Permalänk
Medlem

vad rekommenderar du för tv?

Hej,
vill ngn ge en rekommendation på bra tv apparat som är ca 75"? Är inte alls kunnig i detta ämne, så vore tacksam om ngn med sitt kunnande kan rekommendera ngt bra. Ska ligga i pris om högst 30 000 kr.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@Barren Wuffet: KS8005 (om nu elgiganten har kvar den/får in den) är BRA mycket vassare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

@Rydisen: Nähädu, Bravia-modellerna slår allt på marknaden i alla kategorier.

Permalänk
Medlem

@Barren Wuffet: Det känns som ett lite för generaliserat uttalande. Varifrån har du fått detta?
Det året jag har gått och kollat på apparaterna när jag har sålt dem har XD8505 aldrig varit bättre än KS8005.
Det är Sonys tredje/fjärde bästa modell (med en IPS-panel) jämfört med Samsungs i princip bästa modell (år 2016).
Det ENDA som eventuellt är bättre med Sony-TVn är Android (beroende på vad man gillar) och rörelsemotorn.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Utan tvivel en Oled och då jag är riktigt förtjust i Ambilight så:
Philips
Dock endast 55", kanske finns nån större.

Annars en LG oled:
LG Oled 65"
Är nog inte alls omöjligt att pruta ned till precis under 30k, verkar som fler köpt den för det priset på Elgiganten.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

Plasma eller OLED. Philips Ambilight som back-up val. Men man kan teoretiskt fixa ännu bättre ambilight själv.

Permalänk
Avstängd

@Rydisen: Enligt tester och mina erfarenheter så har Sony Bravia-modellerna varit överlägset bäst när det gäller främst input lag. Jag skulle personligen aldrig köpa en Samsung men då spelar jag en hel del konsolspel på tv:n och känner direkt skillnad på t.ex 16 ms och 30 ms.

Min poäng här är att det är omöjligt att bara säga "definitivt den här" och sedan länka till en TV utan att veta vad personen är ute efter.

Permalänk
Medlem

@Barren Wuffet: Sonyn mäter 34 ms, Samsungen mäter 20 ms.
Något mer Sonyn är "bäst" på?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Rydisen: Är det inte upp till 34 ms på en tv som man märker skillnad? Läst att man bara tappar 1 frame upp till där nånstans.

Förstår inte alls varför man vill ha en Sony dock, Samsung var det länge sen jag testade, men LG all the way om man kan! Har en KD-55XD9305 just nu, trevligt med inbyggd Chromecast och faktiskt rätt smidigt o ha Kodi direkt i TVn.
Men för någon som använder TVn uteslutande till Film och ibland Serier, så tycker jag att svärtan är bedrövlig. Sure, den kunde vara värre, men tycker jag hade bättre svärta på LG 55LA965W som jag hade innan.
På LGn så var dock latensen uppåt väggarna och när jag körde Blurayen via receivern så var det minst 100 ms delay på texten. Det går ju dock att ställa in manuellt, så inte ett stort problem, inget jag skulle spela konsol på dock, testat, samma problem om den kopplas direkt via recievern, stängt av allt lul lul och körde i game porten.

OT:
@glimty21: Jag skulle säga att du behöver specificera om du ska spela eller se på film eller serier på TVn. Eller om det kommer vara lite av allt, skulle ta en med <40 ms i input-lag i så fall.

Lycka till.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera 2016 års modeller av Samsung. Jag har själv en Samsung UE65KS7005 som jag är otroligt nöjd med. Men sen hade jag nog turen att få tag på en perfekt panel, ingen backlight bleed, ingen clouding och nästintill perfekt svärta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Purrfected:

Är det inte upp till 34 ms på en tv som man märker skillnad? Läst att man bara tappar 1 frame upp till där nånstans.

1 bildruta @ 60Hz = 1s/60 = 0,0167s = ~17ms
34ms/17 = 2 bildrutors fördröjning

Majoriteten brukar inte märka av en bildrutas fördröjning. Vissa kan märka av 2-3 bildrutor. Efter 4 bildrutor kan de flesta märka av fördröjningen, även om det inte stör alla. När du börjar ha ett input lag på över 100 ms anser jag det är rent ut sagt irriterande, speciellt om du spelar på TVn.

Skrivet av Barren Wuffet:

Enligt tester och mina erfarenheter så har Sony Bravia-modellerna varit överlägset bäst när det gäller främst input lag.

