Bästa sätt att installera en RPI3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Apr 2016

Bästa sätt att installera en RPI3

Mer frågor...
Vad är fördelar o nackdelar med att använda NOOBS?
Jag skulle vilja installera ett operativ utan alla dessa förinstallerade program som Scratch, Wolfram etc.
Men vad ska installeras? Eller är det enklare o köra NOOBS alt. installera Raspbian och sen avinstallera det man inte vill ha? (Såg att Raspbian hade ett flertal program installerade som jag inte är intresserad av)
Hur som helst, sen kommer man till steget då Java, Apache/PHP ska installeras/konfigureras och ev. nån annan mailklient. Men det är ju normal installation och "ingår i jobbet oavsett".

Orsaken till frågan är att jag minns nåt tips som funkade bara man inte använde NOOBS. Minns ej vad det handlade om. Nåt om rsync tror jag det var.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007

Om du verkligen vill ha en minimal installation så finns Raspbian Lite och DietPi, de är hårdbantade men innehåller allt nödvändigt för att köra igång. Du får dock sköta allt från terminalen till att börja med, de innehåller ingen fönsterhanterare från början. DietPi har en smidig meny där man kan bocka i alla program man vill ha så sköter den nedladdning och installation.

Du får gärna leta reda på vad det är som inte fungerar med NOOBS för när man väl är igång så körs precis samma Raspbian som om du installerat det manuellt så det låter konstigt att något fungerar med Raspbian men inte NOOBS.

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Apr 2016

Det som inte funkade med NOOBS var (som jag minns det) en metod som handlade om att göra en kopia av hela SD-kortet m.h.a bash. Då skrevs det högst upp "fungerar ej med NOOBS".

Jag jobbar gärna i grafiska gränssnittet inledningsvis så om det följer med Raspbian Lite men den har också förinstallerade program. Så kanske DietPi är det som jag ska prova. Tack för tipset!