Bärbara datorer kan förbjudas på flygningar mellan Europa och USA

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer kan förbjudas på flygningar mellan Europa och USA

Det nyligen införda elektronikförbudet på flyg mellan USA och ett fåtal länder väntas utökas inom kort, för att även innefatta resor från Sverige och övriga Europa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som terrorn vinner över det fria folket.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

"hacka planet" hehe jösses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

"hacka planet" hehe jösses.

Huvudskälet torde vara att en laptop med sina RFI-sköldar är ett jäkligt bra gömställe om man vill smuggla diverse obehaglig skit förbi säkerhetskontrollen. Det går inte att se vad som finns bakom dem med röntgen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Så man programmerar sin dator (bomb) att smälla av i bagageutrymmet istället. Tillsammans med alla andra batterier får man då kanske en fin smäll när USA samlat allt på ett ställe?

Hacka planet låter också långsökt. Eller sitter piloten och styr planet från plattan med WiFi från toaletten?

En idé:
Laptpos säljs nästan alltid färdigkonfigurerade idag. Skulle man inte kunna certifiera dem med en speciell kod och när de sedan åker igenom röntgen så jämförs detta med tillverkarens uppgifter (som givetvis kontrollerats) tillsammans med vikt och kanske andra mätningar.

Nackdelen skulle ju vara om man modifierar datorn så godkänns den inte, undersöks och får flyga i brandsäkert skåp bland bagaget. Känns ju som något man kanske skulle kunna jobba fram för ökad säkerhet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Hacka plan var knepigt, men sprängdåd javisst. Problemet är att väldigt många idag måste ha med sig en dator överallt, visst går det låna andras datorer, men då riskerar man en massa keyloggers och annan dritt.

Permalänk
Medlem

Men men... kärleken då?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Men om USA vill skydda sig måste det ju gälla alla flygningar till och från USA oavsett land för annars åker bara terroristen först till ett land där detta inte gäller och sedan tar ett flyg till USA därifrån.

Permalänk
Medlem

lessFreedom != moreSecurity;

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Tycker denna video verkar lämplig för diskussionen:

Adam Ruins Everything - Why the TSA Doesn't Stop Terrorist Attacks

Bara mer "security theater" för att lura den stora massan

Permalänk
Medlem

Dags att plocka ihop en smidig stationär dator då :-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Fet chans att jag kommer att checka in mina kameror och objektiv när jag reser.
Vissa resmål går alltså bort

Permalänk
Medlem

Öppna era hjärtan, vet jag

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Blir bara rädd när jag tänker att datorn åker igenom deras jävla TSA och manuellt undersöks...
Vem vet vad de gör med datorn då ens?
Vad stoppar dem ifrån att starta datorn och försöka komma in på den? (finns ju bypass via USB osv)

och vilken krypterings metod kan man lita på?

Stavning samt tilllägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Huvudskälet torde vara att en laptop med sina RFI-sköldar är ett jäkligt bra gömställe om man vill smuggla diverse obehaglig skit förbi säkerhetskontrollen. Det går inte att se vad som finns bakom dem med röntgen.

Detta förbjud stoppar inte något av det, det enda det gör är att du inte får ha datorn med in i kabinen, du kan fortfarande checka in datorn i bagaget och ta med dig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Vad ska man säga..hat föder hat..ena gör det andra inte mer rätt..

Det ''goda'' hatet måste stoppas på samma sätt som nazismen ska stoppas.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vad ska man säga..hat föder hat..ena gör det andra inte mer rätt..

Det ''goda'' hatet måste stoppas på samma sätt som nazismen ska stoppas.

Med ett världskrig?

Permalänk
Sjusovarn

Just ja! Jag hade helt glömt bort alla flygplansspräningar som skett under den senaste tio åren! Speciellt dem man kunnat spåra tillbaka till bärbara datorers batterier!

Nog för att man ska vara proaktiv, men kom igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Detta förbjud stoppar inte något av det, det enda det gör är att du inte får ha datorn med in i kabinen, du kan fortfarande checka in datorn i bagaget och ta med dig.

Medförandet av handvapen i kabinen försvårar man, och snackar vi bomber är det klart mer komplicerat att tillverka en fungerande fjärrutlöst/tidsinställd dito, än något man fyrar av manuellt.

Generellt sett instämmer jag dock, har någon gett sig fan på att kapa eller spränga ett plan, så ska det mycket till för att stoppa dem. Det är nog den psykologiska effekten man är ute efter, att få det att verka som att det inte bara är att kliva på och ställa till med elände.

Edit: kanske är det också en markering mot aktuella länders styren, att man tycker det är dags för dem att intensifiera kampen mot terrorn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hur fan ska man kunna hacka ett flygplan? Den wifi:n man (eventuellt) kan koppla upp sig på är väl inte knuten till dom systemen som flygplanet utnyttjar eller?

Eller kan man spoofa någon falsk GPS signal som gör det svårt att navigera flygplanet? Vad jag förstår så har flygplan många analoga back-up system ändå så borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Låter helt vansinnigt. Vem kommer checka in sin dator i bagaget?

