Ny named (bind9) installation för ny extern zon fungerar inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vällingby
Registrerad
Aug 2004

Ny named (bind9) installation för ny extern zon fungerar inte

Hej,

Har försökt sätta upp en egen DNS för min domän fnfd.se, IP adressen i rootserverarna pekar rätt men när jag kör tester så svarar inte min server. Jag ser inget varken i brandväggsloggen eller i DNS loggen.

Jag kan fråga zonen på mitt interna nätverk dock så det verkar som att named är korrekt konfigurerad.
Måste jag göra något mer externt för att typ bli "godkänd"?

AMD A8-5600K - GTX 770 - G.Skill 1866Mhz 8GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av bust-a-gamer:

Hej,

Har försökt sätta upp en egen DNS för min domän fnfd.se, IP adressen i rootserverarna pekar rätt men när jag kör tester så svarar inte min server. Jag ser inget varken i brandväggsloggen eller i DNS loggen.

Jag kan fråga zonen på mitt interna nätverk dock så det verkar som att named är korrekt konfigurerad.
Måste jag göra något mer externt för att typ bli "godkänd"?

89.253.121.222 svarar inte öht över UDP, brandvägg? (53/udp primärt men även 53/tcp)

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vällingby
Registrerad
Aug 2004

Hmm, skumt, brandväggen tillåter alla att ansluta på port 53, både udp och tcp. Min ISP säger att de tillåter en att ha en egen DNS-server så dom borde inte blocks 53 heller - någon idé på hur man kan kolla?

AMD A8-5600K - GTX 770 - G.Skill 1866Mhz 8GB