Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Permalänk
Melding Plague

Elgiganten öppnar i SweClockers forum

Återförsäljaren Elgiganten storsatsar på datorkomponenter och gaming och tar nu klivet in på SweClockers forum, där medlemmarna kan ställa frågor om alltifrån service till sortiment.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Elgiganten kan dra åt skogen. Extremt inkompetenta säljare, otrevliga och totalt ointresserade av deras kunden. "Supporten" är under all kritik.

Jag arbetar inom en IT-firma, som även tar emot privatkunder med hårdvarurelaterade problem, och det är en otroligt stor mängd som kommer till oss, besvikna av Elgigantens kundbemötande.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra med konkurrans, kanske personalen också ska förändras vem vet.

Permalänk
Medlem

Välkommen Elgiganten Hoppas ni växer o når alla det mål ni sätter upp för er själva!

Skrivet av Dreijer:

Elgiganten kan dra åt skogen. Extremt inkompetenta säljare, otrevliga och totalt ointresserade av deras kunden. "Supporten" är under all kritik.

Jag arbetar inom en IT-firma, som även tar emot privatkunder med hårdvarurelaterade problem, och det är en otroligt stor mängd som kommer till oss, besvikna av Elgigantens kundbemötande.

Jag accepterar att du kommer med kritik o så, men liksom dem har ju skrivit att dem vill ha feedback, det räcker med att säga att många tycker era säljare är okunniga eller något. Behöver inte vara otrevlig.. Jag håller till och med med om just personalen, de flesta vet ju inte ens vad dem säljer åt kunden. Men personaler kan tränas och just att Elgiganten erkänt och sagt att det vill lära sig är ju bara bra

Ju fler butiker som börjar sälja dator delar, ju billigare blir det för oss

Permalänk
Medlem

Kan inte förvänta sig allt för mycket av Normän.
Är en snål jävel så jag förväntar mig bra priser första året iallafall.

Permalänk
Sötast

Hej, välkomna!

Innebär detta att man kommer att använda denna nya kunskap/möjlighet till att sluta aktivt ljuga mot sin kund när man säljer?

Exempel:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

"Acer Aspire GX-781 stationära gamingdator ger dig all gamingkraft du behöver. Datorn har kraftfull Nvidia-grafik"

Ett 1050 kort sitter i maskinen, vadå all gamingkraft man behöver? Varför finns det då dyrare kort tro?
Istället borde man rimligtvis informera kunden i stil med:

"Datorn har ett grafikkort i det undre segmentet, ger bra prestanda per krona för de som anser att priset är viktigare än prestandan - om man söker bättre prestanda så rekommenderar vi produkt "X""

Som det är i dagsläget så är er formulering ren lögn, vilket också är anledningen till att jag inte satt min fot i en fysisk "elmarknads-butik" på över 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Elgiganten kan dra åt skogen. Extremt inkompetenta säljare, otrevliga och totalt ointresserade av deras kunden. "Supporten" är under all kritik.

Jag arbetar inom en IT-firma, som även tar emot privatkunder med hårdvarurelaterade problem, och det är en otroligt stor mängd som kommer till oss, besvikna av Elgigantens kundbemötande.

Det är nog skillnad mellan butiker också.

Sen måste de ju veta allt om datorer, kameror, TV, HiFi, diskmaskiner, strykjärn, rakapparater, kaffebryggare, luftrenare... Ja du fattar säkert poängen.

Tycker personligen Elgiganten är en jäkla bra butik med bra returpolicy, är man inte nöjd, ja då lämnar man tillbaka varan, gissar på att IT-firman du jobbar på inte har samma 30 dagars returrätt på allt.

Det måste vara minst lika jobbigt för personal på t.ex. Webhallen som egentligen är datorintresserade men plötsligt måste lära sig hur en IPL hårborttagare fungerar då de börjat sälja allt mellan himmel och jord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det är nog skillnad mellan butiker också.

Sen måste de ju veta allt om datorer, kameror, TV, HiFi, diskmaskiner, strykjärn, rakapparater, kaffebryggare, luftrenare... Ja du fattar säkert poängen.

