Mystiskt surface pro 4 problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Mystiskt surface pro 4 problem

Hej,
Jag är osäker vart denna fråga passar bäst men jag testar här...

De senaste dagarna har jag drabbats av ett mystiskt problem på min surface pro 4. Vanligtvis (men inte alltid) när jag startar den får jag bara upp skärmen som visar att batteriet är tomt och den stänger ner sig igen. Om jag kopplar in laddaren startar den omedelbart men så fort jag är inne i windows är batteri-ikonen grå (och tom) istället för vit (och delvis fylld). Trycker jag på denna gråa ikon så säger plattan att den är laddad till 100% (vare sig laddaren är inkopplad eller inte). Efter några minuter återgår ikonen till att vara vit igen och visar den "riktiga" laddningsprocenten. Batteri-ikonen växlar sedan mellan att vara vit och grå, några minuter åt gången. När ikonen är grå så är plattan seg som sirap, att svepa in från vänster för att växla program tar flera sekunder och det går inte att spela upp exempelvis youtubevideos utan att få artefakter.

Detta har jag testat för att åtgärda problemet:
- Windows update (alla uppdateringar är installerade)
- Uppdatera batteridrivrutinerna
- Ta bort och återinstallera batteridrivrutinerna
- Reseta plattan och installera om windows (detta löste problemet resten av kvällen men nu imorse var det tillbaka igen...)

Jag börjar misstänka hårdvarufel men tänkte fråga ifall någon har några idéer innan jag lämnar in den...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne, nordväst
Registrerad
Feb 2002

Låter som batteriproblem.
Ålder på den? Kanske läge att kontakta återförsäljare/microsoft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Hade samma problem på min Pro 2. På den var det ett konstruktionsfel i sladden till laddaren (från väggen in i laddaren). Jag fick den utbytt av Microsoft direkt, kolla om de gjort någon liknande recall för Pro 4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av TubularBoy:

Låter som batteriproblem.
Ålder på den? Kanske läge att kontakta återförsäljare/microsoft.

Den är strax över ett år gammal. Om jag inte lyckas lösa problemet själv inom de närmaste dagarna så gör jag det... Jobbigt att vara utan den i några veckor bara...

Skrivet av Lunatech:

Hade samma problem på min Pro 2. På den var det ett konstruktionsfel i sladden till laddaren (från väggen in i laddaren). Jag fick den utbytt av Microsoft direkt, kolla om de gjort någon liknande recall för Pro 4.

Hur menar du? Laddaren förstörde batteriet?