230>12V transformator, var och vad köpa?

Permalänk
Medlem

230>12V transformator, var och vad köpa?

Köpte en ny bil för ett tag sedan som hade en gigantiskt baslåda och slutsteg i bakluckan. Riggen fungerade, men gjorde det omöjligt att åka och handla. Har stått och dammat i ett hörn sedan dess men tänkte nu koppla på den på min hemmabio istället, den har en Subutgång som jag borde kunna koppla på slutsteget. Problemet är att den behöver 12v. Jag har ingen aningen om vilken effekt. Var och vilken transformator behöver jag köpa för att få det att funka? Jag behöver ju även jorda slutsteget någonstans, några ideér?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte en ny bil för ett tag sedan som hade en gigantiskt baslåda och slutsteg i bakluckan. Riggen fungerade, men gjorde det omöjligt att åka och handla. Har stått och dammat i ett hörn sedan dess men tänkte nu koppla på den på min hemmabio istället, den har en Subutgång som jag borde kunna koppla på slutsteget. Problemet är att den behöver 12v. Jag har ingen aningen om vilken effekt. Var och vilken transformator behöver jag köpa för att få det att funka? Jag behöver ju även jorda slutsteget någonstans, några ideér?

Tänkte spontant på ett vanligt nätaggregat till datorn, dessa levererar 12V likström men frågan är om det är bästa metoden och om de ger tillräckligt med effekt. Det är iallafall en tanke du kanske kan leta vidare på. Du behöver veta vilken effekt slutsteget kräver för att kunna köpa transformator om du vill vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Tänkte spontant på ett vanligt nätaggregat till datorn, dessa levererar 12V likström men frågan är om det är bästa metoden och om de ger tillräckligt med effekt. Det är iallafall en tanke du kanske kan leta vidare på. Du behöver veta vilken effekt slutsteget kräver för att kunna köpa transformator om du vill vara på den säkra sidan.

Visst det är ju möjligt, men har bara ett 10 år gammal 300w liggandes, litar inte riktigt på den. Dessvärre är slutsteget såpass gammalt att det inte finns på någon hemsida eller dylikt. MDS Audiophile Classic AC-4 stödjer 4 kanaler. Kan tänka mig att det kostat runt 2000kr en gång i tiden. Kollar man på mostvarande på MDS hemsida så klarar den 4x160w. Men nu får man ju tänka att jag bara ska ha en enda kanal, Kan väl säga 200w iaf, så kör jag på 300w borde det ju räcka i teorin känns det som.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

230V AC till 12V DC som klarar leverera strömmarna som krävs är nog svårt att hitta.
Billigast är nog att köpa ett ordentligt slutsteg som är gjort för att gå på 230V.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

@Baxtex: kanske dum fråga men har inte redan bilen 12V ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Det duger inte med en transformator eftersom du behöver dc och en tillräckligt stor 12 dc nätdel är antagligen dyrare än att byta till en förstärkare för hemmabruk.
Om du har en hembiomaskin så kanske du redan har nån kanal över på den som du kan använda ?
Annars kan su köpa nån begagnad förstärkare av nästan vilken typ som helst, en integrerad, ett slutsteg eller en hembioreceiver går lika bra och det brukar ju gå att få tag på ganska billigt.
Tänk bara på att många bilbasar brukar ha extremt låg verkningsgrad pga att de ofta har tunga koner för att fungera i små lådor och i så fall kan det vara värt att sälja allt och skaffa en "inomhusbas" i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på ljud men det låter som det blir smidigast att göra mig av med den. På min stärkare har jag en sub utgång men den liknar en RCA utgång. Så jag förstod det som att den bara ska kopplas till en aktiv sub/slutsteg. Jag prövade att koppla på baselementet direkt på en front utgång(Har bara stereo för tillfället) och det gick, men det var alldeless för lite kräm för att orka driva subben.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Baxtex: kanske dum fråga men har inte redan bilen 12V ?

Han vill använda den i sitt hemmabiosystem, i huset alltså.

Till TS: Skulle nog sålt iväg det där slutsteget och köpt en annan för just 230v. Absolut det enklaste du kan göra.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv

För att få ut 300W på 12V behöver du 25 A.

Permalänk
Lego Master

En polare gjorde det du tänker dig för många är sen. Slutade med att han kopplade baslådan direkt till hemmabioreceivern istället. Det är för mycket klabb med att försöka använda bilstereogrejjor i huset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

En polare gjorde det du tänker dig för många är sen. Slutade med att han kopplade baslådan direkt till hemmabioreceivern istället. Det är för mycket klabb med att försöka använda bilstereogrejjor i huset.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, well har testat det men har ingen som helst kräm på de uttagen. Låter väldigt lite och man kan inte konfigurera basen någonting alls.

Blir att sälja skiten

Visa signatur

Citera för svar