En kreditupplysning har tagits

Permalänk

En kreditupplysning har tagits

Hej, fick precis ett sms från Kivra att
"En kreditupplysning har tagits, vänta & få den på posten eller läs den med mobilt bankid i en säker digital brevlåda."
Gick därmed in på Kivras hemsida och loggade in men där stod inget om någon kreditupplysning. Nyss fyllt 18 år, vad har hänt och vad ska jag göra? Kan det vara en Id-kapning på gång?

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk

Har du köpt något på faktura, delbetalning eller kanske nytt mobilabonnemang?

Du borde kunna se dina kreditupplysningar på Kivra om du nu har den tjänsten, om du trycker på UC när du loggat in på kivra.com

Permalänk

@Jocke0160: Nej, jag har inte köpt något alls de senaste veckorna förutom mat donken, subway etc. Var på vårdcentralen tidigare idag där man får uppge sitt personnummer vilket har fått mig att bli lite orolig

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa om Kivra och SMS angående kreditupplysningar: http://kivra.tumblr.com/post/58239264846/kivrasupporten
https://www.kivra.com/behover-du-hjalp/fragor-och-svar/

Om du inte vet med dig att du köpt något (eller t.ex. hyrt bil, sökt en lägenhet eller liknande) så kan det vara någon som försöker ID-kapa dig. Kolla vilket företag som tagit upplysningen och kontakta dem ifall det inte är ditt eget köp som ligger bakom.

Permalänk

@ylledjur: Yes, hittar dock inte vart jag ska se vem som begärt upplysningen. Se bilden: http://imgur.com/a/noOGd

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

@imthatbeatz: Som det står i den övre länken så är SMS:et en möjlighet att ansluta kreditupplysningsföretaget till din Kivra. Du kan alltså inte se den innan du anslutit. Var uppmärksam på hur länken du klickar på ser ut bara, så att det inte är något spam-sms som försöker se ut som Kivra.

Permalänk

@ylledjur: Jag tänkte just på det också, gick därmed in på kivra på datorn och registrerade mig där, alltså inte vi det sms jag precis fick, men man blev lite orolig, kontaktade även min bank och frågade, inväntar svar från dom

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk

@ylledjur: Så eftersom det inte finns något där så bör det inte vara något att oroa sig för eftersom jag har anslutit mig?

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

@imthatbeatz: Du måste alltså ha anslutit kreditupplysningsföretagen via länken (eller på annat sätt) till din Kivra först, för att kunna se något i lådan.

Du kan ju kolla på företagens egna hemsidor också om du kan logga in med BankID (vet inte om det går). Enligt bloggposten jag länkade till är det Creditsafe, UC och Sergel som kan länkas till Kivra.

Permalänk

@ylledjur: ok då förstår jag, dock så kan jag ha hittat problemet. Det står såhär på Kivras hemsida "Observera att kreditupplysningen har tagits på personen som står på telefonabonnemanget". Min farsa står ju fortfarande som "ägare" av mitt abonnemang.

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

Väcker liv i denna gamla tråd. Fick ett SMS från Kivra där de säger att någon tagit en kreditupplysning på mig.

Problem 1: SMS kom 0645 på morgonen när jag sover. Ingen kundomtanke där inte.
Problem 2: Det kom på tjänstetelefonen och har knappast något med min roll i företaget att göra, då jag inte jobbar på ekonomiavdelningen.

Somethings rotten in the state of Denmark...

Permalänk

@imthatbeatz: Old, men då är det nog din far eller någon annan kopplat till mobilnummret det gäller och inte dig personligen.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk

@Wonk: Står ditt mobilnummer i ditt namn? Ibland händer det att folk skriver fel telefonnummer när det handlar på nätet etc. Själv använder jag ingen onlinetjänst för post exempelvis Kivra, detta för att jag vill få hem det på papper.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Telefonen står på ett bolag med 6000 anställda, dessutom är våra nummer hemliga och utåt syns endast bolagets namn. Pratade med Kivra supporten och de menar att förmodligen har någon fyllt i fel telefonnummer när de gjort en kreditansökan då dessa hanteras via personnummer ELLER telefonnummer, vilket verkar vara hål i huvudet i min värld...