Problem med torrent klienter

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Gå in på www.danasoft.com så dyker det upp en liten skylt med texten "your IP is...". Det är din externa IP, kolla sen i routern att det är samma IP på WAN-porten.

Är det olika så sitter du bakom en router hos din ISP.

ja jag ser mitt externa ip där och det ip:et är det som står under wan i min routers gui.
men det är väll inte det ip:et jag ska ange när jag sätter up en forwarding port?

Permalänk

verkar vara nått fel på min transmission remote gui för om jag startar en torrent från sidan med vanliga transmission så går det att seeda och när jag kollar porten i klienten så står det att den är öppen men det står closed under remote guin på alla portar jag testar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ja jag ser mitt externa ip där och det ip:et är det som står under wan i min routers gui.
men det är väll inte det ip:et jag ska ange när jag sätter up en forwarding port?

Bra att det är samma! Nej det ska du inte ange utan det du ska ange är IP:t på den maskin som kör torrentklienten.

Här kan du kolla om porten svarar utifrån: (torrentklienten måste vara igång!)

http://www.t1shopper.com/tools/port-scan/#

Kollar dock bara TCP-prokokollet än så länge.

Permalänk
Medlem

@Glossy White: Stämmer, det är den interna ip-adressen till din dator som ska anges i virtual server-inställningen.

*edit* för slö med svar

Permalänk
Medlem

jag tror transmission remote använder sig av daemontjänsten, och den kanske kör med egna inställningar.

ta en titt efter konfigurationsfilen i %LOCALAPPDATA%/transmission-daemon
kolla så att "peer-port" stämmer, glöm inte stänga ner transmission helt innan du gör ändringar i filen.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

jag tror transmission remote använder sig av daemontjänsten, och den kanske kör med egna inställningar.

ta en titt efter konfigurationsfilen i %LOCALAPPDATA%/transmission-daemon
kolla så att "peer-port" stämmer, glöm inte stänga ner transmission helt innan du gör ändringar i filen.

ok vart hittar jag den filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ok vart hittar jag den filen?

%LOCALAPPDATA%/transmission-daemon klistra in i utforskaren så går den till katalogen, %LOCALAPPDATA% är en länk till "C:\Users\*användarnamn*\AppData\Local"

Filen heter config eller settings.json

Permalänk
Skrivet av elBenko:

%LOCALAPPDATA%/transmission-daemon klistra in i utforskaren så går den till katalogen, %LOCALAPPDATA% är en länk till "C:\Users\*användarnamn*\AppData\Local"

Filen heter config eller settings.json

windows hittar inte %LOCALAPPDATA%/transmission-daemon så jag skrev bara %LOCALAPPDATA%/transmission och då kommer jag till en settings.json fil.
under C:\Users\*användarnamn*\AppData\Local hittar jag sen en mapp som heter Transmission Remote GUI men där finns ingen deamon-mapp eller settings.json eller config-fil

Permalänk
Medlem

Ah okej, så pass. Använder inte transmission själv, så jag utgick ifrån vad som stod på deras wiki.

Men jag vet inte, om klienten funkar som den ska så borde inte fjärrklienten ha några problem. Kan det vara så att den är buggig och helt enkelt inte visar korrekt information?

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Ah okej, så pass. Använder inte transmission själv, så jag utgick ifrån vad som stod på deras wiki.

Men jag vet inte, om klienten funkar som den ska så borde inte fjärrklienten ha några problem. Kan det vara så att den är buggig och helt enkelt inte visar korrekt information?

ja något konstigt är det. jag har bara problem med just denna torrentsida, alla andra fungerar utmärkt att seeda på.
tror jag ska prova att uppdatera till en nyare version än 5.01 men jag behöver göra det manuellt för guin hittar inga uppdateringar när jag söker

edit: funkade inte. gick att installera nyare versionen och nu kan jag söka efter uppdateringar men det går fortfarande inte att seeda på sidan..

edit2: jag testade att stänga av windows brandväggen och sen hasha upp en torrent och då står jag som connectable på torrentsidan 🤔
förstår dock inte hur jag ska tillåta transmission remote gui genom min brandvägg då den inte står med på listan av progs att släppa igenom..

edit3: fixat 😁

Permalänk
Medlem

@Glossy White: Najs, hur löste du det till slut?

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@Glossy White: Najs, hur löste du det till slut?

jag fick tips om att lägga in en regel i powershell där min brandvägg ska släppa igenom porten jag kör i transmission remote gui.
men det hjälpte inte. men eftersom jag skulle köra powershell som admin så kom jag på att jag kanske skulle köra remote guin som admin också, men det hjälpte inte det heller.

då provade jag att stänga ner remote guin och starta vanliga transmission som admin och sen starta remote guin som admin också, hashade sedan upp en torrent på torrentsidan och då funkade det.

märkte sen att det inte spelar någon roll om jag kör torrentklienterna som admin utan det krävs bara att jag först startar upp vanliga transmission först innan remote guin och sen lägger in mina torrents och sen kan jag stänga ner vanliga transmission.
skumma grejer..så jag tror inte ens jag behöver den där regeln i brandväggen. jag behöver i alla fall inte regeln i min router för den står inte ens på samma port som transmission remote guin gör

Permalänk
Medlem

@Glossy White: Ah, okej. Nej porten som transmission <-> remote gui använder är ju bara för själva fjärrstyrningen, den ska inte vara involverad alls gällande anslutningar av torrents. Just därför jag tycker ditt problem varit väldigt märkligt.

Menmen, skönt att det löste sig, åtminstone med klienten. Då funkar åtminstone regeln i routern som den ska. Ytterligare tips är att antingen ställa in routern att dela ut en statisk ip till datorn, eller självmant sätta en statisk ip på datorn och exkludera den från dhcp i routern. Så slipper du hålla på och ändra i routern varje gång du startar om datorn.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

@Glossy White: Ah, okej. Nej porten som transmission <-> remote gui använder är ju bara för själva fjärrstyrningen, den ska inte vara involverad alls gällande anslutningar av torrents. Just därför jag tycker ditt problem varit väldigt märkligt.

Menmen, skönt att det löste sig, åtminstone med klienten. Då funkar åtminstone regeln i routern som den ska. Ytterligare tips är att antingen ställa in routern att dela ut en statisk ip till datorn, eller självmant sätta en statisk ip på datorn och exkludera den från dhcp i routern. Så slipper du hålla på och ändra i routern varje gång du startar om datorn.

men jag behöver inte göra någonting med regeln i routern för den är inte ens inställd på den port jag använder i transmission remote gui, jag låter den vara som den är.
om jag startar om datorn/torrentklienten så kollar jag först så att porten i vanliga transmission är öppen, och är den inte det så ändrar jag bara till en annan port som är öppen, då vet jag att det funkar att seeda med transmission remote guin