Tycker personligen Elgiganten är en jäkla bra butik med bra returpolicy, är man inte nöjd, ja då lämnar man tillbaka varan, gissar på att IT-firman du jobbar på inte har samma 30 dagars returrätt på allt.

Det måste vara minst lika jobbigt för personal på t.ex. Webhallen som egentligen är datorintresserade men plötsligt måste lära sig hur en IPL hårborttagare fungerar då de börjat sälja allt mellan himmel och jord.

Det är deras jobb, trots allt. De får väl snappa upp information, när kunden frågar, istället för att be kunden att läsa på artikelns skylt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hej, välkomna!

Innebär detta att man kommer att använda denna nya kunskap/möjlighet till att sluta aktivt ljuga mot sin kund när man säljer?

Exempel:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

"Acer Aspire GX-781 stationära gamingdator ger dig all gamingkraft du behöver. Datorn har kraftfull Nvidia-grafik"

Ett 1050 kort sitter i maskinen, vadå all gamingkraft man behöver? Varför finns det då dyrare kort tro?
Istället borde man rimligtvis informera kunden i stil med:

"Datorn har ett grafikkort i det undre segmentet, ger bra prestanda per krona för de som anser att priset är viktigare än prestandan - om man söker bättre prestanda så rekommenderar vi produkt "X""

Som det är i dagsläget så är er formulering ren lögn, vilket också är anledningen till att jag inte satt min fot i en fysisk "elmarknads-butik" på över 10 år.

i3-530 @4Ghz, MSI 1050. Lirar allt från FarCry 4 till Witcher 3 utan lagg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Hej, välkomna!

Innebär detta att man kommer att använda denna nya kunskap/möjlighet till att sluta aktivt ljuga mot sin kund när man säljer?

Exempel:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

"Acer Aspire GX-781 stationära gamingdator ger dig all gamingkraft du behöver. Datorn har kraftfull Nvidia-grafik"

Ett 1050 kort sitter i maskinen, vadå all gamingkraft man behöver? Varför finns det då dyrare kort tro?
Istället borde man rimligtvis informera kunden i stil med:

"Datorn har ett grafikkort i det undre segmentet, ger bra prestanda per krona för de som anser att priset är viktigare än prestandan - om man söker bättre prestanda så rekommenderar vi produkt "X""

Som det är i dagsläget så är er formulering ren lögn, vilket också är anledningen till att jag inte satt min fot i en fysisk "elmarknads-butik" på över 10 år.

Det är lite som de som påstår att Ryzen 1800X samt i7 7700 duger till alla i Excel, ja kanske för de excelark som de jobbar med, vi andra behöver ha en klusterdator..
Men för den stora skaran så även om Nvida 1050 är ett av de sämre nya grafikkorten så är den väldigt snabb och de flesta spel inklusive nya går att köra problemfritt. Men visst jag kunde hålla med dig om att det var lite väl att ta i det de skrev, de borde helt klart ha formulerat sig bättre.
Ser man historisk så har våra datorbutiker blivit grymt mycket bättre, för 10 år sedan kunde en 20 000kr dator ha motsvarande grafikkort för den tiden och sedan så stod det speldator, när den var optimerad för något helt annat.

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Allexz:

Hej, välkomna!

Innebär detta att man kommer att använda denna nya kunskap/möjlighet till att sluta aktivt ljuga mot sin kund när man säljer?

Exempel:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

"Acer Aspire GX-781 stationära gamingdator ger dig all gamingkraft du behöver. Datorn har kraftfull Nvidia-grafik"

Ett 1050 kort sitter i maskinen, vadå all gamingkraft man behöver? Varför finns det då dyrare kort tro?
Istället borde man rimligtvis informera kunden i stil med:

"Datorn har ett grafikkort i det undre segmentet, ger bra prestanda per krona för de som anser att priset är viktigare än prestandan - om man söker bättre prestanda så rekommenderar vi produkt "X""

Som det är i dagsläget så är er formulering ren lögn, vilket också är anledningen till att jag inte satt min fot i en fysisk "elmarknads-butik" på över 10 år.

Hej!

Låter som att det skett ett klassiskt copy/paste-fel här. Ser även att det ligger samma text på https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar.... Det blir bakläxa på den. tack

Vi vet också att det skrivits alldeles för mycket mumbo-jumbo eller "skitnödig" text (som min kollega brukar uttrycka det), på vissa produkter. (Som i ditt exempel) Vi har därför drillat en helt ny kollega på content-teamet som ska se till att det förändras över tid. Vi vill ha hård fakta. Inget annat.

// Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Supernöjd med elgigianten. Aldrig något problem med öppet köp och lämna tillbaka. Köpte en HTC Vive, var inte nöjd med den så utan problem togs den tillbaka. Paxade en Oculus rift i Göteborg och den stod och väntade på mig. Tog max 3 min från att jag gick in till att jag gick ut.
Och Riften är helt suverän

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Elgiganten kan dra åt skogen. Extremt inkompetenta säljare, otrevliga och totalt ointresserade av deras kunden. "Supporten" är under all kritik.

Jag arbetar inom en IT-firma, som även tar emot privatkunder med hårdvarurelaterade problem, och det är en otroligt stor mängd som kommer till oss, besvikna av Elgigantens kundbemötande.

Pratar du om Elgiganten eller MediaMarkt? För att din erfarenhet med förstnämnda har också varit min erfarenhet med sistnämnda. Jag blev mer eller mindre blåst på pengar gällande en dammsugare som inte fungerade ordentligt och MediaMarkt vägrade göra något åt saken. Och den var köpt för typ 6-7 dagar sedan.

Permalänk

Haha kompetens kommer att saknas

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Har ingen feedback såhär på rakt arm förutom att butiken fungerar bra för Svenssons. Kul att ni siktar mot datorentusiaster!

Däremot har jag ett par tankar angående meddelandet:

Stycke #1 tycker jag har en trevlig öppning och spännande ton.
Stycke #2: Här tycker jag det blir lite märkligt. Att först säga att man rent ut av är sämst är väl lite att ta i (även om det är sant)!? Nu menar jag inte att man ska undangömma information men att slå ner sig själv så hårt är väl onödigt tycker jag. Något i stil med "Vårt utbud på komponenter och hårdvara har inte varit vår starkaste sida..." eller "vi gör nu en nysatsning för vårt utbud på komponenter och hårdvara...." o.s.v. Sedan uppmaningen om att få feedback som är "skit" är också magstarkt. Jag förstår tanken, men ordvalet är osmakligt och trycker bara ner er själva extremt mycket från ett neutralt perspektiv (t.ex. genom mina ögon, där ni varken är sämst eller bäst). Hade varit lämpligare med något i stil med "om det finns något ni tycker att vi kan förbättra så säg gärna till!".
Stycke #3 OK!

Skrev detta eftersom jag fick en så märklig (pessimistisk) bild av den här utannonseringen. Men det kanske bara är jag som har tolkat annorlunda. Jag kan ha missat något hemligt trick med att ha magstarka formuleringar (kanske är lättare att locka fram mer feedback om man själv använder laddade ord, vad vet jag).

Hursomhelst så kan det vara en av de konstigaste utannonseringarna jag läst, men något av det jag skrivit kanske vara värt att ta med sig till nästa gång iallafall

Permalänk
Medlem

Välkommen Elgiganten hoppas ni kommer trivas bland oss SweC-nördar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Men får väl söka sig till olika sorters butiker beroende på vad man söker och vad man är för typ av kund.
De flesta "bra" datorbutiker idag finns ju ex mest bara på nätet. De som driver fysiska butiker också vet jag inte om jag tycker håller den bästa kunskapsnivån direkt.

Säga vad man vill om Elgiganten och dess utbud, support m.m så har de en ÖVERLÄGSEN återlämnings tjänst som inget annat företag har.
För alla vet väl att det är ju trots allt hemma man får chansen att verkligen prova en vara. Upptäcker man att det inte är rätt för en själv är det bara att lämna tillbaka!

