Razberry 2 för Z-wave

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kristianstad
Registrerad
Okt 2010

Razberry 2 för Z-wave

Hej,
Någon som har erfarenhet av denna modul?
Fungerar den med mina gamla 433Mhz samtidigt som Z-wave?
Kan man bygga logiska funktioner typ 'tänd lampa 1' om 'rörelsevakt' och 'mörkt' - ungeför..
Tacksam för input!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

@turbo_500:

Ja, jag har använt den i några månader. Den är väldigt stabil och har bättre antenn än föregångaren.

Om du vill styra 433Mhz-enheter måste du skaffa en brygga för det, jag har inte testat det.

Inga problem att bygga logiska funktioner. Jag styr bl a element i ett garage (på/av) beroende på temperaturen, använder en app som är en "virtuell" termostat. Styr även ytterbelysning med en "astronomi-app" som beräknar solen upp/nedgång. Allt kommer man även åt i mobilen om man vill. Beroendeframkallande

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
PC: Core i7 6700K@4,6GHz, Asus Z170-A, 16GB DDR4@2400, Samsung 960EVO, GTX 1070, Noctua NH-U14S.
Server: VMWare ESXI 6, Asus P8C WS, Xeon E3-1245V2,
RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i, 6x2Tb HDD in raid-z2 (Freenas)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Z-wave och 433 är två helt olika saker, du kommer inte kunna styra dina gamla Nexa/Tellstick-pluggar med en Razberry. Z-wave ligger på 868 MHz, är krypterat och dubbelriktat till skillnad från de flesta 433 MHz-protokoll som är okrypterade och envägskommunikation. Nu kommer vän av ordning att påpeka att det både går att sända och ta emot kommandon med tex en Tellstick och det är iofs sant men varje enhet har antingen en sändare (tex en sensor) eller en mottagare (tex ett vägguttag) till skillnad från Z-wave där alla enheter har båda delarna. Fördelen med det är att vägguttaget kan bekräfta sitt läge när man skickat ett kommando, om kontrollern inte får bekräftelsen så skickas kommandot på nytt. Med 433 skickas tex tänd-kommandot en eller ett par gånger och sedan markeras lampan som tänd oavsett om signalen gått fram eller inte.

För att kunna styra 433 behöver du en Tellstick i någon version eller en Rfxtrx. Det finns också en eller två tellstick med både 433 och Z-wave.

För logiska funktioner rekommenderar jag Home Assistant, www.home-assistant.io som finns för RPi.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kristianstad
Registrerad
Okt 2010

Tack för er input.
Jag inhandlar en Razberry idag och antar att jag kan ha kvar min gamla Telldus net till mina gamla brytare tills vidare.

Huvudanledningen till bytet är att jag tänkte göra ett slags 'inbrottslarm' med en rörelsesensor som detekterar en eventuell tjyv som sedan tänder upp och även larmar i huset samt helst skicka meddelande - SMS.
Borde fungera, eller hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av turbo_500:

Tack för er input.
Jag inhandlar en Razberry idag och antar att jag kan ha kvar min gamla Telldus net till mina gamla brytare tills vidare.

Huvudanledningen till bytet är att jag tänkte göra ett slags 'inbrottslarm' med en rörelsesensor som detekterar en eventuell tjyv som sedan tänder upp och även larmar i huset samt helst skicka meddelande - SMS.
Borde fungera, eller hur?

Ja, det är inga konstigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.