Vilket spel har bäst social gemenskap?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Jan 2014

Vilket spel har bäst social gemenskap?

Jag kommer ihåg för många år sedan nu, ja det är väl 20 år sedan, då internet började bli populärt, då de första multiplayerspelen kom. Då när man gick in och spelade, så var den sociala biten minst lika stor som själva spelandet. Det vill säga, man chattade mycket med de man spelade med. Exempel på spel jag spelat genom åren är Starcraft, Diablo, Counter-Strike, Diablo II, Quake III och World of Warcraft. Alla dessa spel hade, när de var nya, levande sociala gemenskaper. Folk gillade att chatta lika mycket som att spela. Ja, det gällde även WoW då det var nytt. Man träffade nya människor, lärde känna varandra, blev vänner, ibland träffades man AFK också (om man ville).

Det var dock typ 10 år sedan jag spelade något spel aktivt. Nu när jag går in, så är det nästan helt tyst. Vart har det sociala tagit vägen? När jag går in och spelar CS GO, Diablo III eller WoW till exempel, så skriver folk nästan ingenting i chatten.

Var har gemenskapen tagit vägen? Använder folk endast röstchatt nuförtiden, eller finns det inga spel där chatt fortfarande är en aktiv del av gemenskapen? Letar jag på fel ställen? Bör jag välja andra spel? Finns det något ställe där det fortfarande finns en gemenskap, där man kan vara social och träffa nya människor att "umgås" - dvs både chatta och spela - med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västergötland
Registrerad
Maj 2015

Jag och mina spelvänner har i alla fall helt gått över till röstchatt. Lite synd faktiskt, chansen att man träffar nya personer minskar nog en del...

Citera när du pratar med mig, annars kan jag missa det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Jan 2014

Bristen på svar var ju inte så uppmuntrande

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014

Csgo, dock många toxic personer också.

Intel 3960x - Asus Rampage IV Extreme - 32GB RAM - Asus GTX 1070 DUAL OC - MX300 525GB/250gb - Corsair AX1200 - Corsair Air 540 -

BenQ XL2411Z - Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av Elektroman:

Bristen på svar var ju inte så uppmuntrande

Som sagt, det sociala har försvunnit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Berget80:

Som sagt, det sociala har försvunnit.

Nej, men det är på ett annat sätt idag, antingen teamspeak eller discord som brukar gälla,, man är social men inom gruppen så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ 512gb M2 pcie @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Eve Online

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Mar 2014

tycker själv det är trist, men tyvärr har de mest sociala försvunnit bland annat pågrund av LFR och allt de "nya" i wow bland annat man behöver liksom inte fiska och diskutera med folk varför man ska vara med o lira typ! jag spelar personligen bara med vänner nuförtiden då folk är relativt toxic och otrevliga i de spelen jag spelar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Jun 2011

Vet inte om miljön kanske förändrats i sin helhet genom åren också, men bäst gemenskap kommer du troligtvis hitta i nya (helst någorlunda nyskapande) spel. Ju äldre ett spel blir, dels desto fler rötägg attraheras, och dels avtar spänningen för veteraner som alltmer behandlar spelet som rutin.

MSI Z77A-GD65 | Intel Core i5 3570K @ 4,2 GHz | Palit Geforce GTX 1070 JetStream | 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

You must come with me, young ones, for I am the grim reaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Jag har verkligen återfått "hoppet" om social interaktion i spel i och med VR-plattformen/spelet Rec Room. Eftersom alla har ett VR-headset så har alla en aktiverad mick, och jag har under mina åtskilliga timmar bara stött på ett fåtal puckon.

Alltsomoftast är det supertrevliga individer av olika åldrar från världens alla hörn. Att till exempel lira paintball i Rec Room är en ren fröjd och stämningen är på topp. Man skämtar och har roligt mellan omgångarna samtidigt som man lattjar runt med de olika virtuella leksaker som finns utspridda. Man kan även lira charader, kasta frisbee, spela pingis eller spela kortare "dungeons" med svärd, sköldar och pilbåge. Det är dessutom helt gratis.

Är det något någon undrar över så finns det alltid folk som tålmodigt hjälper till, istället för att börja vråla obsceniteter och förolämpningar som i DOTA och dylika skit-communities.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Jan 2014

Bumpar
Spel som känns meningsfullt (har någon slags intelligens / djup) eftersökes!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uddevalla
Registrerad
Sep 2007

Jag lirar på en privatserver på wow. Plötsligt är man tillbaka i den gamla typen av gemenskap.
Hittar en grupp, drar ett par dungeons. Chattar. Hamnar i en discord. Guilden är alla trevliga i, vi chattar med varandra på så väl jobbet som i spelet. Värt att nämna är ju att vi alla är 25+ år i vår guild, så det är inte så mycket infekterade diskussioner. Den enda nackdelen är väl att all content i spelet är gammal och har upplevts förut.

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005

Törs inte tänka på hur dessa fjortisar blir när de blir vuxna. Dagens keyboard warriors i fjortonårsåldern kommer fara väldigt illa när de skall ut och få luft om några år.

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30-44--GTX 1080 med Corsair H105 plus Kraken adapter--EK Kylning på CPU-EVGA 850 G3--Handfull SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Wow classic kan bli spännande när det väl släpps.
Gamla wow vilket betyder att du är bunden till din server och kommer troligtvis lära känna de andra spelarna, köra dungeons och raids med dem, guilds, spelare kommer bli kända eller ökända för hur det agerar bland andra.
Känns dock som att idag kör många med t.ex Discord och diskuterar där istället för att prata in game.