AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Noctua brukar ha en väldigt bra kompatibilitet lista på vilka kylare som passar vilka moderkort och ifall något täcks av kylaren.
Det finns på deras hemsida:
www.noctua.at

https://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-u14s-tr4-s...
U14S TR4 täcker upp delar av första pci-platsen på Zenith extreme enligt deras lista på Noctua.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

@backspace: Det är normala temperaturer för en luftkylare, min Noctua NH-U12S TR4 hamnar på ca 64-66c vid AIDA64 med stock, ej OC. Om du skall överklocka krävs det nog någon form av vatten, eller om BeQuiets tornkylare är massiv.

Jag har också övervägt Wraith Ripper, men ej hittat någon ÅF ännu, den väger tydligen 1,62 kg?

@bagfalls Min Noctua NH-U12S TR4 har offsets just för att göra mer plats för första PCI-E platsen, bör finnas på 14 också.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@UnkeN: Grymt! Tack för tipset, ser ut att gå hur bra som helst med moderkortet jag siktar på.

Permalänk
Medlem

@Ljugtomten: Var vaksam!

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Bra info, förhoppningsvis är min OK. (Inte testat den ännu, då komplett skjutit fram datum för när de får hem chassi jag beställt till 24/10).
1:35 in i videon så ser man i forumposten att enheter ifrån tidigt september ska vara åtgärdade,
Enligt https://www.amazon.com/ask/questions/Tx2A72UY3SFD5ME/ref=ask_... så bör enligt logik en enhet med inledande serienummer S/N1809 vara producerad i september, vilket det står på min kartong.

Permalänk
Medlem

Jag är lite sen i gemet och den här frågan har antagligen poppat upp förut, men har nån stött på några problem med TR4 och unRAID?

Permalänk
Medlem

Halloj,

Jag har en 2950x och kör mer eller mindre bara den inbyggda överklockningen som kör kärnorna upp i 4.3ghz ibland...

Jag har märkt att Vcore på CPU åker upp i 1.55v ibland, är detta okej? Man tar ju förgivet att när det är amd's förinprogrammerade överklockning så skall det vara säkert men tyckte 1.55v låter mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Halloj,

Jag har en 2950x och kör mer eller mindre bara den inbyggda överklockningen som kör kärnorna upp i 4.3ghz ibland...

Jag har märkt att Vcore på CPU åker upp i 1.55v ibland, är detta okej? Man tar ju förgivet att när det är amd's förinprogrammerade överklockning så skall det vara säkert men tyckte 1.55v låter mycket?

Jo det är högt.

Har 1950X och Asus PRIME moderkort och tyckte att den drog alldeles för mycket ström i stock, så satte ned spänningen till 1.15V och lite lätt överklock till 3.6 GHz på alla kärnor.

Så fick 200 MHz extra och sparar ca 80W från väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Halloj,

Jag har en 2950x och kör mer eller mindre bara den inbyggda överklockningen som kör kärnorna upp i 4.3ghz ibland...

Jag har märkt att Vcore på CPU åker upp i 1.55v ibland, är detta okej? Man tar ju förgivet att när det är amd's förinprogrammerade överklockning så skall det vara säkert men tyckte 1.55v låter mycket?

Min 1950X är likadan, upp till 1,55v när den boostar på 1-2 kärnor, detta är normalt och inget du behöver oroa dig över.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tjena
Tänkte uppgradera min PC från X99 till TR4 men har några funderingar innan jag gör inköpet:
Vad kör ni med för moderkort till era 2950X?
Måste man ha en med dubbla 8 pinnars ström till CPU om man ska OC cpu?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

@zuru1: Jag kör med Gigabyte X399 Designare EX och en 1950X, och det moderkortet har endast 1 st 8 pin och en 4 pin för CPU. Det som är bra med X399 är att dom flesta moderkort som släppts har fungerat bra, och är väldigt stabila generellt.

Vad har du för budget? Vad ska du ha för övriga komponenter? Du får olika typer av lull-lull beroende på märke, jag valde detta på grund av kylningen för m.2 platserna då jag nyttjar alla 3, och den förstärkta baksidan med en stor metallplatta.

