Kass packetering av Netonnet

Permalänk
Medlem

Kass packetering av Netonnet

Köpte ett PS4 från Netonnet som jag plockade ut igår. Blev lite misstänksam direkt när jag såg paketen, endast ett tunt lager wellpapp runt, så ingen stötdämpning över huvud taget från postens "kast med liten vara". Plockade upp den nu i morse och PS4 egna förpackning var mosad i åtminstone 2 av 4 hörn (inte velat peta röra den).

Nu får vi se hur smidiga NoN är, första gången på ~15 år som jag behövt skicka tillbaka något på grund av "trasig vara" vid leverans.

Lite bilder för att visa hur man ej bör skicka något med posten.
http://imgur.com/a/wEeU8

Permalänk
Medlem

Varför ska du reklamera när kartongen är lite kantstött? Händer yu hela tiden. Fungerar ps4an eller inte?

Permalänk
Avstängd

Du gör en lavin utav en snöboll. Bara för att hörnan på lådan är tillknycklad betyder det inte att produkten är trasig - tror du att konsolen ligger fritt inuti kartongen och flyger från sida till sida? Och du har inte ens testat om den faktiskt är defekt? Dom kommer inte göra någonting förrän du kollat detta.. Och om dom nu paketerar just Playstations på detta sättet tyder det ju på att innehållet är helt oavsett, dom skulle inte göra sig skyldiga till återtag utav produkter med vilje..

Permalänk
Medlem

Jag kan väl tycka att paketeringen är helt OK. Problemet är nog mer en dålig hantering av posten.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Så brukar spelkonsoler skickas, samma sak med laptops.
De kommer i den där lådan och det skeppas i den lådan också.

Sen att posten spelat fotboll men det är ju en annan sak.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Inte så farligt, brukar väl vara massor med stöddämpande material innanför PS4 kartongen? Frigolit och skumplast medmera?
Annars så ja, posten ger ju inte direkt kärlek till varje enskilt paket..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Tycker inte det var nåt vidare värst faktiskt.
Om däremot enheten i sig är kantstöttät är det ju en annan sak.
Kommer rör övrigt inte ihåg när jag senast fick ett paket som inte var tillknycklat av posten. Liknande detta då,..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är ensam om det här, men för mig så är kartongen till för att skydda vad som finns på insidan.
Om den har blivit kantstött men varan är okej, så anser jag att lådan har fyllt sin funktion, att skydda produkten.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Avstängd

Vadå, så ni köper inte kartongen i sig? Vem bryr sig om PS4, det är kartongen man köper.

Tänk när ni ska sälja kartongen, vem vill ha en skräpig kartong! Går inte visa upp kartongen med stolthet för då kommer folk tro att man är en person som inte tar hand om sina kartonger!

Permalänk
Medlem

Ps4 är dock rätt så bra skyddad därinne, men visst dom borde ha ändå skickat den i en större kartong trots allt, undrar om man hade skickat tillbaka den på retur sådär? hade blivt nekat direkt vill jag lova.. men företagen kan till kunden skicka lite hur som verkar det som..

Men ta ut grejerna o kolla troligen är det ingen skada alls på nåt så att kartongen är lite skadad är väl inte nåt att bråka om egentligen även om det var uselt packat..

Permalänk
Medlem

Om man nu är så rädd om kartonger så bör man nog åka dit och hämta upp den personligen. Är det inget fel på hårdvaran så vad ska du reklamera?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Hej,

Dröjt ett tag med svar... Har aldrig tidigare fått en kantstött kartong (produktens kartong, skyddande bryr jag mig inte om) vid köp av dator/tv/skärm eller konsol(har blivit ett par stycken från olika leverantörer), så vet inte varför jag skulle behöva acceptera detta. Å andra sidan skickar de andra det med bättre packningen än en "wrap".

Som någon försöker göra sig ironisk över kartongen så kan ni fundera på andrahandsvärdet vid en skada som denna. Tror någon att de får ut fullpris på detta vid retur om de försöker sälja den igen?

Får nu se NoN's bedömning av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Hej,

Dröjt ett tag med svar... Har aldrig tidigare fått en kantstött kartong (produktens kartong, skyddande bryr jag mig inte om) vid köp av dator/tv/skärm eller konsol(har blivit ett par stycken från olika leverantörer), så vet inte varför jag skulle behöva acceptera detta. Å andra sidan skickar de andra det med bättre packningen än en "wrap".

Som någon försöker göra sig ironisk över kartongen så kan ni fundera på andrahandsvärdet vid en skada som denna. Tror någon att de får ut fullpris på detta vid retur om de försöker sälja den igen?

Får nu se NoN's bedömning av det hela.

