Minecraft server problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Minecraft server problem

Hej
Vad kan jag ha missat när jag får meddelandet:
Java.net.connect.exception:connection timed out:no futher information

Både internt och externt

Har en server Dell rackaserver
När jag startar Minecraft så laddas det och står Done

Men kommer inte åt det med min dator eller kompis dator som ej är linal
Ja har Portforwarda port 25565 som det står att man ska göra

Jag ser även på "jasoncash" filen att jag kontaktat minecraft men kommer som sagt ej in

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Smörgubben:

Hej
Vad kan jag ha missat när jag får meddelandet:
Java.net.connect.exception:connection timed out:no futher information

Både internt och externt

Har en server Dell rackaserver
När jag startar Minecraft så laddas det och står Done

Men kommer inte åt det med min dator eller kompis dator som ej är linal
Ja har Portforwarda port 25565 som det står att man ska göra

Jag ser även på "jasoncash" filen att jag kontaktat minecraft men kommer som sagt ej in

Sitter du på samma internet som din server så testa använda localhost:25565.

Kontrollera även så porten är öppen på serverns brandvägg.

Fler saker som kan hjälpa.
> Uppdatera java på både server och client.
>kontrollera config filen för minecraftservern så den verkligen är på 25565.

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Aha har servern också en bramdvägg
Det är på routern jag har gjort portforward

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Smörgubben:

Aha har servern också en bramdvägg
Det är på routern jag har gjort portforward

Får du igång det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Nej tyvärr
Det går dåligt
Det verkar vara thomson router ...
Men vet inte
Ska åka dit jag har servern å hämta hem den så kag kan testa på mitt eget nätverk
Eller göra statisk ip på servern läste jag någonstans
Jag vet varken fram eller bak just nu 😂

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2013

Vilket OS kör du?

Har du kollat så du har portforwardat rätt samt öppnat porten i brandväggen på datorn?

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

Statisk IP/DDNS är A-O nästan när det kommer till spel servrar, väldigt viktigt att du ställer in config filen för Minecraft Serven korrekt i förhållande till hur du portforwardar i routern samt brandväggen också.

Detta kan vara en bra början också om du inte redan gjort dessa steg:
http://www.wikihow.com/Host-a-Minecraft-Server

Exempelvis:
För att komma in på min MC server skriver du in följande i "connect to IP"; yatakami.asuscomm.com:31200
yatakami.asuscomm.com är min DDNS istället för en extern statisk IP, :31200 är porthänvisningen för min portforward.

För att detta ska bli rätt så lämnar man "server-ip=" precis blankt som det är i config(server.properties) filen, men man lär ändra "server-port=..." till den porten man forwart.

Desktop | MSI X470 Pro Carbon AC | Ryzen 7 2700X@4.2Ghz | H100i Pro RGB | 16Gb 3400Mhz Pro RGB | 1080Ti STRIX |
Peripherals | Acer X34A | Corsair Strafe RGB ≠ M65 RGB | Xbox One Elite | Gunnar Cerberus Onyx | Blue Yeti |
Sound | M-Audio M-Track | JBL LSR 305 | HD579 | ATH-M50 | Blue MoFi | 1MORE Triple-Driver |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Aha
Då blir det statiosk ip senare idag 👍
Jag har följt en guid från enkelteknik men ska kolla på den du skicka
http://www.enkelteknik.se/starta-en-egen-minecraft-server

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

@Yatagarasu:

Nått bra ställe eller program så jag kan göra statisk ip/dns

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Smörgubben:

@Yatagarasu:

Nått bra ställe eller program så jag kan göra statisk ip/dns

Om du beskriver var servern ligger relativt till dig, hur dess nätverk ser ut (vilka enheter står mellan server och Internet?), samt vilket operativsystem servern kör, så ska vi nog kunna hjälpa dig.

Intel i7-5960x @ 4.5GHz 1.273v | 64GB DDR4 @ 2400MHz CL14 | 120GB SSD Sysdisk | 1TB SSD Speldisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

@Smörgubben:

Kör du Windows på den server dator?

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Just ja

Jag har en Dell poweredge r710 24gb ram
På den har jag windows server 2012
Från servern går en kabel till Thomson TG789vn
Å sen är det internet

När jag pf router som jag gjort efter guider så står det på sidor ja testat om porten är öppen att den är stängd. Men vad jag förstod på tidigare i inlägget så ska jag göra statisk ip

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Aug 2011

Kommer du åt serverburken via fjärranslutning eller teamviewer ska du inte behöva plocka hem den. Bättre att få igång det på plats där du ska ha burken.

Körde själv samma router när jag hade servrar och har ett svagt minne att jag var tvungen att inaktiva någonting. Kommer dock inte ihåg vad.

Skickades från m.sweclockers.com

1. Kontrollera att routerns portar är öppna.
2. Kontrollera routerns brandvägg.
3 Kontrollera Windows brandvägg.
4.kontrollera configfilen för minecraftservern.
5.kontrollera att Java har tillgång igenom brandväggen. (brukar de ha som standard)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Ska kolla

Yes Teamviewer funkar klockrent

Minecraft som jag ej får igång

Skickar minpropeties senare idag om du har lust att kolla den

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Smörgubben:

Just ja

Jag har en Dell poweredge r710 24gb ram
På den har jag windows server 2012
Från servern går en kabel till Thomson TG789vn
Å sen är det internet

När jag pf router som jag gjort efter guider så står det på sidor ja testat om porten är öppen att den är stängd. Men vad jag förstod på tidigare i inlägget så ska jag göra statisk ip

Att fixa statiskt IP kan vara något av ett problem om den ligger på en konsumentuppkoppling, vilken jag antar att den gör med tanke på routern där. Det är inte alla leverantörer som erbjuder statiskt IP, och vissa som gör det tar ut en avgift för det.

Det är önskvärt att ha statiskt IP om du inte vill att IP:t ska ändras, vilket det ofta inte gör även om du kör dynamiskt. Du kan däremot köra DynDNS, som ger dig en DNS-adress (typ smorgubben.dyndns.com) som alltid pekar mot serverns IP, även om den ändras.

Hursomhelst så ska ovanstående INTE stoppa dig från att nå servern om du redan vet serverns IP i just denna stund då du testar.

Det låter helt enkelt som att det är felinställt på serverns/nätverkets sida, och porten inte är korrekt öppnad mot servern.
Hur ser det ut i routerns inställningar där du har ställt in porten? Har du Windows brandvägg på servern som blockerar Minecraft? Snabbast sätt att prova är att stänga av Windows brandvägg. Funkar det så är det i Windows brandvägg du behöver öppna porten. Funkar det INTE så är det felinställt i routern.

Dessutom se till att Minecraft lyssnar på alla adresser; om du öppnar server.properties för Minecraft, se till att fältet server-ip står tomt (server-ip=).

Intel i7-5960x @ 4.5GHz 1.273v | 64GB DDR4 @ 2400MHz CL14 | 120GB SSD Sysdisk | 1TB SSD Speldisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

@Soir: Tack för svar
Jag ska kolla det när jag kommer hem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Jag stängde av brandväggen i win server 2012
Upptäkte att det ej va nån lokalt nätverk till servern
Därför ja inte ens kan spela lokalt
Å vet inte hur man gör ett
Ibland är det svårt att lära sig allt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Smörgubben:

Jag stängde av brandväggen i win server 2012
Upptäkte att det ej va nån lokalt nätverk till servern
Därför ja inte ens kan spela lokalt
Å vet inte hur man gör ett
Ibland är det svårt att lära sig allt

Vad menar du när du säger att det "ej va nån lokalt nätverk till servern"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

@Soir: 4 nätverks utgångar vsrav 1 av de till internet
De andra 3 va oaktiverad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Smörgubben:

@Soir: 4 nätverks utgångar vsrav 1 av de till internet
De andra 3 va oaktiverad

Jag hänger faktiskt fortfarande inte med.

Var servern inte ansluten till nätverket? Du kunde komma åt den via TeamViewer sades det väl? Var sitter dessa utgångar? Pratar du Thomson-routern nu? Hur är det direkt relaterat till servern, som ska ha anslutning till nätverket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Soir:

Jag hänger faktiskt fortfarande inte med.

Var servern inte ansluten till nätverket? Du kunde komma åt den via TeamViewer sades det väl? Var sitter dessa utgångar? Pratar du Thomson-routern nu? Hur är det direkt relaterat till servern, som ska ha anslutning till nätverket?

Tror han menar att Network Discovery kan vara avaktiverat helt och hållet.

Windows 10 har ju som regel en liten ruta som kommer upp till höger när du ansluter dig till ett nätverk som frågor om du vill kunna se andra enheter på nätverket - Denna funktion kan dock helt stängas av via policies av admin för nätverk/datorn.

Jag vet dock inte hur det ser ut med Windows Server 2012, så där får nog någon mer kunnig hoppa in och hjälpa.

Desktop | MSI X470 Pro Carbon AC | Ryzen 7 2700X@4.2Ghz | H100i Pro RGB | 16Gb 3400Mhz Pro RGB | 1080Ti STRIX |
Peripherals | Acer X34A | Corsair Strafe RGB ≠ M65 RGB | Xbox One Elite | Gunnar Cerberus Onyx | Blue Yeti |
Sound | M-Audio M-Track | JBL LSR 305 | HD579 | ATH-M50 | Blue MoFi | 1MORE Triple-Driver |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

@Smörgubben: Du får jätte gärna skicka printscreens på dina inställningar för nätverk.

Control Panel\All Control Panel Items\Network and Sharing Center
>
Change adapter settings (till vänster)
>
Ta en printscreen på vilka nätverksadaptrar som dyker upp
>
Högerklicka på samtliga (en och en), tryck sedan properties
>
Ta en printscreen på "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)"
>
Gör ett album på IMGUR eller något och länka så kan vi kika på dina nätverksinställningar.

Min rekommendation är fortfarande att köra en statisk IP på din dator (tex. 192.168.1.102), detta ställer du in både på din dator via Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)+i routern.
Sedan använda en router som har inbyggt stöd för DDNS och använda en gratis DDNS-tjänst (min ASUS router, N56U, kom med ASUS egna tjänst - asuscomm.com).

Som redan nämnts så kostar det oftast i månaden att ha en statisk extern IP via din ISP (bredbandsleverantör), och beroende på leverantör ändras din dynamiska mellan allt från 2 gånger om dagen till varannan vecka.
Och det är här DDNS blir magiskt, då många routrar har det inbyggt idag och det finns en massa gratis DDNS'er (som kan kosta, dem är gratis så länge du loggar in var 14-30.e dag och "återaktiverar" dem).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Yatagarasu:

Som redan nämnts så kostar det oftast i månaden att ha en statisk extern IP via din ISP (bredbandsleverantör), och beroende på leverantör ändras din dynamiska mellan allt från 2 gånger om dagen till varannan vecka.

Nja, det beror väldigt mycket på ISP:n och enheten du använder (om den gör något konstigt).

Jag har haft fiber från Bredbandsbolaget, Bahnhof, och Telia, och har haft samma dynamiska IP från dem i 8+ månader. Den enda anledningen till varför jag då fick nytt IP var för att min utrustning släppte IP:t, eller kopplades bort under en längre tid, eller så satte jag ny utrustning i vägen med en annan MAC-adress.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Hjärtligt tack

Efter alla möjliga inställningar så och guidning så blev det rätt
Det sista jag gjorde va att ställa in statisk ip och mu fungerar allt som det ska
Att teamviewer fungerade kanske beror på att port 80 och 443 eller vilka siffror är öppna från fabrik?
Nu rullar servern med minecraft och jag kan kontakta den genom internet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Smörgubben:

Hjärtligt tack

Efter alla möjliga inställningar så och guidning så blev det rätt
Det sista jag gjorde va att ställa in statisk ip och mu fungerar allt som det ska
Att teamviewer fungerade kanske beror på att port 80 och 443 eller vilka siffror är öppna från fabrik?
Nu rullar servern med minecraft och jag kan kontakta den genom internet

Härligt att det blev rätt!
Jag antar att du ställde in en statisk IP internt? Ja, det underlättar om din router gillar att byta den!

TeamViewer fungerar lite annorlunda. Den ansluter mot deras servrar, och väntar på att servern ska säga åt den att det finns en ny anslutning att upprätta. Du behöver således inte öppna några portar för att just den ska fungera. Portar utåt är generellt sett öppna, men portar inåt är stängda. Däremot behöver du självklart en anslutning mot Internet

Ha det så kul!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

@Soir:
Det är kul med servern.
Sonen tog pappans leksak 😂 Å gjorde Minecraft med en massa mods

Nu står jag här med en server å inget att göra 😉
Får väll hitta på nå kul jag med att använda den till
Kanske testa att göra en csgo eller nått annan kul server