Har ni fått de nya Visa-korten med blipp-funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Enligt SEB måste man ringa. Vilket suger då väntetiden senast jag ringde dem var en halvtimma...

Konstigt val då det måste kosta mer pengar att behöva ha någon som tar emot alla dessa samtal istället för att bara ha en tjänst på hemsidan där man väljer om du ska vara ansluten till funktionen ungefär som Swish.

Antar att Swedbank inte är bättre och att man måste ringa dom med.

Anledningen i slutändan är väl girighet då tyvärr. Dvs att bankerna vill sälja funktionen till företag och därför ska det vara jobbigt att stänga av den som privatperson, du får den automatiskt med nytt kort så då är kundbasen för blipp stor. Swedbank skriver att inte alla terminaler är anslutna till Blipp på hemsidan så självklart är det nån slags avgift för att ha tjänsten i sitt betalsystem.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Moderator

@Bascule666: Update: de ringde på en gång men jag måste aktivera mitt kort ska fixa det genom att ta ut pengar sen kan de stänga av det.
Jag skrev in mitt nummer nyss på deras hemsida de ringde på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

@Bascule666: Update: de ringde på en gång men jag måste aktivera mitt kort ska fixa det genom att ta ut pengar sen kan de stänga av det.
Jag skrev in mitt nummer nyss på deras hemsida de ringde på en gång.

Du kan aktivera kortet direkt på deras hemsida.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Moderator
Skrivet av Bascule666:

Du kan aktivera kortet direkt på deras hemsida.

Jag aktiverade det för två veckor sen.
De sa att jag måste ta ut jag har använt kortet på nätet men måste tydligen ta ut pengar på det eller aktivera blipp för att få blipp avaktiverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Jag aktiverade det för två veckor sen.
De sa att jag måste ta ut jag har använt kortet på nätet men måste tydligen ta ut pengar på det eller aktivera blipp för att få blipp avaktiverat

Alltså banker...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Hej. I veckan damp det nya kortet från SEB med den s k blipp -funktionen. Testade direkt, och det fungerar hur smidigt som helst.
Det kom precis i rättan tid, nu när Seqr inte blev någon hit tyvärr.

Nu är det ju riktigt kul att använda kortet, eftersom det är så smidigt.

Hur många av er har fått VISA debit korten med blipp-funktionen?

Hur upplever ni smidigheten med att blippa gentemot PIN-koden?

Har inte SEB bytt till Mastercard?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Har inte SEB bytt till Mastercard?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, Mastercard är det som SEB använder nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har inte SEB bytt till Mastercard?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, SEB kör med Mastercard nu precis som Nordea som bytte för ett par år sedan. VISA verkar förlora marknad.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Så i teorin kan någon med lite skills göra en egen enhet som har längre räckvid, sätta den vid ingången av ett köpcenter, en rulltrappa eller varför inte bredvid en tunnelbane/tåg-räls och sedan plocka varenda människa som åker förbi på 249kr. Det borde bli någon miljon redan första morgonen.

Kan vara, dock vet jag inte om det går att belasta kontot. Däremot var det på nyheterna häromdagen att de skaffade/gjorde en liten manick som läste ut kortuppgifterna. Allt utom CVC-numret gick att få ut. Tänk på alla de utländska mindre nogräknade onlinebutiker som inte har CVC-krav. Detta kommer bankerna/leverantörerna behöva hitta en lösning på.
Argumentet "du kan ju bli rånad på ditt kort och/eller tappa ditt kort också" håller inte. Det är miltals från att bli "scannad" obemärkt.
Skitsystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Kan vara, dock vet jag inte om det går att belasta kontot. Däremot var det på nyheterna häromdagen att de skaffade/gjorde en liten manick som läste ut kortuppgifterna. Allt utom CVC-numret gick att få ut. Tänk på alla de utländska mindre nogräknade onlinebutiker som inte har CVC-krav. Detta kommer bankerna/leverantörerna behöva hitta en lösning på.
Argumentet "du kan ju bli rånad på ditt kort och/eller tappa ditt kort också" håller inte. Det är miltals från att bli "scannad" obemärkt.
Skitsystem.
Skickades från m.sweclockers.com

Att det går att belasta kontot är ett empiriskt faktum. Man går in på ICA, håller kortet nära terminalen så dras pengarna utan att man behöver trycka på något. Kortet kan inte avgöra om du verkligen handlar på pressbyrån eller om du bara går förbi en papperskorg. Att förlänga räckvidden är en smal sak då det skrivits hyllmetrar om hur man bygger antenner. En enkel googling ger dig steg för steg manualer med bilder. Att blippsystemet är knutet till ens konto är klart men jag är inte så säker på att det använder kortnummret/cvc nummret. Det låter mer troligt att det har ett helt egen kodsystem.