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av Alotiat:

Har ingen feedback såhär på rakt arm förutom att butiken fungerar bra för Svenssons. Kul att ni siktar mot datorentusiaster!

Däremot har jag ett par tankar angående meddelandet:

Stycke #1 tycker jag har en trevlig öppning och spännande ton.
Stycke #2: Här tycker jag det blir lite märkligt. Att först säga att man rent ut av är sämst är väl lite att ta i (även om det är sant)!? Nu menar jag inte att man ska undangömma information men att slå ner sig själv så hårt är väl onödigt tycker jag. Något i stil med "Vårt utbud på komponenter och hårdvara har inte varit vår starkaste sida..." eller "vi gör nu en nysatsning för vårt utbud på komponenter och hårdvara...." o.s.v. Sedan uppmaningen om att få feedback som är "skit" är också magstarkt. Jag förstår tanken, men ordvalet är osmakligt och trycker bara ner er själva extremt mycket från ett neutralt perspektiv (t.ex. genom mina ögon, där ni varken är sämst eller bäst). Hade varit lämpligare med något i stil med "om det finns något ni tycker att vi kan förbättra så säg gärna till!".
Stycke #3 OK!

Skrev detta eftersom jag fick en så märklig (pessimistisk) bild av den här utannonseringen. Men det kanske bara är jag som har tolkat annorlunda. Jag kan ha missat något hemligt trick med att ha magstarka formuleringar (kanske är lättare att locka fram mer feedback om man själv använder laddade ord, vad vet jag).

Hursomhelst så kan det vara en av de konstigaste utannonseringarna jag läst, men något av det jag skrivit kanske vara värt att ta med sig till nästa gång iallafall

Hej!

Det hade absolut kunnat formuleras på ett annat vis. Men å andra sidan så tog du dig tid att skriva, och du kommer säkerligen att komma ihåg att vi nu finns på swec.

//Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet inte om de som bygger datorer själva förlitar sig på vad personalen anser om komponenterna. Det viktigaste är bra priser, bra utbud och bra frakt/support. Vilka är huvudkonkurrenterna till elgiganten; komplett, netonnet, cdon, eller webhallen?

Permalänk
Medlem

Visst handlar jag på Elgiganten någon gång ibland, men då är det annat som dammsugare, TV m.m.
Datorer har ni tyvärr varit rätt så dåliga på för oss entusiaster.
Välkomna in i matchen!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vexo:

i3-530 @4Ghz, MSI 1050. Lirar allt från FarCry 4 till Witcher 3 utan lagg.

Dags för mig att uppgradera med andra ord.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Hej Elgiganten och välkomna. Har inte alltid varit imponerad av kompetensen men service och goodwill har alltid varit toppen. Köper gärna saker på Elgiganten då jag läser på innan köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Jag misstänker starkt att den gamla forumräven Vattenulf är en av representanterna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej!

Det hade absolut kunnat formuleras på ett annat vis. Men å andra sidan så tog du dig tid att skriva, och du kommer säkerligen att komma ihåg att vi nu finns på swec.

//Alex

Stämmer säkerligen. Hade det varit ett vanligt meddelande hade jag nog inte skumläst mer än 3-4 meningar, så jag antar att det funkade

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas att @Elgiganten börjar redovisa vilka komponenter som ingår i gamingdatorerna. Tycker det är relevant att jag som kund får veta vilka modeller och varumärken det är på komponenterna. I vintras då jag var intresserad av en gamingdator för 15-20k så kontakta jag Elgiganten för att få denna information så jag kan jämföra priserna mellan olika aktörer. Inte för att jag hade någon större förväntning, men ville ändå kolla upp för dom kan ju ha förbättrat sig sen sist jag var kund.

Fick som svar att jag ska kontakta Acer direkt. För tydligen så byter Acer komponenter lite då och då i sina paket (vilket är förståeligt, men ÅF bör väl va intresserad av att få uppdaterat vad som är i det aktuella paketet?). Så Elgiganten kunde inte få fram denna information. Verkar inte va intressant för Elgiganten att veta vad man faktiskt säljer.

