Stämmer detta angående Bahnhof bredbands lina?

Permalänk
Medlem

Stämmer detta angående Bahnhof bredbands lina?

Läste detta på ett forum och undrar om det stämmer verkligen?

"Det flesta leverantörerna utlovar en viss hastighet, exempelvis 100mbit/250mbit/500mbit. Oftast sker detta över en och samma anslutning, men i just Bahnhofs fall är det inte så.

När du laddar en fil från nätet (eller tittar på vår IPTV) så sker en anslutning mellan din dator och server. För de flesta operatörer är detta EN anslutning som är begränsad till utlovad hastighet (i vårt exempel 100mbit).

I bahnhofs fall så är det lite annorlunda. Bahnhof ansluter exempelvis 20 gånger, varje anslutning på 5mbit (eller tio gånger med varje anslutning på 10 mbit) och sammansätter paketen för att leverera en total anslutning på 100mbit och på de sättet sparar en massa kostnader och ökar redundans i sitt nätverk. Problemet med vår tjänst är att den inte går i Multicast, så bahnhof kan inte ansluta med full 100mbit och 20 anslutningar till oss utan bara EN anslutning och då är bandbredden alldeles för låg för att kunna fungera på ett tillfredsställande sätt.

Så Bahnhof borde egentligen vara lite mer detaljerad i sin marknadsföring och förklara att det faktiskt inte är en SINGEL CONNECTION som går i 100mbit utan det är summeringen av flera mindre som går upp i den summan."

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Kan du länka till vart du hittar detta påstående? Är intressant vilken tjänst "vår tjänst" refererar till och vem som skrev det. Jag vet inte hur Bahnhofs lösning ser ut, men det vore intressant att labba med de berörda teknikerna.

Nån nätverkare som vet?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@HenKenny: https://iptvking.me/forum/viewtopic.php?t=200

Lite blandade info.

Citat:

Kan bara bekräfta...jag har Bahnhof (100/100) via Helsingborgs Stadsnät. Kanalerna funkar bra stora delar av dygnet. Dock inte från 19.30 - 23.00. Har gjort mätningar med Bredbandskollen.se samt gamla TPTEST under några dagar. Nedladdning sjunker från 99 Mbit/s till ca: 20 Mbit/s under högtrafik (mätt med Bredbandskollen.se). TPTEST som mäter lite annorlunda ruttnar fullständigt och hastigheten blir ca: 1 Mbit/s mellan 19.30 - 23.00.

Citat:

Testat genom flera ställen här som inte är Bahnhof och kan bekräfta problem med svenska kanalerna ikväll där med.
Problemen är alltså inte bara med Bahnhof.

I regel, underdimensionerad stadsnät påverkar samtliga leverantörer vid högtrafik, inte bara Bahnhof.
Skulle vara intressant att höra om denna 10x10 grej admin på iptvking pratar om från en "nätverksexpert"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Läste detta på ett forum och undrar om det stämmer verkligen?

Förstår inte vad de eventuellt syftar på eller något jag kan relatera till.

Skrivet av SolidReactor:

@HenKenny: https://iptvking.me/forum/viewtopic.php?t=200

Lite blandade info.
I regel, underdimensionerad stadsnät påverkar samtliga leverantörer vid högtrafik, inte bara Bahnhof.

Mer troligt, att man underdimensionerat nätet. Att det påverkar samtliga leverantörer finns det däremot inget belägg för. De leverantörer som dimensionerar rätt drabbas inte på samma sätt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Läste lite vad deras "admin" skrev, han verkar inte ha speciellt bra koll på hur något av det han pratar om fungerar. Bahnhof leverar en ethernetanslutning på 100Mbit eller 1Gbit (precis samma som alla andra leverantörer och stadsnät gör) som de sedan applicerar shaping på till den bandbredd du har köpt. Det finns inget 10x10Mbit eller 5x20Mbit, det är rent påhitt och du kan testa det själv genom att ladda hem en fil (linux iso eller något) och kolla på trafiken med wireshark. Detta är inget som ens är möjligt att göra i den utrustning Bahnhof använder, det är din applikation som bestämmer hur många anslutningar (tcp eller udp osv) som används, i de flesta fall en enda för att ladda hem samma fil.
Det han skriver om att svt play och andra levereras som multicast är också fel. Alla VOD tjänster över internet är unicast. IPVT som levereras av din leverantör eller stadsnät är multicast, få tjänster utanför det är multicast.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ren rappakalja, finns ingen anledning för leverantören att använda Link Aggregation på så låga hastigheter vilket är i princip vad han hävdar. Resten är inte bättre som @maniak pekade ut.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har för mig att Bahnhof iallafall tidigare delat upp bandbredden per publikt ip men hur de gör idag vet jag inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har för mig att Bahnhof iallafall tidigare delat upp bandbredden per publikt ip men hur de gör idag vet jag inte.

Det fanns (finns?) ställen när man kunde binda upp fler IP-adresser och "poola" dem när man körde exempelvis pfsense. Jag har testat detta och fått det att funka hyfsat. Hade då 100/10, band 5 IP-adresser och fick ut ca 350 med torrents. Att ladda ned en fil gick givetvis inte så fort, utan var fortfarande begränsad till 100Mbit.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att Bahnhof (och Bredband2) numera kör CG-NAT i vissa nät, dvs Carrier Grade NAT. Du har med andra ord ett litet "LAN" med de andra kunderna fram till närmsta NAT (i ISPns ägo) och därifrån delar ni publikt IP ut mot nätet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@HenKenny: https://iptvking.me/forum/viewtopic.php?t=200

Lite blandade info.
I regel, underdimensionerad stadsnät påverkar samtliga leverantörer vid högtrafik, inte bara Bahnhof.
Skulle vara intressant att höra om denna 10x10 grej admin på iptvking pratar om från en "nätverksexpert"

Jag har haft dessa problem med Bahnhof via Helsingborgs Stadsnät jag med. Från 500mbit ner till 10-20mbit och knappt användbart nätverk, gick knappt att kolla på Youtube ibland. Blivit bättre den senaste tiden dock.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Läste detta på ett forum och undrar om det stämmer verkligen?

Det kan stämma om du är bunden till Bahnhof via ett gruppavtal där de äger anslutningen hela vägen.

Men när det gäller stadsnät eller öppna nät stämmer det inte. För det första så har de näten avtal med IPTV leverantörer så multicast strömmen kommer in i nätet, det enda Bahnhof har ansvar över är att ge support, skicka ut en box och tillhörande programkort för att avkoda kanalerna.

Sedan så är det normal att accessnätet, alltså inte Bahnhof i detta fall förmedlar ut ip-adresser samt stryper rätt hastighet redan i sitt nät, internet leverantörerna har ofta väldigt lite kontroll, de i princip ger kunden support samt åtkomst till internet.

Jag har förvisso inte arbetat hos alla stadsnät eller öppna nät i Sverige, men skulle verkligen förvåna mig om det i grunden rent tekniskt fungerade helt annorlunda.