IT-Pro's, var söker/hittar ni lediga tjänster?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Ska jag vara ärlig ser jag inte varför vara hemma och spela CS skulle visa på sämre "driv" än att gå till jobbet, om vi skall prata om en definition av "driv" som är vettig för en arbetsgivare. För övrigt tycker jag "driv" är en rätt dum term som i sin klassiska form är meningslös, vad är det egentligen? De som klassiskt anses vara "drivna" är i min bok de som för verksamheten framåt minst, deras "driv"brukar innebära att de jobbar mycket och stressar runt inte att de hela tiden effektiviserar för att bli klar snabbare.

Driv för det som personen söker jobb inom kanske? Om man spelade CS på lite högre nivå och drog in över 20 000kr/månaden på detta, ja då har man ingen lucka i sitt CV. Man ha läst mycket och sedan bara skita i allt vad man har läst för att spela ett spel där inkomsterna från spelet inte ens räcker att täcka ens kostnader så man måste tillföra pengar någon annanstans (som bidrag) är avsaknad på driv.

Skrivet av Aktsu:

Jag ser inget problem med människor som kommer in till lunch för att de spelat CS halva natten, dessa är oftast motiverade att leverera på kort tid så de kan ta sig hem och göra annat. Jag vill jobba med smarta lata människor som har bättre saker för sig än att sitta på kontoret, dessa kan man lita på att de kommer göra allt för att leverera mycket per tidsenhet.

Jag tror väldigt många har fördomar emot folk oavsett vad de gör på fritiden, såvida personer fakturerar runt 200 000kr/månaden (rätt standard inom It-sektorn) och kund är jättenöjd över dens insats så bryr sig knappast någon.
Men när någons fakturering sjunker och börjar närma sig 100 000kr/månaden, ja då blir kollegor, chefer och alla upprörda, är det någon som gör whatever på sin fritid (spenderar mycket tid på gym), så blir det avrådan att sluta med detta om den vill behålla jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Driv för det som personen söker jobb inom kanske? Om man spelade CS på lite högre nivå och drog in över 20 000kr/månaden på detta, ja då har man ingen lucka i sitt CV. Man ha läst mycket och sedan bara skita i allt vad man har läst för att spela ett spel där inkomsterna från spelet inte ens räcker att täcka ens kostnader så man måste tillföra pengar någon annanstans (som bidrag) är avsaknad på driv.

Ja men vad är driv? Vissa verkar tycka att det handlar om att komma tidigt gå sent, andra tycker det handlar om att bara bry sig om det specifika området osv. Själv tycker jag killen som kommer in vid lunch och producerar lika mycket som killen som kommer vid 7 har mer driv t.ex..

Skrivet av anon159643:

Jag tror väldigt många har fördomar emot folk oavsett vad de gör på fritiden, såvida personer fakturerar runt 200 000kr/månaden (rätt standard inom It-sektorn) och kund är jättenöjd över dens insats så bryr sig knappast någon.
Men när någons fakturering sjunker och börjar närma sig 100 000kr/månaden, ja då blir kollegor, chefer och alla upprörda, är det någon som gör whatever på sin fritid (spenderar mycket tid på gym), så blir det avrådan att sluta med detta om den vill behålla jobbet.

Ja det bygger ju på att man levererar såklart, min erfarenhet är dock sådan att de människorna som gör sådant är de som också effektiviserar och arbetar smart så att de kan producera på den tiden de har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Ja men vad är driv? Vissa verkar tycka att det handlar om att komma tidigt gå sent, andra tycker det handlar om att bara bry sig om det specifika området osv. Själv tycker jag killen som kommer in vid lunch och producerar lika mycket som killen som kommer vid 7 har mer driv t.ex..

Nu var det inte jag som började med ordet driv och man diskutera ordets innebörd.
Men någon nämnde ordet i sammanhanget för en individ som väljer att spela i något år istället för att göra sitt yttersta för skaffa kunskaper som efterfrågas eller gör något som går att visa upp.

Skrivet av Aktsu:

Ja det bygger ju på att man levererar såklart, min erfarenhet är dock sådan att de människorna som gör sådant är de som också effektiviserar och arbetar smart så att de kan producera på den tiden de har.

Tiden man har är 168h i veckan, många bränner kanske runt 50h enbart på att sova, sedan går andra timmar bort till annat.
De som är riktigt flitiga som jag har sett brukar ligga runt 60-80h i veckan på enbart jobb och de kan som sagt komma in väldigt sent på kontoret, vissa dagar inte komma alls. Men istället sitter de uppe näterna och arbetar.

Sedan finns det såklart överbegåvade som kan bränna hela nätterna på spel,är man spelutvecklare så är detta ganska så naturligt, men för oss andra utvecklare är det så fruktansvärt mycket annat som man bör testa på sin fritid.

Permalänk
Medlem

Alla har olika referensramar och allt beror på vilket yrke och ambition man har. I vissa yrken så är kanske driv att just komma i tid till jobbet, ta extra ansvar för något, medans i andra yrken betyder driv något helt annat.
För mig så betyder driv att man vill fråmmåt, vill lära sig mer, vill fortbilda sig, brinner och har passion för något (t.ex IT eller något annat man jobbar med). T.ex vill man bli rikigt duktig inom mitt arb.område så räcker det inte med att komma i tid på morgonen eller vid lunch och hinna jobba igenom det man ska före 17. Det är frågan om att leka, testa, labba och lära sig även på fritiden för att man tycker det är kul och har viljan att bli bättre och kunna mer än man kunde igår, för att i slutändan kunna vara expert och få de där eftersökta uppdragen som ingen annan får eller stå på scen och berätta för andra hur man ska göra X Y och Z.