Det var sant för några år sedan (då jag var i TV-köpar-svängen) då vissa av Sonys apparater hade ett input lag på under 10ms (W829-serien). Tyvärr så verkar Sony ha flackat lite på sistone och ligger i dagsläget efter Samsung, trots att Samsungs apparater fortfarande är långsammare än Sonys 2013-års modeller.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Samsung eftersom min Samsung 2012 fortfarande får både firmware och app-updateringar. Kollar netflix och c-more via smarttv funktionerna och funderar på att kolla in hbo och viaplay bara för att se om dom har något.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

@Rydisen: OKEJ DÅ! Jag erkänner, jag hatar Samsung pga kass erfarenhet av dem. Det kommer aldrig någonsin in en Samsung-pryl i mitt hem igen.

Permalänk
Avstängd

Jag ger tummen upp för Samsung, har själv 65KS7005 och är väldigt nöjd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Barren Wuffet: YES! I KNEW IT!
Nämen, trist att du har haft tråkiga erfarenheter av Samsung. Som säljare har jag dock haft minst problem med just samsung, när det kommer till TV-apparater. Mer problem med Sony.

TS: Tänk på att det bara finns ett fåtal apparater kvar av Samsungs KS-serie. När de är slut får du vänta minst ett halvår för att få likvärdig apparat till samma pengar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Samsung har dessutom gjort en liten (inte så liten tycker jag) fuling här med sin nya MU serien.

Man ersätter KS serien med MU serien som kallas Premium UHD och behåller nummerserien då exempelvis nya MU7005 liknar KS7005 eller nya MU8005 liknar KS8005

Men MU 7 och 8 samt 9 serien har inte Quantum dot displayen och är inte heller UHD Premium certifierade som KS 7-8-9 serien är så tekniskt sett är de bantade gentemot dagens KS serie.

Jag var i en butik där de just hade besök av Samsungs säljare och där en kund tidigare frågade (svaret var till butikens säljare då kunden redan hade gått)om just detta och svaret var att de har 1000nits men kanske inte uppfyller exakt alla krav i UHD Premium. Kan till exempel handla om att toppljusstyrkan inte kan bibehållas tillräckligt länge eller över tillräckligt stor del av bilden.

Man inför alltså en försämring men kör vidare på det goda betyg KS apparaterna fått i tester så därför är namngivningen snarlik.

Tanken infinner sig att det inte är meningen att kunden ska märka dessa mer eller mindre i smyg gjorda försämringar utan tro att den nya MU serien är lika bra som KS var.

Säljaren menade att MU serien skulle ses som en enklare serie än KS men tror knappast det är det intrycket som ärligt delges kunderna.

Så vill man ha en Samsung med Quantum dot är det bäst att handla en KS 7-8-9 serie nu då innan de tar slut vad jag förstått det som.

Permalänk
Medlem

Köp LG, Samsung ska ju börja med reklam i sina apparater vilket känns mindre roligt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20045-samsungs-smarta-tv-app...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Tack för ditt engagemang @Rydisen. Men jag hade tänkt kombinera med spelande o film/ serie tittande

Skrivet av Purrfected:

@Rydisen: Är det inte upp till 34 ms på en tv som man märker skillnad? Läst att man bara tappar 1 frame upp till där nånstans.

Förstår inte alls varför man vill ha en Sony dock, Samsung var det länge sen jag testade, men LG all the way om man kan! Har en KD-55XD9305 just nu, trevligt med inbyggd Chromecast och faktiskt rätt smidigt o ha Kodi direkt i TVn.
Men för någon som använder TVn uteslutande till Film och ibland Serier, så tycker jag att svärtan är bedrövlig. Sure, den kunde vara värre, men tycker jag hade bättre svärta på LG 55LA965W som jag hade innan.
På LGn så var dock latensen uppåt väggarna och när jag körde Blurayen via receivern så var det minst 100 ms delay på texten. Det går ju dock att ställa in manuellt, så inte ett stort problem, inget jag skulle spela konsol på dock, testat, samma problem om den kopplas direkt via recievern, stängt av allt lul lul och körde i game porten.

OT:
@glimty21: Jag skulle säga att du behöver specificera om du ska spela eller se på film eller serier på TVn. Eller om det kommer vara lite av allt, skulle ta en med <40 ms i input-lag i så fall.

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack verkligen alla för era inlägg med ert kunnande,,, jag har nog bestämt mig för tv efter era inlägg,,, efter mycket övervägande tror jag att jag är så feg att jag kör på samsungen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

@Rydisen: OKEJ DÅ! Jag erkänner, jag hatar Samsung pga kass erfarenhet av dem. Det kommer aldrig någonsin in en Samsung-pryl i mitt hem igen.

Konstigt hur det är..
I dagsläget så känner jag att jag inte kommer köpa något märke än Samsung när det kommer till TV. Inte nödvändigtvis för att det är det absolut bästa märket jämfört med allt annat på marknaden, utan för att jag blivit så nöjd varenda gång.

Däremot är jag öppen för att i framtiden ändra åsikt om det visar sig att jag inte längre är nöjd med deras produkter.