Har även släppts lite uppdateringar nyligen för Ryzen-plattformen ifall du fått något sådant installerat. Oavsett så ska inte C U-uppdateringen fungera sådär iallafall.

Hittade även videoklippet: https://vimeo.com/213263145
Är det så artifakterna ser ut för dig?
Det och svartskärm är Nvidiarelaterat, se diskussionen i http://www.guru3d.com/news-story/download-geforce-hotfix-driv...
Inaktivering av Fast boot/Snabbstart kan lösa problemet med svartskärm.

Har helt nytt moderkort/minne och CPU samt formaterad SSD med Win10.

Japp dom där artefakterna har jag vid omstart men har alltså även artefakter vid exempelvis filmtittande och surfande (text osv blir helt oläsbart, dock är det ett tag sen det buggade i webbläsarn nu sen jag gick tillbaka till de äldre drivisarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det var någon som trodde att microsoft skulle pressa ut uppdateringen i hög takt. Antagligen med W10-debaklet som grund för sin frågeställning. Det var därför jag svarade som jag gjorde.

Förstår faktiskt inte vad du är ute efter (jag kanske är lite trög idag)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Samma sak hände med W10 också. Satt och tryckte på knappen i flera dagar utan att få uppgradera till W10, eftersom hundratals miljoner också skulle uppgradera i samma veva. Men har man bias mot Microsoft så kan man ju hitta på saker om inte sanningen stämmer överens med sin uppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det tar tid att få ut sådana här uppdateringar rent logistiskt och kapacitetsmässigt. Även om man är ett stort företag som Apple, Google eller Microsoft. Många som inte har någon aning om vad de snackar om.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

tappar mer och mer kontroll över operativsystemet. äckligt mobiltelefongränssnitt och allt blir lindat runt detta.

Jag tycker det är grymt snyggt.

Gillar den "cleana" formgivningen kombinerat med färger, och tycker Win7/Vista/XP var ganska "svulstiga" allihop.

Sedan så har ju både Android med Material Design, och många andra appar anammat mycket av samma moderna formspråk.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sakta men säkert så börjar det "mest moderna OSet" få funktioner som de andra haft i 10 år... visst är det fantastiskt? För bara några versioner sedan så fick ju ModernUI förmågan att göra samma som Windows 2.0 tror jag det var... dvs ha mer än ett fönster samtidigt.

Det gällde inte vanliga skrivbordsappar. FYI: Fungerade fint i Win8/8.1.

Gällande touch/modernappar så är det ingen skillnad emot plattor med Android eller iOS. Eller jo; till skillnad ifrån iOS och Android så har du kunnat köra flera sådana appar snapon i både Win8 och Win8.1.

Tidigare i Win7 så fanns inte modern/touchappar, så "För bara några versioner sedan" förstår jag inte alls? Här var ju snarare Windows en föregångare och tidigare än både iOS och Android med detta.

Förstår inte alls din kommentar...

Även om du bara vill hata, så får du faktiskt komma upp med något bättre än så!

Skrivet av Paddanx:

Snart kan du kanske få tillbaka 3:e dimensionen också... vem vet

"För OSet är bra grund, men när OSet är exakta definitionen av Malware, så undrar man varför folk vill ha det, bara för det "fungerar bra"."

"Malware, short for malicious software, is any software used to disrupt computer or mobile operations, gather sensitive information, gain access to private computer systems, or display unwanted advertising."

- Avbryta och störa datorn: Omstarter av spel, avinstallation av folks program, uppgraderingar som förstör folks datorer etc. "Check".
- Samla känslig information: CU har en gigantisk 100 sidors lista på bara Basic nivån... "Check".
- Tillgång till privata datorsystem: De har tillgång till all din data som synkas med OneDrive + de har med WU som automatiskt trycker in allt möjlighet att styra och ändra exakt vad de vill. "Check".
- Visa oönskad reklam: De lade till reklam i startmenyn och vill lägga till det på fler ställen som utforskaren tex. "Check".

Så per definition är Windows 10 = Malware.
Varför rensas det inte bort för???

Menlösa haters och trollande ifrån personer som är osäkra på sina val.

Att kalla det "malware" visar enbart på din låga debattnivå, paddan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Förstår faktiskt inte vad du är ute efter (jag kanske är lite trög idag)?

Alltså allt är väldigt enkelt. Person A frågar om inte microsoft brukar pressa ut uppdateringar hårdare, uppenbart syftandes till W10-debaklet. Jag svarar helt enkelt att det bara var viktigt att få in folk i W10, efter det så har de inga problem att köra en lagom utrullningstakt på uppdateringarna.
Du kommer med invändningar om att uppdateringar inte rullas ut överallt samtidigt. Ja, jag vet det, men det var inte frågeställningen.
Microsoft fick ett dåligt rykte i hur de hanterar uppdateringar i och med W10, och när de av förklarliga skäl inte lever upp till det ryktet vid vanliga uppdateringar så ställs frågan, som jag svarade på. De behöver alltså inte lägga pengar på kapaciteten som krävs för att en snabbare utrullning. De kan ha en avslappnad sådan som du beskriver är normalt.

De har ingen anledning att köra hårt med vanliga uppdateringar. Det var bara Windows 10 av alla deras uppdateringar någonsin som för gemene kund innebar att man förbrukade sin nyckel för äldre OS och att man samtidigt avsa sig rätten att avböja framtida uppdateringar till framtida windowsversioner. Det var bara den uppdateringen som var så viktig att få in så många som möjligt i.