Nej, men varför skulle du returnera?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Fast det här är uppenbart fraktskada. Skulle inte öppna kartongen med tanke på NoN historia av att kräva kunder på pengar på varor de prissatt fel etc.
Andrahandsvärdet däremot är noll ändå så det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Jag håller med TS.
En skadad förpackning gör att man direkt misstänker att varan är påverkad.

Inte minst p.g.a. vid eventuell framtida reklamation så kommer mottagaren då direkt påpeka skadorna.

Själv så skriver jag numera till företag jag beställer av att "Dåligt förpackade varor kommer att returneras direkt".

Permalänk
Medlem

Lådan min TV kom i hade ett hål rakt in, trodde direkt att skärmen skulle vara skadad. Jag returnerar inte endast för att det är ett hål i lådan utan fraktarna och jag noterar direkt att förpackningen är skadad och om apparaten varit det med, då hade jag returnerat.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

En annan viktig sak med manipulerade/skadade förpackningar är ju att mindre nogräknade personer ofta försöker komma åt saker som spelnycklar, garantibevis etc. etc.
Vet man var den lilla lappen med 500:- i spelkuponger ligger så räcker det ju med ett litet jack för att komma åt den, ett snabbt foto av koden och blocket nästa.
Väldigt vanligt förekommande.

Permalänk

Tycker du inte ska smutskasta netonet här. Dom har fortfarande paketerat den i wellpapp. (Extra skydd än vad som faktiskt behövs)
Häng ut fraktbolaget istället. Klart att det är tråkigt att få en trasig kartong. Men är inte Playstation skadat och fungerar som det skall så bör du tacka netonet på dina knän för grym service om dom ersätter dig ett nytt för skadat emballage.
Om du är osäker.
Ta kort på skadan/paketet. Kontakta netonet och fråga om du ska öppna det och testa det eller reklamera det direkt. Så borde det inte vara några problem att reklamera det ifall godset skulle vara skadat. Sen får Netonnet ta det med fraktbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Vadå, så ni köper inte kartongen i sig? Vem bryr sig om PS4, det är kartongen man köper.

Tänk när ni ska sälja kartongen, vem vill ha en skräpig kartong! Går inte visa upp kartongen med stolthet för då kommer folk tro att man är en person som inte tar hand om sina kartonger!

Folk betalar nu mer för kartonger till NES och dess spel än vad grejerna kostade nya

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inget fel med packningen men sådär ska inte en original kartong se ut, inte acceptabelt. Såklart man vill ha en fräsch låda att spara om man bestämmer att sälja vidare konsolen då kan man få mer pengar om man har allt original inklusive kartong.

Antingen såg PS4 kartongen ut sådär när det lämnade lagret eller har Postmord varit i farten igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

@coopish: Om du köper ett spel, fodralet är trasigt men skivan är hel, tycker du då det är okey? Bor du i en container och kan inte bry dig mindre om detaljer? Äh, några trasiga pixlar, vad gör det? Jag ser ju vad bilden ska föreställa? "Fel proportioner" på bilden? Vad är det? Köper man en tv vill man ju fylla hela bilden? Jävla snickarattityd.

Ser många kommentarer från andra klåpare. Vad är det för nivå här inne? Ska vi dela upp forumet i klåparclockers och elitclockers kanske? Bygga en mur. Det är respektlöst att avfärda någons irritation att ha fått hem ett skitpaket. "Inte så farligt"?! *kräks lite på alla här inne* men det är väl inte så farligt? Det går ju att torka bort?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det där är väl inget att vara tjurig över, skillnad om det ser ut såhär som det gjorde för mig ett par år sen

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det där är väl inget att vara tjurig över, skillnad om det ser ut såhär som det gjorde för mig ett par år sen

http://i.imgur.com/haWcNt6.jpg

http://i.imgur.com/Z9QmGcc.jpg

Äh, nu tycker jag du är kinkig.

Fast jag håller med TS. Jag hade blivit en smula besviken om min kartong hade sett ut så. ÄVEN om produkten i sig klarat sig utan några fel eller blessyrer.

E: Tänk om man tänkt ge bort som present eller liknande. Inte snyggt. Men det är väl priset jag betalar för att få billigare pris jämfört med en affär jag kan gå in i och klämma och känna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Administrativ avgift

@Ibymafayhas: Rent generellt sätt brukar en wellpap förpackning utanför räcka då orginalprodukterna packas för att upprätthålla kraven på frakten. Dvs det enda en återförsäljare behöver göra är att skydda själva kartongen. Men visst kan den ha fått en stött men detta icke pga dålig paketering , snarare dålig hantering av Posten.

