Klåpare med 1080Ti - 10-15k budget

Permalänk
Medlem

Klåpare med 1080Ti - 10-15k budget

Tänkte ge min 2010 Mac Pro lite extra liv (och köra Win via Bootcamp) genom att köpa ett 1080Ti FE nu när det finns beta-drivrutiner. Gav mig på att installera ikväll och märkte att kortet vill ha 1x8 PCIe och 1x6PCIe – Macen har 2x6 PCIe, så finns risk att moderkortet inte pallar med det då 6-pins bara är ratade för 75W. (PSUn är på 980W men allt går inte att mata via PCI/e).

Klåpare som jag är tänker jag se om jag kan få kortet att lira med en 6-8 pin adapter men ifall det inte funkar så sitter jag här med ett kort för 8k utan en dator att stoppa den i…

Ett alternativ är att bygga en Winburk runt kortet, så jag tänkte sluta lurka och höra med er om vad ni rekommenderar.

Användningsområdet är videoredigering / 3D / spel, med en möjlighet för att hoppa på VR-tåget längre fram. Sitter på en WQHD skärm idag, och om jag byter skärm förblir upplösningen förmodligen densamma (premierar AdobeRGB över snabb respons, framerate och 4K).

Spelmässigt ser jag fram emot att testa nån ny FPS i vinter, och förr eller senare köper jag Civ6 – vore kul att testa ett spel med full fräs för en gångs skull. Sitter annars i Adobe CC (redigerar 1080p i Premiere, halvtunga bilder i Photoshop), Autodesk Fusion 360 o dyl vilket inte kräver multum tills man vill rendera/exportera. (Vilket påverkar processorval vad gäller multithreading antar jag)

Behöver inte RAID på den här och har några SATA diskar över att använda för lagring inkl en NAS, men en SSD eller SSD över PCI för boot vore bra + en SSD som scratch. I övrigt vore en tyst burk trevligt – om det innebär vätskekylning så kanske det är värt besväret.

32GB RAM har jag på macen idag och det är väl ett minimum, men annars har jag noll koll på vad som krävs för ett PC-bygge. Har meckat som tekniker med laptops och stationära så att sätta ihop den är nog inget problem, men jag har ingen aning om vad som prioriteras för en Windows-maskin och uppsjön av komponenter och variabler gör mig knäsvag. (Fördelen med att pula med Mac är att man slipper valen…)

Budget är flexibel, men upp till 15k kanske? 1080Ti är nog den dyraste delen när jag ser på andra byggen, men jag vill inte vara dumsnål ifall jag framöver ändrar mig vad gäller RAID, t.ex.

Min fråga är knappas unik, så länka gärna liknande setups om ni tror passar in på mig - jag såg den här som kanske är relevant för mig? Tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

@Longpig: För att vara negativ - en sju år gammal dator kommer att agera som en seriös bromskloss för ett 1080 Ti. Din Xeon W3530 är ungefär lika snabb som en tvåkärnig Pentium G4620 som man köper idag för runt tusenlappen.

Att välja komponenter till en PC är inte så jobbigt. Det första valet är om du ska köra Intel eller AMD. Sen hittar du ett moderkort med funktionerna du behöver och förutser att du kommer att använda (jag föredrar Asus) samt kompatibla minnen (läs moderkortets QVL). Övriga grejer såsom grafikkort och lagring är bara att hänga på efter plånbok och begär.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Ryzen pga 8/16 kärnor. Tyvärr har jag ingen kunskap om vad som passar till vad där.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Frågan blir mest om du ska välja en Intel i7 processor eller en Ryzen R7 processor. Att välja övriga komponenter är inte svårt.

Vid användning av de allra flesta program och spel (även videoredigering, Photoshop osv.) så är en i7 snabbare. Men under vissa tunga arbetsprocesser (t.ex. själva renderingen av en video) så bör en Ryzen R7 prestera bättre i och med att den har bättre flertrådig prestanda (dubbelt så många processorkärnor). Om du finner att du ofta renderar bilder eller video på processorn så tror jag en Ryzen är bäst.

Jag skulle rekommendera att du tittar på en Ryzen R7 1700 processor men köper till en ordentlig kylare till den (det måste inte vara vatten, en rejäl luftkylare går bra också) för att den ska gå tystare samt få ut mer överklockning. Det har visat sig att 1700 modellen kan överklockas till samma frekvenser som 1700X och 1800X så om du inte är rädd för överklockning finns det ingen anledning att köpa en Ryzen 1700X eller 1800X istället.