Det är inte alla som har det intresset eller viljan. Det är många som jobbar för att leva, och ett fåtal som lever för att jobba. Jag och alla mina kollegor skiljer inte på jobb och fritid, vi jobbar och har kul dygnet runt. Ibland jobbar man sent eller hela natten och ibland är man ledig en dag eller två. Det gemensamma är att vi kan sätta oss en fredag eller lördag kväll på skype och med varsin stadig rom å cola tillsammans labba, testa, leka och prova en ny lösning eller teknik eller skapa ett script. För oss är det lika kul som om vi lika väl suttit och lirat World of Tanks/Warships eller något annat den kvällen, vilket också händer.

Och då för mig. Så att ha varit ledig/arbetslös i två år och inte nyttjat den tiden till att lära sig mer, tyder för mig att man inte har det drivet och intesset att lära sig själv, man är inte vetgirig och vill testa nya saker. Vilket är helt okej. Jag kan också skita i allt vad IT heter under en period och istället göra något annat, fiska, trädgården, bilen eller nått helt annat.
Men om man inte har den där grundläggande nyfikenheten och intresset, så är man inte rätt person för mig och mina kollegor, men är säkert jättebra för i stort sett alla andra arbetsplatser där man inte är lika "sjuka i huvudet som vi är"....

Jag träffade också en person för en tid sedan som sa att han letade nytt jobb för att han var så sjukt uttråkad på sitt nuvarande jobb. Han hade inget att göra och hade spenderat senaste 2 åren på att titta på youtube grejer hela dagarna istället för att faktiskt göra diverse förbättringsjobb i företagets miljö. De hade ingen deploymentlösning, det visste han inte hur man satte upp, de hade ingen automatisk patch hantering, det kunde han inte heller. Etc etc... Så istället för att spendera två år på att lära sig under arbetstid och faktiskt förbättra och göra saker bättre så hade han gjort annat som han nu inte hade någon "nytta av". Det tycker jag visar på brist på driv, intresse och vilja att lära sig nytt.

Och avslutningsvis. Ibland önskar jag att jag också kunde jobba för att leva. Men jag vet med mig av tidigare erfarenhet och att testa det, att jag klarar det bara en kort tid innan jag blir sjukt uttråkad, less, understimulerad och börjar leta efter nytt jobb.

Det här är som sagt ingen kritik mot någon. Det är inte heller så att jag säger att jag har rätt eller att det är en sanning att det är så här. Det är min åsikkt efter över 20 år i branchen och jag kan lova er att när jag var i 20 års åldern så hade jag också blivit irriterad och tyckt att det räcker att man dyker upp på jobbet (knappt) i tid för att vara en bra anställd ...

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

och precis som @anon159643 säger. Spelar du CS och drar in en massa pengar och har tränat hårt för att vara bland världstoppen så har du i mitt tyckte visat att du har driv.
Fan, jag spelade WOW i Top10 Worldwide guilde och var både guild och raid leader, jag vet hur sjukt mycket tid och commitment det tog. Driv kan te sig på många olika sätt och värderas olika av olika personer (också baserat på ens egna erfarenheter).

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

@spawnstah

Jag tycker att i grunden håller vi med varandra, det är den där nyfikenheten man vill åt. Däremot tycker jag inte det finns någon kunskap som är onödig, att ha kunskap från vitt spridda områden är helt utomordentligt bra för att föra ett område framåt. Därför tycker jag det är fel att döma ut någon för att de haft intressen som inte direkt ser "nyttigt" ut för arbetet.

Jag tycker man skall försöka komma fram till om personen är nyfiken för att lära sig nya saker som person och om personen har vad som krävs för att leverera relativt snabbt och enkelt.

En av mina bästa vänner är just en sådan person som spenderat två år efter studier med att egentligen inte göra något annat än att kolla youtube och läsa på om saker som en arbetsgivare enkelt ser som meningslösa. Han har dock en enorm nyfikenhet och vilja att lära så att allt som krävs är att rikta in honom rätt och släppa lös. Nu på senare tid samarbetar vi en del runt lite bolag som jag driver på fritiden och ett som vi funderar på att dra igång tillsammans. Kan säga att mycket av den kunskap han läst sig till tidigare kommer helt plötsligt till användning både i det jobb han nu har och i våra samarbeten, något som jag inte tror någon arbetsgivare trott från början.

Generellt:
För mig innebär de flesta anställningar för mycket byråkrati och att tid spenderas till att hålla idioter om ryggen så jag har oftast ganska lågt intresse för att lägga allt för mycket tid på det, jag vill ha tid för mer intressanta saker. Skulle aldrig gå in 100% för något annat bolag än mitt eget utan vi har helt enkelt ett affärsavtal där jag säljer ett visst resultat för pengar. Så länge lönen fortsätter att utvecklas så bra som den gjort hittills och jag inte har något roligt eget bolag som inbringar tillräckligt med pengar fortsätter jag med att sälja till någon annan. Aldrig förstått hur folk går in helhjärtat för någon annans företag, jag tror verkligen inte att någon annans vision kan vara 100% densamma som den egna.

Permalänk
Medlem

Jag är priviligerad. Hittills har jag inte sökt, utan blivit uppsökt. Sedan 1998. Jag har sagt upp mig två gånger för att göra helt andra grejer, men det blir något halvår/år på sin höjd, sedan halkar jag tillbaka in i IT-branchen på endera sätt. Jag får väl bli vid min läst.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K