Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

men är det 3200 eller 3600 jag ska köra på då?

EDIT: Har beställt en ryzen 1600X processor

3200, högre än det är rejält overkill

Hade jag varit i din sits hade jag för övrigt valt en Pentium G4560 för 600:-, i CSGO leverar även den 200+ FPS utan problem, men samtidigt hade jag valt en R5 1600 över en i5 alla dagar i veckan

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rixxz:

3200, högre än det är rejält overkill

Hade jag varit i din sits hade jag för övrigt valt en Pentium G4560 för 600:-, i CSGO leverar även den 200+ FPS utan problem, men samtidigt hade jag valt en R5 1600 över en i5 alla dagar i veckan

Och när det kommer till grafikkort? Jag körde på en rx 580 över gtx 1060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onezerotwo:

Och när det kommer till grafikkort? Jag körde på en rx 580 över gtx 1060

Rx580 och Gtx 1060 är ungefär lika bra, hade själv valt Rx580 för att AMDs kort brukar åldras bättre än Nvidia.

Skrivet av onezerotwo:

men är det 3200 eller 3600 jag ska köra på då?

EDIT: Har beställt en ryzen 1600X processor

hade jag varit dig med en budget så hade jag kört på 3200 minnen.
Du måste verkligen kolla att de matchar moderkortet, bara för att du hittar ett par 2x8gb 3200 mhz så betyder det inte att de funkar med moderkortet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Rx580 och Gtx 1060 är ungefär lika bra, hade själv valt Rx580 för att AMDs kort brukar åldras bättre än Nvidia.

hade jag varit dig med en budget så hade jag kört på 3200 minnen.
Du måste verkligen kolla att de matchar moderkortet, bara för att du hittar ett par 2x8gb 3200 mhz så betyder det inte att de funkar med moderkortet.

Funkar detta ? https://www.komplett.se/product/915361/datorutrustning/pc-kom...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@onezerotwo:
Nej och ja
Den har en Beta bios med AGESA 1.0.0.6

De flesta Ryzen brädorna kommer skeppas med AGESA 1.0.0.4 så du måste flasha om oavsett i stort sett. Personligen håller jag mig borta från Beta versioner av BIOS/UEFI.

Permalänk
Avstängd

http://www.gigabyte.us/Motherboard/GA-AB350-Gaming-3-rev-10#s...

kolla igenom memory support dokumentet . och du kommer att vilja uppdatera Bios förmodligen. men så är det med alla AM4 moderkort just nu. Det kommer bättre Bios drivrutiner.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@onezerotwo:
Nej och ja
Den har en Beta bios med AGESA 1.0.0.6

De flesta Ryzen brädorna kommer skeppas med AGESA 1.0.0.4 så du måste flasha om oavsett i stort sett. Personligen håller jag mig borta från Beta versioner av BIOS/UEFI.

Så jag måste flasha BIOS för att få 3200 minnen att fungera?

Kanske bäst att avboka o köra på i5 7600K då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

http://www.gigabyte.us/Motherboard/GA-AB350-Gaming-3-rev-10#s...

kolla igenom memory support dokumentet . och du kommer att vilja uppdatera Bios förmodligen. men så är det med alla AM4 moderkort just nu. Det kommer bättre Bios drivrutiner.

Japp, står att den stödjer 3200mhz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@onezerotwo:
Nej för att få minnena att köra i 3200MHz, AGESA 1.0.0.4 och tidigare har problem att få upp minnen över 2666Mhz, och minneshastigheten påverkar prestandan i spel en hel del.

Kör på Ryzen, du kommer inte bli missnöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@onezerotwo:
Nej för att få minnena att köra i 3200MHz, AGESA 1.0.0.4 och tidigare har problem att få upp minnen över 2666Mhz, och minneshastigheten påverkar prestandan i spel en hel del.

Kör på Ryzen, du kommer inte bli missnöjd.

Men måste jag FLASHA BIOS för att kunna köra 3200mhz?

Jag har aldrig flashat innan och gillar inte greja med sånt jag är okunnig med..!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

3200, högre än det är rejält overkill

Hade jag varit i din sits hade jag för övrigt valt en Pentium G4560 för 600:-, i CSGO leverar även den 200+ FPS utan problem, men samtidigt hade jag valt en R5 1600 över en i5 alla dagar i veckan

Overkill för csgo ja, då ryzen iaf 1700/1700x stampar 7700k med dem ram minnena.
Men återigen till topic.. OT, du kommer bli nöjd med vilket som.

Jag har datorn i sign, samt tillgång till en annan 7700k. Har Ryzen köpt här hemma, och ligger i kartongen vilket jag planerar på att sätta ihop snart. Jag själv är jävligt intresserad av att veta ifall Ryzens teori om att det är mjukare/bättre gameplay oavsett lägre fps.

Egentligen, som jag sagt i andra trådar, då Ryzen blivit så pass optimerad på senare tid, skulle det vart nice om swec kunde dra ett nytt test, speciellt med 3k + i ram minnen. Visa den cpuns fulla potential.

Permalänk
Medlem

@Hagge:
Nej ingen Ryzen modell stampar på i7 7700K, den är uppe i sin egna liga utan rival från AMD :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Hagge:
Nej ingen Ryzen modell stampar på i7 7700K, den är uppe i sin egna liga utan rival från AMD :).

Faktiskt inte.. Det är bokstavligt talat en dålig ide o köpa 7700k idag.

Dessa spel han testar har fått en del optimerings patcher för Ryzen och du ser ju hur siffrorna närmat sig Intel som i stort sätt haft marknaden i flera år. Förutom att det är så pass nära, stampar Ryzen över 3770k på flera utav dem spelen.

Observera att det här också är 1080p. Jag är absolut inget AMD fanboy säger bara det jag läst och sett. Inte haft AMD i mitt system i över 6år.
Men dem är helt enkelt tillbaka i marknaden. Det är bara o inse att dem har potentialen o köra om Intel.

Observera att Tomb raider t.o.m. testades innan Ryzen optimeringen släpptes till det. Så om det stämmer från den fronten har folk fått upp till 30-40% ökning.

Men utan att gå in i fler detaljer, så är både 3770k och 1700/1700x tillräckligt för alla gamers idag. Du kommer i slutändan ändå o strypas av grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Hagge:
Han nämner inte vilken GPU han använder, för den är en flaskhals i hans test vilket tar bort gapet mellan Ryzen och i7 7700K.

han använder 1070 vilket är en flaskhals i hans test. Släng i ett 1080Ti och skillnaden dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Hagge:
Han nämner inte vilken GPU han använder, för den är en flaskhals i hans test vilket tar bort gapet mellan Ryzen och i7 7700K.

Han använder 1080ti, vilket också flaskas i den upplösningen. Han säger det själv i kommentaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Intel är snabbare i spel.

Den mest intetsägande och empiriskt felaktiga posten i hela tråden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Den mest intetsägande och empiriskt felaktiga posten i hela tråden.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12959?key=b4ff0e63...
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12995?key=73d0818f...
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12969?key=60aa3442...
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12984?key=c6da5ab5...
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12933?key=1b51edd7...

Ser ut som att Intel är snabbare enligt Sweclockers tester

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

watch this https://www.youtube.com/watch?v=RZS2XHcQdqA&t

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det är detta jag menar. Intel har varit dominant i spelmarknaden över en längre tid. Många företag har inte ens tänkt tanken o optimera spel för AMD. Dessa tester gjordes vid släppet av Ryzen.

Idag har Ryzen optimeras för flertalet spel. Microsoft sägs ha släppt en optimering, vet inte om det är sant.
Mycket annat har optimeras. Bios har optimeras. Högre hastigheter går o nå via ramminnen.

När SweC gjorde testet körde intel på fulla hjul medans ryzen fick köra med Fälgar utan däck. Vi behöver nya fräscha tester här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Det är detta jag menar. Intel har varit dominant i spelmarknaden över en längre tid. Många företag har inte ens tänkt tanken o optimera spel för AMD. Dessa tester gjordes vid släppet av Ryzen.

Idag har Ryzen optimeras för flertalet spel. Microsoft sägs ha släppt en optimering, vet inte om det är sant.
Mycket annat har optimeras. Bios har optimeras. Högre hastigheter går o nå via ramminnen.

När SweC gjorde testet körde intel på fulla hjul medans ryzen fick köra med Fälgar utan däck. Vi behöver nya fräscha tester här.

Ja nya tester hade varit trevligt. Och i Videon där ser det lovande ut. Men varför kör han inte Intel processorn med 3600mhz minnen också? Måste väl finnas bättre recensioner än en youtube video med olika setups

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja nya tester hade varit trevligt. Och i Videon där ser det lovande ut. Men varför kör han inte Intel processorn med 3600mhz minnen också? Måste väl finnas bättre recensioner än en youtube video med olika setups

Många fler tester har redan svarat på den frågan. Intel vinner knappt något på minnen med 3600Mhz. Men Cpun är däremot klockad till 5ghz.
Ryzen däremot utnyttjar Ramminnen mer. Och även i denna test säger han att latenser spelar inte lika stor roll på en Ryzen som på en Intel.
Med intel processorn kör han 3200mhz CL14 medans ryzen kör 3600mhz i CL16

Permalänk
Medlem

Att en given Intel CPU resulterar i högre fps i ett givet spel eller en given uppsättning spel än en given Ryzen CPU är ett påstående som mycket väl kan vara korrekt. Men ett påstående att "Intel är snabbare i spel." är och förblir empiriskt inkorrekt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@ronz:
I samtliga tester där Ryzen slår intel använder de GTX970 eller RX480 och dylikt, där Ryzen ligger nära i7 7700K använder de 1070 i GPU-tunga spel där GPUn kämpar hårt. I samtliga tester med 1080/1080Ti faller Ryzen efter.

Ryzen har inte "bättre lows". Jo den har det om man jämför med i5'or i CPU tunga spel som drar nytta av många trådar. Släng på i7orna på grafen och Ryzen hamnar alltid efter där med. Det är en uppsjö av propaganda från AMD fanboys mot en uppsjö av propaganda från Intel fanboys.

Och alla som är neutrala och visar vad som är vad är självklart elaka hatare av Ryzen då i7 7700K står på toppen i spel helt enkelt. Vilket inte hjälps av Intel fanboys poster.

*edit* men jag vill tillägga att även om Ryzen har sämre lows i spel är det en sådan liten skillnad mellan 1700/1700X och i7 7700K att ingen skulle nog kunna se skillnad i ett blind-test. Det handlar mer om placebo om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@-ronz:
I samtliga tester där Ryzen slår intel använder de GTX970 eller RX480 och dylikt, där Ryzen ligger nära i7 7700K använder de 1070 i GPU-tunga spel där GPUn kämpar hårt. I samtliga tester med 1080/1080Ti faller Ryzen efter.

Ryzen har inte "bättre lows". Jo den har det om man jämför med i5'or i CPU tunga spel som drar nytta av många trådar. Släng på i7orna på grafen och Ryzen hamnar alltid efter där med. Det är en uppsjö av propaganda från AMD fanboys mot en uppsjö av propaganda från Intel fanboys.

Och alla som är neutrala och visar vad som är vad är självklart elaka hatare av Ryzen då i7 7700K står på toppen i spel helt enkelt. Vilket inte hjälps av Intel fanboys poster.

*edit* men jag vill tillägga att även om Ryzen har sämre lows i spel är det en sådan liten skillnad mellan 1700/1700X och i7 7700K att ingen skulle nog kunna se skillnad i ett blind-test. Det handlar mer om placebo om något.