Skrivet av mikael_a1:

I teorin ja, i praktiken nej.

Ditt korta inlägg får mig att tro att du inte är någon teoretiker, men du kanske ändå kan försöka förklara vad du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Fick du verkligen ett VISA kort med blipp? På SEB har det tagit bort VISA och gått till mastercard.
Har letat efter en bank med VISA men de flesta har gått över till Mastercard suger rejält.

Har Sparbanken/Swedbank, dom har också tagit bort VISA.
Men jag gick in och sa att jag ska ha ett VISA, för mastercard skiten fungerar inte på vissa sidor jag handlar på.
Så fick jag ett VISA istället.

Permalänk
Medlem

Säger ju de, storstadsbor är för korkade!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Fick ett nytt Mastercard från SEB i fredags med blippfunktion. Det går bra att stänga av funktionen om man vill, bara att ringa SEB.

OK, men vad är det för funktion som stängs utan att de har access till kortet?
Reglerna för att blippa med maxsumma och kod då och då kan väl vara OK. Men jag gillar som sagt inte att kortet sänder kortnummer tll alla med en tillräckligt bra mottagare. Redo att användas på någon obskyr sida i något annat land.
Eller går det också att stänga av? Annar blir man ju bara av med den 'bra' sidan av tekniken och får behålla den dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

OK, men vad är det för funktion som stängs utan att de har access till kortet?
Reglerna för att blippa med maxsumma och kod då och då kan väl vara OK. Men jag gillar som sagt inte att kortet sänder kortnummer tll alla med en tillräckligt bra mottagare. Redo att användas på någon obskyr sida i något annat land.
Eller går det också att stänga av? Annar blir man ju bara av med den 'bra' sidan av tekniken och får behålla den dåliga.

Ingen expert men jag gissar att banken helt enkelt vägrar transaktioner utan kod. Suger någon upp kortnummer så kvarstår problemet. Dock så får man alltid tillbaka sina pengar av banken om någon använder ditt kort utan ditt medgivande. Har haft två sådana fall drabba mig och har vid båda gångerna fått tillbaka mina pengar utan problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

OK, men vad är det för funktion som stängs utan att de har access till kortet?
Reglerna för att blippa med maxsumma och kod då och då kan väl vara OK. Men jag gillar som sagt inte att kortet sänder kortnummer tll alla med en tillräckligt bra mottagare. Redo att användas på någon obskyr sida i något annat land.
Eller går det också att stänga av? Annar blir man ju bara av med den 'bra' sidan av tekniken och får behålla den dåliga.

När du handlar sänder du en signal att du går med på att affären får dra pengar från ditt konto. Eftersom det aldrig finns pengar på kortet så behöver de ingen access till kortet för att stänga det. De ändrar bara infon i databasen som terminalen koppar upp sig emot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Captain Crunch:

Att det går att belasta kontot är ett empiriskt faktum. Man går in på ICA, håller kortet nära terminalen så dras pengarna utan att man behöver trycka på något. Kortet kan inte avgöra om du verkligen handlar på pressbyrån eller om du bara går förbi en papperskorg. Att förlänga räckvidden är en smal sak då det skrivits hyllmetrar om hur man bygger antenner. En enkel googling ger dig steg för steg manualer med bilder. Att blippsystemet är knutet till ens konto är klart men jag är inte så säker på att det använder kortnummret/cvc nummret. Det låter mer troligt att det har ett helt egen kodsystem.
Ditt korta inlägg får mig att tro att du inte är någon teoretiker, men du kanske ändå kan försöka förklara vad du menar?

Kul att du frågar, orkar tyvärr inte förklara då många av kommentarerna bygger på teoretisk möjlighet men inte praktisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ingen expert men jag gissar att banken helt enkelt vägrar transaktioner utan kod. Suger någon upp kortnummer så kvarstår problemet. Dock så får man alltid tillbaka sina pengar av banken om någon använder ditt kort utan ditt medgivande. Har haft två sådana fall drabba mig och har vid båda gångerna fått tillbaka mina pengar utan problem.

