Forumdelen sponsras av

Inbränning på PLS-panel? (ASUS PB278Q)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014

Inbränning på PLS-panel? (ASUS PB278Q)

Upptäckte efter att jag hade pluggat samtidigt som jag lämnade ett CMD-fönster öppet på skrivbordet att fönsterramen i vitt hade lämnat ett tydligt märke efter sig, som ännu inte har försvunnit efter en omstart och 20min. Det konstiga är att jag aldrig har lagt märke till detta tidigare, under de cirka två åren jag har haft skärmen.
Kan det vara ett tecken på att panelen håller på att ge upp på något sätt, eller är det en standard grej som händer efter ett par års användning?

Skärmen i fråga är en ASUS PB278Q, PLS-panel, 1440p.

Här är ett par bilder där det syns tydligt:

Jag inser att det är vitt på svart, vilket kanske är ett worst-case scenario för att få den här effekten, men ändå, är det här något som ska hända efter att man har lämnat skärmen med statisk bild i ~2h?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@SeeKer3Million:
Alla skärmar kan få "inbränning" om man låter en statisk bild vara för länge, oavsett ålder.

Det finns olika sätt att få bort det, ett är att sätta en mörk enfärgad bakgrund typ svart och låta den vara i någon timme.
Ett annat är bryta strömmen till den och låta den vara avstängd i någon timme.
Båda dessa sätt får cellerna (eller vad det nu heter) att "resetta" sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Belzader:

@SeeKer3Million:
Alla skärmar kan få "inbränning" om man låter en statisk bild vara för länge, oavsett ålder.

Det finns olika sätt att få bort det, ett är att sätta en mörk enfärgad bakgrund typ svart och låta den vara i någon timme.
Ett annat är bryta strömmen till den och låta den vara avstängd i någon timme.
Båda dessa sätt får cellerna (eller vad det nu heter) att "resetta" sig.

Alright, då låter det inte så farligt. Är det som du säger lär det ju vara borta imorrn efter att ha stått avstängd över natten. Kändes bäst att dubbelkolla eftersom att jag aldrig har märkt av det förut

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@SeeKer3Million: Vanligt image retention-fenomen och jag skulle säga att jag åtminstone noterar detta oftare på PLS-paneler jämfört med andra tekniker.

"Inbränningen" brukar beskrivas som en tillfällig jonisering av något av skikten nära TFT-filmen som får kristallerna att vridas mer eller mindre än de borde. Därför försvinner det av sig själv efter en stund eller om man bryter strömmen och låter apparaten vila.

I långa perioder kan det dock leda förändringar i panelen, något man till exempel kan se på LCD-skärmar som står på dygnet runt i åratal i serverrum och liknande.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser