Bakgrund: Jag läser för närvarande 5e året på Chalmers (har läst D och numera algoritmer) så jag har skrivit min beskärda del kod. Under min studietid har jag använt en MacBook (den sista vita - <3) och de senaste två åren har jag använt en T450s.
Jag tror inte att 4k kommer vara till så stor nytta. Nu var det längesedan jag sysslade med någon seriösare form av medieredigering, men ur ett produktivitetsperspektiv tror jag inte att 4K + 13" lirar så bra. Det du vinner i DPI förlorar du (förmodligen) i batteritid. Min 14" 1080p-skärm fungerar alldeles ypperligt och jag upplever inte att den har för lite yta. 2 terminaler, en webbläsare och en .pdf får plats utan problem.
Jag är inget fan av 2 in 1, men kan eg. inte säga så mycket om någon av punkterna.
Datorval:
Jag hade gått för en 1080p-variant av XPS13, för jag gillar Dell mer än HP. Om jag däremot får komma med tips så skulle jag starkt rekommendera att du spanar in Lenovos T-serie. T470s eller om du tycker det är för mycket peng T460s är underbara maskiner. Det finns sannolikt bättre konfigurationer (eller iaf konfigurationer som passar dig bättre) än de jag länkat, men generellt sett vill du hitta en maskin med: Minst 8 GiB RAM och IPS skärm. Datorerna är extremt modulära och jag kan garantera dig att du kommer bli nöjd!
Övrigt:
Något jag tycker du ska tänka över är vad du mestadels kommer använda laptopen till. Nu skriver du inte vilken form av studier du ska ta dig an, men om din utbildning liknar min skulle jag varmt rekommendera att stifta bekantskap med linux. Jag körde som sagt Mac mina första tre år på Chalmers och det fungerade bra, men mina klasskamrater som körde Windows hade ständiga problem med att få olika språk att fungera ordentligt (typ, var tvungna att importera till Eclipse istället för att bara kompilera i terminalen och köra, men med Eclipse kommer filstrukturproblem och class paths, osv osv). Det fanns situationer då någon föreläsare istället hade gjort något eget program som bara fungerade på Windows -- och då satt man där -- men av de 31 kurser jag tagit så är det bara 3 där man tjänat på att ha Windows medan åtminstone 20 har varit enklare med macOS eller någon version av linux.
Bara en tanke.