Permalänk
Medlem

Ny allround-skärm

Hej! Ska försöka fatta mig kort även om jag har många funderingar kring det här med ny skärm. Tycker mig vara någorlunda kunnig vad gäller datorkomponenter i övrigt, men just bildskärmar är nog min svaga punkt

Sedan ett par år tillbaka har jag använt 2 bildskärmar samtidigt tills häromdagen då min 10 år gamla skärm (24" Dell IPS) plötsligt slutade att fungera. Den skärmen jag nu har kvar och som jag använt som huvudskärm sedan 3-4 år tillbaks är en Dell UltraSharp U2713HM.

Eftersom det är så bekvämt att ha två skärmar funderar jag nu på hur jag ska ersätta min gamla 24" Dell IPS som gått sönder. Min U2713HM duger utmärkt för mitt vardagliga bruk som brukar bestå av programmering, surfande, spelande (blandat kompott, alltifrån Overwatch och Hearthstone till Total War Warhammer, Hitman, och dylikt) och lite bildredigering. Däremot kan jag sakna en lite bättre uppdateringsfrekvens eftersom jag kör min U2713HM i 60hz. För något år sen skaffade jag därför en 144hz Benq XL2411Z för att bota min saknad av högre klockfrekvens, men trots att jag skruvade en del på färginställningarna och fick det någorlunda bra så märkte jag en tydlig skillnad när jag hade min U2713HM med IPS-panel sida vid sida. Till slut gav jag upp vad gäller färgåtergivningen och betraktningsvinklarna och sålde därför Benq-skärmen.

Således står jag nu här och har lite kriterier men också frågor gällande mitt eventuella inköp av ny skärm.

Kriterier

  • Likvärdig eller nästan likvärdig bildkvalité, betraktningsvinklar, och färgåtergivning som min Dell UltraSharp U2713HM

  • Gärna hög uppdateringsfrekvens (100hz+) så att det blir bättre flyt vid spelande

  • Jag är villig att lägga uppemot 10 000 för en riktigt bra skärm men då får den gärna vara prisvärd och hålla i uppemot 10 år

Frågor

  1. Mitt grafikkort är ett MSI Gaming X 1080. Kommer det egentligen vara någon idé att leta efter en bildskärm med höga uppdaterinsfrekvenser samt 27" och 1440p? När jag tittar på speltester gjorda i nya och krävande spel från Sweclockers ser det ut som att grafikkortet klarar av någonstans mellan 70-80 FPS i 1440p vilket inte är så mycket mer än min befintliga skärms 60hz.

  2. Jag är inte i desperat behov utav en ny skärm just nu utan kan tänka mig att vänta om det finns en väldigt spännande och prisvärd skärm som kommer inom kort. Är det några stora lanseringar runt hörnet eller kan jag lika gärna slå till på en skärm redan idag? Kanske kommer någon rea inom kort som man kan vänta på?

  3. Allmän fråga: om man har två skärmar igång och kör ett spel i fullskärmsläge på den ena skärmen, bör man stänga av den andra skärmen för att grafikkortet ska prestera så många FPS i spelet som möjligt och slippa tänka på att rendera bild till den andra skärmen?

Två skärmar jag har tittat lite extra på är Asus ROG Swift PG279Q och Acer Predator XB271HUbmiprz. G-sync verkar trevligt. Är det skärmar som ni kan rekommendera?

Tack på förhand

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HULTAS:

Två skärmar jag har tittat lite extra på är Asus ROG Swift PG279Q och Acer Predator XB271HUbmiprz. G-sync verkar trevligt. Är det skärmar som ni kan rekommendera?

Det är dessa samt AOC:s same-same-skärm AG271QG som matchar din beskrivning. Sedan finns ytterligare skärmar med i grunden samma sorts panel men utan G-Sync vilka når 144 Hz. Eizos FS2735 är till exempel en de bästa, sett ur sedan skärmsynpunkt och Asus MG279Q en annan. Acer XF270HUAbmiidprzx ska vara Acer motsvarighet där.

Du får givetvis högre fps ifall du anpassar grafikinställningarna. Ett eller två snäpp under Ultra-nivå ihop med ett GTX1080 kan lätt lyfta nivåerna långt över 100 fps även i moderna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är dessa samt AOC:s same-same-skärm AG271QG som matchar din beskrivning. Sedan finns ytterligare skärmar med i grunden samma sorts panel men utan G-Sync vilka når 144 Hz. Eizos FS2735 är till exempel en de bästa, sett ur sedan skärmsynpunkt och Asus MG279Q en annan. Acer XF270HUAbmiidprzx ska vara Acer motsvarighet där.

Du får givetvis högre fps ifall du anpassar grafikinställningarna. Ett eller två snäpp under Ultra-nivå ihop med ett GTX1080 kan lätt lyfta nivåerna långt över 100 fps även i moderna spel.

Läste om det igår, dvs att PG279Q och XB271HU använder samma "panel". Efter att ha fått reda på det lutar jag nu lite mer åt XB271HU då den skärmen ligger på en lite lägre prispunkt utan att (vad jag kan bedöma) vara sämre på något sätt? Kanske är det byggkvalitét och märkets status som gör att PG279Q ligger 1000-1500kr högre än XB271HU.

Dock ser jag nu att det går att få tag på AOC AG271QG till ett ännu lägre pris, då kanske det är värt att köpa den istället? Hmm..

Hur som helst, har du någon bra go-to guide/youtube-video som går igenom vad man ska leta efter när man väl fått hem skärmen och vill göra en kvalitetskontroll vad gäller BLB, IPS-glow och dylikt?

Har förövrigt läst en hel del av dina skärmrecensioner här under de senaste dagarna och är mäkta imponerad. Tack för ett gediget arbete!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HULTAS:

Hur som helst, har du någon bra go-to guide/youtube-video som går igenom vad man ska leta efter när man väl fått hem skärmen och vill göra en kvalitetskontroll vad gäller BLB, IPS-glow och dylikt?

Är det fel så störs du av felet, mer komplext än så är det sällan. Vill man ha min guide till hur man finner brister hos skärmar kommer man antagligen aldrig att bli nöjd någonsin.