Göra ett spel baserad på Arn böckerna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frösön
Registrerad
Okt 2015

Göra ett spel baserad på Arn böckerna?

Hej! Har hållit på med Unreal Engine ett tag och känner för att göra ett riktigt story drivet spel, och tänker att göra ett spel baserat på Arn böckerna skulle vara en bra idé. Vet någon om man får göra det utan någon licens, eller om man behöver en licens, hur skaffar jag den licensen?

I can't type and explain. What do I look like ? A Thread?

CPU: Intel Core i5 4690k
GPU: ASUS GTX 1080 8GB
RAM: DDR3 16 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Gör du ett Arn-spel så lär du behöva licens, och då får du väl prata med utgivaren eller vem som nu "äger" Arn.
Annars kan du göra "Ärn" istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Thunderstruc:

Hej! Har hållit på med Unreal Engine ett tag och känner för att göra ett riktigt story drivet spel, och tänker att göra ett spel baserat på Arn böckerna skulle vara en bra idé. Vet någon om man får göra det utan någon licens, eller om man behöver en licens, hur skaffar jag den licensen?

Idén är inte så dum kanske. Hur många år har du jobbat med Unreal Engine? Hur stort team har du?

Licensen skaffar du genom att kontakta förlaget och förhandla om ett kontrakt. Gör du spelet utan licens kommer det med säkerhet leda till att deras jurister kontaktar dig och ber dig att vänligen sluta med det du håller på med. Gör du inte som de säger så lär nästa kontakt bli mindre trevlig.

Idioter förbokar datorspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Varför inte bara göra spelet influerat av Arn-böckerna istället? De är väl baserade på verkligheten, så gör ett spel på det istället.

Du underskattar nog hur mycket en licens skulle kosta.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av DunderKlumpen:

Du underskattar nog hur mycket en licens skulle kosta.

Det är nog inte det enda han underskattar.

Idioter förbokar datorspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013

Tveksamt att du innehar den sortens kapital som skulle krävas för att få tillgång till varumärket, såvida du inte lyckas övertyga dem om att finansiera ditt spel på kontraktsutveckling, och att du då redan har en grupp med erfarna utvecklare för din pitch.

T.ex filmen hade en budget på ca 200 miljoner SEK, för att ge en ide om värdet på Arn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frösön
Registrerad
Okt 2015

Jo, jag gör nog så att jag gör ett spel inspirerat av Arn, eller rättare sagt historien. Jag är en indie utvecklare som fortfarande är i gymnasiet

I can't type and explain. What do I look like ? A Thread?

CPU: Intel Core i5 4690k
GPU: ASUS GTX 1080 8GB
RAM: DDR3 16 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Thunderstruc:

Jag är en indie utvecklare som fortfarande är i gymnasiet

Vad har du gjort hittills?

Idioter förbokar datorspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Thunderstruc:

Jo, jag gör nog så att jag gör ett spel inspirerat av Arn, eller rättare sagt historien. Jag är en indie utvecklare som fortfarande är i gymnasiet

Kul att du är inne på att göra spel. Fortsätt kämpa så kommer du säkert att lyckas till slut. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frösön
Registrerad
Okt 2015

@Roffe: jag har inte gjort nått ordentligt spel, då jag bara programmerar på helger, utan jag har bara experimenterat med lite allt möjligt. Ska göra ett ordentligt medeltidsspel denna sommar

I can't type and explain. What do I look like ? A Thread?

CPU: Intel Core i5 4690k
GPU: ASUS GTX 1080 8GB
RAM: DDR3 16 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Koda på bara.

Kommer du så pass långt att du borde oroa dig för rättigheter så tar du det som det kommer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av xealo:

Tveksamt att du innehar den sortens kapital som skulle krävas för att få tillgång till varumärket, såvida du inte lyckas övertyga dem om att finansiera ditt spel på kontraktsutveckling, och att du då redan har en grupp med erfarna utvecklare för din pitch.

T.ex filmen hade en budget på ca 200 miljoner SEK, för att ge en ide om värdet på Arn.

Ja tänk vilka tider alltså...
En budget på 200 miljoner och björnes magasin kändes som rena rama transformers i jämförelse.
Passar på att nominera Arn till det sämsta som någonsin kommit ut ur detta land och ber till gudarna att TS inte gör ett spel på skiten.

Mvh

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009

Nu är Arn-filmen baserad på böcker som är skrivna av Jan Guillou så antingen är det Pirat förlaget eller Jan G själv som äger detta. Kontakta honom via hans hemsida eller gör något eget på samma historia.
Grundhistorien är en sann historia där Jan G lagt till sina egna personer och egna inlägg, ungefär som 100-åringen som hoppade ut genom fönstret. 😀

Lycka till med spelet

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Thunderstruc:

@Roffe: jag har inte gjort nått ordentligt spel, då jag bara programmerar på helger, utan jag har bara experimenterat med lite allt möjligt. Ska göra ett ordentligt medeltidsspel denna sommar

Förlåt om jag låter negativ men du låter som en medicinstuderande som planerar att hoppa direkt på hjärnkirurgi. Jag tycker du ska börja med något enkelt först som du har en chans att färdigställa inom överskådlig framtid. Jag har själv sett många projekt gå i stöpet därför att utvecklarna haft betydligt större ambitioner än de haft talang och tålamod.

Det är en gigantisk skillnad på att bara "experimentera med lite allt möjligt" och att knyta ihop allt till en fungerande produkt, och svårigheten ökar exponentiellt med komplexiteten hos ditt projekt. Gör dig själv en tjänst och börja i liten skala, med en ett enkelt plattformsspel, en breakout-klon eller liknande, och se till att få in alla delar som normalt ingår i ett spel, dvs titelskärm, menyer, sparande av speldata på hårddisk, och naturligtvis spelmekaniken.

När du hållit på ett tag och fått lite erfarenhet kommer du säkert att märka att dina första försök till spelkod var ganska klumpiga och ineffektiva och inget du skulle vilja peta i efter några månader. Då är det bra om det inte är ditt magnum opus utan något litet skitprojekt som du började öva på.

En annan sak: Är du säker på att du kommer att vilja arbeta själv med samma projekt i flera års tid? Ett fåtal kan göra det utan att tröttna men de flesta går mer eller mindre tidigt in i en vägg. Allt läggs på is och när väl lusten infinner sig igen så inser du att du inte ens kommer ihåg hur din kod fungerar och ger upp.

Börja smått som sagt och lär dig olika tekniker och när du känner dig mogen kan du annonsera efter folk som vill vara med och jobba på ditt projekt. Förutom att det är roligt så lovar jag att det är lättare att motivera sig själv när det går tungt om man har ett team som är beroende av att alla drar sitt lass.

Idioter förbokar datorspel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av DunderKlumpen:

Varför inte bara göra spelet influerat av Arn-böckerna istället? De är väl baserade på verkligheten, så gör ett spel på det istället.

Du underskattar nog hur mycket en licens skulle kosta.

"Baserade på verkligheten" är ju ganska generöst beskrivet. Visst att det är okej att hitta på egna berättelser och egna karaktärer. Men så som han totalt skriver om historien är pinsamt.

Skrivet av Stefflo:

Nu är Arn-filmen baserad på böcker som är skrivna av Jan Guillou så antingen är det Pirat förlaget eller Jan G själv som äger detta. Kontakta honom via hans hemsida eller gör något eget på samma historia.
Grundhistorien är en sann historia där Jan G lagt till sina egna personer och egna inlägg, ungefär som 100-åringen som hoppade ut genom fönstret. 😀

Lycka till med spelet

Inget i grundhistorien är sant. Eller ja, riddare har existerat och tronföljden stämmer väl t.ex. Men bara för att Skottland hade en kung som hette William Wallace så är inte grundhistorien i Braveheart sanning.

OP. Jag tycker att du kan skapa din egen berättelse med liknande setting. Det öppnar upp för intressantare och mindre förutsägbar story.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Jag hade försökt få ihop något demo/sekvens som går att provspela. Gjort ett olistat Youtube klipp och kontaktat de som har rättigheterna. Man får nog inte ge upp i första taget och ha hyfsat munläder. Med mycket tur säger de ja och man kommer fram till någon deal per sålt spel så får de procent.

Du kan jobba på andra fronter och få med skådespelare eller manusförfattare på tråden. För att sedan med deras hjälp få till ett avtal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Finns ju flera fotbollsspel som i brist på licens döpt om klubbarna, borde väl vara ungefär samma sak här.

Medeltidshistorier finns det gott om, ta den röda tråden från Arn-böcker och lägg till lite från andra böcker också så blir det tillräckligt unikt för att slippa behöva licens-krånglet.