Dreamfilms grundare döms till fängelse och skadestånd på 1,3 miljoner

Permalänk
Melding Plague

Dreamfilms grundare döms till fängelse och skadestånd på 1,3 miljoner

Efter två månader har nu rättegången mot de fyra männen bakom strömningssajten Dreamfilm avslutats. De döms till mellan sex och tio månaders fängelse samt skadestånd i miljonklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Var väl inte direkt oväntat att de skulle bli dömda.
Skadestånden de yrkar är ju helt uppåt väggarna, fängelsestraffen däremot kan jag förstå.

Permalänk
Medlem

De har gjort något som man VET inte är lagligt... Man kanske inte tycker de ska vara olagligt... men man vet de är de och då får man ta konsekvenserna.

Precis som "kärlek mellan vuxna och barn" av vissa anses ska vara lagligt eftersom det "är helt naturligt"... Man får ha den åsikten... det är lagligt att ha den åsikten... Men handlingen ska man FAN låsas in för.

Och så länge upphovsrätten ser ut som den gör så får man sitta i fängelse när man bryter mot den.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Finns det några domar mot trackers som Inte har tjänat pengar genom annonser/försäljning av "status"? (VIP status etc). Alla hittills jag sett har blivit fällda på att de tjänat pengar på att driva sidan, snarare än faktumet att de drev sidan.

Permalänk
Entusiast

Jag vet inte vad jag ska tycka om det här alltså...
Oavsett om man är för eller emot piratkopering så är det ju en sak att bara ladda ner och distribuera privat och en annan att driva en webbsida som utöver spridningen av materialet genererar inkomst för innehavaren genom annonser.
Men jag kan ändå inte riktigt känna någon slags ilska mot sådana här personer, det gör ju däremot Henrik Pontén.

Jag tycker liksom varken bu eller bä.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

De har gjort något som man VET inte är lagligt... Man kanske inte tycker de ska vara olagligt... men man vet de är de och då får man ta konsekvenserna.

Precis som "kärlek mellan vuxna och barn" av vissa anses ska vara lagligt eftersom det "är helt naturligt"... Man får ha den åsikten... det är lagligt att ha den åsikten... Men handlingen ska man FAN låsas in för.

Och så länge upphovsrätten ser ut som den gör så får man sitta i fängelse när man bryter mot den.

Var väl inte olagligt att streama film när dom var aktiva den lagändringen kom väl nyligen ?
Om det stämmer så kan även du åka dit på något som blir olagligt i framtiden men är det ej idag..

Kan ha fel i detta fall om det var just dreamfilm det gällde kan ha varit SweHD eller någon annan skum streaming sida kommer inte ihåg

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Var väl inte direkt oväntat att de skulle bli dömda.
Skadestånden de yrkar är ju helt uppåt väggarna, fängelsestraffen däremot kan jag förstå.

Dom uppges ju ha tjänat rätt bra på sajten så skadeståndet känns rimligt. De två mest aktiva uppgest ha tjänat ca 1miljon kr var, den tredje ca 500 000 kr och den fjärde bara småsummor.

Citat:

Var väl inte olagligt att streama film när dom var aktiva den lagändringen kom väl nyligen ?

Det har alltid varit olagligt att vara på den sändande sidan av strömmen. Den nya tolkningen gör även mottagandet av strömmen olagligt.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket pengar de tjänade på annonsintäkterna? Kanske mera än böterna?

Edit: Inlägget ovan svarade just på detta samtidigt som jag skrev frågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Var väl inte direkt oväntat att de skulle bli dömda.
Skadestånden de yrkar är ju helt uppåt väggarna, fängelsestraffen däremot kan jag förstå.

Att det blev dom och fängelsestraff var en självklarhet. Men skadeståndet är ju helt sjukt. Det här är alltså vad man kan vänta sig i skadestånd om man sysslar med den här typen av verksamhet. Riktigt lönsamt vill jag säga, en stor seger för gärningsmännen, grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Var väl inte olagligt att streama film när dom var aktiva den lagändringen kom väl nyligen ?
Om det stämmer så kan även du åka dit på något som blir olagligt i framtiden men är det ej idag..

Kan ha fel i detta fall om det var just dreamfilm det gällde kan ha varit SweHD eller någon annan skum streaming sida kommer inte ihåg

Det blev nyligen olagligt att titta på illegal stream. Att driva en illegal streaming site har väldigt länge varit olagligt. Det blev med andra ord olagligt för konsumenterna nyligen men har länge varit olagligt för dem som driver sidorna. Så ingen retroaktiv lagändring.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Dom uppges ju ha tjänat rätt bra på sajten så skadeståndet känns rimligt. De två mest aktiva uppgest ha tjänat ca 1miljon kr var, den tredje ca 500 000 kr och den fjärde bara småsummor.

/Knight

Tjänat in på reklamen på sidan förmodligen..Om så är fallet borde företagen som sponsrat sidan med reklam vara medskyldiga och dömas till finansiering av brottslig verksamhet ..Men det lär aldrig ske ..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Maria wern? Varför högst skadestånd för nån obskyr film?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det blev nyligen olagligt att titta på illegal stream. Att driva en illegal streaming site har väldigt länge varit olagligt. Det blev med andra ord olagligt för konsumenterna nyligen men har länge varit olagligt för dem som driver sidorna. Så ingen retroaktiv lagändring.

Aha ja det var då tur det

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Master of Overkill

Jaga pirater är aldrig lösningen.
Lösningen är bättre produkter som är lagliga.
Punkt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

De har gjort något som man VET inte är lagligt... Man kanske inte tycker de ska vara olagligt... men man vet de är de och då får man ta konsekvenserna.

Precis som "kärlek mellan vuxna och barn" av vissa anses ska vara lagligt eftersom det "är helt naturligt"... Man får ha den åsikten... det är lagligt att ha den åsikten... Men handlingen ska man FAN låsas in för.

Och så länge upphovsrätten ser ut som den gör så får man sitta i fängelse när man bryter mot den.

Diskussionen om upphovsrättsbrott handlar väl sällan om hur vida det är olagligt eller ej. Snarare om nivån på straffen. Att sätta personer som är ofarliga i fängelse och kräva dem på pengar som kommer att belasta dem resten av deras liv är väl det som är problemet enligt de flesta.

Om man skuldbelägger en personer med så höga summor så blir de en större belastning för samhället än om de hade halverat summan. En person med stora skulder kan lätt hamna i fel spår. Man behöver inte kräva miljonbelopp av en person för att de ska ångra vad de har gjort.

Skadan är skedd och hur mycket som bolagen har förlorat på en sida är omöjligt att svara på så de kanske skulle nöja sig med att sidan upphör snarare än att pengarna betalas tillbaka.

En annan aspekt är att många av dessa sidor skapas av unga personer som inte alltid vet vad de har gett sig in på och ska sedan bo på gatan resten av livet på grund av det. I vilka andra sammanhang ser det ut så i samhället? En gärning när du är 13 och sen är hela livsdrömmen upp i rök?

Bara en fundering...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad de dragit in på att parasitera på andras verk kunde de gått fått lite mer i skadestånd.

Permalänk

Samtidigt går mördarna fria, för vem bryr sig om människoliv när man kan haffa fildelare lixom, är ju lixom inte riktigt lika jobbigt arbete att jaga fildelerarna än att göra med riktiga brott.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/4pvJo/knivhogg-30-ar...
Frias från knivdådet
27-åringen åtalades för mord, alternativt grov misshandel och vållade till annans död, men nu har han friats av Borås tingsrätt.
Rätten går på 27-åringens berättelse, att han har agerat i nödvärn då han ska ha varit den som först attackerades med yxslaget i huvudet.
De vet ju inte om han kanske handla i nödvärn när han kommer dit för andra gången med en kniv efter att ha blivit tillsagd att han inte får vara där första gången...

Det är så skönt att veta att det finns såna som Henrik Pontén som hjälper till med att anmäla de här brottslingarna så vi kan bli av med samhällets drägg till fildelare!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

Ja usch och fy. Upphovsmännen lär ju få men för livet!

Samtidigt får en väldtäktsman 2 månader fängelse och ska betala 25 000kr i skadestånd.....

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Vesh:

Med tanke på vad de dragit in på att parasitera på andras verk kunde de gått fått lite mer i skadestånd.

ja helst 20 miljoner per film och nerladdning..... seriöst nej...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Finns det några domar mot trackers som Inte har tjänat pengar genom annonser/försäljning av "status"? (VIP status etc). Alla hittills jag sett har blivit fällda på att de tjänat pengar på att driva sidan, snarare än faktumet att de drev sidan.

Den mot TTi väl? "Originalet"/den första alltså. Vill minnas ägaren kom undan rätt lindrigt då man kunde bevisa att alla donationer enbart gick till serverkostnader, underhåll/priser till utlottningar m.m., har också för mig att han betalade skatt på donationerna.

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Med tanke på vad de dragit in på att parasitera på andras verk kunde de gått fått lite mer i skadestånd.

Ja det är ju HEMSKT att de inte fick de där 8 miljonerna för "Maria Wern: Drömmen förde dig vilse". Det är ju som att de personligen rånat filmskaparna på 8 miljoner. De borde få betala skadestånd för psykisk misshandel mot dem också eller hur!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

ja helst 20 miljoner per film och nerladdning..... seriöst nej...

Så du menar på fullaste allvar att det är okej att tjäna pengar på andras arbete och egendom utan deras medgivande?

Permalänk
Medlem

hoppas afolk går ihop och skänker summor till de stackarna, nåpn som vet om man kan slänga in nåra lax på nåt gofundme eller nåt?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Rip kommer fortfarande dock kolla på deras sida så länge den är öppen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Vesh:

Så du menar på fullaste allvar att det är okej att tjäna pengar på andras arbete och egendom utan deras medgivande?

Ja om man vägrar ändra på sitt beteende släppa film ja.
Dom lever 30 år bakåt i tiden, gör som spotify eller släpp filmerna 1-2 veckor efter release och högre priser.

Dom förlorar noll pengar på att folk tittar på dom på dreamfilm NADA 0 zero uno.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@Vesh: Nej han skrev bokstavligen(figurativt, orden har fått en motsatt betydelse i dagens samhälle) att behöva betala obskyra summor pengar för någonting man tjänat en bråkdel av verkar något orimligt..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gyroshrimp:

@Vesh: Nej han skrev bokstavligen(figurativt, orden har fått en motsatt betydelse i dagens samhälle) att behöva betala obskyra summor pengar för någonting man tjänat en bråkdel av verkar något orimligt..

Mm då kan vi lika gärna då, ge folk böter på snatta = 1 miljon.
Parkeringsböter för du snor ju pengar av dom som äger platsen = 1 miljon.

Etc etc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vasadu:

De har gjort något som man VET inte är lagligt... Man kanske inte tycker de ska vara olagligt... men man vet de är de och då får man ta konsekvenserna.

Precis som "kärlek mellan vuxna och barn" av vissa anses ska vara lagligt eftersom det "är helt naturligt"... Man får ha den åsikten... det är lagligt att ha den åsikten... Men handlingen ska man FAN låsas in för.

Och så länge upphovsrätten ser ut som den gör så får man sitta i fängelse när man bryter mot den.

Har du kollat på straffen och böter för våldtäkter, mord och liknande som träffar vanliga personer? Jämför det med folk som träffar media bolagen från USA. Då gäller inga lagar när man ska springa amerikanska ärenden. Jävla bananrepublik till land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Med tanke på vad de dragit in på att parasitera på andras verk kunde de gått fått lite mer i skadestånd.

Ja för skådespelare har ju så oerhört dåligt betalt... Försöker inte rättfärdiga fildelning men så länge industrin är så urbota korkad och tjurskallig är det bara rätt åt dem. För övrigt är Henrik Ponten äckligt drägg som hamnar i samma korg som parasiterna på copyswede (använder ordet i dess rätta bemärkelse).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Vesh:

Med tanke på vad de dragit in på att parasitera på andras verk kunde de gått fått lite mer i skadestånd.

Med den inställningen skulle jag potentiellt kunna vara miljonär.

Som fotograf har jag ensamrätt på mina bilder sekunden jag trycker på "fire"-knappen, jag laddar ibland upp vissa bilder på privata siter, men även ibland FB grupper (och enligt FB's riktlinker erhåller dem rätten att få använda bilderna fritt då, medveten om det) - Men ibland så dyker dessa bilder upp i diverse FB grupper/Instagram hubbar, t.ex."dagens bild" eller dylikt, och det är jag okej med då jag offentligt publicerat materialet. Finns dock fall då det inte är okej enligt mig;
En nära bekant till mig fick t.o.m. vissa bilder stulna för reklam utan att dem ens kompensera hen, ännu mindre ens meddela hen.

Jag skrev även en del poetiska inslag och motivationstexter förut, dessa saker klassas som literära verk per automatik enligt upphovsrättslagen för literatur.
Ska jag nu gå och stämma alla som någonsin delat ett foto jag tagit eller en text jag skrivit?
För ska man följa copyright-lagen så får man inte ens dela en meme utan att fråga upphovsrättsinnehavaren till original-bilden först.

Nuvarande copyright-systemet är inte hållbart någonstans i praktiken i huvudtaget, och som privatperson har man inte en chans i världen att slå tillbaka mot stora företag - Ännu mindre en chans att försvara sina egna verk, då det är både kostsamt med att driva in pengar med hjälp av legala medel och tar utöver kostnaderna enormt mycket tid.

Så med det sagt; Har du någonsin delat något på FB, Instagram eller ens en Meme - Då är du en del av parasitboet du så mycket önskar illvilja.

Edit: Min ställning förtydligad angående Copyright (inom spoiler).

Jag är emot Copyright i sin nuvarande form, jag tycker att det är mer eller mindre okej att dela vad som helst på internet så länge man inte tjänar pengar på det - Det är där min gräns går.
Så i detta fall förstår jag domen som har befallet dem, dock tycker jag inte det är okej att förstöra 4.a människors liv permanent när dem inte bevisligen kan påvisa att dem tagit någon faktisk finansiell skada av att filmerna i fråga "fulstreamats".

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >