Extern bildskärm till Asus Transformer Book Flip TP300LA?

Permalänk

Extern bildskärm till Asus Transformer Book Flip TP300LA?

Hej!

Jag har en ca 9 år gammal 21,5 tum Benq bildskärm med
(enbart) VGA-anslutning och min mamma vill gärna ha den
eftersom hon tycker 13,3 tum bildskärmen på hennes Asus
Transformer Book Flip TP300LA är för liten.

Jag har hittat manualen till Asusen på nätet och sett att den
har en HDMI-anslutning men det står inget i manualen om
att datorn kan ha extern bildskärm och hur denna konfigure-
ras mm.

-->> Jag ville bara kolla att Asus Transformer Book Flip kan
ha extern skärm driven med en VGA-sladd med VGA-HDMI-
adaptor i enda änden (så den passar i Asusen)??

Själv har jag alltid haft Apple stationär dator så jag vet inget
om Windows bärbara. Och VGA-HDMI-adaptorn kostar ju en
bra slant och det är lite jobb flytta skärmen mm så jag tänkte
försöka kolla upp om det fungerar i förväg ... .

Mvh DubbelOskar

Permalänk
Medlem

Hm, klurigt. Inte alla (om någon) modern laptop som stödjer VGA från HDMI utgången. Kan ju finnas en särskilld adapter för just din laptop. Om inte annat kanske det kan vara värt att införskaffa en lika stor skärm som klara HDMI, de kostar inte värst mkt ny för tiden.

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI som standard har i sig ingen hantering av VGA och analoga signaler. Ser det inte som troligt att någon normal laptop baserat på diskreta eller integrerad GPU skulle ha detta. Det finns ju ingen standard för hur pinkonfigurationen ska se ut, till exempel.

De enda gånger jag stöter på HDMI-anslutningar som på något sätt kan kopplar direkt till VGA är via specialfall, likt enkla webbkameror från diverse kinesiska sajter. Problemet då är just pinkonfigurationen. Hur har just den tillverkaren matchat VGA-pinnarna mot HDMI-pinnarna när det inte finns någon standard?

Lösningen är en HDMI-till-VGA-omvandlare vilket går på några hundralappar och har godtycklig kvalitet. Långsiktigt lösning är enkel skärm som kör HDMI. Troligtvis är den också av bättre kvalitet överlag. En 22-tummare från förr med endast VGA var ju inte direkt dåtidens high-endprodukter.