Visst är det bra om personal utbildas. Då det kommer till datorkomponenter så satsa på personal som inte behöver utbildas. Syftar på att anställa riktiga gamers som har ett brinnande intresse och utbildar sig själva kontinuerligt på fritiden. Hänger på forum, läser recensioner på eget initiativ.

Istället för ägna tid och resurser för utbilda personal som har noll intresse. Men är duktiga på memorera specifikationer fast man i själva verket inte vet vad allt innebär.

Permalänk
Medlem

Åh.. blir det mer "rea"?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av IMPANI:

Kan ju hoppas att @Elgiganten börjar redovisa vilka komponenter som ingår i gamingdatorerna. Tycker det är relevant att jag som kund får veta vilka modeller och varumärken det är på komponenterna. I vintras då jag var intresserad av en gamingdator för 15-20k så kontakta jag Elgiganten för att få denna information så jag kan jämföra priserna mellan olika aktörer. Inte för att jag hade någon större förväntning, men ville ändå kolla upp för dom kan ju ha förbättrat sig sen sist jag var kund.

Fick som svar att jag ska kontakta Acer direkt. För tydligen så byter Acer komponenter lite då och då i sina paket (vilket är förståeligt, men ÅF bör väl va intresserad av att få uppdaterat vad som är i det aktuella paketet?). Så Elgiganten kunde inte få fram denna information. Verkar inte va intressant för Elgiganten att veta vad man faktiskt säljer.

Visst är det bra om personal utbildas. Då det kommer till datorkomponenter så satsa på personal som inte behöver utbildas. Syftar på att anställa riktiga gamers som har ett brinnande intresse och utbildar sig själva kontinuerligt på fritiden. Hänger på forum, läser recensioner på eget initiativ.

Istället för ägna tid och resurser för utbilda personal som har noll intresse. Men är duktiga på memorera specifikationer fast man i själva verket inte vet vad allt innebär.

Hej,

Yes, jag är helt enig. Jag tror också att OEM-produkterna hade sålt mycket bättre om vi hade kunnat redovisa varje enskild komponent.
Men precis som du skriver, så byter tillverkarna komponent-leverantörer titt som tätt. I en batch kan det vara MSI-kort, i en annan Gigabyte och så vidare. Hade jag fått infon, så hade jag gärna lagt upp det.

Angående personal, så delar jag helt din mening. Man kan absolut utbilda om komponenter generellt. Men det krävs att man har ett brinnande intresse för att ha ordentlig kompetens inom området. Det är något som våra varuhuschefer och HR-avdelning fått i uppgift att lösa för framtiden. Nämligen att söka och anställa rätt människor.

/Alex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att ni börjar ha rätt person för rätt avdelning.

Som när tjejen för 2 veckor sedan letade efter en kameraväska.. Tog en nummerlapp, personen som kommer för att hjälpa till säger själv att han inte kan något om kameror. Bra jobbat tjorven.
Det skapar tyvärr bara frustarion och att man går till nästa sällte och handlar istället.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Intressanta formuleringar och ordval i era uttalanden i artikeln och inläggen här i tråden, att kalla sig själva för sämst på något eller använda ordet 'skit' är något som inte många företag skulle göra.

Jag gillar det. Känns öppet, ärligt och genuint. Blir däremot ganska förvånad att det är en marknad ni vill ta er in på med tanke på de oerhört låga marginalerna, åtminstone på komponenter, samt att marknaden även troligtvis har landets mest prismedvetna (läs: snåla) konsumenter.

Men kul, det är alltid bra med konkurrens för konsumenterna. Kommer hålla ett öga öppet. Detta säger jag som anställd på ett företag som numera är era konkurrenter. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Låter som en riktigt bra ide från Elgiganten.
Vi nördar vet redan vad vi ska handla innan vi går in i butiken.
Behövs inga frågor till personalen.😁😁
Frågorna ställs här,till kunnigt folk.
Och Elgiganten har ofta riktigt bra priser,så ser fram emot detta.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.