Forumdelen sponsras av

Någon som har Dell U2711 skärm + colorimeter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mumindalen
Registrerad
Maj 2003

Någon som har Dell U2711 skärm + colorimeter?

Söker folk som har- eller har haft Dell U2711 skärm, och som har kört egna colorimeter-baserade färgprofiler för den skärmen, och kan dela med sig av såna profiler.

Jag har en sån skärm själv och vill få ut helt korrekta sRGB färg/ljus-värden ur den. Men det står helt klart att Dells fabriksinställda sRGB värden (när man ställer in skärmen till sRGB-läge) är otillräckligt. Man måste komplementera med en relevant färgprofil för Windows.

Jag har själv ingen colorimeter, och tvekar att investera ~2000 spänn på något som jag bara kommer behöva 1 gång, kanske 2.
Dom enda färgprofilerna för U2711 sRGB som jag hittat på nätet för nedladdning, är dom som finns på TFT Central, och jag tror dom är felande. Skärmen blir alldeles för cyan-färgad av dom profilerna. Jag tror det för jag har observerat det under flera dagars tid nu. Mina ögon säger direkt ifrån, varje gång jag tittar på skärmen (efter att ha konditionerat ögonen på verkligheten, flera timmar ibland).

Om någon har sådana profiler, eller kan göra sådana för ovan nämnd skärm, vore hemskt tacksam för kontakt.

Tack så mycket på förhand
/T

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@TomKe: Du har ju svaret framför dig! Pusselbitarna har du. Nu ska du lägga pusslet,

Det är helt godtyckligt olika mellan varje skärmexemplar hur de beter sig och hur de förändras efter flera års användning. Så någon annans profil för "samma" skärm får just godtycklig effekt. Särskilt en profil från ett test med en skärm som kanske bara rullat i 100 timmar. Precis om du just märkt. Och precis den orsak till att jag inte gör läsarna en björntjänst och delar med mig av profiler. Varje exemplar är unikt och det är därför man måste kalibrera till att börja med.

Du behöver alltså mätutrustning så länge som du ställer de krav du gör. Ska skärmen följa sRGB måste den regelbundet profileras. För den kommer att gradvis förändras så länge den används och även när den bara står där.

En bra mätare som du tar hand om kommer också att hålla i flera år och genom flera skärmar. Finns bara ett sätt att leva upp till dina krav.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mumindalen
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Laxpudding:

@TomKe: Du har ju svaret framför dig! Pusselbitarna har du. Nu ska du lägga pusslet,

Det är helt godtyckligt olika mellan varje skärmexemplar hur de beter sig och hur de förändras efter flera års användning. Så någon annans profil för "samma" skärm får just godtycklig effekt. Särskilt en profil från ett test med en skärm som kanske bara rullat i 100 timmar. Precis om du just märkt. Och precis den orsak till att jag inte gör läsarna en björntjänst och delar med mig av profiler. Varje exemplar är unikt och det är därför man måste kalibrera till att börja med.

Du behöver alltså mätutrustning så länge som du ställer de krav du gör. Ska skärmen följa sRGB måste den regelbundet profileras. För den kommer att gradvis förändras så länge den används och även när den bara står där.

En bra mätare som du tar hand om kommer också att hålla i flera år och genom flera skärmar. Finns bara ett sätt att leva upp till dina krav.

Fasen också. Det var precis det där jag ville undvika, genom djup efterforskning. Jag har vandrat den vägen när det gäller ljud/musik, nåt jag jobbar med sen länge. Ville slippa det med bild också. Men ju fler omvägar man tar, desto mer märker man hur allihopa i slutändan leder till samma destination. Sanningens svärd skär djupt.

Jag trodde tidigare att man kunde förvänta sig att en skärm ska visa sin bild likt bilden hos alla skärmar, överlag. Det är åtminstone det gemene man förväntar sig. Vilken sarkasm. Och jag använder inte skärmen till mer krävande grafik än en halv-noggrann fotograf typ.
Jag vill egentligen bara kunna lita på min skärm, inte ha nån ovetande mac 1.8-gamma användare klaga över att 'bilden är alldeles för ljus', och tro det är fel på min skärm för det. Plus att jag använder datorn minst 6 timmar om dan, så det är nog bra för ögonen med. När jag lämnar datorn idag, och närmar mig mitt vita kylskåp, så ser kylskåpet ut att ha en lätt ton av orange

Så det är nog bara mätar-inköp som gäller då. Och även där så kan man väl misstänka att olika mätare ger olika resultat. What a lovely world. Och då förstår jag även varför det delas så otroligt få färgprofiler över internet med, nåt som jag vart så irriterad o förvånad över.

Jag har sett ditt namn här och var under efterforskningar. Något snabbt generellt råd för färgmätare i skjortärmen, när man ändå 'har dig på tråden'?

Tack för 'uppvaknandet'.

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@TomKe: X-rite i1 Display Pro. Köp för guds skull inte en Spyder. Geniunt opåltlig produkt med färgfilter baserade på cellofan. Den mätaren förändras snabbare än din skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mumindalen
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Laxpudding:

@TomKe: X-rite i1 Display Pro. Köp för guds skull inte en Spyder. Geniunt opåltlig produkt med färgfilter baserade på cellofan. Den mätaren förändras snabbare än din skärm.

Man får tacka.