Noctua släpper svarta chassifläktar

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Noctua släpper svarta chassifläktar

Givetvis är österrikiska Noctua på plats på Computex 2017 och visar upp sina populära fläktar, vilka för ovanlighetens skull släpps i färgen svart.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Kan man inte sina datorfläktmärken kan jag tänka mig att rubriken uppfattas ungefär som ett tillkännagivande av fyrkantiga chassin eller platta skärmar.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

ÄNTLIGEN

Hejdå mina bruna fläktar! Ni har gjort ett bra jobb, men ert utseende är inte så vackert.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Dec 2012

Är det bara jag som älskar Noctuas färgtema?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

När alla andra tillverkare går från svarta fläktar > RGB så går Noctua från brun > svart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015

Äntligen, skönt med lite variation från deras bajsbruna fläktar

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 2x Seagate Baracuda 2 TB, i raid 0. GPU: 2x Saphire Radeon HD 7950. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: Corsair CXM 600M. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Konstigt nog känns det som både "YaY" och "NeY" samtidigt. De var ju inte snygga, men det gav dem ju en identitet. Om jag säger Noctua till någon som kan datorer ser man ju omedelbart färgerna framför sig. Fanns inget behov av någon logotyp eller något man visste att det var Noctua, och det förknippas fortfarande med kvalité. Hur ska dom särskilja sig nu? En fläskig lysande logo i mitten?

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Discokungen
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Det är ju massa ful färg på dem... Hade de varit svarta så hade de varit ett alternativ!

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
?????
Registrerad
Okt 2003

Nyhetsvärde 0?

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Haha, ja, man får ju ändå ge dem någon slags credd som stod på sig med sina asfula fläktar i så många år som de gjorde. Trycket på dem lär varit ganska stort, kan knappast vara ensam om att fått någon slags känsla av att tvingas svälja ett hyfsat beskt piller på kuppen när man köpte Noctuafläktar för prestandans skull.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Deras bruna färg har i mina ögon blivit lite av en synonym för kvalitet. Så jag fortsätter nog att köpa deras bruna

Jag har för många prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Paontuus:

Nepp! Jag tycker om den också
Kul med udda färger.

Skickades från m.sweclockers.com

/Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Istället med fisher price tema på sidorna

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎬 ~ Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • 8GB Kingston Hyper X memory • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 ~ HTC U11+
🎧 ~ Cowon Plenue J 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Paontuus:

Du är inte ensam, det är ju trist att noctua ger med sig och tillverkar svarta fläktar som alla andra.

Jag hoppas verkligen att de inte skrotar det gamla färgtemat helt, då tappar de sin identitet. Ps. De har nån slags uggla som logotyp som är fulare än alla tycker färgerna är.

| i5 4670k@stock + Noctua NH-U12s | GA-Z87X-UD3H | 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz | Asus GTX 1060 Strix OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | FD Newton R3 600W | Intel 730 240GB + Crucial MX300 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
inhell
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Orisons:

Konstigt nog känns det som både "YaY" och "NeY" samtidigt. De var ju inte snygga, men det gav dem ju en identitet. Om jag säger Noctua till någon som kan datorer ser man ju omedelbart färgerna framför sig. Fanns inget behov av någon logotyp eller något man visste att det var Noctua, och det förknippas fortfarande med kvalité. Hur ska dom särskilja sig nu? En fläskig lysande logo i mitten?

Precis, det var tydligt sätt att visa sitt kvalitets-varumärke utan massa annat krimkrams som blinkande LED eller amerikanskjulgrans belysninga ala RGB.

Nu är iofs jag lite partisk då jag bytt ut alla fläktar i mitt ena CM Stacker chassie till Noctua och färgen stör mig inte alls har tom en extra fläkt på datorbordet som får jobba på sommaren och kyla mig, tänker inte ens på den i dess fina bajsbruna prakt då den är helt tyst och effektiv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Vafan..jag pratade med deras support och de sa att Chromax-sköldarna skulle hamna i butiker redan slutet i maj månad..eller början på juni.

''Dear p******@hotmail.com,

thanks for contacting Noctua!

Those covers will be released in Q2/2017.

Kind regards, Mit freundlichen Grüßen,
Emanuel Fankhauser
Noctua support team''

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

-Glöm inte EU-valet i maj!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Jag köper i princip Noctua till allt, det finns säkert bättre men Noctua har aldrig svikit mig och jag har ej sett någon har så mycket bättre luftflöde och låg volym som säljs i varenda korvkiosk i hela staden.

Just deras färg har fått en status, men jag ser inget negativt med att de tillverkar andra färger, visst finns det risk att den gamla färger försvinner, men det är marknaden som bestämmer.

Jag tycker det är konstigt att det ej finns fler bra fläktar på marknaden än vad det gör. Jag själv skulle lugnt kunna betala det dubbla för en fläkt om den var markant bättre än Noctua men såna ser jag ej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Johan86c:

Jag köper i princip Noctua till allt, det finns säkert bättre men Noctua har aldrig svikit mig och jag har ej sett någon har så mycket bättre luftflöde och låg volym som säljs i varenda korvkiosk i hela staden.

Just deras färg har fått en status, men jag ser inget negativt med att de tillverkar andra färger, visst finns det risk att den gamla färger försvinner, men det är marknaden som bestämmer.

Jag tycker det är konstigt att det ej finns fler bra fläktar på marknaden än vad det gör. Jag själv skulle lugnt kunna betala det dubbla för en fläkt om den var markant bättre än Noctua men såna ser jag ej.

Jag har Be Quiet Silent Wings 3, dessa SW3 fläktar låter mindre än Noctua NF-A15 i samma RPM-hastighet.

Har SW3 fläktar på grafikkortets kylfläns, sedan Noctua NF-A15 på min processors NH-D15, faktiskt så funderar jag på att byta ut Noctua fläktarna mot SW3 fläktar.

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

-Glöm inte EU-valet i maj!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Usch, alla har ju svart
Bajsbrunt är ett tecken på kvalitet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Tycker de borde valt en mörkbrun färg istället. Man ser ju nu på 0.000001 sekunder att det är Noctua.. nu måste man ju stanna fläkten och se klistermärket..

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2017

Det var verkligen på tiden😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Känns som det kan kvitta, sitter i chassit och det står ändå icke synligt bakom skärmarna så /care

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 1070, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB
HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Men de har ju haft en svart modellserie sen ett antal år tillbaka?

NZXT H700i Corsair RM850x MSI GAMING M5 8700K 2 x NZXT Kraken X62/NZXT G12 32GB Corsair Dominator 3000MHz MSI GTX1080Ti Samsung 950 Pro 512GB + 2xEvo 840 250GB Vortex Pok3r RGB Asus ROG PG348Q Arctis Pro Wireless Logitech Proteus G903 + Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 412+ 8TB. Riggen: https://i.imgur.com/HXCuIZi.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av VadSaDu:

Jag har Be Quiet Silent Wings 3, dessa SW3 fläktar låter mindre än Noctua NF-A15 i samma RPM-hastighet.

Har SW3 fläktar på grafikkortets kylfläns, sedan Noctua NF-A15 på min processors NH-D15, faktiskt så funderar jag på att byta ut Noctua fläktarna mot SW3 fläktar.

Ok jag har spanat på Quiet Silent Wings 2, men varenda korvkiosk har haft Noctua hemma i lager och då har det blivit såna. Fläktar är något som jag impulsköper..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Va tvungen att titta ut genom fönstret och se om jag kunde se några grisar flyga omkring.

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av wounds:

Men de har ju haft en svart modellserie sen ett antal år tillbaka?

Stämmer. Noctua industrial ppc. De var svarta. Sen finns även redux som är gråaktiga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av _tekken_:

Nyhetsvärde 0?

404 visningar (av denna diskussion) på ~20 minuter. Antar att någon är intresserad

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB Adata | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Windows 10 | Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | Corsair Node PRO RGB
EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 PRO 128GB
Samsung 850 EVO 250GB | WD Blue 1TB | Cryorig H5 Ultimate

Trädvy Permalänk
Discokungen
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Gheyrippir:

Stämmer. Noctua industrial ppc. De var svarta. Sen finns även redux som är gråaktiga.

De har bruna hörn ju. Tvärfult.

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av Flamso:

De har bruna hörn ju. Tvärfult.

Jag har inte sagt något om dem utseendemässigt.

Nyheten är att Noctua ger ut svarta fläktar. Det har de redan gjort. Rent estetiskt har man gått från bruna hörn till någon av färgerna röd, grön, blå och gul.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

fast nu ser dom inte ut som noctua längre ? så fula..

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit