55" TV med passiv 3D och 4K innan 3D helt försvinner från TV-apparaterna?

Permalänk
Medlem

55" TV med passiv 3D och 4K innan 3D helt försvinner från TV-apparaterna?

LG 55UH950V är den vettig eller finns det något annat som fortfarande går att få tag på och som inte kostar skjortan och har passiv 3D(Maxpris runt 15kkr)

Måste bestämma mig om jag ska behålla denna från Elgiganten köpt för 10kkr eller lämna tillbaka den innan öppet köp går ut.

+ mycket bra passiv 3D ,billiga bioglasögon funkar(Real3D) och 4k panel gör att man behåller FHD 1080p upplösningen i 3D.(De tidigare FHD passiva 3D gick ned till 720P i 3D)

+ Quantum dot ips-panelen verkar ha bra färger när man rattat bort butiksinställningarna.

+4k Blueray-UHD med HDR ser fantastiskt ut.(tittat på UHD utgåvan av Passengers) via Xbox One S.

+ Ingångar för komposit + komponentvideo så även äldre utrustning kan användas.

+ Just detta exemplaret hade ips-panel med mycket lite Bleed och ips-glow samt inga felaktiga pixlar.

+ HDR både HDR10 och Dolby Vision samt ska få uppdatering till HLG(Hybrid Log Gamma)

+ WebOS 3.0 verkar bra samt magic pekfjärren bra när man vant sig vid den. (överlägsen om man måste skriva text i webbläsaren)

+ Verkar inte ha LGs usla WRGB paneler som de kör med i lägre modellserierna utan en riktig 4k UHD RGB panel.

- Dålig rörelsehantering, måste stänga av Truemotion då det fungerar mycket sämre än min 6-7år gamla Sony FHD. Truemotion ger konstiga effekter som pixelation eller försvunna delar i bilden i någon tiondels sekund vid snabba rörelser.

- Riktigt dåligt 70-tals SD material som "Doktorn kan komma" på TV4 Guld ser hemskt ut, kanske också förvärrat av bytet från 46" till 55"

- Ips-panelen ger inte 1000nits även om den upplevs som fullt tillräckligt ljusstark i vitt ändå.

- Ips blir inte totalt becksvart men då detta exemplaret hade så lite bleed/glow är skillnaden mot total svärta liten, så stör det inte speciellt mycket ens i mörker.

- Tv-elektroniken sitter som en "limpa" längst ned, och den tunna skärmen sticker upp ovanför vilket gör att VESA fästet hamnar långt ned och man måste montera om väggfästet på väggen för att inte teven ska sitta för högt på väggen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Airborne: Skulle säga att UH950V nog kanske är det sista "flaggskeppet" med den teknik och förmåga du efterfrågar.

Trumotion är så gott som oanvändbart som du märker. Men du kan slippa de värsta artefakterna om du använder det personliga läget och milda nivåer på reglagen. "Biosalong" ska också vara aktivt.

Permalänk
Medlem

Jag har första generationen 4k från lg 55ub950. Och jag hör till den som tittar på 3D och tycker det är synd att tekniken försvinner.
Jag har inte ångrat mig även om jag var tidigt ute på första generationens 4k.
Så behåll den.

Permalänk
Medlem

Ja jag har förstått efter mycket letande att det i princip bara är denna UH950V och systermodellen under UH850V som har kvar passiv 3D.

Så denna UH950V blir kvar hemma. Speciellt då jag fick byta ett antal IPS-skärmar till datorn innan jag hittade en jag ville behålla.

Skulle jag byta denna TV får jag säkerligen någon sämre istället i skärmlotteriet då jag nu hade tur denna gång.

Finns några av LGs dyrare OLed 2016 som har 3D också men de hamnar i helt annan prisklass då bara toppmodellerna hade kvar 3D.

2016 Mellanklass Oled hade redan blivit utan 3D. Kanske går att hitta någon osåld 2015 Oled 3D men de har istället ingen HDR och lider av Oled barnsjukdomar som minskat betydligt senare generationer.

Blir väl helt enkelt att vänja sig utan Truemotion eller möjligen köra milda inställningar som Laxpudding säger om man nu lyckas hita någon inställningskombo som funkar.
Det är två inställningar De-judder 0-10 och De-blur 0-10 att laborera med förutom fasta lägena där inget egentligen fungerar bra.

Det finns annars en stor mängd inställningar att labba med även i övrigt inklusive Två ISF lägen som de visserligen har kastat om på svenska där ISF ljusa och mörka läge bytt plats med varandra, ställer man in menyspråk till engelska blir det rätt.

Tyckte väl det var lite konstigt att bilden blev mörkare med defaultinställningarna i ISF ljus(dag) än Mörk(natt)när det borde vara tvärt om .
Med engelsk menyspråk fungerade det rätt där hade de inte kastat om lägena. Mindre problem egentligen då man ändå måste ändra inställningarna för att få bra bild.

4K bilden är bra och knivskarp och framför allt färgerna är bra med 10bitars panelen(Brukar vara en av styrkorna med Ips).

Spelar man Forza Horizon 3 på Xbox One S är det visserligen uppskalat till 4k/UHD från FHD men det som verkligen märks när man kopplar in HDR läget är hur otroligt realistiska färgerna blir.

Ferarriröd blir nu verkligen just det och inte någon fusknyans som annars är vanligt. Billysena lyser som från riktiga bilar och inte bara någon vitblå nyans utan det ser verkligt ut. Man dreglar verkligen efter bilarna så snygga som de ser ut och miljöbilder som solnedgångar och himlar är också väldigt snygga.

Passiva 3D är helt otrolig den med, känns faktiskt nästan bättre än på bion tycker jag bortsett från den större duken på bio då.

När väl dessa 2016 års TV sålt slut så är det helt slut med 3D på TV även om projektorsidan kanske får ha kvar 3D ett tag till.
Vill man ha en 3D TV är det nu man ska köpa innan de helt är borta.