Om du någonsin ska öka antalet kärnor över 16 st och överklocka så hade jag endast tittat på MEG Creation från MSI, eller möjligtvis ASUS RoG Zenith Extreme, om du inte ska byta från 2950X så fungerar allihopa när det gäller strömförsörjningen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@SAFA: Intressant, jag har Asus Prime kortet också, hur har du överklockat? Jag är inte riktigt haj på hur man gör nu för tiden, för i tiden var det en simpel "Multipiler" man ökade men hittar inte den i bios.. antar att det är en intel grej?

Ska kika på att sänka vcore, sjukt att de ger den så mycket kräm om den inte behöver det.. känns ju onödigt om inte annat.

Permalänk
Medlem

@Aeig:
Tack för svaret.

2950X räcker gott och väl för de behov jag har så flera cores kommer det inte blir.
Nu när m.2 diskar börja blir billigt, man kanske kan köpa på sig fler än en disk iaf så att man nyttja alla banor från CPU.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

@SAFA: Intressant, jag har Asus Prime kortet också, hur har du överklockat? Jag är inte riktigt haj på hur man gör nu för tiden, för i tiden var det en simpel "Multipiler" man ökade men hittar inte den i bios.. antar att det är en intel grej?

Ska kika på att sänka vcore, sjukt att de ger den så mycket kräm om den inte behöver det.. känns ju onödigt om inte annat.

Jo, det är en herrans massa inställningar man kan göra,

Numera är det två värden man sätter för att ställa Multiplier.

Kallas FID och DID och multpliern = 2 * FID / DID. (Se bios-manualen sid 18)

Sen är den inte helt lätt att hitta heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, det är en herrans massa inställningar man kan göra,

Numera är det två värden man sätter för att ställa Multiplier.

Kallas FID och DID och multpliern = 2 * FID / DID. (Se bios-manualen sid 18)

Sen är den inte helt lätt att hitta heller.

lekte lite igår med att sänka vcore och det verkar inte som någon bra ide då jag har TR2 .. den nya precision boost verkar vara intelligent nog och eftersom jag tänkte Vcore så sänkte den automatiskt hur högt den klockar upp sig under load. Sedan att överklocka cpun är ingen bra ide heller eftersom precision boost blir disabled och då körs alla cores i den hastigheten hela tiden vilket leder till mer ström konsumption i längden, ofast ligger min tr2 på ca 0.8v när den inte gör något vilket är trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Sedan att överklocka cpun är ingen bra ide heller eftersom precision boost blir disabled och då körs alla cores i den hastigheten hela tiden vilket leder till mer ström konsumption i längden, ofast ligger min tr2 på ca 0.8v när den inte gör något vilket är trevligt.

Kolla upp "PState OC" (Fungerar ej som tänkt på 1900X / 1920X och verkar vara bugg i AGESA)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

lekte lite igår med att sänka vcore och det verkar inte som någon bra ide då jag har TR2 .. den nya precision boost verkar vara intelligent nog och eftersom jag tänkte Vcore så sänkte den automatiskt hur högt den klockar upp sig under load. Sedan att överklocka cpun är ingen bra ide heller eftersom precision boost blir disabled och då körs alla cores i den hastigheten hela tiden vilket leder till mer ström konsumption i längden, ofast ligger min tr2 på ca 0.8v när den inte gör något vilket är trevligt.

Det är såklart en avvägning av om man vill ha boosten eller ej. Men 1950X klockar ner sig när man inte kör så att det man ställer in på det sättet är max-frekvensen.

Nu har de väl förbättrat funktionen till TR2 så vill man veta säkert så är det effektmätare som gäller. Sen kan ju inställningarna i OS:et påverka också.

edit:
På hela systemet ligger jag på ca 80W idle och ca 220W full last @ 3.6 GHz på CPU ned från 300W @ 3.4GHz stock, grafikkort på idle hela tiden.

Provade även att köra 16x4 GHz och hamnade på ca 400W vilket var i mesta laget för VRM:erna på moderkortet. Skulle kanske gå att trimma ned det lite, men tyckte inte det var värt för knappt 11% bättre prestanda och högre ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Popularitetsutveckling på prisjakt visar att intresset är snabbt dalande på 2990x och 2950x

2950X 1sep plats nr 1295 16okt plats nr 2376 backar över 1000 placeringar
2990X 1sep plats nr 503 16okt plats nr 5185 backar över 4600 placeringar

(RYZEN 2700X 1sep 496 16okt nr 236 gått framåt med över 250 placeringar med risk för prisökning )

Frågan är om AMD kommer göra en prisjustering samtidigt som de släpper 2970X och 2920X. Om inte AMD gör något är risken stor att konsumenter glömmer hela TR4 serien. Då blir det endast en budget arbetsstation vilket skulle vara tråkigt för oss konsumenter.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

https://www.bequiet.com/en/cpucooler/1525

@Kenneth : En recension månne?
Eller ännu trevligare, en stor artikel med flera TR4-kylare, både luft och AIO.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Popularitetsutveckling på prisjakt visar att intresset är snabbt dalande på 2990x och 2950x

2950X 1sep plats nr 1295 16okt plats nr 2376 backar över 1000 placeringar
2990X 1sep plats nr 503 16okt plats nr 5185 backar över 4600 placeringar

(RYZEN 2700X 1sep 496 16okt nr 236 gått framåt med över 250 placeringar med risk för prisökning )

Frågan är om AMD kommer göra en prisjustering samtidigt som de släpper 2970X och 2920X. Om inte AMD gör något är risken stor att konsumenter glömmer hela TR4 serien. Då blir det endast en budget arbetsstation vilket skulle vara tråkigt för oss konsumenter.

idag kom första steget neråt för 2950X minus ca250kr. Vad gäller 2990X så borde det komma ett tapp på upp till 1000kr snart då den tappat ytterligare 100 placeringar sedan 16okt

Känns som att AMD missbedömde marknaden när priset på 2990X sattes till 20`000kr. I början när ryktena om 2990X kom så pratade man om 15`000kr vilket med infon vi har nu hade varit mer rätt pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns som att AMD missbedömde marknaden när priset på 2990X sattes till 20`000kr. I början när ryktena om 2990X kom så pratade man om 15`000kr vilket med infon vi har nu hade varit mer rätt pris.

På vilket sätt skulle AMD ha missbedömt marknaden när de prissatte 2990WX?
Den är inte ämnad för spel och för det tänkta användningsområdet är det riktigt billigt när du börjar titta på konkurrenternas prissättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

På vilket sätt skulle AMD ha missbedömt marknaden när de prissatte 2990WX?
Den är inte ämnad för spel och för det tänkta användningsområdet är det riktigt billigt när du börjar titta på konkurrenternas prissättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Då 2990WX sätter priset på hela serien så är priset för 2990WX viktigt även om den idag inte bästa spel cpun. Som vi kan se nu så dalar hela TR4 serien på grund av fel prissättning. 2950X hade haft en betydligt högre försäljning om den gick in på samma pris som 1950 hade när 2950 kom. TR4 2950X bromsas så hårt av att endast kunna gå till 180W så skillnaden mellan 2950 och 1950 i prestanda är mer eller mindre 0.
(Intels nya 9900K når 180W när man plockar bort effekt begränsningen och det med endast 8/16 kärnor/trådar)

2920X med TDP på 250W skulle med stor sannolikhet kunna dominera i många premium speldatorer då en sådan skulle kunna hålla MAX frekvensen även med hög belastning.

Men med tanke på att hela TR4 serien idag är så TDP begränsad så kommer steget i prestanda bli stort när man går över till 7nm.

Det är bara till att vänta och se hur långt ner TR4 serien ska falla i popularitet innan AMD priset börjar att justeras på allvar. Som man kan se i denna tråd och andra trådar på sweclockers så är serien på väg att dö som plattform tyvärr. Jag har svårt att först varför AMD inte vårdar sin "nya" HEAD plattform mer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

....
TR4 2950X bromsas så hårt av att endast kunna gå till 180W så skillnaden mellan 2950 och 1950 i prestanda är mer eller mindre 0.
(Intels nya 9900K når 180W när man plockar bort effekt begränsningen och det med endast 8/16 kärnor/trådar)

2920X med TDP på 250W skulle med stor sannolikhet kunna dominera i många premium speldatorer då en sådan skulle kunna hålla MAX frekvensen även med hög belastning.

Men med tanke på att hela TR4 serien idag är så TDP begränsad så kommer steget i prestanda bli stort när man går över till 7nm.
....

Det låter som att du tror att AMD-processorerna är hårt låsta till max 180W TDP och att du som användare inte kan stänga av det?
Mitt förslag är att du slutar spamma tråden med en massa egna teorier om allt, utan faktiskt köper något och testar själv.

