Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Byta CCFL i LCD-TV ?

Sitter med en Toshiba 32AV605PG framför mig. Idag en "antik" HD-Ready 32" TV.

Problemet är att lysröret på vänstra sidan tycks ha lite svårt att starta upp ibland, det har blivit värre med tiden.
Symptomet är lite som på bilarnas xenon, vänstra delen går mot det rosa hållet och har svagare ljus tills skärmen värmt upp lite.
Ibland lite gul (som om den lös för dåligt).

Min erfaren från jobbet är väl att när CCFL:n väl ger sig så brukar drivern ge sig också..

Grejen är att just nu hade jag hellre lagat denna TV, då budgetplanerna för nyinvestering av prylar för nöjesbruk gärna hade skjutit detta lite på framtiden.

Inom industrin brukar man bygga om bildskärmar med LED-lister istället, men då handlar det ofta om att bevara funktionen i en maskin med delar som inte kan köpas över disk för rimliga pengar, priset är sekundärt.. (vi snackar om tiotusentals kronor för en simpel skärm, har hört upp emot 60 000kr för att ersätta en Touch-LCD med delar från leverantör )

Men jag vet ju även att det med andra ord vore möjligt att byta ut röret i TV:n på samma vis.

Frågan är, går det få tag på ersättningsrör för rimliga pengar ?

Någon som gjort ?

EDIT: TV:ns skärmtid är inte mer än drygt 8000h, så resten av apparaten borde kunna hålla ett tag till....

EDIT2: Om någon, mot en orimligt låg motprestation - vill skänka mig en bättre TV, så är ni välkomna att hyckla min nuvarande och be mig skrota den, annars kan ni hålla käft

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Karaff:

Men jag vet ju även att det med andra ord vore möjligt att byta ut röret i TV:n på samma vis.

LAPTOP, MONITOR, LCD TV, & INDUSTRIAL BACKLIGHTS
Företaget ligger dock i USA, hurvida de säljer utanför USA eller inte kan jag inte svara på, men det går ju alltid att skicka dem ett mail, och fråga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Karaff:

EDIT2: Om någon, mot en orimligt låg motprestation - vill skänka mig en bättre TV, så är ni välkomna att hyckla min nuvarande och be mig skrota den, annars kan ni hålla käft

Fruktansvärt OT men ovan Edit är bland det bästa jag läst på länge! Lycka till med lysrörsbytet; bara det att du kommit på att du KAN göra något brukar vara ett tecken på att man till slut fixar det!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Karaff: Toshiba 32AV605PG är från 2009 och såldes för runt 3 000 kronor åren därefter. Reservdelar är ganska svårt att få tag på. Kostar en del att hålla lager i 8 år så det är sällan billiga delar. Men vad du behöver gör är att skruva isär hela apparaten för att lista exakt vilka CCFL-rör som finns där. Dokumentera allt du gör så att det blir lättare att skruva ihop allt senare.

De här apparaterna är inte direkt modulära utan det låga priset kommer av att allt kan byggas ihop på en plats i samma fabrik. Förhoppningsvis är CCFL-rören av sådan modell att de faktiskt finns att köpa "löst" åtta år senare. Det kan ju vara en åtta år gammal fabriksspecifik variant som öht inte existerar på någon tredjepartsmarknad. Men det gäller att hålla hoppet uppe!

När du funnit exakt vilka CCFL-rör det handlar om så har du tre val:

1. Byt alla CCFL-rör i belysningen. Detta eftersom 8000 timmar senare kommer ett nytt lösrör att lysa starkare och i annan färgtemperatur än de gamla lysrören. Men du minskar också risken för att ett annat lysrör senare bråkar och upprepar problemet

2. Spara pengar och byt endast de bråkande röret och lev med att du skapat samma problem igen, fast vicecersa, vänstra sidan lyser starkare och troligtvis blåare

3. Byt ut alla lysrör till något av helt ny sort. Kräver också ny driver och mer kunskap om hur just din TV är byggd. Fast det vore lite coolt med en LCD där du manuellt slår på belysningen med en strömbrytare.

Här är ett företag som säljer CCFL-lysrör: http://www.ccflwarehouse.com/lacclaforlcd.html
20-25 dollar styck, finns säkert billigare via Kina. Minns inte på rak arm hur många det brukar sitta i 32-tummare, men det ser du ju då fort du skruvar isär allt om inte annat. Går iofs att räkna ut genom att se hur stor del det dåliga lysröret täcker upp.

Lycka till! Berätta gärna hur det går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

TV:n går bättre nu, men lite upp och ner, blaskig bild en stund innan den blivit varm.

Misstänker att det inte bara är belysningsfel som spökar, den får gå tills den dör, vill inte lägga ner 500 spänn om det är något annat som ger sig inom kort.

Synd att folk är dumma i huvudet när det gäller prissättning på beg platta TV bara
(varför skulle man vilja ge 3-4000 kr för en över 5år gammal TV ?)

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Karaff:

EDIT: TV:ns skärmtid är inte mer än drygt 8000h, så resten av apparaten borde kunna hålla ett tag till....

Min gamla Sony 32" KDL-V2000 (S-PVA) är uppe i 24714 timmar nu och rullar på fint.

Vet däremot inte om det är värt att ge sig på att laga Toshiban. Samtidigt så har du inte så mycket att förlora på att försöka.

Vill du ha en TV gratis, så kan jag tipsa om http://www.bortskankes.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Karaff:

Synd att folk är dumma i huvudet när det gäller prissättning på beg platta TV bara
(varför skulle man vilja ge 3-4000 kr för en över 5år gammal TV ?)

Kolla nån köp och sälj facebook grupp för närliggande område du bor i, brukar gå 40"are i roslagen för allt mellan 1000-2000kr

Audio: AKG k400, k340, k240, Grado SR60, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
Fanless PC: HDPLEX H5, Ryzen 1600, 16GB DDR4, GTX 1060 6GB, HDPLEX 250w w/ 230w brick

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Karaff:

Sitter med en Toshiba 32AV605PG framför mig. Idag en "antik" HD-Ready 32" TV.

Problemet är att lysröret på vänstra sidan tycks ha lite svårt att starta upp ibland, det har blivit värre med tiden.
Symptomet är lite som på bilarnas xenon, vänstra delen går mot det rosa hållet och har svagare ljus tills skärmen värmt upp lite.
Ibland lite gul (som om den lös för dåligt).

Min erfaren från jobbet är väl att när CCFL:n väl ger sig så brukar drivern ge sig också..

Grejen är att just nu hade jag hellre lagat denna TV, då budgetplanerna för nyinvestering av prylar för nöjesbruk gärna hade skjutit detta lite på framtiden.

Inom industrin brukar man bygga om bildskärmar med LED-lister istället, men då handlar det ofta om att bevara funktionen i en maskin med delar som inte kan köpas över disk för rimliga pengar, priset är sekundärt.. (vi snackar om tiotusentals kronor för en simpel skärm, har hört upp emot 60 000kr för att ersätta en Touch-LCD med delar från leverantör )

Någon som gjort ?

Måste fråga... är du säker på att det är röret?

Mer ofta är det konsatorerna till högspänningsdelen för CCFTn som brukar ge sig. När röret är varmt så behövs inte så hög spänning, varpå den klarar av det.

Dessa kan man med lite lödkunskap byta ganska enkelt, vilket brukar få igång den igen. Kondensatorerna kan man inskaffa antingen på ebay, elfa, elektrokit eller bejoken, beroende på vad det är du behöver ofta för 10-or eller kanske en 100-lapp med frakt.

Testa titta på youtube efter LCD backlight failure, ofta är det kondensatorer i invertern som är boven pga företagen inte har underdimensionerat dessa. Har själv lagat antal av LCD skärmar och 2 äldre TV som haft exakt detta problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

@Paddanx:

OK där ser man, har faktiskt inte rört apparaten då den började fungera bra av sig själv igen.

Kanske ibland lite gul på vänster sida när den är kall men det ordnar sig, tänker som så att rör jag inget som fungerar så förstör jag inte heller något.

Börjar den dumma sig igen får jag kolla kortet till rören om kondingarna ser tråkiga ut.