Då hoppas jag att man får tillbaka pengarna i samma minut jag blivit av med dem. Står jag i en hotellkö i Sydney har jag ingen lust att vänta en eller flera timmar/dagar/veckor innan pengar finns på kontot. Hur ligger det till med det egentligen?
Vad jag menar är att det är mina stålar och det kan bli mitt problem, även om banken kompenserar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

När du handlar sänder du en signal att du går med på att affären får dra pengar från ditt konto. Eftersom det aldrig finns pengar på kortet så behöver de ingen access till kortet för att stänga det. De ändrar bara infon i databasen som terminalen koppar upp sig emot.

Hur menar du med aldrig pengar på kortet? De flesta Visa/Mastercard är väl kopplade till någon form av Konto med pengar eller kredit. Jag vill ju gärna använda kortet att betala med så det måste finnas pengar där. Jag vill bara inte använda den metoden om det kräver att kortet konstant sänder sitt kortnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Kul att du frågar, orkar tyvärr inte förklara då många av kommentarerna bygger på teoretisk möjlighet men inte praktisk.

Kul att du orkar sitta och förespråka en osäker teknik i sisådär 359 poster utan att bidra med någon som helst logik.

Permalänk
Medlem

Känns inte helt hundra att det är kortnummer och giltigheten som man får ut genom att avlyssna. Borde varit några krypterade eller helt andra uppgifter som man använde till sådana köp. Så att man inte kan handla online.

Sedan som en parantes borde de bli hårdare mot onlinebutikerna och kräva ccv och gärna tvåfaktorsinloggningen med. Rätt bra ordning i sverige, men utomlands.

Har inget kort idag, men får se hur jag skyddar mig. Kanske kör hålslagaren genom koppar-ringen som utgör rfid-antennen. Handlar inte så mycket småsummor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Kul att du orkar sitta och förespråka en osäker teknik i sisådär 359 poster utan att bidra med någon som helst logik.

Tyvärr så blev det en tråd som spårar ur med ologiska inlägg och konspirationsteorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Hur menar du med aldrig pengar på kortet? De flesta Visa/Mastercard är väl kopplade till någon form av Konto med pengar eller kredit. Jag vill ju gärna använda kortet att betala med så det måste finnas pengar där. Jag vill bara inte använda den metoden om det kräver att kortet konstant sänder sitt kortnummer.

Jag menar att Visa/ Mastercard och alla andra kort saknar information om hur mycket pengar det finns på det faktiska kortet.
Kortet används för att kunna fjärrstyra det konto du har på banken och det är där informationen om ditt saldo finns.
Därför behöver banken inte tillgång till ditt kort för att spärra det. Det finns inga pengar på kortet som måste tas tillbaka utan de gör bara en markering i databasen att det kortet inte längre är knutet till ditt konto och sedan kan du dra kortet hur och var du vill utan att något händer.
Signalen som kortet sänder kommer dock fortsätta att sändas precis som att RFID passerkort sänder hela tiden. Jag är dock tveksam till att datan som sänds någonsin innehåller det faktiska kortnummret. Jag tror att det sänder en kod som terminalen använder för att få fram CCt och som en hacker kan använda för att utvinna ditt kortnummer med en "lånad" terminal. Så när du stänger av bleepen sänds fortfarande signalen men då den inte längre är knutet till ditt konto så får ingen tillgång till ditt CC nummer. Kortets chip är fortfarande knutet till ditt konto och kan användas men inte på avstånd.

Skrivet av mikael_a1:

Kul att du frågar, orkar tyvärr inte förklara då många av kommentarerna bygger på teoretisk möjlighet men inte praktisk.

Så vi förstår inte lika mycket som dig men du tänker inte förklara varför. OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Då hoppas jag att man får tillbaka pengarna i samma minut jag blivit av med dem. Står jag i en hotellkö i Sydney har jag ingen lust att vänta en eller flera timmar/dagar/veckor innan pengar finns på kontot. Hur ligger det till med det egentligen?
Vad jag menar är att det är mina stålar och det kan bli mitt problem, även om banken kompenserar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tog väl några dagar att få tillbaka pengarna. Har man ett kreditkort är det inget som helst problem men ett debitkort kan ju orsaka problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Jag menar att Visa/ Mastercard och alla andra kort saknar information om hur mycket pengar det finns på det faktiska kortet.
Kortet används för att kunna fjärrstyra det konto du har på banken och det är där informationen om ditt saldo finns.
Därför behöver banken inte tillgång till ditt kort för att spärra det. Det finns inga pengar på kortet som måste tas tillbaka utan de gör bara en markering i databasen att det kortet inte längre är knutet till ditt konto och sedan kan du dra kortet hur och var du vill utan att något händer.
Signalen som kortet sänder kommer dock fortsätta att sändas precis som att RFID passerkort sänder hela tiden. Jag är dock tveksam till att datan som sänds någonsin innehåller det faktiska kortnummret. Jag tror att det sänder en kod som terminalen använder för att få fram CCt och som en hacker kan använda för att utvinna ditt kortnummer med en "lånad" terminal. Så när du stänger av bleepen sänds fortfarande signalen men då den inte längre är knutet till ditt konto så får ingen tillgång till ditt CC nummer. Kortets chip är fortfarande knutet till ditt konto och kan användas men inte på avstånd.