Permalänk
Medlem

Kylarbyte.
https://imgur.com/a/koyQuww

Dock har jag slut på all "bra" kylpasta nu så jag kommer köra på den medföljande.
Jag får se hur länge jag orkar låta bli att köpa en ny tub innan tvångstankarna tar över.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Återkom gärna efter någon månad (när du har "bränt" in den ordentligt) om du märker någon skillnad.

Sitter på en Noctua idag, men funderar på om man kanske borde gå på något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Kylarbyte.
https://imgur.com/a/koyQuww

Dock har jag slut på all "bra" kylpasta nu så jag kommer köra på den medföljande.
Jag får se hur länge jag orkar låta bli att köpa en ny tub innan tvångstankarna tar över.

Mecka är alltid kul
Min Enermax Liqtech II TR4 360 ligger fortfarande i sin kartong på golvet, chassit den ska sitta i (plus kylkittet för ASUS ZE som fick följa med) beräknas anlända på ett postkontor nära mig imorgon..

Nu väntar man bara på att Win10 1809 ska släppas igen på MSDN, så burken kan ominstalleras helt samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag har en Liqtech 240 TR4 II som jag fick som ersättning i ett RMA ärende direkt av Enermax, finns ej att köpa ännu. Ska installera den ikväll eller imorgon, kan föra statistik över temps utifall någon är intresserad, jag hade två st av föregångaren.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

@backspace: Återkom gärna efter någon månad (när du har "bränt" in den ordentligt) om du märker någon skillnad.

Sitter på en Noctua idag, men funderar på om man kanske borde gå på något annat

Visst, det kan jag göra om jag kommer ihåg det.

Skrivet av Ljugtomten:

Mecka är alltid kul
Min Enermax Liqtech II TR4 360 ligger fortfarande i sin kartong på golvet, chassit den ska sitta i (plus kylkittet för ASUS ZE som fick följa med) beräknas anlända på ett postkontor nära mig imorgon..

Nu väntar man bara på att Win10 1809 ska släppas igen på MSDN, så burken kan ominstalleras helt samtidigt.

Ja, jag tvivlar inte en sekund på att den nya Liqtech II TR4 är kapabel till att kyla processorn, dock så dras AIO med så många småfel fortfarande och efter att själv använt några AIO-lösningar så kan jag personligen inte känna mig bekväm med en sådan lösning.
Men jag ska inte sticka under stolen med att jag faktiskt är lite nyfiken på en rejäl AIO-kylare.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Visst, det kan jag göra om jag kommer ihåg det.

Ja, jag tvivlar inte en sekund på att den nya Liqtech II TR4 är kapabel till att kyla processorn, dock så dras AIO med så många småfel fortfarande och efter att själv använt några AIO-lösningar så kan jag personligen inte känna mig bekväm med en sådan lösning.
Men jag ska inte sticka under stolen med att jag faktiskt är lite nyfiken på en rejäl AIO-kylare.

Gällande AIO så har jag bara haft bra erfarenheter av Corsair, hade en H100 på min i7 3770K, i gamla servern hade jag en H110 och sedan launch av TR har jag kört med en H100i V2 (dock för klen för allt annat än stock settings).
Ska bli intressant att se hur Enermax är i jämförelse, hoppas sedan också på bra erbjudanden under black friday så mina två 980 kan bytas ut till något mer potent och kanske tystare

Permalänk
Medlem

@Ljugtomten: Jag har haft fyra stycken AIO-lösningar ifrån tre tillverkare; Antec, Corsair och Swiftech.

I ett fall gav sig pumpen.
I två fall hade alger börjat bilda sig (har bildbevis någonstans, kan även blivit postade här på forumet redan).
I ett fall behövde jag fylla på med kylvätska.

Det som är skrämmande är att alla problemen har uppstått inom arton månader efter inköp.
Nu ska det dock tilläggas att sist jag köpte en AIO-lösning (Swiftech H320) var väl 2013 så förhoppningsvis har det skett något på utvecklingsfronten.
Men efter att ha sett videon som Modders-inc (finns tidigare i tråden för nytillkommna) släppte om Enermax Liqtech så blir iallafall jag försiktigt nyfiken.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX