Bolån, betala mer än vad boendet är värt för att få ihop insats

Permalänk

Bolån, betala mer än vad boendet är värt för att få ihop insats

Hej en snabb fråga!
Säg att jag ska köpa ett hus för 2.5 miljoner men inte har mer än 250.000kr
Skulle jag då kunna "låna" 150.000kr av säljaren privat och sedan betala 150.000kr "för mycket" för huset för att hen på sätt ska få tillbaka sina utlånade pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Hej en snabb fråga!
Skulle jag då kunna "låna" 150.000kr av säljaren privat och sedan betala 150.000kr "för mycket" för huset för att hen på sätt ska få tillbaka sina utlånade pengar?

Japp det kan du göra. Finns de som tar blancolån på en bank för att få insatsen sen går de till huvudbanken och tar själva bolånen.

Banken bryr sig inte varifrån pengarna kommer ifrån så länge de är lagliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kalleteodor:

Hej en snabb fråga!

Troligen inte för banken kommer nog att reagera på det upplägget eftersom bostaden då ändå i praktiken är säkerhet för lånet så du får ju i praktiken ett högre bostadslån än 85% men du får väl fråga den bank som du ska låna av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen inte för banken kommer nog att reagera på det upplägget eftersom bostaden då ändå i praktiken är säkerhet för lånet så du får ju i praktiken ett högre bostadslån än 85% men du får väl fråga den bank som du ska låna av.

Banken vet givetvis inte om att 150 000:- kommer från ett lån från husägaren. De ser ett hus för 2650 000:- och en insats på 400 000:-.

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen seriös mäklare och/eller bank som går med på att du bjuder 150k över högsta bud. Dessutom blir det svårare att få lånet när det är 150k mer. Säljaren förlorar även på detta då han måste betala reavinstskatt på de 150k han lånat ut.

Permalänk

@Jompa79:
Huset i fråga är min systers och vi skulle kunna göra affären utan mäklare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aleshi:

Banken vet givetvis inte om att 150 000:- kommer från ett lån från husägaren. De ser ett hus för 2650 000:- och en insats på 400 000:-.

Banken ska ta reda på alla andra lån du har när de gör kreditprövningen och om du inte ljuger så får de reda på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det är nog inga problem i så fall.

Självklart bryr sig inte banken om det för de vill bara sälja sina lån.

Bostäder ändras typ ett par hundratusen kr om året så ingen har direkt koll på vad en bostad är värt iallafall utan bara på ett ungefär.

Permalänk

@mrqaffe:
Om jag "får" pengarna då? Och sen väljer att "ge tillbaka" dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

@Jompa79:
Huset i fråga är min systers och vi skulle kunna göra affären utan mäklare.

Då är det lättare, men om du kör utan mäklare kommer banken kräva en oberoende värdering/besiktning av huset och värderas det till 2.5mille så kommer du inte få låna en krona mer än det. Men 2.5 mille kanske redan är ett "familjepris" och det skulle gå för mer om det lades ut för en vanlig försäljning.
Din syster kommer dock förlora på dealen då hon måste reavinstskatta mer om hon gör vinst (vilket är troligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Banken ska ta reda på alla andra lån du har när de gör kreditprövningen och om du inte ljuger så får de reda på det.

Det framgår ganska tydligt att detta lån det handlar om är en privat uppgörelse mellan köparen och säljaren. Inget som är registrerat hos någon bank direkt.

Permalänk
Avstängd

Det är absolut inga problem. Be din syster ta ditt en mäklare för att värdera huset, inte sälja. För inte huset ska ut till försäljning hos mäklare så köper du huset från henne för 150000kr mer och banken är nöjda då detta är helt normalt.
Själv fick jag bjuda 200000 mer för mitt hus för att de skulle sälja innan visning. Hus ute på onsdagen och privat visning på kvällen för att sen skriva papper på fredagen. Husaffär på tre dagar. Mäklare har efter detta värderat upp huset ca 500000kr pga marknaden.
Kan tilläggas att huset varit ute drygt ett år tidigare men då förlorade vi budgivningen.
Nu har vi vårat drömhus iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kalleteodor:

@mrqaffe:
Om jag "får" pengarna då? Och sen väljer att "ge tillbaka" dom?

Du får bara inte blanda in bostaden på nått sätt i ditt privatlån, att låna av din syster är inte förbjudet utan bara lite märkligt om hon samtidigt säljer bostaden till dig, men ta upp det med din bank.

Visa signatur

Permalänk

Tackar alla för snabba schyssta svar!!
Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aleshi:

Det framgår ganska tydligt att detta lån det handlar om är en privat uppgörelse mellan köparen och säljaren. Inget som är registrerat hos någon bank direkt.

Banken ska begära in uppgifter om privatlån när de ska göra kreditprövningen, inget hindrar att man har ett privatlån men man kan ju inte blanda in bostaden i det för då lånar man ju mer än 85% av bostadens värde med den som säkerhet från banken genom att ljuga för dem, det blir väl bedrägeri i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Banken ska begära in uppgifter om privatlån när de ska göra kreditprövningen, inget hindrar att man har ett privatlån men man kan ju inte blanda in bostaden i det för då lånar man ju mer än 85% av bostadens värde med den som säkerhet från banken genom att ljuga för dem, det blir väl bedrägeri i så fall.

Privatlån i detta fallet är väl ett lån ifrån en privatperson. Vilket inte banken har något att göra med egentligen. Skillnad vore ju om man tog ett vanligt privatlån via banken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj finns det verkligen folk som sitter med bara 240 000 och samtidigt kollar på bostad för 2,5 miljoner?!

Permalänk
Medlem

@kalleteodor:
Har du lånelöfte ?

Jag tror inte 400k räcker som insats.
Kontantinsats för 2,65M = 375k

Kostnaden för lagfart 40575
Vad är pantbreven på ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Privatlån i detta fallet är väl ett lån ifrån en privatperson. Vilket inte banken har något att göra med egentligen. Skillnad vore ju om man tog ett vanligt privatlån via banken.

Banken ska ta reda på dina ekonomiska förutsättningar och då frågas det om du har andra krediter, iallafall alla seriösa banker kommer att fråga om du har andra lån och om du inte ljuger så kommer de att få reda på det.
En del snabblånebolag gör inte denna kontroll men bankerna gör den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns ju en anledning till varför man skall kunna betala kontantinsatsen själv.

Som Cadtekniker säger ovan. Det finns mer kostnader vid ett husköp än det som skrivs i annonserna. Pantbrev och lagfart är några av dem. Driftskostnader är ofta utskrivet i underkant. Sen som alltid så skall man kunna tåla en viss höjning av låneräntan utan att hela hushållsekonomin går på knäna.
Det finns inget som säger att du får tillbaka det du har köpt din bostad för om ett par år.

Att låna blanco till en kontantinsats verkar lite kortsiktigt. Vänta några år och spara ihop pengar istället.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Banken ska ta reda på dina ekonomiska förutsättningar och då frågas det om du har andra krediter, iallafall alla seriösa banker kommer att fråga om du har andra lån och om du inte ljuger så kommer de att få reda på det.
En del snabblånebolag gör inte denna kontroll men bankerna gör den.

Hur skulle banken kunna ta reda på om man har lånat pengar av en privatperson?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exxovion:

Hur skulle banken kunna ta reda på om man har lånat pengar av en privatperson?

De kommer att fråga dig om du har andra lån i samband med kreditprövningen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De kommer att fråga dig om du har andra lån i samband med kreditprövningen.

Jag gjorde nog en tankevurpa när jag svarade förut.

Självfallet så får ju banken reda på att man har lån om man talar om det för dem när de frågar. Men samtidigt så kan man lika gärna säga nej om man inte är helt ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Oj finns det verkligen folk som sitter med bara 240 000 och samtidigt kollar på bostad för 2,5 miljoner?!

skulle nog tro fler än man tror...

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Tror du att ungdomar i storstäder som köper lägenhet har flera hundra tusen undanstoppat som kontantinsats till en lägenhet på flera miljoner?
Jag har jobbat i 3 år och inte varit särskilt sparsam. Jag hyr nu min systers hus och det har snappats upp att dom ev ska sälja. Dock kommer dom sälja huset om cirkus 2-3 år och just nu står jag på 0. Tycker att 240-250k sparat på 2-3 år är ganska bra när man hyr ett hus och har en standard lön på 20000kr
Du hjälpte mig inte med svarat på min fråga så förstår inte ens varför du kommenterar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Tror du att ungdomar i storstäder som köper lägenhet har flera hundra tusen undanstoppat som kontantinsats till en lägenhet på flera miljoner?
Jag har jobbat i 3 år och inte varit särskilt sparsam. Jag hyr nu min systers hus och det har snappats upp att dom ev ska sälja. Dock kommer dom sälja huset om cirkus 2-3 år och just nu står jag på 0. Tycker att 240-250k sparat på 2-3 år är ganska bra när man hyr ett hus och har en standard lön på 20000kr
Du hjälpte mig inte med svarat på min fråga så förstår inte ens varför du kommenterar.

Då kommer nästa problem. Om 2-3 år så kanske huset är värt 3,5 milj eller kanske 2 milj. Detta kan just nu ingen veta vart våra huspriser tar vägen. Skulle det bli den högre summan så kommer inte dina pengar räcka och du kommer heller inte ha pengar till lagfart och pantbrev. Om det nu är så att din lön är på 20 000 brutto så kommer du heller inte få det lånet du behöver av banken.
Testa gå in på valfri bank och testa "hur mycket kan jag låna". Kan nog bli knepigt med 1milj också. Mitt råd är att antingen skaffa dig ett bättre välbetalt jobb eller helt enkelt hitta en kvinna som har det och gillar huset.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@kalleteodor:

Jag tycker det låter sunt att du lägger upp en långsiktig sparplan.
(Själv är jag så vrickad att jag tycker det är belönande när man lyckats spara stora summor pengar på en månad)
Gör en budget och fånga alla dina utgifter för att se var det finns rum att spara pengar.

Sen får du helt enkelt ta saker som dom kommer.

Lycka till & Kör hårt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

De ungdomar som köper bostäder för flera miljoner har säkerligen egna pengar till kontantinsats, antingen genom att de har sparat själva eller genom föräldrar som hjälper till. Blancolån slår hårt i kalkylen och utan föräldrar som medlåntagare eller som hjälper till med en stor insats skulle inte kalkylerna gå runt för många. Är man två som söker och har välbetalda jobb går det så klart att få runt kalkylen även utan kontantinsats.

Har du en månadsinkomst på 20 000 kr brutto och är ensamstående blir det nog svårt att få något bolån överhuvudtaget även om du har pengar till kontantinsatsen. Jag tippar på att du får låna max 250-300' även om du helt saknar andra lån tyvärr.

Sen till din plan att överdriva värdet på fastigheten så blir nog även det svårt, är det ett privatköp kommer banken kräva en värdering av mäklare eller annan oberoende person. Du kan sen inte låna mer än 85% av det värdet. Mitt tips är att vänta tills du har bättre lön och/eller en sambo.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

De ungdomar som köper bostäder för flera miljoner har säkerligen egna pengar till kontantinsats, antingen genom att de har sparat själva eller genom föräldrar som hjälper till. Blancolån slår hårt i kalkylen och utan föräldrar som medlåntagare eller som hjälper till med en stor insats skulle inte kalkylerna gå runt för många. Är man två som söker och har välbetalda jobb går det så klart att få runt kalkylen även utan kontantinsats.

Har du en månadsinkomst på 20 000 kr brutto och är ensamstående blir det nog svårt att få något bolån överhuvudtaget även om du har pengar till kontantinsatsen. Jag tippar på att du får låna max 250-300' även om du helt saknar andra lån tyvärr.

Sen till din plan att överdriva värdet på fastigheten så blir nog även det svårt, är det ett privatköp kommer banken kräva en värdering av mäklare eller annan oberoende person. Du kan sen inte låna mer än 85% av det värdet. Mitt tips är att vänta tills du har bättre lön och/eller en sambo.

Jag har flickvän och vi bor tillsammans nu. Har circus 40000kr efter skatt varje månad. Skulle kanske nämnt det från början. Även om det säkert inte gör någon markant skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Jag har flickvän och vi bor tillsammans nu. Har circus 40000kr efter skatt varje månad. Skulle kanske nämnt det från början. Även om det säkert inte gör någon markant skillnad

Det gör all skillnad i världen, då skulle jag kunnat ge lånelöfte på ca. 3.1m förutsatt att ni har kontantinsatsen samt pengar för lagfart och pantbrev samt att ni inte har barn eller andra lån.

Köpeskilling 2.5m och att ni lägger 250' själva och lånar blanco (max 212.5' beroende på hur mycket pantbrev som finns) till resten är gränsfall men kan mycket väl gå runt. Har inte kreditprogrammet hemma så kan inte kontrollräkna exakt.