Mina tankar om OPNSense VS PFSense

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Mina tankar om OPNSense VS PFSense

Hej.

Har nu testat OPNSense under ett par veckors tid.

Körde PFSense innan.

Det jag saknar från PFSense är PFBlockerNG rätt mycket. Finns någon blocker i OPNSense men inte fått det att fungera. Samt att NUT
paketet vasr i gui't så det var enklare att konfa upp.

I övrigt gillar jag OPNSense men går ev tillbaka till PFSense på grund av packet systemet.

Men får se vad jag gör.

I övrigt så var det inga större skillnader för mig som användare och administratör.

Mvh David

Server: HPE Gen8 / UNRaid 6.x.x
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2012

@Dax:
Hej,
Hur gick det för dig?
Gått tillbaka till pfsense? Eller lyckats lösa/hitta det du saknar i OPNSense?
Jag går själv i pfsense-tankar.

~TrueType

Do good. Be good. Repeat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Har gått ifrån båda nu och kör en Unifi USG Pro 4.

Jag gick tillbaks till PFSense innan bytet pågrund av pfblockerng framförallt. Men gillade opnsense i stort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002

Förstår inte riktigt här, jag hittar pfBlockingNG inom paketsystemet och kan installera det utan problem.

Är där något specifikt inom pfBlockingNG som du saknar?

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Ohem:

Förstår inte riktigt här, jag hittar pfBlockingNG inom paketsystemet och kan installera det utan problem.

Är där något specifikt inom pfBlockingNG som du saknar?

Nej, det ang pfblcokerng var med OPNSense och det var en av orsakerna jag gick tillbaks till PFSense men igår bytte jag till en USG Pro 4 för att kunan ha allt i mitt rack skåp i garaget