Länken jag skicka tidigare, är ju Ryzen mot Intel i7 i t.ex. GTA som inte ens blivit patchad eller optimerad för Ryzen utan att Ryzen just körts med högre minnen vinner ju Ryzen. Hur säger du att den förlorar mot intel när 1080/1080tis kommer in i bilden..?
GTA V är t.o.m. ett cpu krävande spel.

Ingen CPU vare sig intel eller amd flaskar ett 1080 eller 1080ti i upplösningar som dem grafikkorten gjorda för.

Allt handlar om optimeringar i spel.
Och som du sa i ditt sista stycke, som jag också sagt, så blir man nöjd vare sig man har intel eller amd då slutfasen alltid kommer handla om just grafikkortet. Personligen, just personligen hade jag valt AMD för kärnorna, för jag spelar bara inte. Men kommer ändå inte förlora något när jag väl spelar.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa nytt system idag så hade jag tagit med mig det faktum att framtiden troligare för med sig ett scenario där flera kärnor kommer utnyttjas effektivare än idag snarare än att vi går emot ännu mera fokus på enkeltrådad prestanda. Jag byter inte CPU varje år och vad en CPU kan tänkas prestera om 3år och ännu mera om jag låter barnen ärva systemet sedan är högst relevant för mig.

Om man stirrar sig blind på fps och endast går på den som står högst upp och minsta fps högre i min värld hade varit detsamma som att den CPU:n var "bättre" så hade jag förmodligen köpte en 7700K. Men så fort jag börjar titta på saker som den totala utnyttjandet av CPU:erna för att nå dessa fps, hur stor skillnaden egentligen är i fps, hur mycekt detta kommer märkas för mig i vardagen, vad annat jag gör med mina system osv så blir det snabbt tydligt att Ryzen är en mycket mer värdefull och framtidssäker CPU för mig.

Även om man bortser ifrån de barnsjukdommar som de slätar ut med diverse BIOS/UEFI uppdateringar så är skillnaderna i fps ofta så små och i sådana nivåer att jag har svårt att känna att jag skulle "tänka på det" när jag sitter och spelar. När en 7700K sedan körs i 4.5-5GHz för att nå denna "vinst" och nästan utnyttjas till max och Ryzen kör nästan 1GHz långsammare och utnyttjas till en bråkdel så visar det att det finns en hel del orörd kapacitet som framtida optimeringar i spelmotorer osv kommer kunna utnyttja bättre än idag. Tyngre spel i framtiden kommer också i mindre grad påverka saker man kör i bakgrunden som TS, OBS osv då CPU:n inte ligger på 100% för att driva spelet.

Personligen spelar jag en hel del och sitter idag på en 4790K och innan dess en 2600K. Saken är att dessa räcker FINT till alla spel jag testar. Jag känner inte att jag har ett handikapp pga min CPU när jag lirar CSGO etc. Så en Ryzen hade på inget sätt varit sämre än det jag har. Däremot hade den erbjudit mig mer kraft när jag utvecklar, kompilerar stora kodbaser, kör virtuella maskiner och har en miljon saker igång i bakgrunden samtidigt som jag får en invite att lira CS och inte orkar stänga ner saker jag sitter med för att öppna upp dem senare när jag lirat klart igen

Allt detta kopplat till priset på CPU:erna är något som gör att det för mig hade varit svårt att övertala mig själv att köpa ett Intelsystem nu. Då har jag kört Intel sedan AMD X2 och har idag Intel i 7 datorer här hemma som löper från laptops till multi-cpu servrar.

Något jag också tänker på är att man får ha med sig att Intel är inne på typ generation 6 eller 7 (har tappat räkningen) av sin arkitektur. De första var lite wonky de också. Men nu är den mogen och det är AMD's första generation ställs emot deras senaste generationer och är konkurrenskraftigt. Jag tycker det känns väldigt spännande att se vad AMD har om 2-3 generationer till om de redan nu har en så pass intressant produkt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av str8forthakill:

@-ronz:
I samtliga tester där Ryzen slår intel använder de GTX970 eller RX480 och dylikt, där Ryzen ligger nära i7 7700K använder de 1070 i GPU-tunga spel där GPUn kämpar hårt. I samtliga tester med 1080/1080Ti faller Ryzen efter.

Ryzen har inte "bättre lows". Jo den har det om man jämför med i5'or i CPU tunga spel som drar nytta av många trådar. Släng på i7orna på grafen och Ryzen hamnar alltid efter där med. Det är en uppsjö av propaganda från AMD fanboys mot en uppsjö av propaganda från Intel fanboys.

Och alla som är neutrala och visar vad som är vad är självklart elaka hatare av Ryzen då i7 7700K står på toppen i spel helt enkelt. Vilket inte hjälps av Intel fanboys poster.

*edit* men jag vill tillägga att även om Ryzen har sämre lows i spel är det en sådan liten skillnad mellan 1700/1700X och i7 7700K att ingen skulle nog kunna se skillnad i ett blind-test. Det handlar mer om placebo om något.

Angående lägsta FPS. TechPowerUp har nyligen testat 15 stycken spel, både genomsnittlig och lägsta FPS mättes.

Alla CPU-modeller använde DDR4-3200 (vidare, både Hardware Unboxed och Digital Foundry har specifikt testat effekten av minneshastighet i spel, båda kom fram till att Ryzen och Skylake/Kaby Lake i genomsnitt ser samma boost så vet inte varför så många här envist trummar på med att minneshastigheten skulle ge en större effekt på Ryzen).

Vad man kan konstatera är att det GTX1080 man använde klarar faktiskt bara stabila >=60 FPS i 1920x1080 när man kör maxinställningar (vilket var fallet i detta test), i 2560x1440 är det många titlar där genomsnittlig FPS faller under skamgränsen.

Tittar man då bara på 1920x1080 ser man väldigt liten skillnad i genomsnittlig FPS, dock är i7-6700K och i7-7700K i topp

Tyvärr har man inte gjort någon sammanställning av resultatet för lägsta FPS, men där finns det spel där i7-7700K har upp till 40 % högre resultat än den snabbaste Ryzen-modellen (och det är med DDR4-3200). Vidare är det endast i7-6700K och i7-7700K som klarar av att hålla minst 60 FPS i lägsta FPS rakt igenom.

Hur gemene man klarar av att detektera dippar under 60 FPS i ett blindtest låter jag vara osagt, men testet TechPowerUp innehåller endera rejäla felaktigheter eller så är det ett rätt bra bevis på att inte ens DDR4-4500 kommer ändra på vilken av dagens CPU-modeller som håller högst genomsnittlig FPS och högst lägsta FPS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Men måste jag FLASHA BIOS för att kunna köra 3200mhz?

Jag har aldrig flashat innan och gillar inte greja med sånt jag är okunnig med..!

Skickades från m.sweclockers.com

Att uppdatera BIOS är busenkelt och tar inte mer än någon minut på dagens moderkort, bli inte avskräckt av den anledningen.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Att uppdatera BIOS är busenkelt och tar inte mer än någon minut på dagens moderkort, bli inte avskräckt av den anledningen.

Jag skulle flasha mitt z87-a för några månader sedan, slutade med att den aldrig startade igen, flashade med officiell bios med tillverkarens program på ett operativsystem som stöds. Som tur är går bios att byta ut, löst chip på moderkortet, så jag köpte ett nytt för 100kr och nu fungerar det igen. Avskräckt lite där men.

Nya Ryzen plattformen är det ju mer än nödvändighet att göra det på, när nya bios släpps som stödjer mer funktioner. usb minne, boota bios, flasha.

Frågan blir då, låt oss säga att mitt under min flashning hemma blir det strömavbrott, vad händer då på en modern plattform? Detta moderkort går det inte att byta bios chip på vad jag kan se.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Har spelet i fråga inte nytta av mer än 1,2 eller 4 kärnor? Intel är överlägset såfall.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Har spelet i fråga inte nytta av mer än 1,2 eller 4 kärnor? Intel är överlägset såfall.

Klarar upp till 6 kärnor vad jag förstått.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti