Problem och är inte så jätteinsatt. 2 datorskärmar 1 tv

Permalänk

Problem och är inte så jätteinsatt. 2 datorskärmar 1 tv

Hej!

Jag har ett Asus strix 970 och har nu 3 bildskärmar, en 4k 49" TV,
en datorskärm på 1920x1080 28" samt en 1920x1080 på 24".

Jag har TV inkopplad till HDMI, och en av datorskärmarna till Displayport och den sista till DVI. Får enbart DVI och Displayport att funka, alltså med andra ord bara datorskärmarna och inte TVn.

Kollat runt lite och har fått reda på att det kan handla om att uttagen kan dela samma krets osv... Men också läst att det ska gå att klona skärmen då, som det inte går att göra nu. Kollat runt lite i Nvidia inställningarna och den hittar TVn den finns det som ett alternativ, däremot får jag ingen bild på den överhuvudtaget. Kan ändra upplösning osv man ja som sagt, ingen bild.

Vad är fel? kan jag göra nåt? Adapter från Displayport till DVI, så det blir två DVI uttag istället?

Ja jag har ingen aning, tacksam för hjälp!

Permalänk

Får inte alla skärmar att funka.

Hej!

Jag har ett Asus strix 970 och har nu 3 bildskärmar, en 4k 49" TV,
en datorskärm på 1920x1080 28" samt en 1920x1080 på 24".

Jag har TV inkopplad till HDMI, och en av datorskärmarna till Displayport och den sista till DVI. Får enbart DVI och Displayport att funka, alltså med andra ord bara datorskärmarna och inte TVn.

Vad är fel?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ecsta-flow: "Det funkar inte, vad är fel"? Tja, precis allt som kan gå fel kan vara fel.

Nästa steg är då att försöka få bild på TV:n så att du utesluter alla variabler. Några av de vanligaste felen är:

  1. Man har inte valt rätt HDMI-ingång på TV:n

  2. HDMI-kabeln är trasig

  3. HDMI-kabeln orkar inte bandbredden, väldigt vanligt med långa kablar, allra särskilt med 4K

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Ecsta-flow: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Ecsta-flow: "Det funkar inte, vad är fel"? Tja, precis allt som kan gå fel kan vara fel.

Nästa steg är då att försöka få bild på TV:n så att du utesluter alla variabler. Några av de vanligaste felen är:

  1. Man har inte valt rätt HDMI-ingång på TV:n

  2. HDMI-kabeln är trasig

  3. HDMI-kabeln orkar inte bandbredden, väldigt vanligt med långa kablar, allra särskilt med 4K

Jag kan få bild på tvn men då kan jag inte köra med displayport. Jag körde först tv och en datorskärm och det gick bra
sen köpte jag en ny spelskärm och koppla in den i displayport, då funka det plötsligt inte. Då får tven ingen signal.

Permalänk

@NordhNet: ja jo men va ju ingen som svarade på min tråd och vill ju verkligen ha tips ang detta

Permalänk
Medlem

Svårt att hjälpa dig konkret med så begränsad info.
Vi vet inte vilka skärmar du har,
och inte heller med säkerhet vilka utgångar ditt grafikkort har.
(Det finns flera olika Strix)

Och det finns mycket annat som kan inverka, som Laxpudding redan varit inne på.

Men om du har versionen med 1xDP + 1xHDMI2.0 + 1xDVI-I + 1xDVI-D...
Prova att flytta DVI-sladden till det andra uttaget.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Bildexpert 📺

Det skulle kunna vara en generell "brist på bandbredd". 4K/60 Hz är krävande och kör du någon av skärmarna i 120 eller 144 Hz kanske det inte räcker.

Specen för GTX 970 är "5120x3200 at 60Hz with dual DisplayPort connectors", vad detta nu innebär exakt? Är det sämre på många av de GTX970-kort som endast har en enda DP? Finns risk för det.

Så vi får räkna på lite överslag:

5120x3200 pixlar vid 60 Hz är ungefär 983 MHz total pixelklocka. På detta krävs det bandbredd för timings och synk.

4K/60 Hz som 2160p till en TV är vanligtvis 594 MHz.
1920x1080/60 Hz brukar i sämsta falla kräva 148 MHz

Med dina skärmar blir det alltså 594+148+148 = 890 MHz förbrukat i värsta fall. Det bör då fungera baserat då på vad Nvidia menar med "5120x3200 at 60Hz with dual DisplayPort connectors."...

Men! Skulle en av dina skärmar kör 120 eller 144 Hz krävs förstås mycket mer bandbredd, minst det dubbla mot 1920x1080/60 Hz och då kliver du troligtvis över gränsen för vad en GTX 970 klarar av.

Svaret på den frågan får du om du sänker TV:n till 4K/30 Hz eller till och med 1920x1080/60 Hz. Fungerar allt då har du alltså kört i taket för vad kretsen orkar med.