Windowsplatta samlar på filer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Sep 2008

Windowsplatta samlar på filer

Tjo!

Min ASUS-platta har 64 Gig lagring, jag använder själv max 10 Gig men har bara 4 Gig ledigt.
Efter lite letande och göra alla filer synliga fann jag under användare-xxx-AppData en mapp
som heter Local och den tar upp nästan 32 Gig. Kollade min stationära och samma mapp där
tar upp lite drygt 1,3 gig så det verkar som min platta samlar uppdateringar och annat på
hög.

Hur löser jag problemet?

Plattan kör 10 Home vilket jag är ovan med.
Datorn jag jämförde med kör 10 Pro.

Tacksam för en smula assistans.

Tråden kanske hör hemma i Windows, är lite kluven då det är en platta som jag har problem med.

Ironiskt nog har jag antagligen utfört fler Win installationer och bråkat med fler konstiga problem än de flesta som skriver här men ändå är jag en NOOB!! Sug på den när du anser dig vara proffs och duktig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Vad i Local är det som tar upp plats?
Det finns en mapp som heter "Temp" allt som finns där i kan du slänga.

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Under Appdata\Local så har du exempelvis till användares Temp-mapp. Den kan du tömma utan problem.
I övrigt hamnar "konto specifika" programfiler, inställningar, cache filer med mera för alla möjliga program inklusive din Internetläsare.
Troligen kan du tömma hela Appdata utan att det får några allvarliga konsekvenser annat än att du tappar inställningar och autologin, men det är ju intressant att veta vilken av alla undermappar som är den som har växt.

edit: Har du förresten kört Windows inbyggda Diskrensning-verktyg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015

Tanka ner TreeSize och se vart dom filerna ligger och ta bort!

Status: Active ●

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Sep 2008

En mapp som heter Packages tar upp det mesta av utrymmet.

Ironiskt nog har jag antagligen utfört fler Win installationer och bråkat med fler konstiga problem än de flesta som skriver här men ändå är jag en NOOB!! Sug på den när du anser dig vara proffs och duktig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Wixerone:

En mapp som heter Packages tar upp det mesta av utrymmet.

Rensa cachen i edge samt inspektera mappen packages djupare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Sep 2008

Tror jag hittade boven. CLR_v4.0_32 är tydligen något man inte bör ha i en dator. Dags att köra lite AntiMalware. Tack för uppmärksamheten. Återkommer om det inte hjälper

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av jocke92:

Rensa cachen i edge samt inspektera mappen packages djupare

Kör inte Edge, använder Firefox men jag surfar sällan med plattan. Mest Spotify
och tidsfördriv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Sep 2008

Den mappen verkar inte vara virus eller malware men jag tog bort den och startade om plattan. Mappen var tillbaka men sådär 26 gig lättare, får nog hålla koll på den mappen och ta reda på vad fasiken den är bra för :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Wixerone:

Den mappen verkar inte vara virus eller malware men jag tog bort den och startade om plattan. Mappen var tillbaka men sådär 26 gig lättare, får nog hålla koll på den mappen och ta reda på vad fasiken den är bra för :/

CLR tillhör dotnet https://msdn.microsoft.com/en-us/library/8bs2ecf4(v=vs.110).a...
Varför den är så stor har jag dock ingen aning om.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3466Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

prova och kör diskrensning så ser du vad du kan radera, brukar frigöra bra många gb

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎬 ~ Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 ~ HTC U11+
🎧 ~ Cowon Plenue J 64GB • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Commander:

CLR tillhör dotnet https://msdn.microsoft.com/en-us/library/8bs2ecf4(v=vs.110).a...
Varför den är så stor har jag dock ingen aning om.

Har heller ingen aning. Det är en PC men samtidigt en platta så den beter sig inte riktigt
som något av dem. Dockar jag den med tangentbordet är det nästan en PC, kör jag den
utan docka är den nästan en platta.
Det är dock en full Win 10 installerad, ingen hobbyvariant.

Mycket förvirrande på min ära!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Sep 2008

@Ravix:

Tack för tipset men det fungerar endast när programmet hittar filer som inte används eller
ligger i papperskorgen.

Ha det gött!