Nvidia ser inte AMD Vega som ett hot

Permalänk
Melding Plague

Nvidia ser inte AMD Vega som ett hot

Inom kort äntrar AMD:s arkitektur Vega scenen och tar då upp kampen om prestandasegmentet, men lanseringen är ingenting som väntas påverka dagens konkurrensläge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nej, han har ju en poäng i och med att det inte kommer ske i en handvändning direkt. Kommer ta lång tid innan något händer med marknadsandelarna, precis som med Ryzen.

(Om det nu skulle visa sig att Vega presterar bra)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, han har ju en poäng i och med att det inte kommer ske i en handvändning direkt. Kommer ta lång tid innan något händer med marknadsandelarna, precis som med Ryzen.

(Om det nu skulle visa sig att Vega presterar bra)

Problemet är väl att lagom tills grejerna börjar bli bra har konkurrenterna redan ny teknik på marknaden?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Beror väl på vad prissättningen blir?

Tänk om AMD skulle släppa ett paket innehållande Ryzen och Vega till ett väldigt fördelaktigt pris?

Permalänk
Medlem

Först måste AMD ha ett kort som har bra pris/prestanda ratio.
Sen släppa en uppföljare som köparna av ovanstående kort med vill ha samt locka köpare från andra laget.
Först då kan det hända något.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vilket korkat påstående när man inte vet exakt hur Vega presterar. Om inte annat kan ju prisjusteringar vara på sin plats vilket ger NVIDIA lägre vinst än de haft senaste året.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Nvidia är smarta och kommer använda nya minnes teknologin gddr6 medans amd gräver sin grav med hbm2 som är svindyrt och dålig tillgänglighet vilket leder till att dom bara skulle ha 16000st grafikkort redo vid släpp. Detta är va jag har snappat upp under dom senaste dagarna.. Men man får se när det är dags för nu är det bara spekulationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Beror väl på vad prissättningen blir?

Tänk om AMD skulle släppa ett paket innehållande Ryzen och Vega till ett väldigt fördelaktigt pris?

Det kommer inte hända! Vega är alldeles för stor krets för att AMD kommer sätta ett lågt pris. Detta kommer bli en upprepning på Fury-korten mer eller mindre. AMD-korten kommer ligga jämsides med 1080 och 1080Ti och kosta minst lika mycket. AMD halkar mer och mer efter på grafikfronten.

Permalänk
Medlem

Hmm, ja, det är därför de släppte 1080Ti som var lika bra som Titan X i princip fast till lägre pris. Det var därför de sänkte priset på vanliga 1080, och det var därför de släppte Titan Xp, för att de inte är oroliga...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Han har rätt. Det finns tillräckligt många som kommer köpa Nvidia allderles oavsett hur Vega eller andra AMD-arkitekturer presterar.

Om det blir så att Vega är mycket bra, och ger bättre prestanda per krona, så kommer ändå vissa här i forumet sitta och säga att AMD är så dåliga så dåliga. Och de enda som tjänar på sådant barnsligt beteende är Nvidia.

Oavsett om eller vilket märke man föredrar så borde alla för sin egen skull hoppas innerligt att Vega verkligen levererar, för det vore bra för alla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hmm, ja, det är därför de släppte 1080Ti som var lika bra som Titan X i princip fast till lägre pris. Det var därför de sänkte priset på vanliga 1080, och det var därför de släppte Titan Xp, för att de inte är oroliga...

Låter lite som en non sequitur för mig. Är det inte lika troligt att de släppte 1080 Ti för att få 1080-ägare att uppgradera (då Titan inte är en konsumentvänlig affärsmodell), och sedan släpper man Titan Xp för att rättfärdiga en Titanmodells existens?
Låter som två metoder (som går hand i hand) för att få Pascal att dra in mer pengar, helt oavsett eventuell konkurrens?

Skrivet av Ozzed:

Han har rätt. Det finns tillräckligt många som kommer köpa Nvidia allderles oavsett hur Vega eller andra AMD-arkitekturer presterar.

Om det blir så att Vega är mycket bra, och ger bättre prestanda per krona, så kommer ändå vissa här i forumet sitta och säga att AMD är så dåliga så dåliga. Och de enda som tjänar på sådant barnsligt beteende är Nvidia.

Bra poäng; hans påstående utesluter inte att Vega blir bättre än Pascal, det utesluter bara att skillnaden i prissättning alternativt prestanda är så stor att den ska övervinna Nvidias mindshare. Där har han ju nästan garanterat rätt.
Men Vega behöver inte sälja mer än Pascal, den behöver bara tjäna pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd

Skulle jag våga mig på en gissning om vega så kommer vi se ett grafikkort som ligger strax över 1080 prestanda i regionen 4990kr eller så vilket kommer göra dom attraktiva för både dom som är intresserad av 1070/1080 och många som siktar i 1070 regionen lägger lite extra pengar upp till vega och dom som ligger i 1080s prisklass får ett lite starkare kort för lägre summa

Sen när dom blivit äldre blir det en rebrand och v2.0 och amd har tagit in yttligare mark mot nvidia som man brukar när korten oftast är lite starkare än nvidias dito för dom bygger mer mot framtiden än nvidia gör och man kör bang for the buck på dom för 3990kr till nästa höst eller så är min vision av vega just nu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Bra poäng; hans påstående utesluter inte att Vega blir bättre än Pascal, det utesluter bara att skillnaden i prissättning alternativt prestanda är så stor att den ska övervinna Nvidias mindshare. Där har han ju nästan garanterat rätt.
Men Vega behöver inte sälja mer än Pascal, den behöver bara tjäna pengar.

Ja, det var så jag tolkade hans uttalande. Det han säger är att matknadsandelarna inte kommer förändras, oavsett hur Vega presterar, och det tror jag absolut han har rätt i.

Ser man på hur det gått för AMD med Ryzen så är det ju mer eller mindre bevisat att folk inte är så rörliga i vilket märke de köper.

Något som ytterligare cementerar märkesval på grafikkort är ju om man har en G-sync eller freesync-skärm. Även om Vega fullkomligt krossar Nvidia i hlgprestandasegmentet och är bra prissatt så vill man ju inte köpa kortet om man har en G-sync skärm.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Högmod går före fall! Denna typen av uttalanden gör mig ännu mer beslutsam att inte köpa Nvidia produkter.

Däremot så har han rätt i det att konsumenterna kommer att fortsätta att köpa deras produkter oberoende hur AMD Vega kommer att prestera och kosta vilket givetvis är riktigt trist för oss konsumenter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hmm, ja, det är därför de släppte 1080Ti som var lika bra som Titan X i princip fast till lägre pris. Det var därför de sänkte priset på vanliga 1080, och det var därför de släppte Titan Xp, för att de inte är oroliga...

De behöver ju inte vara oroliga eftersom de har möjlighet att göra så. Skulle nu vega prestera för bra mot 1080 ti. Kan de ju ta sitt nya Titan X med litet p. Och göra en budgetversion ex 1090ti. Och jag tror inte (även om det hade varit roligt) att vega blir snabbare än titan Xp. Jag gillar amd och kommer troligtvis köpa deras kort när det är dags att uppgradera från 1060 men då gäller det att de lyckas i 4-5000kr klassen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tja, chip-försäljning till high-end-korten är ju viktiga för nVidia/AMD ur imagesynpunkt men knappast vad de drar in stora vinster och volymer på.

Tillgängligheten på AMD-kort har ju haft ett par dippar och det motiverar en del att köpa nVidia.
Dessutom så sög de lite väl länge på 7800/7900-serien, även om det var bra kort för sin tid.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Ær lite dålig business att konstatera något annat?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Vad skulle Nvidias VD egentligen säga?
Vi är jätte rädda för vår konkurrent?

Sedan är det nog tyvärr i detta fallet snat också. Vega ser inte ut att prestera något astronomiskt. Till det dyra HBM2 minnen som inte kommer tillåta extremt låg prissättning eller lidande avanser.

Skall bli kul att se AMDs intäkter för nästa kvartal när Ryzen är med i försäljningen. Misstänker att de behöver sälja sina cpuer för mer pengar än de får in nämligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajala:

Nvidia är smarta och kommer använda nya minnes teknologin gddr6 medans amd gräver sin grav med hbm2 som är svindyrt och dålig tillgänglighet vilket leder till att dom bara skulle ha 16000st grafikkort redo vid släpp. Detta är va jag har snappat upp under dom senaste dagarna.. Men man får se när det är dags för nu är det bara spekulationer.

Håller med, oerhört korkat av AMD imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Låter lite som en non sequitur för mig. Är det inte lika troligt att de släppte 1080 Ti för att få 1080-ägare att uppgradera (då Titan inte är en konsumentvänlig affärsmodell), och sedan släpper man Titan Xp för att rättfärdiga en Titanmodells existens?
Låter som två metoder (som går hand i hand) för att få Pascal att dra in mer pengar, helt oavsett eventuell konkurrens?

Så kan det ju också vara, så klart. Men att de tryckte ut korten som de gjorde gör mig misstänksam.
Men vi vet ju inte hur Vega presterar ännu, jag kan lika gärna ha fel.

Skrivet av jOnÄTÄn:

De behöver ju inte vara oroliga eftersom de har möjlighet att göra så. Skulle nu vega prestera för bra mot 1080 ti. Kan de ju ta sitt nya Titan X med litet p. Och göra en budgetversion ex 1090ti. Och jag tror inte (även om det hade varit roligt) att vega blir snabbare än titan Xp. Jag gillar amd och kommer troligtvis köpa deras kort när det är dags att uppgradera från 1060 men då gäller det att de lyckas i 4-5000kr klassen.

Jag hoppas att det blir som AMD skrivit (poor Volta) men jag vågar inte hoppas på det.
Min magkänsla är dessvärre mer pessimistisk. Jag hoppas på att bli glatt överraskad istället.
Personligen kommer jag högst sannolikt köpa Vega och byta ut mitt RX 470. Håller med om prisspannet.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Det är hans JOBB att säga att han inte är rädd för konkurrensen och att hela tiden hävda att nvidia är bäst. Det är det han är anställd för. Försök inte att blanda in fakta i detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Det kommer inte hända! Vega är alldeles för stor krets för att AMD kommer sätta ett lågt pris. Detta kommer bli en upprepning på Fury-korten mer eller mindre. AMD-korten kommer ligga jämsides med 1080 och 1080Ti och kosta minst lika mycket. AMD halkar mer och mer efter på grafikfronten.

Fury korten var och är ju sett ur prestanda och pris över tid väldigt lyckat! Tror det är fanboyism och dåligt minne som har fått nvidia se bra dagar. Se mitt länge inlägg nedan som visar livshistorien för FuryX kontra nvidias utbud, fina grejer alltså
#16793746

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Hmm, ja, det är därför de släppte 1080Ti som var lika bra som Titan X i princip fast till lägre pris. Det var därför de sänkte priset på vanliga 1080, och det var därför de släppte Titan Xp, för att de inte är oroliga...

För det var ju inte alls det som hände med GTX 780, 780 Ti, Titan och Titan Black.

Det är inget nytt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SolidReactor:

Fury korten var och är ju sett ur prestanda och pris över tid väldigt lyckat! Tror det är fanboyism och dåligt minne som har fått nvidia se bra dagar. Se mitt länge inlägg nedan som visar livshistorien för FuryX kontra nvidias utbud, fina grejer alltså
#16793746

Du hänvisar till DX12. DX12 är en flopp och kommer aldrig utnyttjas i många spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Högmod går före fall! Denna typen av uttalanden gör mig ännu mer beslutsam att inte köpa Nvidia produkter.

Däremot så har han rätt i det att konsumenterna kommer att fortsätta att köpa deras produkter oberoende hur AMD Vega kommer att prestera och kosta vilket givetvis är riktigt trist för oss konsumenter.

Jag håller med men tror nvidias stora problem kommer vara priset när 1080ti ligger på 7700kr och volta kommer nog vara 8000kr gpu men kan amd klämma in ett 5000kr kort som presterar nånstans mellan dom så kan man lägga sig i en region som ryzen som är väldigt attraktiv pris/prestanda mässigt och presterar riktigt bra

Utgår jag från mig själv skulle jag aldrig betala dom pengarna för ett grafikkort inte ens om jag vore miljonär för det är inte värt det och låt oss säga man får ryzen 1600 + moderkort och vega kort för runt samma pris som volta gpu kommer nvidia köp vara svårt att motivera och skillnaden märks inte för 99% av köparna

Jag tror det är vad amd siktar på och kommer dom undan med det och folk svara på det beror på många saker som vad nvidia kommer med och till vilket pris båda ligger på o.s.v men tror det är rätt väg att gå när dom flesta ligger i 8-12k klassen för datorer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

För det var ju inte alls det som hände med GTX 780, 780 Ti, Titan och Titan Black.

Det är inget nytt.

Ser ut som att du har rätt i det. Mer än jag kom ihåg att de gjorde.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Det är hans JOBB att säga att han inte är rädd för konkurrensen och att hela tiden hävda att nvidia är bäst. Det är det han är anställd för. Försök inte att blanda in fakta i detta

Det är ju fakta att han har gjort kommentaren. Varför han gjorde kommentaren tycker jag är mindre viktig i sammanhanget.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajala:

Nvidia är smarta och kommer använda nya minnes teknologin gddr6 medans amd gräver sin grav med hbm2 som är svindyrt och dålig tillgänglighet vilket leder till att dom bara skulle ha 16000st grafikkort redo vid släpp. Detta är va jag har snappat upp under dom senaste dagarna.. Men man får se när det är dags för nu är det bara spekulationer.

Alternativen var HBM2 och GDDR5X för AMD, inte GDDR6. Hur skulle dem tag teknik som inte släppts ännu? GDDR6 går först in i fullskalig produktion vid nästa årsskifte.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

....men lanseringen väntas påverka inte konkurrensläget.

Yoda tycks ha skrivit det inlägget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du hänvisar till DX12. DX12 är en flopp och kommer aldrig utnyttjas i många spel.

Vad baserar du detta på? Är detta din åsikt eller fakta?
Om det är fakta så får du gärna länka källor.
Om det är din åsikt så... finns det väl ingen vidare tyng i det du säger när du skriver emot något som är fakta, som har källhänvisning, underlag och tester.

kom ihåg, fakta > åsikt
Ha re gött!