99-100% CPU användning i GTA Online

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

99-100% CPU användning i GTA Online

Som titeln antyder så ligger min CPU på 100% nästan konstant sålänge man är i spelet. När jag inte kör några program eller liknande så ligger min idle usage på ca 15%. Tycker detta är sjukt konstigt. Har testat att sänka min render distance till lägsta men jag har fortfarande samma problem. Det orsakar störningar CPU spikes medans jag spelar.

PC Specs:
Windows 10 64bit med creators update
Intel i5 6600k vattenkyld med Celsius S36
16GB RAM 2666Mhz
Asus Strix GTX 1070 Gaming
Asus 24" ROG 144hz monitor på DP kabel

Spelet ligger på en Samsung 750 EVO
Windows ligger på en annan SSD
V-Sync är avstängt men spelet cappat på 144hz men får generellt ut 90fps på Very High.

Någon som kan hjälpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Du undrar varför din processor belastas när du belastar den? Eller varför den belastas mycket är du gör något krävande?

Burk: MB MSI MPOWER CPU Delid 4790k @ 5Ghz Kyl NZXT Kraken X61 RAM 32GB @ 2400Mhz Låda Jonsbo W2 Silver SSD 512GB Samsung EVO850 SSD 256 GB Samsung EVO840 SSD 128GB Samsung EVO840 GPU Palit Gamerock (Premium bios flashad) GTX 1080 Kringutrustning: Skärmar Asus PB278Q + 2st Benq GW225S DAC AudioEngine D1 Lurar Beyerdynamic DT770 Mus Logitech G403 Wireless KB Logitech G810 Skärmstativ ARCTIC COOLING Arctic Z3 Mic Antlion Modmic V4 AMP FX-Audio FX502A Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Har själv spelat GTAV utan problem på en tvåkärning i3 6100 , så detta är allt lite konstigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av prix:

Du undrar varför din processor belastas när du belastar den? Eller varför den belastas mycket är du gör något krävande?

Processorn ska inte ligga på 99-100% konstant när man spelar ett spel. Ta RUST som exempel som också här CPU krävande så ligger jag på 50-60% användning. Helt enkelt så kräver spelet onormalt mycket av processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Nardds:

Har själv spelat GTAV utan problem på en tvåkärning i3 6100 , så detta är allt lite konstigt.

Det är precis det jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Vincentswe95:

Processorn ska inte ligga på 99-100% konstant när man spelar ett spel. Ta RUST som exempel som också här CPU krävande så ligger jag på 50-60% användning. Helt enkelt så kräver spelet onormalt mycket av processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ehh, ja den belastas ju så mycket den kan beroende på vissa faktorer. Det finns Mååååånga spel som belastar min 2700k till 95%+ och det är helt normalt.

Om det sedan presterar dåligt kan något annat vara fel men att säga att spel inte 'ska' belasta processorn så mycket är vara fel.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Vincentswe95:

Det är precis det jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte en piratad variant med en cpu BTC-miner inlagd?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Spelar du i 144FPS så kan det vara mycket väl att din 6600K belastas rejält.

144FPS är svårt att uppnå och hålla stabilt även med dagens senaste hårdvara i 1080P@Ultra settings.

i7 4770k@4,5GHZ||GTX970@1,53/2GHZ||Asus Z97-A||
SSD 512GB||24GB RAM@2,4GHZ||RM750W||Win10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Processorn belastat enligt behov.

Rust har inte mycket som är cpu intensive, ett par objekt som syns och ev ett par spelare.

GTAV har en hel stad, pedestrian AI, fordonsAI, flygplans AI och en hel jävla massa mer som pågår konstant då man spelar.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

I 1080p ligger GTA V på mellan 95-100 % CPU-användning. Spelar man på högre upplösningar sjunker CPU-användningen till förmån för GPU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Din CPU är för klen helt enkelt, onlineläget är betydligt mer cpu krävande än offline-läget.

När jag hade en 3570k@4.5ghz med 75hz skärm så fick jag sänka till 60hz i just GTA5 för cpun klarade inte hålla 75 konstant, att då konstant hålla 144 är tufft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Gta är ganska Cpu krävande speciellt i 1080p + att du har ett Gtx 1070 som kan punga ut ganska mycket fps. Är cpun överklockad? Brukar ge en prestanda Boost.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Låter väl normal. Min i5-6600k ligger på 100% när jag spelar PUBG. Jag har ett GTX1080 @ 1080p.
Den ska ju användas, bara att vänja dig tills du köper en 6+ kärnig CPU då får du ner usage i tunga cpu krävande spel

Stationär: i5-6600k @ 4.3 GHz - 16GB @ 3000Mhz - GTX 1080
Skärm: Acer XB271HU @ 1440p 165Hz
Bärbart: MacBook Pro 13" Late 2017 - iPad Pro Gen2 12.9"
Mobil: Samsung S9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2016

Om du känner dig osäker så gör benchmarks och jämför med andras resultat.

MB: MSI Z77A-S03 (MS-7752)
CPU: Intel Core i5 3570k @ 3.40 GHz
GPU: ASUS GeForce GTX 950 2GB
RAM: Vengeance® LP Dual Channel — 4x4GB DDR3 (CML8GX3M2A1600C9)
HDD: Toshiba DT01ACA200 (2TB, 7200RPM, 64MB Cache)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Vincentswe95:

Processorn ska inte ligga på 99-100% konstant när man spelar ett spel. Ta RUST som exempel som också här CPU krävande så ligger jag på 50-60% användning. Helt enkelt så kräver spelet onormalt mycket av processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ofta när ett spel stannar på 25/50% last är detta pga den inte kan använda alla trådarna. 50% på en i5 6600k, är två trådar på max.

GTAV kan dock utan problem använda 4+ trådar, så den tar allt den kan på CPUn, och det spelet är extremt CPU intensivt. Fanns en hel skara folk med OCade CPUer som fick BSODer eller överhetting med GTAV pga deras OC inte var stabil, eller för dåligt kyld... så pass mycket kan det spelet dra.

Och att tro man kan få ut 144Hz med en i5a... fel val av CPU. Det går i äldre spel.. ja.. men för att nå 100+ i GTAV med i5a behöver du OCad CPU, snabbt RAM och tweka inställningarna... för CPUn hinner inte mata GPUn med data annars.

Deras 6500 @ 4,5Ghz / 2632Mhz RAM klarade knappt ens 100fps när inget händer... så, därför är din CPU maxad. Så det är fullt normalt för CPUn att vara så när din GPU faktiskt orkar... kallas CPU flaskhals. (Eller i5or är en döende CPU... imho)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Kolla om det är Antimalware Service Executable (Defender) som drar cpu kraft i idle. Den är ett hatobjekt för mig så jag avaktiverade den helt o hållet

Sen så förlorar man en hel del fps med en i5 i GTA V, men du kan få lite bättre prestanda om du klockar den till max

Idag har du ungefär prestandan som motsvarar 4C/4T resultatet i mitten (61/84 fps)

Klockar du den så hamnar du ungefär vid 73/104 fps.
Hade du haft en i7 så hade du hamnat på ca 81/112 (4C/8T)

Och som ni ser ovan så kan GTA V utan problem använda 6 kärnor. Så en i5 är verkligen på gränsen

GTX1080 - i7 7700k - 16GB G.Skill 3733mhz - Noctua NH-D15
2x Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - Acer XB271HU
Razer Deathadder 2013 - Logitech G410 - Sennheiser GSP 350

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranemo
Registrerad
Feb 2014

Har runt 100 CPU usage när jag kör gta v själv, men när jag kör runt 80-90 FPS, men när jag låser till 60 så lägger CPU usagen sig runt 60

Skickades från m.sweclockers.com

i7 4790 | Silverstone AR01 | MSI GTX 1070 | Msi Z87-G45 | Corsair 16 GB | NZXT H440 | 1 TB WD Blue + 850 Evo 250 GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2017

Frågan är varför CPU ligger på 15% på idle om du inte kör några program. Det är väldigt högt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Klubba:

Din CPU är för klen helt enkelt, onlineläget är betydligt mer cpu krävande än offline-läget.

När jag hade en 3570k@4.5ghz med 75hz skärm så fick jag sänka till 60hz i just GTA5 för cpun klarade inte hålla 75 konstant, att då konstant hålla 144 är tufft.

Jag har ingen källa på detta men jag skulle påstå att offline är mer krävande än online då ganska många "features" har blivit borttagna i online. Tex djur, dimma mm. Även mindre bilar/folk i offline. Får själv högre fps i online.

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Tack så mycket alla för suveräna svar! Jag gör som så att jag cappar det på 60fps istället och ser om det ändrar något. Jag hade faktiskt ingen aning om att 144 hz gjorde det så jobbigt för CPU:n. Jag återkommer med resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av theo0019:

Jag har ingen källa på detta men jag skulle påstå att offline är mer krävande än online då ganska många "features" har blivit borttagna i online. Tex djur, dimma mm. Även mindre bilar/folk i offline. Får själv högre fps i online.

och du är cpu-begränsad? är man gpu-begränsad kan det ju vara så då en hel del grafiksaker är inaktiverade online. Men då jag var cpu-begränsad (körde crossfire) så fick jag betydligt bättre fps i offline-läget för då fick grafikkorten jobba mer och cpu'n mindre. CPU'n ska väl hålla reda på allt vad alla gör online så blir nog mer jobb för den

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Klubba:

och du är cpu-begränsad? är man gpu-begränsad kan det ju vara så då en hel del grafiksaker är inaktiverade online. Men då jag var cpu-begränsad (körde crossfire) så fick jag betydligt bättre fps i offline-läget för då fick grafikkorten jobba mer och cpu'n mindre. CPU'n ska väl hålla reda på allt vad alla gör online så blir nog mer jobb för den

Aha, det stämmer säkert. Då började jag nog med storyn efter jag bytte processor.

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]