Permalänk
Medlem

förhindra åtkomst till GRUB

Hej!

Jag försöker att få till så att ingen kan starta datorn och få åtkomst till GRUB så att de kan ändra bootprocessen och därmed få åtkomst till root shell.

Det jag vill är alltså att alla ska kunna starta datorn normalt. Men ifall någon vill trycka på SHIFT vid starten för att gå in i GRUB och ändra kod så ska de behöva ange lösenord.

Jag har fått till detta, men bara delvis, problemet är att ingen kan starta upp datorn utan att behöva ange Användarnamn & lösenord för GRUB och är inte riktigt de jag vill åstadkomma.

Detta är lite knepigt eftersom, när jag sist gjorde detta, exakt lika på pricken eftersom jag tidigare hade dokumenterat exakt hur jag gjorde så fungerade det exakt som jag hade tänkt, dvs alla kan starta datorn utan GRUB-lösenord, men ifall man vill gå in i GRUB-menyn så behövs lösenord. Av någon anledning så har detta ändrats i den senare releasen eller uppdateringen.

Hur löser jag detta?

Jag använder Linux Mint 18.1 Mate

Permalänk
Medlem

Kryptera hårddisken om du tänker på säkerheten. Att sätta lösenord GRUB ger inte så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Kryptera hårddisken om du tänker på säkerheten. Att sätta lösenord GRUB ger inte så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Av olika anledningar har jag inte valt att kryptera då det inte tjänar något syfte för mig i denna situation även om det kan låta märkligt. Jag vill bara lösenordskydda GRUB.