Så vi förstår inte lika mycket som dig men du tänker inte förklara varför. OK.

Tack! Då hänger jag med bättre tror jag. Kan förstå att banken inte behöver tillgång till kortet för att spärra hela kortet. Men nu vill jag spära en funktion på kortet.
SVT verkar i alla fall ha kunnat få ut kortnumret från de information som sänds utan "lånad" terminal.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimm...

Permalänk
Medlem

Tänk på att trots att man anmäler att man inte vill ha "blip-funktionen" aktiv som betalningsmedel så svarar kortet på en skanning och lämnar snällt ifrån sig kortnummer och giltighetstid.
Just det här med "Det kan som max kosta dig ett par hundra" är ganska naiv.
Det finns MASSOR med siter som snällt accepterar enbart kortnummer och giltighetstid, och total ignorerar CVV samt att namnet på kortet.
Samma sak med "chippet är trasigt så du måste använda magnetremsan".
Kontaktlösa kort är inte säkra i sin nuvarande form, förhoppningsvis kommer det bättre lösningar.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Tack! Då hänger jag med bättre tror jag. Kan förstå att banken inte behöver tillgång till kortet för att spärra hela kortet. Men nu vill jag spära en funktion på kortet.
SVT verkar i alla fall ha kunnat få ut kortnumret från de information som sänds utan "lånad" terminal.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimm...

Ja, de påstår det. Men det är nog en journalistisk förenkling.
De har en hemmabyggd terminal. Då den inte trycker hundralappar så är jag fortfarande tveksam till att de får CCt direkt när de touchar någon. De måste nog göra några steg till innan de får både CC och pengar. Men helt klart lukrativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Med minsta säkerhet är väl att ta i, "blippfunktionen" gör att du kan handla upp till 250kr beroende på bank utan att uppge kod, men med jämna mellanrum måste du ändå ange kod som en extra säkerhet. Du kanske kan handla 3-5 gånger utan kod så det är väl inga jättesummor du förlorar.

Men såklart ni foliehattar använder väl kontanter för att det är säkrare så ni tar ut hela lönen och har det i plånboken, tills ni tappar den.

Förlorade pengar är fortfarande förlorade pengar. Om någon får tag på mitt kort och kan dra några hundralappar så går inte min ekonomi under men det är bara ren dumhet att ha ett sådant osäkert system. Löjligt att kalla oss som inte vill bli av med våra pengar för foliehattar. Om du inte bryr dig om säkerhet så varför inte lägga upp ditt lösenord till din mailadress så alla här kan se? Nej tänkte väl det, "foliehatt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tog väl några dagar att få tillbaka pengarna. Har man ett kreditkort är det inget som helst problem men ett debitkort kan ju orsaka problem.

Jag ycker att jag skall få tillbaka mina pengar samma minut jag upptäcker de är stulna. Så klart. Om jag blir "scannad" har jag inte kunnat göra något själv åt det.

Skitsystem.

http://cornucopia.cornubot.se/2017/04/nya-bankkort-kan-skimma...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag ycker att jag skall få tillbaka mina pengar samma minut jag upptäcker de är stulna. Så klart. Om jag blir "scannad" har jag inte kunnat göra något själv åt det.

Skitsystem.

http://cornucopia.cornubot.se/2017/04/nya-bankkort-kan-skimma...

Det är ju helt upp till dig om du vill slippa detta skitsystem. Kör med kontanter om du tycker det är värt besväret.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det är ju helt upp till dig om du vill slippa detta skitsystem. Kör med kontanter om du tycker det är värt besväret.

Ja, jag har det inte, men sambon tvingades på skiten utan att ha bett om det. Krångla med att avaktivera. Kan inte de göra tvärtom, de som vill ha skiten får ansluta sig? Skitsystem

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K