"Livslängd" för en surfplatta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

@Erxon: ipad har nog bättre stöd och längre livslängd än Android dito. Har haft ett gäng plattor, men redan efter något år är de snor-sega. Uppdateras sällan, om ens över huvud taget. Har haft Lenovo Yoga 2, Samsung S2 och TAB2 samt en Sony Xperia Z4. Samtliga mycket stora besvikelser.
Jag önskar en typ Nexusplatta som uppdateras samma vecka en ny Androidversion släpps. Men det lär nog aldrig komma.

Äldre Android-plattor med Lollipop är faktiskt bra än idag.

Jag har en rootad Asus MeMO Pad 7 ME176CX 8GB 2014.

Fungerar sjukt bra för 999:- jag köpte den för, för 3 år sedan nu.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

@Erxon: Har du provat göra en fabriksåterställning? Även om du tänker köpa en ny platta så skulle jag vara intresserad av ifall det gör någon skillnad då även jag sitter på en iPad, även om den inte börjat strula någonting än så länge.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@Erxon: Har du provat göra en fabriksåterställning? Även om du tänker köpa en ny platta så skulle jag vara intresserad av ifall det gör någon skillnad då även jag sitter på en iPad, även om den inte börjat strula någonting än så länge.

Har provat med att göra en återställning, och en liten skillnad blev det men visst laggar det fortfarande.
Kommer att införskaffa en ny padda inom kort också.

Permalänk
Medlem

Öppnade min Galaxy Note 8.0 till slut och bytte batteri, till ett nytt, köpt på AliExpress.
Det verkar vara ett Samsung originalbatteri.

Glömde ta ur 128GB minneskortet som inte fungerade efteråt, kortläsaren klarade sig och använder ett 32GB kort istället (Något trångt om utrymme för filmer).

Annars fungerar Note8.0 utmärkt, även om årens lopp (har använt den i 4 år) resulterat i ett par repor på skärmen.
Android 4.1.2 har inga problem med saknade kompatibla appar på google play.

Fast saknar Linux Desktop distron på en surfplatta, gärna med en skärm på 10-12".
Skulle vara mumma med en surfplatta som kör Linux Mint 18.1.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Lego Master

Min iPad 2 har hängt med sen 2011, och tjänar just nu för Spotify och Netflix till grabben. Det är fan pinsamt att Spotify funkar bättre på en 6 år gammal padda jämfört med min 12 månader gamla Lumia 950XL.
I övrigt använder jag fortfarande den till det den köptes för till att börja med; att importera bilder från systemkameran när jag är ute på språng.

Utöver det har jag en Samsung Galaxy Tab2 10" som Telia i princip kastade efter mig när jag skaffade min Samsung Galaxy S5 för tre år sedan. Den är rejält seg, men återställde den häromveckan och funkar efter det något bättre. Men batteritiden har aldrig varit nån höjdare. Mitt största problem är att Tab-plattan inte längre får några uppdateringar, så den är fast på Android 4 eller 5. Lite kissigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Känner att min iPad Air börjar närma sig slutet nu. Väntar dock in nästa iPad Pro ihop om att den kommer få trådlösladdning, blir intressant att se vad iPhone 8 får. Misstänker att nästa iPad Pro kommer få samma sak.

Permalänk
Medlem

Gav min gamla LG platta till mamma som nu måste vara över 5 år gammal. Den har en riktigt gammal Androidversion men verkar fungera bra för enkel surf samt Youtube. Min nuvarande Samsung S2 10" har jag förvisso bara haft i ca 1år men skall bli intressant att se hur länge den håller. Fick Nougat precis också så det är ju skönt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung/Google Nexus 10 från 2012/2013. Den fungerar faktiskt bra men som med allt annat så tappar den pga gammal Android version som inte kan köra det nyaste. Andra nackdelar är t.ex batteriet där surfplattan stänger av sig så fort den når 15% sen vid uppstart så är den på 0%.

Permalänk

Det är nog en defenitionsfråga. Oftast håller ju hårdvaran länge men man väljer att inte använda surfplattan för att den är för seg och man inte har tålamod. Har 6-7 iPads hemma och alla används. De äldsta och segaste enheterna sitter dock uppmonterade på väggar samt kylskåpet för att endast användas som kontrollpanel för hemautomation samt visa övervakningskameror som sitter monterade runtom huset.

Visst går det utmärkt att använda min iPad 3 fortfarande men efter att man dagligen sitter med de senaste Pro modellerna samt en mini 4 så skulle man jag slänga plattan i väggen efter 5 min då de känns som sengångare mot de nyare paddorna.

Så livslängden är ganska lång men generellt skulle jag säga att den aktiva tiden man använder en surfplatta är ca 3-4 år generellt efter release. Såklart beroende på vad man har den till, enklare grejjer gör att den säkert används längre men har du den dagligen i jobbet och kör lite tyngre grejjer är spannet såklart mindre, troligen runt 1-2 år.

Permalänk
Medlem

Min Air 2 fungerar fortfarande som den gjorde dag ett för ungefär 2,5 år sedan (köpt november 2014). Batteriet håller inte lika länge som den en gång gjorde, men jag får fortfarande ett par dagars användning utan att behöva ladda Rullar på fint med iOS 11 betan! Vettefan vad Apple gjorde med deras iPads, men tycker de har en mycket längre livstid än både iOS och Android lurar. Har flera med äldre modeller iPads som är förvisso ganska långsamma idag, men fullt dugliga för att kolla väder, spotify m.m.

Permalänk
Medlem

Vad länge era surfplattor hållt.

Då syftar jag på batteriet.
Jag skulle säga att det är det största boven till failure och det andra låsta os.

Rent kapacitetsmässigt verkar dom flesta ha endast 16-32 gb lagring osv.

Men batteri är en slitage grej, beror ju givetvis hur mycket man använder enheten och hur duktig man nu är att ladda (låter ej gå under 15% och över 90%).

Att en enhet blir seg beror oftast på att man skulle behöva blåsa in os på nytt.
Är just här väldigt begränsat både android och apple.
En återställning formaterar ju inte hela interna lagringen...

Barnen har plattor.

Var själv också nära köpa en dyrare platta.

Men kom fram till att jag får mer styrka och mer för pengarna med en laptop.
Väger ändå betydligt mindre än min gamla.
Men ändå 24gig ram, 512gb ssd, har Linux och går blåsa in på nytt om och när det behövs och batteri som går byta utan några större ingrepp (bra också när man på resa så man kan ha med sig en reserv).

Permalänk
Avstängd

För mig har det alltid varit batteri som har slutat funka eller dålig laddning långt innan själva hårdvaran har dött