Permalänk
Medlem

APM vs Hamn4'an

Någon som intresserar sig av den pågående striden, tillika barnsligheterna, i Göteborgs hamn? Någon som har mer insikt än någon som bara har intressen från utsidan?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

Vad jag hör så har hamnarbetarna extremt bra löner (30 000kr/mån för deras typ av jobb), arbetsvillkor och övertidsersättning och allt. Men problemet är att fackförbundet Hamn4'an är några mil vänster om Vänsterpartiet.
Det pratas om kopplingar till kommunistiska partiet och förbundsordföranden för Svenska Hamnarbetarförbundet, Gunnar Norberg, var även med att återupprätta det kommunistiska partiet i Sverige APK 1977.
http://riktpunkt.nu/etikett/hamnarbetarforbundet/

Detta är vad jag hört ryktas om. Och det handlar då om två olika uppfattningar om ekonomi och det är bäddat för bråk. De har bråkat om allt hela tiden, just nu var det att de tecknade kollektivavtal med transport och Hamn4'an är sura för att de ej fick vara med och bestämma.

Om jag har fel så är det bra att någon rättar mig.

*edit*
Stora Enso hotar väl med att lägga ut sin transport till andra hamnar där vettigare fackförbund som transport har större inflytande.

Permalänk
Medlem

Kan väl säga att då de ofta jobbar uddatider och liknande så ligger SNITTLÖNEN på närmare 50 000 än 30 000. Du är helt rätt ute på vänsterkoppling med, när de kallar till medlemsmöte på sin hemsida så skriver de 'Välkomna kamrater!'. De har det löjligt bra, och är såvitt jag kan se mest fruktansvärt bortskämda. På kontorsväggen hänger Che Guevara, massmördaren.
Häromdagen så skulle SJ strejka. Då gick de direkt ut och sa; 'vi strejkar för rättvisa löner!' - genast kände man sympati och förståelse för strejken. Denna strejk är det nog få som har förståelse för. De har informerat om några luddiga punkter, inget som gemene man skulle strejka för kan jag tycka.

Stämmer också med stora enso. Jag arbetar på ett företag som tar ut ganska stora volymer via Göteborg (inte Stora-enso-stora volymer, men stora likväl) men vi har fått flytta en hel del till Helsingborg, Varberg, östkusten. Rederierna skippar även att ta direktanlöp mot asien och liknande via Göteborg längre, då man inte kan lita på hamnen längre. Mycket tragiskt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

Jag har också hört från flera källor att de kan ha uppemot 50 000kr/mån med allt. Men kvaliten på källorna är minst sagt usla.

Efter en liten googling, genomsnittlönen för 10 år sedan var 36 000kr/mån med all övertid, vissa extremister för 10 år sedan hade 50 000kr/mån. http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/snittl%C3%B6n-i-hamnen-36-00...
Ja självklart är dessa de mest utsatta i samhället och man kan förstå varför folk springer runt med lappar på stan där de vill att man ska skänka pengar för att stöda detta fackförbund. Jag förstår inte varför de längst åt vänster istället förespråkar att dessa välbetalda folk ska bidra mer pengar till kassan istället?

Annars vad säg om sympatistrejk för arbetare i ett annat land, finns det någon annat fackförbund som skulle komma på samma dumma ide? Skulle Unionen gå ut i sympatistrejk i sverige för att systemvetare i spanien riskerar sina jobb?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/100-000-hamnarbetar...