Permalänk
Medlem

Köpa vagadapter eller ny skärm?

Hej,
Jag har satt ihop en speldator med bra grafikkort men har en 9 år gammal skärm med vga. Grafikkorten har HDMI, DVI-D och display port och vad jag fattar ska man köra display port... Skärmen är som sagt en gammal VGA och jag fundrar på att spara in de 300 en adapter kostar på Kjell och istället köpa en enklare 24" eller 27" skärm. Cdon har en 27" Philips 27" LED 277E6LDAD för bra pris. Jag vet inte om det är dumt att köpa en HD-skärm för gaming (Overwatch Minecraft typ) men den kostar 1500 kr så det är inga pengar...sålunda adapter och behålla gamla skärmen eller lägga på 1200 och köpa en enklare 27a?
/M

Permalänk
Medlem

VGA skiljer sig från de andra anslutningarna i att den är en analog signal, medan både grafikkortet och skärmen är digitala. Så bildsignalen måste konverteras mellan analogt och digitalt minst två gånger när man använder VGA, med förluster i bildkvalité som resultat. Att blanda in en adapter lär bara göra situationen sämre.

Så om du inte har något emot att köpa en ny skärm så är det absolut den bästa lösningen. DP är som du säger den bästa anslutningen, men i bildkvalité är de digitala anslutningarna likvärdiga. Så för en enkel 1080p@60Hz-skärm spelar det egentligen ingen roll vad du använder, det är främst vid mer krävande upplösningar som DP kan vara ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maknu:

Vad har du för grafikkort?
Märke och modell.

Eventuellt finns det analog (vga) ut i DVI-utgången.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vad har du för grafikkort?
Märke och modell.

Eventuellt finns det analog (vga) ut i DVI-utgången.

Jag har ett MSI GeForce 1050ti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ingen analog signal att ta tillvara på i moderna grafikkort. Ny skärm är helt klart mer värt än en aktiv adapter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Tack för det tipset! Perfekt Beställt!