Om du köper en Ryzen processor så behöver du i övrigt ett moderkort med AM4 socket. Sen tillkommer förstås DDR4 RAM minnen (gärna med så hög minneshastighet som möjligt) samt ett chassi som stöder den formfaktor du väljer på moderkortet (ATX, mATX eller ITX) och ett nätaggregat av bra märke (på 500w eller mer).

Här är ett exempel på hur man kan bygga (fullstort ATX med Ryzen):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10371548/

Monteringskittet för kylaren ska egentligen gå att få kostandsfritt från Noctua enligt vad jag har läst. Du kan även kolla på snabbare minnen (dvs. bättre än 2666 Mhz) men jag tyckte priserna var så höga på Inet.

Det går att välja billigare komponenter om du vill gå ner lite i pris (t.ex. ett lite enklare moderkort, jag valde ett moderkort med X370 chipset eftersom de bör gå att överklocka bäst, men det ska fungera med B350 chipset också).

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Går att uppgradera processorn till en W3690 / X5690 så kan lösa lite av flaskhalsen där. Kan inte använda snabbare minnen iofs…

@Flexon: Tack för utförligt svar. När jag kollat runt här på forumen så verkar Ryzen vara hett, men i.o.m. att de verkar ganska nya: Finns det risk för barnsjukdomar eller att framåtkompatibiliteten blir lidande?

Har aldrig pillat med överklockning så vet ens inte vars jag ska börja, men det låter ju piffigt om möjligheten finns.

Just att det finns så olika formfaktorer på moderkort och olika antal i/o på dem gör mig nervös över att köpa fel. Förutom själva storleken, finns det några allmängiltiga för/nackdelar på de olika typerna?

För någon som har byggt burkar från scratch så är nog det mesta av det här uppenbart, men just nu är det bara en akronymdjungel för mig…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longpig:

@Sveklockarn: Går att uppgradera processorn till en W3690 / X5690 så kan lösa lite av flaskhalsen där. Kan inte använda snabbare minnen iofs…

Jag har haft en X5690 och skulle inte rekommendera den till spel i vart fall, för slö per kärna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Longpig:

@Sveklockarn: Går att uppgradera processorn till en W3690 / X5690 så kan lösa lite av flaskhalsen där. Kan inte använda snabbare minnen iofs…

Då har du ändå en sju (?) år gammal dator i grunden.

Skrivet av Longpig:

Just att det finns så olika formfaktorer på moderkort och olika antal i/o på dem gör mig nervös över att köpa fel. Förutom själva storleken, finns det några allmängiltiga för/nackdelar på de olika typerna?

ATX är det som gäller för alla "fullstora" byggen.

Det finns inga tekniska fördelar med att ha ett mindre kort, utan det handlar om storleksanpassning för att kunna ha ett litet chassi. Man prutar alltid bort någonting när man väljer de mindre moderkorten. Det tar inte mer än ett par timmar på sin höjd att läsa på allt man behöver veta om alla interface (t.ex. att SATA är utdöende och att M.2/U.2 är det nya heta), och många tillverkare har pedagogiska förklaringar på sina produktsidor.

Skrivet av Longpig:

För någon som har byggt burkar från scratch så är nog det mesta av det här uppenbart, men just nu är det bara en akronymdjungel för mig…

Så är det nog för alla som inte bygger datorer regelbundet. Det tar alltid lite tid att läsa på och uppdatera sig på vad det är för grejer som är relevanta, även för den som var väl insatt i PC-världen för t.ex. 3 år sedan.

Permalänk
Avstängd

Ryzen 7 1700 alt 1800x om du inte vågar överklocka själv
Coolermaster masterliquid 240 håller allt kallt till ett bra pris
B350 prime-plus alt. x370 pro om du känner att sli är något för framtiden.
16-32gb corsair lpx 3200 (är nog vad som är prisvärdast)
phantek p400 chassi (Lätt chassi att jobba i och framförallt snyggt och välbyggt)

Långt under budget även om du slänger med en samsung 850 500gb ssd till det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10372453/

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk

köpt en fet gaming rig å sen ta avbetalning

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaW D Coy:

köpt en fet gaming rig å sen ta avbetalning

Ett alternativ, även om jag tror mitt förslag är prisvärdare

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longpig:

@Flexon: Tack för utförligt svar. När jag kollat runt här på forumen så verkar Ryzen vara hett, men i.o.m. att de verkar ganska nya: Finns det risk för barnsjukdomar eller att framåtkompatibiliteten blir lidande?