Lösningen: NON kommer nog att kontakta posten angående detta och få reklamation , de kommer kanske be dig skicka tillbaka PS4:an ev så låter de dig behålla den av goodwill. De brukar lösa såna här saker jättesmidigt!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

@andra94: Jag tror de formella kraven på paketering är att paketet skall hålla för 20 kg tryck från alla håll och kanter.
Så var det åtminstone när jag själv skulle paketera en vara

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@andra94: Jag tror de formella kraven på paketering är att paketet skall hålla för 20 kg tryck från alla håll och kanter.
Så var det åtminstone när jag själv skulle paketera en vara

I sådana fall klarar den lilla biten wellpapp det inte. Allt för att jag var dålig på mekanik men behövs bara lite logik för att klara det problemet. Visst är det Postnord som vart i farten, men det bekymret får ju NoN ta med dem.

Haft kontakt med NoN och hon jag fick prata med verkar tycka att det inte är några problem på attityden. Har nu skickat in ytterligare bilder, de ville jag skulle packa upp och fota innehållet innan de kan ge en bedömning samt testa konsolen. Att starta den går gränsen för mig i alla fall (enligt hallåkonstument gäller då ej längre någon ångerrätt, nu är det iofs reklamation men ändå). Även om den ser ok ut på utsidan så är det väldigt svårt att bedöma om insidan tagit stryk (kan ju visa sig långt senare med elektronik)

Har dessutom skickat ett mail ett hallåkonsument för att få en neutral bedömning av fallet (chat / tele stängt). Gissar nästa uppdatering blir på onsdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

I sådana fall klarar den lilla biten wellpapp det inte. Allt för att jag var dålig på mekanik men behövs bara lite logik för att klara det problemet. Visst är det Postnord som vart i farten, men det bekymret får ju NoN ta med dem.

Haft kontakt med NoN och hon jag fick prata med verkar tycka att det inte är några problem på attityden. Har nu skickat in ytterligare bilder, de ville jag skulle packa upp och fota innehållet innan de kan ge en bedömning samt testa konsolen. Att starta den går gränsen för mig i alla fall (enligt hallåkonstument gäller då ej längre någon ångerrätt, nu är det iofs reklamation men ändå). Även om den ser ok ut på utsidan så är det väldigt svårt att bedöma om insidan tagit stryk (kan ju visa sig långt senare med elektronik)

Har dessutom skickat ett mail ett hallåkonsument för att få en neutral bedömning av fallet (chat / tele stängt). Gissar nästa uppdatering blir på onsdag.

Det gäller för själva varan, att den inte tar skada. Sedan om emballage/kartong för originalprodukten också räknas som "varan" vågar jag inte svara på.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Har nu skickat in ytterligare bilder, de ville jag skulle packa upp och fota innehållet innan de kan ge en bedömning samt testa konsolen. Att starta den går gränsen för mig i alla fall

De vill att du testat varan du köpt men du vägrar? Vad exakt ska dom göra då tycker du?
Du anklagar NoN men samtidigt säger du att det är PostNords som har vart i farten. Gnälla mycket?

Kartongen inte ens så skadad, den är kantstött men det betyder inte att den åkt runt. Det kan vara något som tryckt mot kanterna. PS4 ligger i mitten av kartongen med frigolit och av dina bilder att döma finns det inget som tyder på att konsolen är skadad.

Självklart får du öppna upp och verifiera att konsolen fungerar.

Ser faktiskt inte vart NoN har gjort fel här.

Permalänk
Avstängd

Låt min gissa har Postmord vart i farten i igen?

Jag bruka tänka så här om lådan är skadad på något sätt då vet jag att den har utsätt för något hårt slag och då är risken att även varan har blivit skadad man kanske inte ser det men efter ett tag så kanske man märker att något håller på att gå sönder så bättre att skicka tillbaka och få en som är utan några skador.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

De vill att du testat varan du köpt men du vägrar? Vad exakt ska dom göra då tycker du?
Du anklagar NoN men samtidigt säger du att det är PostNords som har vart i farten. Gnälla mycket?

Kartongen inte ens så skadad, den är kantstött men det betyder inte att den åkt runt. Det kan vara något som tryckt mot kanterna. PS4 ligger i mitten av kartongen med frigolit och av dina bilder att döma finns det inget som tyder på att konsolen är skadad.

Självklart får du öppna upp och verifiera att konsolen fungerar.

Ser faktiskt inte vart NoN har gjort fel här.

Håller med. Har förövrigt fått bland annat moderkort skickade på exakt samma sätt av andra tillverkare, inga problem. Problemet är förmodligen att dom lagt tyngre paket på dina, eftersom dom fyller ca 2 kubikmeter med kartonger varje gång dom fraktar på pall.