Permalänk
Medlem

Tråkigt för de som flyger Business fram och tillbaka mellan Europa och USA. Ser många som ofta sitter med laptops och jobbar under flygtimmarna, vad ska de göra nu? Pappersarbete?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Medförandet av handvapen i kabinen försvårar man, och snackar vi bomber är det klart mer komplicerat att tillverka en fungerande fjärrutlöst/tidsinställd dito, än något man fyrar av manuellt.

Generellt sett instämmer jag dock, har någon gett sig fan på att kapa eller spränga ett plan, så ska det mycket till för att stoppa dem. Det är nog den psykologiska effekten man är ute efter, att få det att verka som att det inte bara är att kliva på och ställa till med elände.

Edit: kanske är det också en markering mot aktuella länders styren, att man tycker det är dags för dem att intensifiera kampen mot terrorn.

Det är dessvärre tokigt enkelt både att tillverka en bomb och en tidsinställd utlösningsmekanism. ISIS har dessutom delgivit information om hur man gör, steg för steg, i sin nättidning så att alla hängivna följeslagare nu vet hur man gör. Lite fyrverkeripjäser (alternativt många tändstickor), en tryckkokare, en gammal lampa från en julgransbelysning, ett 9V batteri och en (väckar)klocka (manuell, inte digital) är allt man behöver.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

Tråkigt för de som flyger Business fram och tillbaka mellan Europa och USA. Ser många som ofta sitter med laptops och jobbar under flygtimmarna, vad ska de göra nu? Pappersarbete?

De kan låta bli att jobba på flyget...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasies:

Hur fan ska man kunna hacka ett flygplan? Den wifi:n man (eventuellt) kan koppla upp sig på är väl inte knuten till dom systemen som flygplanet utnyttjar eller?

Eller kan man spoofa någon falsk GPS signal som gör det svårt att navigera flygplanet? Vad jag förstår så har flygplan många analoga back-up system ändå så borde inte vara några problem.

Alla system delar samma nätverk. Det kom ut några år sedan att både airbus och boeing har säkerhet som bäst går att beskriva som XP inkopplad på nätet utan minsta lilla firewall.

Det sparar pengar (och vikt) att allt går genom samma kablar och system. Problem då är att man är beroende av mjukvara som alltid har säkerhetsproblem. Boeing har till och med remote override på vissa plan så att när nycklarna läcker ut (som allt gör) kommer man kunna krascha planen från andra sidan planeten.

De nya säkerhetskraven är som vanligt spel för fåren. Den gör inget vettigt, då DHS testade TSA fick de igenom 95% av saker de testade med. Det som gör att inga flygplan sprängts är brist på motivation och inte fejk säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är dessvärre tokigt enkelt både att tillverka en bomb och en tidsinställd utlösningsmekanism. ISIS har dessutom delgivit information om hur man gör, steg för steg, i sin nättidning så att alla hängivna följeslagare nu vet hur man gör. Lite fyrverkeripjäser (alternativt många tändstickor), en tryckkokare, en gammal lampa från en julgransbelysning, ett 9V batteri och en (väckar)klocka (manuell, inte digital) är allt man behöver.

.

Haha, jo, visst kan man enkelt mecka ihop en Jönssonligankonstruktion i stil med den du beskriver, men sedan ska det fungera i praktiken efter att ha blivit omkringslängt vid lastningen, och helst inte smälla vid fel tillfälle.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är dessvärre tokigt enkelt både att tillverka en bomb och en tidsinställd utlösningsmekanism. ISIS har dessutom delgivit information om hur man gör, steg för steg, i sin nättidning så att alla hängivna följeslagare nu vet hur man gör. Lite fyrverkeripjäser (alternativt många tändstickor), en tryckkokare, en gammal lampa från en julgransbelysning, ett 9V batteri och en (väckar)klocka (manuell, inte digital) är allt man behöver.

.

Eller varför inte använda det reaktiva litium batteriet + vatten -> vätgas, och en spännings generator med USB port... datorn fanskapet kan ju tom programmeras med timer i BIOS för att starta och själv utlösa allt.

Och ärligt... ett batteri (mobiltelefoner) + vatten från planets toa och du gör en HHO cell... In i valfri behållare, och sen... poff. De kan ffs köra motorer på detta, så nog fan är det explosivt.

De kan inte skydda något. Punkt.

Alt är att strippa samtliga som ska flyga på allt de äger och har kläder och produkter, ge folk "flygbolagets kläder", inget vatten, inget serverat och sedan skeppa folk som djur. Och vem fan vill flyga med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tråkigt för de som flyger Business fram och tillbaka mellan Europa och USA. Ser många som ofta sitter med laptops och jobbar under flygtimmarna, vad ska de göra nu? Pappersarbete?

https://qz.com/951304/if-youre-rich-airlines-will-lend-you-a-...

Förutsätter ju dock att man har internetaccess och sina verktyg och data i molnet

I övrigt: Nej jag skulle inte heller vilja checka in min laptop. Det står väl till och med att man INTE ska checka in dessa typer av elektronik.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Eller så är folk olika och har rätt att välja själva om de vill jobba eller inte

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CloX:

https://qz.com/951304/if-youre-rich-airlines-will-lend-you-a-...

Förutsätter ju dock att man har internetaccess och sina verktyg och data i molnet

I övrigt: Nej jag skulle inte heller vilja checka in min laptop. Det står väl till och med att man INTE ska checka in dessa typer av elektronik.

Och att man inte bryr sig minsta lilla om säkerhet