De barnsjukdomar som visat sig har haft mer att göra med de nya moderkorten till Ryzen än själva processorn, med problem att köra snabbare minnen osv. i och med att moderkortstillverkarna fick dåligt med tid att förbereda sig inför lanseringen av Ryzen. Som jag förstått så är det mesta av dessa problem redan åtgärdade genom BIOS-uppdateringar. Framåtkompabiliteten är god, AMD kommer med största sannolikhet använda AM4 socketen i många år till.

Citat:

Har aldrig pillat med överklockning så vet ens inte vars jag ska börja, men det låter ju piffigt om möjligheten finns.

Överklockning är enkelt (om man inte ska göra någon extrem överklockning). Det ska även finnas verktyg som gör det helt automatiskt för dig. Sök på YouTube efter en video om överklockning för det moderkort du väljer så hittar du säkert något.

Citat:

Just att det finns så olika formfaktorer på moderkort och olika antal i/o på dem gör mig nervös över att köpa fel. Förutom själva storleken, finns det några allmängiltiga för/nackdelar på de olika typerna?

För någon som har byggt burkar från scratch så är nog det mesta av det här uppenbart, men just nu är det bara en akronymdjungel för mig…

Det som skiljer moderkort i olika formfaktorer är mest bara hur stora dem är och hur många expansionsplatser de har. Eftersom man sällan behöver använda extra expansionsplatser idag (då allt man behöver är inbyggt i moderkortet) så spelar det oftast ingen större roll vilken storlek du köper på moderkortet om du inte tänkt använda mer än ett grafikkort.

Det som är viktigt att komma ihåg är bara att chassit inte får vara gjort för en mindre formfaktor än moderkortet så att det inte får plats i lådan. Ett mindre chassi kan också ha mer begränsningar på hur hög CPU-kylaren får vara över moderkortet samt kan ha mer begränsat luftflöde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Longpig:

@Sveklockarn: Går att uppgradera processorn till en W3690 / X5690 så kan lösa lite av flaskhalsen där. Kan inte använda snabbare minnen iofs…

@Flexon: Tack för utförligt svar. När jag kollat runt här på forumen så verkar Ryzen vara hett, men i.o.m. att de verkar ganska nya: Finns det risk för barnsjukdomar eller att framåtkompatibiliteten blir lidande?

Har aldrig pillat med överklockning så vet ens inte vars jag ska börja, men det låter ju piffigt om möjligheten finns.

Just att det finns så olika formfaktorer på moderkort och olika antal i/o på dem gör mig nervös över att köpa fel. Förutom själva storleken, finns det några allmängiltiga för/nackdelar på de olika typerna?

För någon som har byggt burkar från scratch så är nog det mesta av det här uppenbart, men just nu är det bara en akronymdjungel för mig…

Spara tusentals kronor och köp en X5690. T.o.m överklockad E5640 i 4.2Ghz klarar moderna aaa spel utmärkt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longpig:

@Flexon: Tack för utförligt svar. När jag kollat runt här på forumen så verkar Ryzen vara hett, men i.o.m. att de verkar ganska nya: Finns det risk för barnsjukdomar eller att framåtkompatibiliteten blir lidande?

Har aldrig pillat med överklockning så vet ens inte vars jag ska börja, men det låter ju piffigt om möjligheten finns.

På Sweclockers häckar sveriges största samling av AMD-fantaster så du ska nog ta hypen med en nypa salt och i alla fall läsa igenom Sweclockers tester av Ryzen. T.ex. är det stora problem med musikprogram på Ryzen så nog finns det en del barnsjukdomar.

För övrigt går en i7 att överklocka mycket mer än en Ryzen-processor.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flexon:

Frågan blir mest om du ska välja en Intel i7 processor eller en Ryzen R7 processor. Att välja övriga komponenter är inte svårt.

Vid användning av de allra flesta program och spel (även videoredigering, Photoshop osv.) så är en i7 snabbare. Men under vissa tunga arbetsprocesser (t.ex. själva renderingen av en video) så bör en Ryzen R7 prestera bättre i och med att den har bättre flertrådig prestanda (dubbelt så många processorkärnor). Om du finner att du ofta renderar bilder eller video på processorn så tror jag en Ryzen är bäst.

Jag skulle rekommendera att du tittar på en Ryzen R7 1700 processor men köper till en ordentlig kylare till den (det måste inte vara vatten, en rejäl luftkylare går bra också) för att den ska gå tystare samt få ut mer överklockning. Det har visat sig att 1700 modellen kan överklockas till samma frekvenser som 1700X och 1800X så om du inte är rädd för överklockning finns det ingen anledning att köpa en Ryzen 1700X eller 1800X istället.

Om du köper en Ryzen processor så behöver du i övrigt ett moderkort med AM4 socket. Sen tillkommer förstås DDR4 RAM minnen (gärna med så hög minneshastighet som möjligt) samt ett chassi som stöder den formfaktor du väljer på moderkortet (ATX, mATX eller ITX) och ett nätaggregat av bra märke (på 500w eller mer).

Här är ett exempel på hur man kan bygga (fullstort ATX med Ryzen):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10371548/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10371548/

Monteringskittet för kylaren ska egentligen gå att få kostandsfritt från Noctua enligt vad jag har läst. Du kan även kolla på snabbare minnen (dvs. bättre än 2666 Mhz) men jag tyckte priserna var så höga på Inet.

Det går att välja billigare komponenter om du vill gå ner lite i pris (t.ex. ett lite enklare moderkort, jag valde ett moderkort med X370 chipset eftersom de bör gå att överklocka bäst, men det ska fungera med B350 chipset också).

Skrivet av astr84:

Ryzen 7 1700 alt 1800x om du inte vågar överklocka själv
Coolermaster masterliquid 240 håller allt kallt till ett bra pris
B350 prime-plus alt. x370 pro om du känner att sli är något för framtiden.
16-32gb corsair lpx 3200 (är nog vad som är prisvärdast)
phantek p400 chassi (Lätt chassi att jobba i och framförallt snyggt och välbyggt)

Långt under budget även om du slänger med en samsung 850 500gb ssd till det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10372453/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10372453/

Jag skulle skippa kylaren, Ryzens originalkylare är bra, är väljer han dessutom en R5 1600, i stället för en R7 1700 sparar han ytterligare en tusenlapp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Ryzen 7 1700 alt 1800x om du inte vågar överklocka själv
Coolermaster masterliquid 240 håller allt kallt till ett bra pris
B350 prime-plus alt. x370 pro om du känner att sli är något för framtiden.
16-32gb corsair lpx 3200 (är nog vad som är prisvärdast)
phantek p400 chassi (Lätt chassi att jobba i och framförallt snyggt och välbyggt)

Långt under budget även om du slänger med en samsung 850 500gb ssd till det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10372453/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10372453/

Snälla, inget CX-agg till denna mid/high build

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Snälla, inget CX-agg till denna mid/high build

Corsair rent generellt är rena rama Kina-skräpet numera, men de lever uppenbarligen gott på sitt varumärke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Corsair rent generellt är rena rama Kina-skräpet numera, men de lever uppenbarligen gott på sitt varumärke.

Corsair har även riktigt bra agg även om cx är mer budget orienterade modeller så skulle jag inte få panikångest av att använda dom men jag hade med satsat på lite bättre när man för en hundring eller så får guld specat agg som är bättre men ändrar inte att även billigare modeller jobbet ganska många år

I övrigt hade jag byggt system runt en ryzen 1600 med 16gb ram med en lätt oc till 3600/3700mhz så har man en 1600x på nån billigare modell av 350 moderkort som har vrm kylning och nätagg på 550w eller bättre när man med peak på allt kanske kan nå närmare 500w med oc och ligger normalt mycket lägre än så under t.e.x gaming

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Corsair har även riktigt bra agg

En lustig detalj är att jag behövt byta ut flera nätaggregat ur HX- och AX-serien både åt mig själv och bekanta, ofta för rena skitfel som aldrig borde inträffa på komponenter i det segmentet, och samtliga inom två års tid. Då snackar vi alltså om nätdelar mellan ca 1200-2000 kr.

Jag betalar hellre mer om jag slipper Corsair.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

En lustig detalj är att jag behövt byta ut flera nätaggregat ur HX- och AX-serien både åt mig själv och bekanta, ofta för rena skitfel som aldrig borde inträffa på komponenter i det segmentet, och samtliga inom två års tid. Då snackar vi alltså om nätdelar mellan ca 1200-2000 kr.

Jag betalar hellre mer om jag slipper Corsair.

Beklämmande med tanke på hur bra nätdelar de en gång hade, undrar vad som gick fel, kanske någon ekonom som skulle spara en krona på skitkomponenter, har hänt förr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Försöker läsa in mig på tester för PSU och annat, men betalar hellre mer för driftsäkerhet och behöver inte snika på komponenterna. Brukar köpa "bäst i test" när jag själv inte har koll, så det är nog ledmotivet även här – även om jag inte behöver en overkill-burk så ska den hålla.

Skrivet av mfm:

På Sweclockers häckar sveriges största samling av AMD-fantaster så du ska nog ta hypen med en nypa salt och i alla fall läsa igenom Sweclockers tester av Ryzen. T.ex. är det stora problem med musikprogram på Ryzen så nog finns det en del barnsjukdomar.

Tack för tipset – ska läsa testerna av Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longpig:

Försöker läsa in mig på tester för PSU och annat, men betalar hellre mer för driftsäkerhet och behöver inte snika på komponenterna. Brukar köpa "bäst i test" när jag själv inte har koll, så det är nog ledmotivet även här – även om jag inte behöver en overkill-burk så ska den hålla.

Tack för tipset – ska läsa testerna av Ryzen.

Corsairs RM-serie är det enda jag kan rekommendera från Corsair. Det är faktiskt bra grejjer! Sen så är EVGAs Supernova (G2)-serie väldigt bra också. Även Be quiet!s grejjer är väldigt gedigna, men de kostar oftast några hundringar mer.

Du gör helt rätt i att välja en ordentlig PSU, då nätagget kan ta med sig andra komponenter ner i graven om det dör. Sen även andra funktioner så som låg ljudnivå (även semipassivt) är ju saker man också får med när man köper ett ordentligt nätagg.

Angående Ryzen så hade jag valt det. Det är fortfarande lite små-fixar att göra då det är en helt ny plattform, men man ser förbättringar dagligen, bokstavligen. Ingenting jag skulle vara rädd för. Intels motsvarigheter 7600k/7700k är bättre i vissa applikationer då de har väldigt hög klockfrekvens samt IPC, men i övrigt så halkar de efter eftersom de har mycket mindre antal kärnor än Ryzen.

Pris/prestanda-ratiot är extremt bra på vissa modeller, typ 1700/1600 eller 1400. Överklockar du dessa (väldigt enkelt att göra) så har du gjort dig en riktigt fin affär.

T.ex. Ryzen 1700 har 8 kärnor och 16(!) trådar och kostar 200kr mindre än Intels 7700k som har 4kärnor/8 trådar. Du har några få % mindre prestanda per kärna, men du har dubbelt så många av dom. För 200kr mindre som sagt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Beklämmande med tanke på hur bra nätdelar de en gång hade, undrar vad som gick fel, kanske någon ekonom som skulle spara en krona på skitkomponenter, har hänt förr.

Jag kan bara instämma. Det är inte det första företaget som devalverat sina produkter för att någon högutbildad ekonom fått en snilleblixt heller, och sannolikt inte det sista. Personligen är det inte ett beteende jag vill uppmuntra, lika lite som jag medvetet skulle köpa produkter med uppenbart planerat åldrande.

Permalänk
Medlem

Ok medborgare, efter alla tips och dant så har jag nu plöjt 20 timmar på att sätta mig in i det här. Kul kul.

Baserat på tester (pudget, mer pudget, adobe forum och Ars technica) så verkar Ryzen ge sämre prestanda per krona i det som jag är angelägen om – redigering i Adobe CC, 3D & spel. Eftersom multithreading fortfarande inte har slagit igenom och de programmen jag använder mest inte har flaggat för att de ska satsa mer på det så siktar jag nog på en i7 7700K ändå - rendering och export tar tidsmässigt minst tid, så jag tjänar minst på att premiera de funktionerna jämfört mot högre Hz på processorn.

Har fått ihop det här på inet: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10388248/

Här är mina prioriteringar

  • Ska få plats med mitt 1080Ti FE

  • Stöd för åtminstånde 1 M.2

  • Så tyst som det går

Resonerande

  • Case: Fractal Design Define R4 – tomshardware

  • Mobo: ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO - har optiskt ljud ut, verkar flexibelt om jag vill leka med OC. Kanske overkill, men gick på "bäst i test"

  • RAM: 3000Mhz som standard och överklockbart - valde det här för att det var högt på listan på inet, så ingen koll riktigt.

  • Be Quiet Straight Power 10 600W - bra omdömen, även om de använder en kinesisk kap vilket kan vara en flagga. Ska vara tyst med 135mm fläkt. 600W borde räcka, särskilt om jag håller mig till SSD-diskar och inte planerar att köra flera GPU:er?

  • Noctua NH-U9B SE2 - Verkar tyst

Med tanke på att jag inte behöver allt utrymme som ett ATX-chassi erbjuder, finns det en poäng i att ha gå ner till microATX? Mindre låda ger väl sämre ljudisolering, så jag tar hellre större chassi än mer ljud, men tänkte höra med er. Vet inte om chassit behöver fler fläktar, men i så fall har jag förstått att större fläktar är tystare och att kullagren gör skillnad i ljudnivå – är det något jag borde köpa redan från början eller kan jag avvakta och se ifall temperaturen blir för hög? Kan även tänka mig att byta ut de medföljande fläktarna till tystare varianter om det behövs.

Utöver det, vad mer behöver jag köpa till? Har noll koll vad gäller kablar, distanser eller annat som mer kunniga säkert tar för givet. Kylflänsen för processorn är väl det enda som kan vara för stort för ett givet chassi, men verkar inte vara ett problem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longpig:

Ok medborgare, efter alla tips och dant så har jag nu plöjt 20 timmar på att sätta mig in i det här. Kul kul.

Baserat på tester (pudget, mer pudget, adobe forum och Ars technica) så verkar Ryzen ge sämre prestanda per krona i det som jag är angelägen om – redigering i Adobe CC, 3D & spel. Eftersom multithreading fortfarande inte har slagit igenom och de programmen jag använder mest inte har flaggat för att de ska satsa mer på det så siktar jag nog på en i7 7700K ändå - rendering och export tar tidsmässigt minst tid, så jag tjänar minst på att premiera de funktionerna jämfört mot högre Hz på processorn.

Har fått ihop det här på inet: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10388248/
https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10388248/

Här är mina prioriteringar

  • Ska få plats med mitt 1080Ti FE

  • Stöd för åtminstånde 1 M.2

  • Så tyst som det går

Resonerande

  • Case: Fractal Design Define R4 – tomshardware

  • Mobo: ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO - har optiskt ljud ut, verkar flexibelt om jag vill leka med OC. Kanske overkill, men gick på "bäst i test"

  • RAM: 3000Mhz som standard och överklockbart - valde det här för att det var högt på listan på inet, så ingen koll riktigt.

  • Be Quiet Straight Power 10 600W - bra omdömen, även om de använder en kinesisk kap vilket kan vara en flagga. Ska vara tyst med 135mm fläkt. 600W borde räcka, särskilt om jag håller mig till SSD-diskar och inte planerar att köra flera GPU:er?

  • Noctua NH-U9B SE2 - Verkar tyst

Med tanke på att jag inte behöver allt utrymme som ett ATX-chassi erbjuder, finns det en poäng i att ha gå ner till microATX? Mindre låda ger väl sämre ljudisolering, så jag tar hellre större chassi än mer ljud, men tänkte höra med er. Vet inte om chassit behöver fler fläktar, men i så fall har jag förstått att större fläktar är tystare och att kullagren gör skillnad i ljudnivå – är det något jag borde köpa redan från början eller kan jag avvakta och se ifall temperaturen blir för hög? Kan även tänka mig att byta ut de medföljande fläktarna till tystare varianter om det behövs.

Utöver det, vad mer behöver jag köpa till? Har noll koll vad gäller kablar, distanser eller annat som mer kunniga säkert tar för givet. Kylflänsen för processorn är väl det enda som kan vara för stort för ett givet chassi, men verkar inte vara ett problem här.

Ser bra ut!

Jag byggde ett paket till en polare med nästan exakt samma komponenter för ett litet tag sen.

Det jag valde istället som nätagg är detta: https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs , det kostar lika mycket och är semipassivt upp till 300W. Över 300W är det extremt tyst. Det kostar lika mycket som det du valde. Även 10 års garanti.

Angående moderkortet så är det helt klart ett bra moderkort. Har du stålar för det så betalar det för en väldigt bra upplevelse. Det vill säga bra BIOS-funktioner, bra förutsättningar för överklock och allmänt gedigna komponenter och tillbehör.

Angående prestandan (i det verkliga livet) så är det i princip bara ljudet du betalar för. Supreme FX är ett otroligt bra inbyggt ljudkort. Du kan tjäna någon tusenlapp genom att gå ner till https://www.inet.se/produkt/1900172/asus-prime-z270-a#merinfo . Där har du plats för M.2 men får Crystal Sound 3 istället som är ett snäpp ner. Även det är ett bra ljudkort för att vara inbyggt.

Du vinner inget på att gå ner till mITX förutom att mITX går in i mindre chassin. Många vill ha små chassin. Vill du ha låg ljudnivå men inte behöver alla 3.5" platser som R5 ger dig, så kan du gå ner till Define C: https://www.inet.se/produkt/6901659/fractal-design-define-c-s...

Du behöver inte mer fläktar i chassit än de som hänger med.

Processor-kylaren du valt är i princip ohörbar.

Tror det var allt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10388679/

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longpig:

Ok medborgare, efter alla tips och dant så har jag nu plöjt 20 timmar på att sätta mig in i det här. Kul kul.

Baserat på tester (pudget, mer pudget, adobe forum och Ars technica) så verkar Ryzen ge sämre prestanda per krona i det som jag är angelägen om – redigering i Adobe CC, 3D & spel. Eftersom multithreading fortfarande inte har slagit igenom och de programmen jag använder mest inte har flaggat för att de ska satsa mer på det så siktar jag nog på en i7 7700K ändå - rendering och export tar tidsmässigt minst tid, så jag tjänar minst på att premiera de funktionerna jämfört mot högre Hz på processorn.

Har fått ihop det här på inet: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10388248/
https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10388248/

Här är mina prioriteringar

  • Ska få plats med mitt 1080Ti FE

  • Stöd för åtminstånde 1 M.2

  • Så tyst som det går

Resonerande

  • Case: Fractal Design Define R4 – tomshardware

  • Mobo: ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO - har optiskt ljud ut, verkar flexibelt om jag vill leka med OC. Kanske overkill, men gick på "bäst i test"

  • RAM: 3000Mhz som standard och överklockbart - valde det här för att det var högt på listan på inet, så ingen koll riktigt.

  • Be Quiet Straight Power 10 600W - bra omdömen, även om de använder en kinesisk kap vilket kan vara en flagga. Ska vara tyst med 135mm fläkt. 600W borde räcka, särskilt om jag håller mig till SSD-diskar och inte planerar att köra flera GPU:er?

  • Noctua NH-U9B SE2 - Verkar tyst

Med tanke på att jag inte behöver allt utrymme som ett ATX-chassi erbjuder, finns det en poäng i att ha gå ner till microATX? Mindre låda ger väl sämre ljudisolering, så jag tar hellre större chassi än mer ljud, men tänkte höra med er. Vet inte om chassit behöver fler fläktar, men i så fall har jag förstått att större fläktar är tystare och att kullagren gör skillnad i ljudnivå – är det något jag borde köpa redan från början eller kan jag avvakta och se ifall temperaturen blir för hög? Kan även tänka mig att byta ut de medföljande fläktarna till tystare varianter om det behövs.

Utöver det, vad mer behöver jag köpa till? Har noll koll vad gäller kablar, distanser eller annat som mer kunniga säkert tar för givet. Kylflänsen för processorn är väl det enda som kan vara för stort för ett givet chassi, men verkar inte vara ett problem här.

VAldigt roligt att se nAgon som gOr sin egen research och inte lyssnar blint pA andra.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

VAldigt roligt att se nAgon som gOr sin egen research och inte lyssnar blint pA andra.

Håller med!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Keffmode: Tack för det utförliga svaret. Jag hittar inga tester som jämför ljudnivå på Define C och R4, men verkar ju mest vara en skillnad att C inte har några slottar för DVD/BR fram. Snopet att den är dyrare än större R4 på inet just nu bara…

Moderkortet ändrat till ASUS Prime Z270. Om jag behöver bättre ljud så kommer jag ändå gå upp till ett PCIe-kort, så har inte väldigt höga krav på det inbyggda. Kommer förmodligen ändå köra ut dem optiskt till monitorerna så det ska nog gå bra.

PSU:erna verkar ganska lika. Hittar inga direkt jämförande tester, men: Bit-tech test av Be Quiet (40db full load) och Nikktech's test av Corsair RM750X (43db full load) – däremot så skiljer såklart metodik och utrustning, så jag antar att båda är ganska lika. Blir väl Corsair p.g.a. högre max W.

Såhär ser det ut just nu: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10388840/

Behöver jag något mer? En ögonvinkel? Bit bucket?

Ahjuste, behöver ju en Windows 10 Home också. Har haft problem med att installera från USB via Bootcamp på Mac, men funkar det rättframt på Win? Vill inte behöva jaga en andra dator för att göra installationer och swappa diskar fram och tillbaka.

typo
Permalänk
Medlem

Ser bra ut, rätt lika min main rig och den fungerar bra. EN liten reflektion om ljud bara, om du vill ha bättre ljud så är pcie-ljudkort i princip dött. USB-ljudkort är det som gäller, slipper störningar i burken och det finns billiga kort med balanserade in- och utgångar om man vill ha knäpptyst bakgrund. Den typen av ljudkort saknar dock 7.1-ljud etc. men det finns billiga sådana också om man har det behovet tex för gaming. Kör du optiskt fungerar det lika bra med det inbyggda. För musiklyssning spelar numera sällan ljudkort någon roll eftersom det blir vanligare och vanligare att streama och då har ljudkortet ingen funktion. Kort sagt, pcie är dött.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Om jag skulle behöva byta ut ljudkort så är det för att lära mig 5.1 mastring (något jag inte gjort hittills, så inte prioriterat) men då är det ett externt USB-kort som gäller som du skriver? Några rekommendationer? (För spel så har jag sett de däringa 7.1 headsetsen men inte testat eller satt mig in i det - funkar de fint?)

Skrivet av the squonk:

Ser bra ut, rätt lika min main rig och den fungerar bra. EN liten reflektion om ljud bara, om du vill ha bättre ljud så är pcie-ljudkort i princip dött. USB-ljudkort är det som gäller, slipper störningar i burken och det finns billiga kort med balanserade in- och utgångar om man vill ha knäpptyst bakgrund. Den typen av ljudkort saknar dock 7.1-ljud etc. men det finns billiga sådana också om man har det behovet tex för gaming. Kör du optiskt fungerar det lika bra med det inbyggda. För musiklyssning spelar numera sällan ljudkort någon roll eftersom det blir vanligare och vanligare att streama och då har ljudkortet ingen funktion. Kort sagt, pcie är dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Longpig:

@Keffmode: Tack för det utförliga svaret. Jag hittar inga tester som jämför ljudnivå på Define C och R4, men verkar ju mest vara en skillnad att C inte har några slottar för DVD/BR fram. Snopet att den är dyrare än större R4 på inet just nu bara…

Moderkortet ändrat till ASUS Prime Z270. Om jag behöver bättre ljud så kommer jag ändå gå upp till ett PCIe-kort, så har inte väldigt höga krav på det inbyggda. Kommer förmodligen ändå köra ut dem optiskt till monitorerna så det ska nog gå bra.

PSU:erna verkar ganska lika. Hittar inga direkt jämförande tester, men: Bit-tech test av Be Quiet (40db full load) och Nikktech's test av Corsair RM750X (43db full load) – däremot så skiljer såklart metodik och utrustning, så jag antar att båda är ganska lika. Blir väl Corsair p.g.a. högre max W.

Såhär ser det ut just nu: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10388840/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10388840/

Behöver jag något mer? En ögonvinkel? Bit bucket?

Ahjuste, behöver ju en Windows 10 Home också. Har haft problem med att installera från USB via Bootcamp på Mac, men funkar det rättframt på Win? Vill inte behöva jaga en andra dator för att göra installationer och swappa diskar fram och tillbaka.

Define C och Define R5 är i princip samma chassi. Så ljudnivån är i princip den samma. Define C har fortfarande ljudisolering precis som Define R5 har. Byggde ihop en dator med Define C för ett tag sen, och den var knappt hörbar. Var tvungen att lägga örat mot chassit för att höra något alls.

Som sagt ASUS ROG-moderkort kommer inte ge dig mer prestanda när det kommer till hur datorn presterar i program och liknande, så där tycker jag att du gör ett bra val att gå ner till Z270-A.

Angående PSU så kommer du i princip ALDRIG vara på maxload med bara ett grafikkort i burken. Du kommer max ligga runt 350-450W om jag skulle få gissa, och då snackar vi FULL load d.v.s. att allting i hela systemet är på 100%. Så du behöver inte oroa dig över att nätagget kommer låta, det kommer vara under väldigt lite load.

Angående Windows-installation så kör jag alltid på USB. Om du köper legit Windows 10 från t.ex. Inet så kommer det förinstallerat på en liten USB-sticka. Det är bara att stoppa in och installera. Om du kör gratis-windows så laddar du bara ner .ISO och bränner ut med programmet Rufus. Då kan datorn förstå sig på USB-stickan när du ska installera.

Resten av grejjerna får du med. T.ex. alla distanser och skruvar får du tillsammans med chassit. Alla kablar du behöver får du med moderkortet och nätagget. Man brukar alltid få med 2st SATA-kablar i alla fall, och jag vet säkert att du får med det vid köp av Z270-A då jag byggde ett system med det för ett tag sen. Så det borde räcka då du bara har en SSD att koppla in.

Hoppas det hjälpte! Och lycka till

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440