"Orkar" Raspberry Pi 2 att agera som VPN-server?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017

"Orkar" Raspberry Pi 2 att agera som VPN-server?

Hej!

Har en Raspberry Pi 2 liggandes som jag vill använda som VPN-server, dvs innan min router för att vara dold mot internet. Orkar den med att kryptera trafiken? Har en 100/100-lina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Dec 2012

Beror på vad den ska köra för kryptering. Vad är det för teknik i andra änden av din VPN?

[1700X] [B350 mITX] [16GB DDR4@3200MHz] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av HenKenny:

Beror på vad den ska köra för kryptering. Vad är det för teknik i andra änden av din VPN?

Tanken var att jag ska köpa licens från OVPN.se . Vill numera köra krypterat eftersom jag tankar tämligen mycket film.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013

Pien har väl bara 1 NIC och du behöver 2 om du ska sätta den "innan" routern?

Skickades från m.sweclockers.com

CPU: i5 4670k @4.5Ghz GPU: 1080 TI ROG Strix RAM: 4x4GB 1666Mhz MoBo: MSI Z87-g45 GAMING PSU: Corsair CX 750M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hissings backa, Göteborg.
Registrerad
Okt 2001

Det fungerar, men du får skilja på server och klient.

Du vill köra klient.

Här är en bra start: https://gist.github.com/superjamie/ac55b6d2c080582a3e64

Sätt din PI bakom routern och sätt alla "inside" klienter till din PI som gateway.

Du kan även trixa med policybaserad routing då du har en debian i grunden.

Jag hade hastigheter runt 6-8 Mbit när PI agerade vpn gateway.

//Cristian

MvH Crille

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2003

@Ledstripes: Hej!
Har själv kört med Pi 2 som OpenWRT router och kört OpenVPN. På grund av att all nätverkstrafik går via USB så hamnar hastigheten på ca 20Mbit (Bredbandskollen). Det är ingen större belastning men inte heller någon hög hastighet.

Happy Face!

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd låst i enlighet med §7*

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk