Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007

Chrome hijack

Jag har fått nåt skräp som öppnar en ny flik i Chrome varje gång jag startar det, lite olika websidor varje gång.
Jag har Malwarebytes installerat, jag har scannat med HijackThis, ADWCleaner och nåt Norton verktyg utan framgång. Jag har kört en reset på Chrome. Jag har frågat Google utan att bli nåt klokare...

Förslag på åtgärd emottages tacksamt.

Better to have and not need, than to need and not have.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Maj 2002

Ta egenskaper på genvägen som du startar Chrome med och kolla om det är något extra som är tillagt i fältet mål utöver sökvägen till chrome.exe

flippy @ Quakenet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av ante84:

Ta egenskaper på genvägen som du startar Chrome med och kolla om det är något extra som är tillagt i fältet mål utöver sökvägen till chrome.exe

Bra tänkt, dock inga konstigheter i sökvägen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2012

Prova zemana antimalware. Hittar mycket som vanliga inte tar. Hade samma problem för ett par veckor sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

adwcleaner brukar lösa sådant här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av jocke92:

adwcleaner brukar lösa sådant här

Det har han redan provat.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004

Ta bort dina extensions en och en till att börja med. Chrome Store har en jädrans massa skräpextensions som är rent ut adware.

Gigabyte GA-Z97X-SLI, Intel Core i5 4460 3.2GHz, 128GB Samsung 850 PRO, Corsair 8GB, Gigabyte GeForce GTX 750ti, EVGA Supernova G2 750W
Min GitHub: https://github.com/lassekongo83

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2007

Jag har inte så hemskt många extensions men jag börjar med att disabla den senaste. Ska även testa Zemana!

Tack för input, återkommer med resultat!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2012

Kan ju säga att som ett brev på Posten så fick jag tillbaka min skit idag igen, tröttnade helt och formaterade om och installerade en fräsch Windows. Enda sättet att vara säker på att det är borta. En del "antimalware program " är ju dessutom rena lurendrejeriet. De infekterar din dator och sedan är de de det "bästa" alternativet för att få bort skiten om du köper deras supebra antimalware program...jo tjena..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

@guineapig: Spännande! Kan du namnge dessa program?

MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

@S-OD: Här är en lista med namn på bluff-antivirus:

List of rogue security software

Dell Latitude 5280 | Core i7 | 16 GB RAM | 256 GB SSD | Windows 10 Pro
Antivirus products riddled with security flaws, researcher says

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av torbjorn_75:

@S-OD: Här är en lista med namn på bluff-antivirus:

List of rogue security software

Skrämmande! Tack för listan.

MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

För ett par år sedan så fick jag nåt root-virus, kommer inte ihåg vad det hette. Det enda som märktes var att när jag googlade på nåt så var träff 3-10 ungefär bara en massa suspekta sidor, hela tiden. Jag fick prova flera olika antivirus innan det ens var något som hittade det alls, men klarade inte av att ta bort det. Och sen tog det ytterligare letande innan jag hittade ett specialverktyg som faktiskt tog bort det. Genom hela processen så måste man ju akta sig för att ladda ner ytterligare smygvirus som "ANG Antivirus" och liknande.

Detta kanske inte hjälper dig direkt Men ja det kan finnas skit i datorn som gömmer sig effektivt men jag fick iaf bort mitt till sist. Eventuellt så är det enklaste och snabbaste att bara formatera om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2006

Kan vara något som sitter i routern också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Testa MalwyreBytes också: https://www.malwarebytes.com/

En ominstallation av Chrome kanske? (Reset låter som du återställt inställningarna bara)

Xeon 6c/12t x5670 @ 4 GHz | GTX 1070 | 10GB DD3 | Asus P5X58D-E| Fractal Design R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2012

Hur gick det?